Складено до підручника: Біологія. Підручник для 6 кл. загальноосвіт. навч.закл./ Л.І.Остапченко – К.: Генеза, 2014. – 224с. іл.
Згідно з чинною навчальною програмою, затвердженою наказом МОН молоді та спорту України від 06.06.2012 р. № 664 (з урахуванням змін, затверджених наказом МОН України від07.06. 2017 № 804)
ПОГОДЖЕНО Заступник директора __________ Бомба Л.Р. «___» вересня 2017р.
|
ЗАТВЕРДЖЕНО Директор школи _________ Ямнич Р.І. «___» вересня 2017р.
|
Календарно-тематичне планування
з біології
для 6 класу
на 2017- 2018 н.р.
Вчителя біології
Станьківської ЗОШ І-ІІ ступенів
Богдан Іванни Іванівни
Розглянуте на засіданні методичного об`єднання вчителів природничого циклу.
Протокол № 1 від 22 серпня 2017 р.
Складено до підручника: Біологія. Підручник для 6 кл. загальноосвіт. навч.закл./ Л.І.Остапченко – К.: Генеза, 2014. – 224с. іл.
Згідно з чинною навчальною програмою, затвердженою наказом МОН молоді та спорту України від 06.06.2012 р. № 664 (з урахуванням змін, затверджених наказом МОН України від07.06. 2017 № 804)
Форма проведення тематичного оцінювання (усно або письмово): тести, різнорівневі завдання, описові завдання та ін.
Метою базової загальної середньої освіти є розвиток і соціалізація особистості учнів, формування їхньої національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення та поведінки, творчих здібностей, дослідницьких і життєзабезпечувальних навичок, здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.
Змістова лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» націлена на формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля й розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь.
Учнів 6 класів орієнтують на:
Реалізація змістової лінії «Громадянська відповідальність» сприятиме формуванню діяльного члена громади й суспільства, який розуміє принципи та механізми функціонування суспільства, є вільною особистістю, яка визнає загальнолюдські й національні цінності та керується морально-етичними критеріями й почуттям громадянської відповідальності у власній поведінці.
Учнів 6 класів орієнтують на:
Вивченням питань, що належать до змістової лінії «Здоров’я і безпека» прагнуть сформувати учня як духовно, емоційно, соціально та фізично повноцінного члена суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя й формувати безпечне життєве середовище.
Учнів 6 класів орієнтують на:
Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо).
Учнів 6 класів орієнтують на:
Біологія
6 клас
(70 год. 2 год. yа тиждень)
Оч. результати навч-пізнав дія-сті учнів |
№ п.п |
Дата |
Тема уроку |
Д\З |
Прим. |
Вступ ( 4 год.) |
|||||
Діяльність (уміння) розрізняє: об’єкти живої природи; практикує: метод спостереження біологічних об’єктів Знання оперує термінами: - біологія, спостереження, експеримент називає:- основні властивості живого (ріст, розмноження, взаємодія із зовнішнім середовищем); наводить приклади: - основних груп організмів (бактерії, рослини, тварини, гриби); - методів біологічних досліджень організмів (спостереження, опис, порівняння, експеримент) Ставлення усвідомлює: взаємозв’язки між об’єктами природи робить висновки: про пізнаванність природи оцінює значення: біологічних знань у практичній діяльності людини (медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи тощо) |
1 |
|
Біологія — наука про життя. Науки, що вивчають життя.
|
|
|
2 |
|
Основні властивості живого.
|
|
|
|
3 |
|
Різноманітність життя (на прикладах представників основних груп живої природи). Поняття про віруси.
|
|
|
|
4 |
|
Методи біологічних досліджень організмів. |
|
|
|
Тема 1. Клітина ( 10 год.) |
|||||
Діяльність (уміння) розпізнає: - на моделях, фотографіяхрослинну і тваринну клітини та їхні складові частини; - на мікропрепаратах рослинних клітин їхні складові; уміє: - налаштувати шкільний оптичний мікроскоп та отримати чітке зображення мікроскопічного об’єкта; - виготовляти прості мікропрепарати рослинних клітин; дотримується правил: - роботи з мікроскопомта лабораторним обладнанням
Знання оперує термінами: - клітина, клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, ядро, пластиди, мітохондрії, вакуоля називає: - основні елементи світлового мікроскопа; - основні властивості клітини: ріст, поділ, обмін з навколишнім середовищем; наводить приклади: - складових частин клітини (клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, ядро, органели: пластиди, мітохондрії, вакуоля); порівнює: рослинну і тваринну клітину
Ставлення робить висновок: - клітина була відкрита завдяки винаходу мікроскопа; - організми мають клітинну будову; - клітини рослин і тварин мають спільні та відмінні риси будови; усвідомлює: - можливість глибшого дослідження будови клітини за допомогою сучасних приладів (електронний мікроскоп) та методів досліджень; оцінює: внесок учених у розвиток знань про клітину; обґрунтовує судження: клітина – цілісний об’єкт живої природи
|
5 |
|
Клітина — одиниця живого. Історія вивчення клітини. |
|
|
6 |
|
Збільшувальні прилади (лупа, мікроскопи). Практична робота № 1 Будова світлового мікроскопа та робота з ним. |
|
|
|
7 |
|
Практична робота № 2 Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа |
|
|
|
8 |
|
Загальний план будови клітини.
|
|
|
|
9 |
|
Будова рослинної та тваринної клітини.
|
|
|
|
10 |
|
Основні властивості клітини. Обмін з навколишнім середовищем. |
|
|
|
11 |
|
Внутрішнє середовище клітини |
|
|
|
12 |
|
Ріст та поділ клітини.
|
|
|
|
13 |
|
Лабораторні дослідження: Будова клітини (листка елодеї, плоду горобини, кавуна, помідора тощо). |
|
|
|
14 |
|
Узагальнення та систематизація знань з тем: «Вступ», «Клітина» |
|
|
|
Виставляється тематична оцінка |
|||||
Тема 2. Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності ( 8 год.) |
|||||
Діяльність (уміння) розпізнає (на моделях і фотографіях): - одноклітинні організми (із числа вивчених); описує: - середовища існування та будову одноклітинних організмів (на прикладі вивчених); - процеси життєдіяльності одноклітинних організмів;
порівнює за вказаними ознаками: застосовує знання: - для профілактики інфекційних та паразитарних захворювань; - про процеси життєдіяльності одноклітинних у побуті; дотримується правил: - роботи з мікроскопом Знання оперує термінами: - бактерії, одноклітинні організми, колоніальні організми, багатоклітинні організми
називає: - ознаки бактеріальної клітини; наводить приклади: - одноклітинних, колоніальнихта багатоклітинних організмів без тканин; знає: - особливості будови одноклітинних; розуміє: - процеси життєдіяльності (живлення, дихання, подразливість, розмноження, рух) Ставлення оцінює: - роль одноклітинних організмів в екосистемах; усвідомлює: - небезпеку інфекційних та паразитарних захворювань робить висновок: - клітини можуть бути самостійними організмами висловлює судження: - про пристосувальне значення переходу до багатоклітинності |
15 |
|
Бактерії — найменші одноклітинні організми. Міні-проект (за вибором): Чому скисає молоко? Корисний йогурт. |
|
|
16 |
|
Значення бактерій у природі та житті людини. Захист міні-проектів. |
|
|
|
17 |
|
Одноклітинні організми (амеби, інфузорії). Лабораторне дослідження Спостереження інфузорій. |
|
|
|
18 |
|
Паразитичні одноклітинні організми. |
|
|
|
19 |
|
Одноклітинні організми на прикладі хламідомонади, евглени зеленої, представників діатомових водоростей. |
|
|
|
20 |
|
Одноклітинні гриби – дріжджі. Середовища існування одноклітинних організмів, їхні процеси життєдіяльності, особливості будови, роль у природі та житті людини. |
|
|
|
21 |
|
Колоніальні організми, перехід до багатоклітинності (губки, ульва). |
|
|
|
22 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми: «Одноклітинні організми» |
|
|
|
Виставляється тематична оцінка |
|||||
Тема 3. Рослини (20 год.) |
|||||
Діяльність (уміння) описує: - ріст і розвиток рослинного організму розпізнає: - клітини, тканини та органи рослини; - цибулину, кореневище, бульбу картоплі як видозмінені підземні пагони; порівнює за вказаними ознаками: - процеси фотосинтезу та дихання; установлює: - біологічне значення видозмін вегетативних органів (на прикладах); аналізує: - значення фотосинтезу, живлення, дихання, випаровування води в житті рослин; планує: - власні спостереження будови та життєдіяльності рослини; прогнозує: - результати власних спостережень; практикує: - дослідження будови органів рослини; - досліди, що підтверджують основні процеси життєдіяльності рослин; уміє: - фіксувати результати дослідів і досліджень; - моделювати біологічні об’єкти та процеси; дотримується правил: - роботи з мікроскопомта лабораторним обладнанням; застосовує знання: - для догляду за рослинами Знання оперує термінами: - рослини, вегетативні органи рослини (корінь, стебло, листок, брунька), фотосинтез, називає: - основні процеси життєдіяльності рослини (ріст, живлення, фотосинтез, дихання, транспорт речовин); - умови та речовини, необхідні для життєдіяльності рослин; - умови, за яких відбувається фотосинтез; наводить приклади: - тканин, органів рослин; - рослин з видозмінами кореня (3-4), - рослин з видозмінами пагона та його частин (3-4); характеризує: - будову кореня, стебла, листка у зв’язку з функціями; - бруньку як зачаток пагона; - квітку як орган насіннєвого розмноження рослин Ставлення усвідомлює: рослина – цілісний організм; оцінює: - значення фотосинтезу; висловлює судження: - видозміни органів рослин. - про фотосинтез як характерну особливість рослин |
23 |
|
Рослина — живий організм. Міні-проект: Рослини хижаки. |
|
|
24 |
|
Фотосинтез як характерна особливість рослин, живлення, дихання, рухи рослин.
Демонстрування: - дослідів, що підтверджують: фотосинтез; дихання; випаровування води; поглинання коренем води |
|
|
|
25 |
|
Будова рослини. Тканини рослин |
|
|
|
26 |
|
Органи рослин. Корінь. Лабораторне дослідження: будови кореня; |
|
|
|
27 |
|
Різноманітність і видозміни вегетативних органів (кореня). Лабораторне дослідження: будови цибулини; |
|
|
|
28 |
|
Пагін: будова та основні функції. Лабораторні дослідження: будови пагона; будови бруньки; Дослідницький практикум Спостереження за розвитком пагона з бруньки. |
|
|
|
29 |
|
Будова стебла. Видозміни пагона. |
|
|
|
30 |
|
Контрольна робота (директорська) |
|
|
|
31 |
|
Будова та функції листка |
|
|
|
32 |
|
Транспорт речовин. Взаємозвязок між різними частинами рослини.
Дослідницький практикум Транспорт речовин по рослині. |
|
|
|
Виставляється тематична оцінка |
|||||
Діяльність (уміння) описує: - розвиток рослини з насінини; розпізнає:- органи рослини; порівнює за вказаними ознаками: - статеве й нестатеве розмноження; установлює: - біологічне значення суцвіть, плодів; аналізує:- значення випаровування води в житті рослин; планує: - власні спостереження будови та життєдіяльності рослини; прогнозує: - результати власних спостережень; практикує: - досліди, що підтверджують основні процеси життєдіяльності рослин; уміє: - розмножувати рослини; - пророщувати насінини; - фіксувати результати дослідів і досліджень; - моделювати біологічні об’єкти та процеси; застосовує знання: - для догляду за рослинами Знання оперує термінами: - статеве розмноження рослин, нестатеве розмноження рослин, фотосинтез, живлення рослин, квітка, суцвіття, запилення, запліднення, насінина, плід називає: - умови та речовини, необхідні для життєдіяльності рослин; - форми розмноження рослин (статеве, нестатеве); наводить приклади: - способів запилення; - способів розмноження рослин (3-4); - рухів рослин; - рослин з різними типами суцвіть, різними типами плодів, різними способами поширення плодів і насінин (3-4); пояснює: - запилення та запліднення; характеризує: - будову квітки як орган насіннєвого розмноження рослин Ставлення усвідомлює: рослина – цілісний організм; висловлює судження: - різні способи запилення, поширення плодів мають пристосувальний характер робить висновок: - про фотосинтез як характерну особливість рослин |
33 |
|
Рухи рослин.
|
|
|
34 |
|
Розмноження рослин: статеве та нестатеве. |
|
|
|
35 |
|
Вегетативне розмноження рослин. Дослідницький практикум Дослідження процесу росту вегетативних органів.
|
|
|
|
36 |
|
Квітка, як орган статевого розмноження рослин. Лабораторне дослідження: будови квітки; |
|
|
|
37 |
|
Суцвіття. Типи суцвіть.
|
|
|
|
38 |
|
Запилення.
|
|
|
|
39 |
|
Запліднення у квіткових рослин. |
|
|
|
40 |
|
Насінина. Умови проростання насінини.
Лабораторне дослідження: будови насінини; Дослідницький практикум Дослідження умов проростання насінин. |
|
|
|
41 |
|
Плід. Способи поширення плодів. Лабораторне дослідження: будови плода.
|
|
|
|
42 |
|
Ріст і розвиток рослин.
|
|
|
|
43 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми: «Рослини» |
|
|
|
Виставляється тематична оцінка |
|||||
Тема 4. Різноманітність рослин (12 год.) |
|||||
Діяльність (уміння) розпізнає: - рослини різних груп (водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних);
- основні життєві форми рослин; описує: - будову тіла водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних (на прикладі хвойних) і покритонасінних (квіткових) рослин; - розмноження мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних (квіткових) рослин; Знання оперує термінами: - рослинні угруповання, водорості, мохи, папороті, голонасінні, покритонасінні, Червона книга України порівнює за вказаними ознаками: рослини різних груп, життєвих форм тощо; уміє: підбирати види кімнатних рослин для вирощування в певних умовахназиває: - середовища існування водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних рослин; - групи рослин, які розмножуються спорами та насінням;
- основні життєві форми рослин; наводить приклади: - водоростей (2-3); - мохів, хвощів, плаунів, папоротей (2-3); - голонасінних і покритонасінних рослин (4-5); - рослин різних екологічних груп (2-3); - рослин різних життєвих форм (4-5); - панівних рослин різних рослинних угруповань: лісів, степів, лук, боліт (4-5); - пристосувань рослин до середовища існування (4-5); розуміє: особливості розмноження рослин спорами та насінням Ставлення робить висновок: - будова, особливості життєдіяльності рослинних організмів — це результат їх пристосування до умов середовища; оцінює: - значення рослин для існування життя на планеті Земля. висловлює судження щодо: - нераціонального використання людиною водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних рослин; має переконання щодо: - необхідності збереження рослин та їх угрупувань |
44 |
|
Способи класифікації рослин. |
|
|
45 |
|
Водорості (зелені, бурі, червоні, діатомові) Лабораторне дослідження: будови зелених нитчастих водоростей;
|
|
|
|
46 |
|
Мохи. Лабораторне дослідження: будови моху; |
|
|
|
47 |
|
Папороті. Хвощі, плауни. Лабораторне дослідження: будови папоротей; |
|
|
|
48 |
|
Голонасінні Лабораторне дослідження: будови пагонів і шишок хвойних рослин. |
|
|
|
49 |
|
Поняття про класифікацію покритонасінних рослин Практична робота №3. Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин |
|
|
|
50 |
|
Клас Дводольні. Родини: Розоцвіті, Пасльонові, Бобові, Айстрові, Капустяні. |
|
|
|
51 |
|
Клас Однодольні. |
|
|
|
52 |
|
Сільськогосподарські рослини |
|
|
|
53 |
|
Екологічні групи рослин. |
|
|
|
54 |
|
Життєві форми рослин. Зв’язки рослин з іншими організмами |
|
|
|
55 |
|
Типи рослинних угруповань |
|
|
|
56 |
|
Значення рослин для існування життя на планеті Земля. Практична робота №4. Визначення видів кімнатних рослин, придатних для вирощування в певних умовах |
|
|
|
57 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Різноманітність рослин» |
|
|
|
Виставляється тематична оцінка |
|||||
Тема 5. Гриби (орієнтовно9 год) |
|||||
Діяльність (уміння)порівнює за визначними ознаками: - грибиі рослини;
- цвілеві та шапинкові гриби; - співіснування грибів і водоростей у лишайниках;
- роль грибів у природі; розпізнає: - їстівні та отруйні гриби своєї місцевості; - лишайники; дотримується правил: - роботи з мікроскопомта лабораторним обладнанням; аналізує: - використання людиною грибів і лишайників; уміє: - відрізняти отруйні гриби (на прикладах видів своєї місцевості) застосовує знання для:
- зберігання продуктів харчування; - профілактики отруєння грибами Знання оперує термінами:
- гриби, лишайники називає: - ознаки грибної клітини; - спільні та відмінні риси в будові клітин грибів, рослин і тварин;
- основні групи грибів за їх способом живлення; - групи лишайників (накипні, листуваті, кущисті); наводить приклади: - їстівних та отруйних грибів свого краю; - співіснування грибів з рослинами; характеризує:
- особливості живлення грибів; - будову лишайників Ставлення оцінює: значення грибів і лишайників у біосфері та житті людини; усвідомлює: небезпеку захворювань, що спричинюються грибами небезпеку отруєння грибами, які виросли в різних екологічних |
58 |
|
Особливості життєдіяльності та будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло. |
|
|
59 |
|
Особливості живлення, грибів. |
|
|
|
60 |
|
Розмноження та поширення грибів. |
|
|
|
61 |
|
Групи грибів: симбіотичні — мікоризоутворюючі шапинкові гриби; Лабораторні дослідження будови шапинкових грибів. |
|
|
|
62 |
|
Їстівні та отруйні шапинкові гриби. |
|
|
|
63 |
|
Практична робота № 5 Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості. |
|
|
|
64 |
|
Сапротрофні — цвільові гриби |
|
|
|
65 |
|
Гриби паразити. |
|
|
|
66 |
|
Лишайники. |
|
|
|
67 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Гриби» Контрольна робота (директорська) |
|
|
|
68 |
|
Значення грибів у природі та житті людини. Міні-проект: «Гриби у природі та житті людини.»
|
|
|
|
69 |
|
Екскурсії Різноманітність рослин свого краю . Вивчення рослинних угруповань. |
|
|
|
70 |
|
Узагальнення: Будова та життєдіяльність організмів. |
|
|
|
Виставляється тематична оцінка. |
Виконання плану
|
Кількість тематичних |
Кількість практичних робіт |
Кількість контрольних робіт |
І семестр |
|
|
|
ІІ семестр |
|
|
|
За рік |
|
|
|