Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Біологія», 7 клас
70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервні
Програма: Навчальна програма з біології для 6 – 9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. |
Підручник: Соболь В.І. Біологія: підручник для 7-х класів загальноосвітніх навчальних закладів /Валерій Соболь – Кам’янець-Подільський.: Абетка, 2015. – 292 с., іл. |
№ п/п
|
Дата |
Тема уроку |
Домашнє завдання |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
||||
ВСТУП (4 год.) |
||||||||
1. |
|
1. Тварина – живий організм. Особливості життєдіяльності тварин. |
§§1,2 опрацювати, с.9 розгадати кросворд |
Діяльність (уміння) розпізнає: - клітини, тканини, органи, системи органів тварин; описує: - будову тіла тварин, використовуючи опудала, муляжі, вологі препарати, колекції; характеризує: - типи живлення: автотрофний та гетеротрофний; порівнює: - клітини тварин, рослин, грибів |
Знання оперує термінами: - тварини, автотрофний організм, гетеротрофний організм називає: - середовища існування тварин; - прояви життєдіяльності тварин; - ознаки тваринної клітини; - тканини тварин, органи, системи органів та їхні функції; пояснює: - відмінності тварин від рослин та грибів |
|||
2. |
|
2. Клітини і тканини тваринного організму. |
§3 с.15-16 опрацювати |
|||||
3. |
|
3. Органи і системи органів тваринного організму. |
§3 с. 18 опрацювати |
|||||
4. |
|
4. Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Узагальнення знань за темою «Вступ». |
§4 опрацювати |
Ставлення висловлює судження: - щодо значення знань про тварин у природі та житті людини |
||||
ТЕМА 1. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН (31 год.) |
||||||||
5. |
|
1. Поняття про класифікацію тварин. Різноманітність та поширення тварин. |
§5-6 опрацювати, |
Діяльність (уміння)
розпізнає: характеризує: - пристосування тварин до життя у воді; - пристосування тварин до життя на суходолі; - пристосування тварин до життя у ґрунті; - пристосування тварин до польоту; - пристосування тварин до паразитичного способу життя (на прикладі паразитичних червів та членистоногих); установлює зв’язок - між будовою тварин і способом життя; вдосконалює уміння - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; дотримується правил - особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними тваринами
|
Знання оперує термінами: - вид, безхребетні, хордові називає: - середовища існування та способи життя тварин; - особливості зовнішньої будови, які відрізняють тварин зазначених груп серед інших організмів; - рідкісні види тварин України та свого краю; наводить приклади: - тварин зазначених груп; - видів тварин, поширених в Україні та своїй місцевості; - видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб
|
|||
6. |
|
2. Кишковопорожнинні: особливості і середовище існування. |
§7 опрацювати |
|||||
7. |
|
3. Жалкі: різноманітність та значення. |
§8 опрацювати
|
|||||
8. |
|
4.Кільчасті черви: особливості будови. Лабораторне дослідження. Зовнішня будова та рух кільчастих червів на прикладі дощового черв’яка або трубочника. |
§9 опрацювати |
|||||
9. |
|
5. Кільчасті черви: собливості життєдіяльності та поширення. |
§10 опрацювати, с. 48 завдання письмово
|
|||||
10. |
|
6. Кільчасті черви: різноманітність та значення.
|
§11 опрацювати
|
|||||
11. |
|
7. Членистоногі: особливості й різноманітність. |
§12 опрацювати, с. 56 завдання письмово
|
|||||
12. |
|
8. Ракоподібні: особливості будови та життєдіяльності. |
§13 опрацювати, підготувати міні-проект «Ракоподібні України».
|
|||||
13. |
|
9. Ракоподібні: різноманітність та значення. Міні-проект «Ракоподібні України». |
§14 опрацювати |
|||||
14. |
|
10. Павукоподібні: особливості будови та життєдіяльності. |
§15 опрацювати, підготувати міні-проект «Павуки України».
|
Ставлення висловлює судження: - щодо різноманітності тварин, їх ролі у природі та значення в житті людини; - щодо значення знань про біологічні особливості паразитичних безхребетних тварин для попередження зараження ними; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин та власного здоров’я; робить висновок: - особливості будови організму тварин є результатом пристосування до характерного для них способу життя |
||||
15. |
|
11. Павукоподібні: різноманітність та значення. Міні-проект «Павуки України». |
§ 16 опрацювати, с.72 розгадати кросворд
|
|||||
16. |
|
12.Комахи: особливості будови та життєдіяльності. |
§§17,18 опрацювати
|
Діяльність (уміння)
розпізнає: характеризує: - пристосування тварин до життя у воді; - пристосування тварин до життя на суходолі; - пристосування тварин до життя у ґрунті; - пристосування тварин до польоту; - пристосування тварин до паразитичного способу життя (на прикладі паразитичних червів та членистоногих); установлює зв’язок - між будовою тварин і способом життя; вдосконалює уміння - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; дотримується правил - особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними тваринами |
Знання
оперує термінами: - вид, безхребетні, хордові називає: - середовища існування та способи життя тварин; - особливості зовнішньої будови, які відрізняють тварин зазначених груп серед інших організмів; - рідкісні види тварин України та свого краю; наводить приклади: - тварин зазначених груп; - видів тварин, поширених в Україні та своїй місцевості; - видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб
|
|||
17. |
|
13. Практична робота №1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах. |
§§17,18 повторити підготувати міні-проект «Комахи України».
|
|||||
18. |
|
14. Комахи: різноманітність та значення. Міні-проект «Комахи України» |
§19 опрацювати, с.80 розгадати кросворд
|
|||||
19. |
|
15.Молюски: особливості будови. Лабораторне дослідження. Будова черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових. |
§20 опрацювати, підготувати міні-проект «Як утворюються перлини», «Молюски України» (на вибір)
|
|||||
20. |
|
16.Молюски: різноманітність та практичне значення. Міні-проекти «Як утворюються перлини», «Молюски України».
|
§21 опрацювати
|
|||||
21. |
|
17. Паразитичні безхребетні тварини.
|
§22 опрацювати
|
|||||
22. |
|
18. Контрольна робота №1 «Різноманітність безхребетних тварин».
|
§§ 5-22 повторити
|
Ставлення висловлює судження: - щодо різноманітності тварин, їх ролі у природі та значення в житті людини; - щодо значення знань про біологічні особливості паразитичних безхребетних тварин для попередження зараження ними; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин та власного здоров’я; робить висновок: - особливості будови організму тварин є результатом пристосування до характерного для них способу життя |
||||
23. |
|
19. Хордові: особливості та різноманітність. |
§23 опрацювати
|
|||||
24. |
|
20.Риби: особливості будови та життєдіяльності. |
§24 опрацювати
|
|||||
25. |
|
21. Риби: різноманітність та значення. |
§25 опрацювати, с.111 розгадати кросворд
|
Діяльність (уміння)
розпізнає: характеризує: - пристосування тварин до життя у воді; - пристосування тварин до життя на суходолі; - пристосування тварин до життя у ґрунті; - пристосування тварин до польоту; - пристосування тварин до паразитичного способу життя (на прикладі паразитичних червів та членистоногих); установлює зв’язок - між будовою тварин і способом життя; вдосконалює уміння - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; дотримується правил - особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними тваринами |
Знання
оперує термінами: - вид, безхребетні, хордові називає: - середовища існування та способи життя тварин; - особливості зовнішньої будови, які відрізняють тварин зазначених груп серед інших організмів; - рідкісні види тварин України та свого краю; наводить приклади: - тварин зазначених груп; - видів тварин, поширених в Україні та своїй місцевості; - видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб
|
|||
26. |
|
22. Амфібії: особливості будови та життєдіяльності. |
§26 опрацювати, підготувати міні- проект «Амфібії України»
|
|||||
27. |
|
23. Амфібії: різноманітність та значення. Міні-проект «Амфібії України». |
§27 опрацювати, с.20 завдання письмово
|
|||||
28. |
|
24. Рептилії: особливості будови та життєдіяльності. |
§28 опрацювати, підготувати міні-проект «Рептилії України» |
|||||
29. |
|
25. Рептилії: різноманітність та значення. Міні-проект «Рептилії України» |
§29 опрацювати
|
|||||
30. |
|
26.Птахи: особливості будови та життєдіяльності. |
§30 опрацювати, підготувати міні-проект «Птахи України» |
|||||
31. |
|
27. Птахи: розмноження, різноманітність, значення. Міні-проект «Птахи України». |
§31 опрацювати, с. 136 (самостійна робота письмово;
|
|||||
32. |
|
28. Практична робота №2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів. |
§§30-31 поворити |
|||||
33. |
|
29.Ссавці: особливості будови та життєдіяльності. |
§32 опрацювати, підготувати міні-проект «Зуби ссавців», «Цікаві ссавці» (на вибір)
|
Ставлення висловлює судження: - щодо різноманітності тварин, їх ролі у природі та значення в житті людини; - щодо значення знань про біологічні особливості паразитичних безхребетних тварин для попередження зараження ними; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин та власного здоров’я; робить висновок: - особливості будови організму тварин є результатом пристосування до характерного для них способу життя |
||||
34. |
|
30.Ссавці: різноманітність та значення. Міні-проекти «Зуби ссавців», «Цікаві ссавці». |
§33 опрацювати, с.142 розгадати кросворд
|
|||||
35. |
|
31. Практична робота №3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. |
§§32-33 повторити |
|||||
ТЕМА 2. ПРОЦЕСИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТВАРИН (17 год.) |
|
1. |
||||||
36. |
|
1. Живлення тварин. |
§34 опрацювати, с.152 завдання письмово |
Діяльність (уміння) розрізняє (на зображеннях): - системи органів тварин; - типи симетрії тіла тварин; - типи кровоносної системи; - типи розвитку тварин; характеризує: - різноманітність травних систем тварин; - транспорт речовин у тварин різних груп; - радіальну та двобічну симетрії тіла; - способи пересування тварин; - різноманітність покривів тіла тварин; - особливості нервової системи та органів чуття в різних груп тварин; - форми розмноження, запліднення тварин; - прямий та непрямий розвиток; порівнює: - органи та системи органів в різних груп тварин; - прояви життєдіяльності у різних груп тварин (живлення, травлення, дихання, виділення); дотримується правил: - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; вдосконалює уміння: - порівнювати, робити висновки |
Знання оперує термінами: - живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст, розвиток називає: - процеси життєдіяльності тварин: живлення, дихання й газообмін, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст і розвиток; - органи травлення, дихання (газообміну), кровообігу, виділення; - основні функції крові та типи кровоносних систем; - види скелета; - типи симетрії тіла; - органи чуття; - форми розмноження; - статеві клітини; - типи розвитку; пояснює: - значення живлення, дихання, газообміну, транспорту речовин, виділення, розмноження, покривів тіла, нервової системи та органів чуття для організму
|
|||
37. |
|
2. Травлення тварин. |
§35 опрацювати |
|||||
38. |
|
3. Дихання тварин. |
§36 опрацювати |
|||||
39. |
|
4. Транспорт речовин у тварин. |
§37 опрацювати |
|||||
40. |
|
5. Практична робота № 4. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин |
§ 37 повторити |
|||||
41. |
|
6. Виділення у тварин. |
§38 опрацювати, с.168 завдання письмово |
|||||
42. |
|
7. Опора тварин. |
§ 39 опрацювати |
|||||
43. |
|
8. Практична робота №5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин. |
§ 39 повторити, підготувати міні-проект «Як рухаються тварини» |
|||||
44. |
|
9. Рух тварин. Міні-проект «Як пересуваються тварини». |
§40 опрацювати |
|||||
45. |
|
10. Покриви тіла тварин. Лабораторне дослідження. Особливості покривів тіла тварин. |
§41 опрацювати |
|||||
46. |
|
11. Подразливість тварин. |
§42 опрацювати, с.183-184 завдання письмово |
|||||
47. |
|
12. Регуляція функцій. Нервова система. |
§43 опрацювати |
|||||
48. |
|
13. Практична робота №6. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин. |
§43 повторити, підготувати міні-проект «Турбота про потомство». |
|||||
49. |
|
14. Розмноження тварин. Міні-проект «Турбота про потомство». |
§44 опрацювати |
|||||
50. |
|
15. Індивідуальний розвиток тварин. |
§45 опрацювати |
Ставлення робить висновок: - ускладнення будови організму тварин пов’язане з удосконаленням і розширенням функцій;
обґрунтовує: взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями |
||||
51. |
|
16. Тривалість життя, ріст тварин Лабораторне дослідження. Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб. |
§46 опрацювати |
|||||
52. |
|
17.Узагальнення знань за темою «Процеси життєдіяльності тварин». |
§§34-46 |
|||||
ТЕМА 3. ПОВЕДІНКА ТВАРИН (11 год.) |
||||||||
53. |
|
1. Поведінка тварин. |
§47 опрацювати |
Діяльність (уміння) розпізнає (за описом та відеоматеріалами): - форми поведінки тварин; - типи угруповань тварин; характеризує: - біологічне значення вродженої та набутої поведінки; - форми поведінки; спостерігає та описує: - поведінку тварин; планує хід дослідження, прогнозує очікувані результати та фіксує їх |
Знання оперує термінами: - інстинкт, научіння, поведінка тварин, міграція називає: - методи вивчення поведінки тварин; - форми поведінки тварин; - угруповання тварин; наводить приклади: - міграцій тварин; - способів орієнтування тварин; - використання тваринами знарядь праці; пояснює: - зміни поведінки тварин з віком; - циклічні зміни поведінки |
|||
54. |
|
2. Поведінкові реакції. Лабораторне дослідження: Спостереження за поведінкою тварин. |
§48 опрацювати |
|||||
55. |
|
3.Практична робота №7. Визначення форм поведінки тварин. |
§§47-48 повторити |
|||||
56. |
|
4. Вроджена поведінка тварин. |
§49 опрацювати, с.214 завдання письмово |
|||||
57. |
|
5. Набута поведінка тварин. Елементарна розумова діяльність тварин. |
§§50-51 опрацювати |
|||||
58. |
|
6. Індивідуальна поведінка тварин. |
§52 опрацювати |
|||||
59. |
|
7. Репродуктивна поведінка тварин. |
§53 опрацювати |
|||||
60. |
|
8. Соціальна поведінка тварин. |
§54 опрацювати |
|||||
61. |
|
9.Територіальна поведінка тварин. |
§55 опрацювати, підготувати міні-проект |
|||||
62. |
|
10. Еволюція поведінки тварин. Міні-проект «Як вчаться пташенята», «Як тварини користуються знаряддями праці», «Як спілкуються тварини». |
§56 опрацювати |
Ставлення робить висновок про: - пристосувальне значення поведінки в житті тварин; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин |
||||
63. |
|
11. Контрольна робота № 2 «Поведінка тварин». |
§§47-56 |
|||||
ТЕМА4. ОРГАНІЗМИ І СЕРЕДОВИЩЕ ІСНУВАННЯ (6 год.) |
||||||||
64. |
|
1. Організми і середовище існування. |
§57 опрацювати |
Діяльність (уміння) описує: - передачу енергії в екосистемі;
характеризує: визначає: - роль організмів як компонентів екосистеми |
Знання оперує термінами: - екосистема, рослиноїдні тварини, хижі тварини, паразити, ланцюги живлення, охорона природи, Червона книга України називає: - чинники середовища існування; - заповідники й заповідні території України; наводить приклади: - пристосування тварин до впливу різних чинників середовища (температури, освітленості, вологи); - форм співіснування організмів в угрупованнях; - впливу людини на екосистеми |
|||
65. |
|
2. Організми та чинники неживої природи. |
§58 опрацювати |
|||||
66. |
|
3. Організми та чинники живої природи. |
§59 опрацювати |
|||||
67. |
|
4. Організми й екосистеми. |
§60 опрацювати |
|||||
68. |
|
5. Вплив людини та її діяльності на організми.
|
§61 опрацювати, підготувати міні-проект «Заповідні території України» |
|||||
69. |
|
Охорона природи. Міні-проект «Заповідні території України». |
§62 опрацювати |
Ставлення висловлює судження: - щодо взаємозв’язку між організмами в екосистемі; усвідомлює значення: - етичного ставлення до природи та її охорони; виявляє: - ціннісне ставлення до живої природи; оцінює: - стан заповідних територій України та свого краю
|
||||
УЗАГАЛЬНЕННЯ |
||||||||
70. |
|
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої природи. |
___ |
Діяльність (уміння) порівнює: - будову і процеси життєдіяльності основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій) |
Знання називає: - ознаки основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій); - представників основних груп організмів на малюнках, фотографіях та за описом. |
|||
1