Календарно – тематичне планування
з біології
для 6 класу
на 2020-2021 н.р
Вчитель: Морозюк Л.П
Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, БІОЛОГІЯ 6– 9 класи.
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Підручник: Біологія 6 клас - Остапченко, Балан Матяш, Мусієнко, Славний, Серебряков, Поліщук, - Генеза - 2014 рік - підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів
Біологія 6 клас
(2 години на тиждень)
І семестр
№п/п |
Дата |
Тема уроку |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Наскрізні змістові лінії |
Д/з |
Пр |
||||
Вступ (4 год) |
||||||||||
1 |
|
Біологія – наука про життя. Науки, що вивчають життя. |
Демонстрування об’єктів живої природи (у тому числі на електронних носіях) оперує термінами:- біологія, спостереження, експеримент називає: - основні властивості живого (ріст, розмноження, взаємодія із зовнішнім середовищем); наводить приклади:- основних груп організмів (бактерії, рослини, тварини, гриби); - методів біологічних досліджень організмів (спостереження, опис, порівняння, експеримент) розрізняє: об’єкти живої природи; практикує: метод спостереження біологічних об’єктів усвідомлює:взаємозв’язки між об’єктами природи робить висновки:про пізнаванність природи оцінює значення:біологічних знань у практичній діяльності людини (медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи тощо) |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на формування в учнів екологічної свідомості для збереження та захисту довкілля) Здоров’я і безпека (сприяє усвідомленню значимості безпечного здорового життєвого середовища) |
Опрац.§1 |
|
||||
2 |
|
Основні властивості живого. |
Опрац.§2 |
|||||||
3 |
|
Різноманітність життя (на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про Віруси. |
Опрац.§3 |
|||||||
4 |
|
Методи вивчення організмів. |
Опрац.§4 |
|||||||
Тема 1. Клітина(10 год) |
||||||||||
5 |
|
Клітина — одиниця живого. Історія вивчення клітини. |
Демонстрування моделей, зображень (у тому числі електронних) клітин рослин і тварин. оперує термінами:- клітина, клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, ядро, пластиди, мітохондрії, вакуоля називає:- основні елементи світлового мікроскопа; - основні властивості клітини: ріст, поділ, обмін з навколишнім середовищем; наводить приклади:- складових частин клітини (клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, ядро, органели: пластиди, мітохондрії, вакуоля); порівнює:рослинну і тваринну клітину робить висновок: - клітина була відкрита завдяки винаходу мікроскопа; - організми мають клітинну будову; - клітини рослин і тварин мають спільні та відмінні риси будови; усвідомлює: - можливість глибшого дослідження будови клітини за допомогою сучасних приладів (електронний мікроскоп) та методів досліджень; оцінює: внесок учених у розвиток знань про клітину; обґрунтовує судження: клітина – цілісний об’єкт живої природи розпізнає: - на моделях, фотографіях рослинну і тваринну клітини та їхні складові частини; - на мікропрепаратах рослинних клітин їхні складові; уміє:- налаштувати шкільний оптичний мікроскоп та отримати чітке зображення мікроскопічного об’єкта; - виготовляти прості мікропрепарати рослинних клітин; дотримується правил:- роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням |
Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє розвитку здатності успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі) |
Опрац.§5 |
|
||||
6 |
|
Збільшувальні прилади (лупа, мікроскопи). Інструктаж з БЖД. Практична робота № 1 Будова світлового мікроскопа та робота з ним. |
Опрац.§6 |
|
||||||
7 |
|
Виготовлення мікропрепаратів. Інструктаж з БЖД. Практична робота № 2 Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа |
Опрац.§7 |
|
||||||
8 |
|
Знайомство з клітиною. Клітинна мембрана. Інструктаж з БЖД. Лабораторне дослідження Будова клітини (листка елодеї, плоду горобини, кавуна, помідора тощо).. |
Опрац.§8 |
|
||||||
9 |
|
Внутрішнє середовище клітини: цитоплазма та включення. |
Опрац.§9 |
|
||||||
10 |
|
Основні органели клітини. |
Опрац.§10 |
|
||||||
11 |
|
Основні органели клітини. |
Опрац.§11 |
|
||||||
12 |
|
Основні властивості клітини (ріст, поділ, обмін з навколишнім середовищем). |
Опрац.§12 |
|
||||||
13 |
|
Основні положення клітинної теорії. |
конспект |
|
||||||
14 |
|
Тематичне оцінювання з тем: «Вступ», «Клітина» |
Повт. §5-12 |
|
||||||
Тема 2. Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності (9 год) |
||||||||||
15 |
|
Одноклітинні твариноподібні організми – мешканці водойм. (середовища існування одноклітинних організмів, їхні процеси життєдіяльності, особливості будови, роль у природі та житті людини). Інструктаж з БЖД. Лабораторне дослідження Спостереження інфузорій |
Міні-проект (за вибором): Чому скисає молоко? Корисний йогурт. Демонстрування мікропрепаратів одноклітинних організмів; колекцій зображень (у тому числі електронних) одноклітинних, колоніальних та багатоклітинних організмів (на прикладі вивчених)розпізнає (на моделях і фотографіях): - одноклітинні організми (із числа вивчених); описує:- середовища існування та будову одноклітинних організмів (на прикладі вивчених); - процеси життєдіяльності одноклітинних організмів; порівнює за вказаними ознаками:- будову і процеси життєдіяльності одноклітинних організмів (на прикладі вивчених); застосовує знання: - для профілактики інфекційних та паразитарних захворювань; - про процеси життєдіяльності одноклітинних у побуті; дотримується правил:- роботи з мікроскопом оперує термінами:- бактерії, одноклітинні організми, колоніальні організми, багатоклітинні організми називає: - середовища існування одноклітинних організмів; - ознаки бактеріальної клітини; наводить приклади: - одноклітинних, колоніальних та багатоклітинних організмів без тканин; знає: - особливості будови одноклітинних; розуміє:- процеси життєдіяльності (живлення, дихання, подразливість, розмноження, рух) оцінює:- роль одноклітинних організмів в екосистемах; усвідомлює:- небезпеку інфекційних та паразитарних захворюваньробить висновок: - клітини можуть бути самостійними організмами висловлює судження:- про пристосувальне значення переходу до багатоклітинності |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення ролі одноклітинних в екосистемах) Здоров’я і безпека (сприяє усвідомленню небезпеки інфекційних та паразитарних захворювань) Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє усвідомленню можливостей практичного використання одноклітинних для отримання біогумусу, біопалива тощо) |
Опрац. §13 |
|
||||
16 |
|
Паразитичні одноклітинні організми. |
Опрац. §14 |
|
||||||
17 |
|
Евглена |
Опрац.§15 |
|
||||||
18 |
|
Хламідомонада, хлорела, діатомові водорості - одноклітинні рослини |
Опрац. §15 |
|
||||||
19. |
|
Дріжджі – одноклітинні гриби. |
Опрац. §16 |
|
||||||
20 |
|
Бактерії — найменші одноклітинні організми. |
Опрац.§17 |
|
||||||
21 |
|
Бактерії: роль у природі та житті людини. Захист міні-проектів. |
Опрац.§18 |
|
||||||
22 |
|
Колоніальні організми, перехід до багатоклітинності (губки, ульва). багатоклітинні тварини |
Опрац. § 19,20 |
|
||||||
23 |
|
Контрольна робота №1 |
Повт. §13-20 |
|
||||||
Тема 3. Рослини(20 год) |
||||||||||
24 |
|
Рослина – живий організм. Фотосинтез як характерна особливість рослин, живлення (мінеральне, повітряне), дихання, рухи рослин. |
Демонстрування:- дослідів, що підтверджують: фотосинтез; дихання; випаровування води; поглинання коренем води; вплив мінеральних речовин на розвиток рослин; - мікропрепаратів внутрішньої будови кореня, стебла, листка. оперує термінами: - рослини, вегетативні органи рослини (корінь, стебло, листок, брунька), статеве розмноження рослин, нестатеве розмноження рослин, фотосинтез, живлення рослин, квітка, суцвіття, запилення, запліднення, насінина, плід називає: - основні процеси життєдіяльності рослини (ріст, живлення, фотосинтез, дихання, транспорт речовин); - умови та речовини, необхідні для життєдіяльності рослин; - умови, за яких відбувається фотосинтез; - форми розмноження рослин (статеве, нестатеве); наводить приклади: - тканин, органів рослин; - способів запилення; - способів розмноження рослин (3-4); - рухів рослин; - рослин з видозмінами кореня (3-4), - рослин з видозмінами пагона та його частин (3-4); - рослин з різними типами суцвіть, різними типами плодів, різними способами поширення плодів і насінин (3-4); пояснює: - запилення та запліднення; характеризує: - будову кореня, стебла, листка у зв’язку з функціями; - бруньку як зачаток пагона; - квітку як орган насіннєвого розмноження рослин описує: - ріст і розвиток рослинного організму (розвиток рослини з насінини); розпізнає: - клітини, тканини та органи рослини; - цибулину, кореневище, бульбу картоплі як видозмінені підземні пагони; порівнює за вказаними ознаками: - процеси фотосинтезу та дихання; - статеве й нестатеве розмноження; установлює: - біологічне значення видозмін вегетативних органів (на прикладах); - біологічне значення суцвіть, плодів; аналізує: - значення фотосинтезу, живлення, дихання, випаровування води в житті рослин; планує: - власні спостереження будови та життєдіяльності рослини; прогнозує: - результати власних спостережень; практикує: - дослідження будови органів рослини; - досліди, що підтверджують основні процеси життєдіяльності рослин; уміє: - розмножувати рослини; - пророщувати насінини; - фіксувати результати дослідів і досліджень; - моделювати біологічні об’єкти та процеси; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; застосовує знання: - для догляду за рослинами усвідомлює:рослина – цілісний організм; оцінює: - значення фотосинтезу; висловлює судження: - видозміни органів рослин, різні способи запилення, поширення плодів мають пристосувальний характер робить висновок: - про фотосинтез як характерну особливість рослин |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення ролі рослин в екосистемах) Здоров’я і безпека (сприяє усвідомленню значення зелених насаджень для створення сприятливого середовища життя). Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє забезпеченню кращого розуміння молодими українцями практичних аспектів фінансових питань: овочівництво, садівництво, біотехнології тощо) |
Опрац.§21 |
|
||||
25 |
|
Будова рослини. Тканини рослин. Органи рослин. |
Опрац.§21, 22 |
|||||||
26 |
|
Корінь: будова, основні функції (поглинання води та укріплення у ґрунті). Інструктаж з БЖД. Лабор. дослідження Будова кореня; |
Опрац. §23 |
|
||||||
27 |
|
Різноманітність і видозміни вегетативних органів (кореня). |
Опрац. §24 |
|
||||||
28 |
|
Пагін: будова та основні функції (фотосинтез, газообмін, ріст, випаровування води, транспорт речовин).Інструктаж з БЖД. Лабор. дослідження Будова пагона; Будова бруньки; |
Опрац. §25.Дослід. практикум Спостереження за розвитком пагона з бруньки. |
|
||||||
29 |
|
Стебло, його будова й функції. |
Опрац. §26. Дослід. практикум Дослідження процесу росту вегетативних органів. |
|
||||||
30 |
|
Різноманітність і видозміни вегетативних органів (пагін). Інструктаж з БЖД. Лабор дослідження будови цибулини; |
Опрац. §27 |
|||||||
31 |
|
Листок, його будова та функції. |
Опрац.§ 28. Дослідн. практикум Транспорт речовин по рослині. |
|||||||
32 |
|
Різноманітність і видозміни вегетативних органів (листка). |
Опрац.§ 29 |
|
||||||
33 |
|
Транспорт речовин. |
Опрацюв§ 30. Дослід. практикум Транспорт речовин по рослині. |
|
||||||
34 |
|
Рухи рослин |
Опрац§ 31. |
|
||||||
35 |
|
Розмноження рослин: статеве та нестатеве. |
Опрацюв§ 32. |
|
||||||
36 |
|
Вегетативне розмноження рослин. |
Опрац§ 32. Дослід. практикум Вегетативн розмноження рослин |
|
||||||
37 |
|
Квітка. Інструктаж з БЖД. Лабораторне дослідження будова квітки; |
Опрацюв§ 33. |
|
||||||
38 |
|
Суцвіття. |
Опрац§ 34. |
|
||||||
39 |
|
Запилення. |
Опрац§ 35. |
|
||||||
40 |
|
Запліднення. |
Опрац§ 36. |
|
||||||
41 |
|
Насінина. Інструктаж з БЖД. Лабораторне дослідження Будова насінини. |
Опрацюв§ 36,37. |
|
||||||
42 |
|
Плід, способи поширення плодів. Лабораторне дослідження Будова плода. |
Опрацюв§ 38. |
|
||||||
43 |
|
Ріст і розвиток рослин Міні-проект (за вибором):«Листопад»,«Квіти і комахи», «Рослини - мандрівники»,«Рослини – хижаки |
Опрацюв§ 39. |
|
||||||
44 |
|
Тематичне оцінювання з теми «Рослини» |
Повт.§ 30-39. |
|
||||||
Тема 4. Різноманітність рослин (13 год) |
||||||||||
45 |
|
Поняття про класифікацію рослин. (за середовищем існування, будовою, розмноженням, тощо). |
Демонструванняпредставників різних груп рослин, рослинних угруповань, гербарних зразків, колекцій зображень (у тому числі електронних). Учень/учениця:називає: - середовища існування водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних рослин; - групи рослин, які розмножуються спорами; - місце утворення спор у мохів, хвощів, плаунів, папоротей; - групи рослин, які розмножуються насінням; - місце утворення насіння у голонасінних (на прикладі хвойних) та покритонасінних рослин;
- основні життєві форми рослин; наводить приклади:- зелених (одноклітинних, нитчастих), бурих, червоних, діатомових водоростей (2-3); - мохів, хвощів, плаунів, папоротей (2-3); голонасінних і покритонасінних рослин (4-5); - рослин різних екологічних груп (2-3); - рослин різних життєвих форм (4-5); - панівних рослин різних рослинних угруповань: лісів, степів, лук, боліт (4-5); - пристосувань рослин до середовища існування (4-5); - використання людиною водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних рослин; характеризує- будову тіла водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних (на прикладі хвойних) і покритонасінних (квіткових) рослин; - розмноження мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних (квіткових) рослин; - запліднення рослин, які розмножуються спорами; - запліднення рослин, які розмножуються насінням; пояснює:- значення водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних рослин у природі; порівнює за вказаними ознаками: - мохи і водорості; - мохи і папороті; - папороті і покритонасінні (квіткові) рослини; - голонасінні та покритонасінні(квіткові) рослини; - рослини різних екологічних груп і життєвих форм;розпізнає: - рослини різних груп (водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних);
- основні життєві форми рослин; - будова організмів – це результат їх пристосування до умов середовища; оцінює:- значення рослин для існування життя на планеті Земля |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення необхідності збереження рослин та їх угруповань) Громадянська відповідальність (сприяє формуванню відповідального члена громади, суспільства, який розуміє важливість раціонального використання людиною рослинних угруповань) Здоров'я і безпека (сприяє усвідомленню значення рослин для зміцнення здоров’я) Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє забезпеченню кращого розуміння молодими українцями практичних аспектів фінансових питань: фітодизайн, декоративні рослини, створення колекцій, сувенірів тощо) |
Опрацюв § 40 |
|
||||
46 |
|
Водорості (зелені, бурі, червоні, діатомові) Інструктаж з БЖД. Лабораторне дослідження Будова зелених нитчастих водоростей |
Опрацюв § 41 |
|
||||||
47 |
|
Мохи. Інструктаж з БЖД. Лаб. дослідження Будова моху. |
Повт. § 42. |
|
||||||
48 |
|
Хвощі, плауни. |
Опрац §43 |
|
||||||
49 |
|
Папороті. Інструктаж з БЖД. Лаб. дослідження Будова папоротей. |
Опрацюв §43 |
|
||||||
50 |
|
Голонасінні.Інструктаж з БЖД. Лабор. дослідження Будова голонасінних. |
Опрацюв §44 |
|
||||||
51 |
|
Покритонасінні (Квіткові). |
Опрац §45 |
|
||||||
52 |
|
Інструктаж з БЖД. Практ. робота №3. Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин. |
Опрац§45 |
|
||||||
53 |
|
Екологічні групи рослин (за відношенням до світла, води, температури). |
Опрацюв § 47. |
|
||||||
54 |
|
Життєві форми рослин. |
Опрац§ 48. |
|
||||||
55 |
|
Рослинні угруповання. Міні-проект (за вибором)Як утворився торф і кам’яне вугілля? |
Опрац§ 49 |
|
||||||
56 |
|
Значення рослин для існування життя на планеті Земля. Значення рослин для людини. Інструктаж з БЖД. Практична робота № 4: Визначення видів кімнатних рослин, придатних для вирощування в певних умовах. Міні-проект (за вибором). Викопні рослини. |
Опрац§50 |
|
||||||
57 |
|
Екскурсія Різноманітність рослин свого краю. |
звіт |
|
||||||
58 |
|
Контрольна робота №2. |
Повт. матеріал теми |
|
||||||
Тема 5. Гриби (9 год) |
||||||||||
59 |
|
Особливості живлення, життєдіяльності та будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло. |
Демонстрування живих об’єктів, муляжів, фотографій їстівних, отруйних, цвілевих, паразитичних грибів; лишайників.
Учень/учениця:називає: - ознаки грибної клітини; - спільні риси в будові клітин грибів і рослин; - спільні риси в будові клітин грибів і тварин;
- основні групи грибів за їх способом живлення; - групи лишайників (накипні, листуваті, кущисті) ; наводить приклади: - використання людиною грибів та лишайників; - їстівних та отруйних грибів свого краю; - співіснування грибів з рослинами; характеризує
- особливості живлення грибів; - будову лишайників;порівнює за визначними ознаками: - гриби і рослини;
- цвілеві та шапинкові гриби; - співіснування грибів і водоростей у лишайниках;
- роль грибів у екосистемах; - як відрізнити отруйні гриби (на прикладах видів своєї місцевості); - негативні наслідки вживання в їжу продуктів, що вражені цвілевими грибами; розпізнає: - їстівні та отруйні гриби своєї місцевості; - накипні, листуваті, кущисті лишайники; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; - виконання рисунків біологічних об’єктів;
застосовує знання для: - профілактики отруєння грибами; оцінює:- значення грибів та лишайників у біосфері. |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення значення грибів та лишайників у біосфері) Здоров’я і безпека (сприяє усвідомленню небезпеки захворювань, що спричинюються грибами) Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє забезпеченню кращого розуміння молодими українцями практичних аспектів фінансових питань: вирощування шапинкових грибів, виробництво продуктів харчування з використанням грибів тощо) |
Опрац§ 51, 52 |
|
||||
60 |
|
Розмноження та поширення грибів. |
Опрац§ 51 |
|
||||||
61 |
|
Сапротрофні – цвільові гриби. |
Опрац§ 52 |
|
||||||
62 |
|
Лишайники. |
Опрац§53 |
|
||||||
63 |
|
Групи грибів: симбіотичні – мікоризоутворюючі шапинкові гриби. Інструктаж з БЖД. Лаб. дослідження Будова шапинкових грибів. |
Опрацюв §54. |
|
||||||
64 |
|
Їстівні та отруйні шапинкові гриби. Інструктаж з БЖД. Практична робота 5. Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості. |
Опрацюв § 55 |
|
||||||
65 |
|
Паразитичні (на прикладі трутовиків та збудників мікозів людини). |
Опрацюв § 56 |
|
||||||
66 |
|
Значення грибів у природі та житті людини. Міні-проєкт Гриби у біосфері та житті людини. |
Опрацюв § 57. |
|
||||||
67 |
|
Тематичне оцінювання з теми «Гриби» |
Повт. матеріал теми |
|
||||||
Узагальнення(2 год) |
||||||||||
68 |
|
Узагальнення Будова та життєдіяльність організмів |
Учень/учениця:називає:- ознаки основних груп організмів (рослин, грибів, бактерій); - спільні ознаки клітин рослин, тварин, грибів, бактерій; - відмінності бактерій від рослин і грибів; порівнює за визначеними ознаками: - будову і процеси життєдіяльності основних груп організмів (рослин, грибів, бактерій); робить висновок: всі організми складаються з клітин; |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення важливості сталого розвитку, готовності брати участь у вирішенні питань довкілля та розвитку суспільства) |
ст.219-221 |
|
||||
69 |
|
Узагальнення Будова та життєдіяльність організмів |
ст.219-221 |
|
||||||
70 |
|
Екскурсія Вивчення рослинних угруповань. |
|
|
||||||