Пашко Микола Ярославович вчитель біології Мар’янівської
загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів
с.Мар’янівка, Теофіпольський р-н., Хмельницька область.
тел.. 068 254 53 95
ВИКОРИСТАННЯ ОСВІТНЬОЇ ТЕХНОЛОГІЇ BYOD З ПОЄДНАННЯМ ТЕХНОЛОГІЙ
КОЛЕКТИВНО-ГРУПОВОГО ТА
БІОЛОГІЇ
Сучасне покоління учнів потребує швидких результатів та оцінок, вони швидко сприймають інформацію, але затримати увагу на об’ємному матеріалі їм важко, тому, щоб зацікавити учнів, цей урок розроблений з використанням освітньої технології BYOD (яка полягає у використанні власних мобільних пристроїв для здобуття нових знань, учні навчаються не тільки правильно застосовувати свої гаджети, а й знаходити корисну інформацію, яку вони зможуть використати для навчання) з поєднанням технологій колективно-групового та кооперативного навчання. Під час уроку учні приймають участь в іграх, конкурсах, використовують власні мобільні пристрої та всесвітню мережу інтернет, навчаються самостійно шукати інформацію, порівнювати та виділяти головне у ній.
(урок, 6 клас) Мета:
Освітня: ознайомити учнів із загальною будовою рослин, різноманітністю та безмежними взаємозв’язками із довкіллям; сформувати екологічну компетентність школярів; намагатися створити в учнів цілісні уявлення про рослину, як єдине ціле.
Розвиваюча: розвивати уміння працювати з різнорівневими завданнями; уміння знаходити, порівнювати, виділяти головне та робити висновки.
Виховна: виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, а саме до рослинного світу, що знаходиться від кожного з нас на відстані подиху, погляду, витягнутої руки; виховувати охайність і чіткість ведення записів у зошитах.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Міжпредметні зв’язки: природознавство, хімія, інформатика.
Матеріали та обладнання: живі рослини, слайди (які знаходяться нище у конспекті уроку, і доступні у вигляді посилань), кружечки кольору світлофора для кожного учня (червоний, жовтий, зелений), картки розминки «Знайди пару» (https://drive.google.com/open?id=1vcVK-0rVdzl_0n44qKjKdUz0HxOWtUEC), гаджети учнів (мобільні телефони, планшети), Wi-Fi роутер (для можливості учням доступу до інтернету із власних гаджетів), мультимедійна дошка.
Основні поняття та терміни: рослина, орган рослини, вегетативні органи (корінь, стебло, листок), генеративні органи (квітка, плід).
Структура уроку
|
|
|
І |
Організаційний етап |
|
ІІ |
Перевірка домашнього завдання |
|
ІІІ |
Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів |
|
ІV |
Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|
V |
Сприймання та засвоєння учнями нового матеріалу |
|
VІ |
Узагальнення та систематизація знань |
|
VIІ |
Підведення підсумків уроку |
|
VIII |
Надання та пояснення домашнього завдання |
|
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
(На момент привітання та перевірки готовності учнів до уроку може грати заспокійлива музика),(учитель підбирає самостійно під свій смак).
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Перевірка домашнього завдання здійснюється за допомогою двох ігор: «Світлофор» та «Перетягування канату», де використовується презентація, яка знаходиться за посиланням:
https://drive.google.com/open?id=1_I5bib30TIwBv2KmuCebauRzTmvYDJl
(Учні відповідають на питання за допомогою карток зеленого, червоного та жовтого кольорів. Картка зеленого кольору означає «так», червоного – «ні», жовтого – «не знаю»).
Зразок запитань у презентації: 1. Одним з основних проявів життя є обмін речовин?
2. Асиміляція - розклад складних речовин на прості?
3. За типом живлення рослини є гетеротрофами?
4. Рослини виявляють подразливість?
5. Рослини не мають здатності до самооновлення?
6. Найскладнішим асиміляційним процесом є фотосинтез?
7. Дихання - це асиміляційний процес?
8. Кінцеві продукти обміну виводяться з організму рослини в навколишнє середовище?
9. Зелене забарвлення листя рослини свідчить про наявність хлорофілу, в якому відбувається фотосинтез?
Після закінчення гри Світлофор, вчитель пропонує учням зіграти у наступну гру
Перетягування канату, де він поділяє клас на дві команди «Фотосинтез» та «Дихання» (кожна із команд піднімає руку, якщо висловлення стосується їхньої назви). Для гри використовується презентація за посиланням: https://drive.google.com/file/d/1_I5bib30TIwBv2KmuCebauRzT-mvYDJl/view, слайд
№10, де застосована анімація, на з’явлення кожного поняття із відповіддю по натисканню кнопки комп’ютерної мишки.
Учитель підводить підсумки стосовно готовності учнів до уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів
Розминка «Знайти пару». Вчитель роздає карточки учням на яких вони повинні утворити пару. Силка для завантаження карток:
https://drive.google.com/open?id=1vcVK-0rVdzl_0n44qKjKdUz0HxOWtUEC
Знайти пару(зразок)
1. Клітина А. Грип.
2. Хлоропласти Б. Хламідомонада.
3. Бактерії В. Цитологія.
4. Водорості Г. Фотосинтез.
5. Епідемія Д. Кишкова паличка
ІV. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Повідомлення теми та мети уроку за допомогою казки:
Одного разу струнка берізка запропонувала влаштувати конкурс рослинної краси. Але кожна рослина була по-своєму особлива. І тоді вирішили: нехай кожна рослина покаже свій найдосконаліший орган.
Подивіться, яке в мене гарне стебло – високе і рівне. По ньому тече
солодкий березовий сік, він живить мої листочки.
Це ще невідомо, чи розпустяться твої листочки. Адже люди можуть
надрізати твою кору, щоб набрати соку. А от мене ніхто не чіпатиме, Мої гарні, великі, колючі листки всі обминають десятою дорогою, Мої яскраво-рожеві квіти – найкращі!
Про що гомоните? Хизуєтесь своїми органами. То я вам скажу: такого міцного коріння як у мене, годі й шукати. За товщиною стовбура і шириною крони я – чемпіон!
Візьміть і мене до конкурсу. Адже я маю такі красиві листочки-голочки.
Вони в мене і взимку і влітку зелені. Я – улюблене дерево малят і всіх людей на Новий рік.
Не знаю як ти, а я насправді улюблениця малят. Мої соковиті плоди-
сунички знають усі. І я їх не ховаю під свої листочки, і діти, і дорослі легко їх знаходять. V. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу. (Розповідь учителя з поєднанням гри доповни та підскажи)
ГРА «Доповни і підкажи» проводиться за допомогою технології BYOD.
Учні дають визначення поняттям шукаючи на них відповідді, використовуючи власні мобільні пристрої та мережу інтернет, знайденні відповіді записують у зошит. (Використання слайду із презентації №11)
(силка презентації: https://drive.google.com/file/d/1_I5bib30TIwBv2KmuCebauRzT-mvYDJl/view)
Дати визначення поняттям:
Рослина – це …
Органи – це …
До вегетативних органів належать … (дати визначення знайденим вегетативним органам).
До генеративних органів належать… (дати визначення знайденим генеративним органам).
(проводиться також із використанням презентації слайд №12) Уявіть себе квіточкою, що тягне руки-листя до сонця, і якщо Ви згідні з твердженням, тягнемося до сонця, а якщо НІ - руки-листя не підіймаємо, а навпаки опускаємо до низу, торкаючись землі.
Рослина – це цілісний організм(Так, Ні)
Орган — це частина організму, яка має певну форму, будову і виконує певну функцію (Так, Ні)
Листок – це генеративний орган (Так, Ні)
Пагін – це вегетативний орган (Так, Ні)
Квітка – це вегетативний орган (Так, Ні)
Стебло – генеративний орган рослини (Так, Ні)
Плід та насіння генеративні органи рослини (Так, Ні) Бруньки розташовані на корені (Так, Ні)
Використання місцевих рослин для детальнішого вивчення теми.
V. Узагальнення та систематизація знань.
(Використання слайду із презентації №13)
VІ. Підведення підсумків уроку. Технологія «Мікрофон»
(підбиття підсумків уроку)
• На уроці я зрозумів …
• Тепер я знатиму …
• Мені було цікаво дізнатись про …
• Я зможу …
• На наступному уроці я зможу …
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання. Домашнє завдання:
Скласти кросфорд на вивчену на уроці тему. А також за бажанням учнів інсценізувати казку «Хто з органів найголовніний»
Список використаних джерел та літератури:
1. Горбач Н. Розвиток критичного мислення на уроках природничого циклу // Біологія та хімія в школі. –2005. - №5.- С. 16-17
2. Зламанюк Л. М. Розвивати інноваційний потенціал учня // Біологія і хімія в сучасній школі. – 2012. - №4. – С. 23-24.
3. Марченко О.Г. Формування критичного мислення школярів. – Х.: Видавнича група «Основа», 2007.
4. Яковлєв В.Я. Філософські принципи креативності / Вісник Московського Університету. 2005. (Стаття, електронний варіант).
5. http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/29078/