Урок з біології 7 класу
підготувала вчитель біології Григорівського НВК (школа-садок) Барвінківської районної ради Харківської області
Ковальова Світлана Миколаївна
Тема. Роль рептилій у екосистемах та їхнє значення для людини. Охорона рептилій.
Цілі:
освітня: ознайомити із роллю цих тварин у екосистемах та розкрити значення для людини; звернути особливу увагу на охорону плазунів;
розвиваюча: розвивати уміння спостерігати, аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички надавати першу допомогу в екстремальних ситуаціях;
виховна: виховувати бережливе ставлення до оточуючих організмів та довкілля в цілому; навчити бути зосередженими і обережними у спілкуванні із деякими плазунами, сприяти природоохоронній та екологічній діяльності.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Місце уроку в навчальній темі: поточний.
Форма уроку: синтетична
Методи і методичні прийоми:
1.Інформаційно-рецептивні:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2.Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схем.
5.Інтерактивні: синтез думок, робота в групах
6.Креативні: метод асоціацій.
7.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші, музика.
8.Релаксопедичний: фізкультхвилинка.
Міжпредметні зв’язки: географія, історія, література.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, картки з тестовими завданнями та картки самооцінки, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: рептилії, плазуни, автотомія, серпентарій, крокодил, черепаха, лускаті, зоопарк.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
Доброго дня, діти! На кожному уроці ми прагнемо досягти успіху. Сьогоднішній урок не виняток. Тож для початку посміхніться один одному й побажайте успіху.
Під час уроку ви матимете нагоду самостійно оцінити свій рівень знань. Кожен з вас отримав картку самооцінки. Ознайомтеся, будь ласка, з її змістом. (Додаток №1)
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
І варіант
1.Дихальна система рептилій представлена:
А) легенями;
Б) зябрами;
В) шкірним диханням.
2. У рептилій шкіра:
А) волога, має багато залоз;
Б) суха, не має залоз, вкрита роговими лусками або пластинками.
3. Розвиток плазунів:
А) прямий;
Б) непрямий, з повним перетворенням ;
4. Рептилії відкладають яйця:
А) у водне середовище;
Б) на суходолі;
В) у водне середовище та на суходолі.
ІІ варіант
1.Чотирикамерне серце серед рептилій є у:
А) змій;
Б) ящірок;
В) крокодилів.
2. Явище автотомії (самокаліцтва) спостерігається у :
А) змій;
Б) ящірок;
В) черепах;
Г) крокодилів.
3. Грудної клітки немає у:
А) крокодила;
Б) ропухи;
В) варана.
4.Осьовий скелет рептилій представлений:
А) трьома відділами;
Б) чотирма відділами;
В) п’ятьма відділами.
- Згадайте систематику класу Рептилії. Які ряди включає в себе цей клас?
(Ряд Черепахи, ряд Крокодили, ряд Лускаті, ряд Дзьобоголові)
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Проблемне запитання:
-Чому плазуни не викликають симпатії у людини?
-Чи перевищує значення плазунів відразу до них?
ІV. Повідомлення теми й завдань уроку
Тема. Роль рептилій в екосистемах та значення в житті людини. Охорона рептилій
Завдання уроку
З’ясувати роль рептилій в екосистемах.
Розкрити значення рептилій в житті людини.
Визнати необхідність охорони деяких рептилій.
Навчитися бути зосередженими і обережними у спілкуванні із деякими плазунами, сприяти природоохоронній та екологічній діяльності.
V. Вивчення нового матеріалу
Екосистема – природний комплекс, утворений живими організмами і середовищем їх життя, у якому живі та неживі компоненти пов’язані між собою обміном речовин та енергії. Тісний взаємозв’язок між живими організмами в екосистемі здійснюється через ланцюги живлення.
Продуценти – Консументи І порядку – Консументи ІІ порядку – Консументи ІІІ порядку - Редуценти
1. Роль рептилій в екосистемах (робота в групах)
Учні об’єднуються в групи. Кожна група отримує завдання. Після виконання завдання учні кожної групи демонструють та аргументують результати своєї роботи.
І група. Ознайомитися з додатковим матеріалом та визначити чим живляться крокодили. Хто є їхнім природнім ворогом. Скласти ланцюг живлення для екосистеми річки
ІІ група. Ознайомитися з додатковим матеріалом та визначити чим живляться змії. Хто є їхніми природніми ворогами. Скласти ланцюг живлення для екосистеми лісу.
ІІІ група. Ознайомитися з додатковим матеріалом та визначити чим живляться ящірки. Хто є їхніми природніми ворогами. Скласти ланцюг живлення для екосистеми степу.
Роль рептилій в екосистемах:
Входять до складу ланцюгів живлення, підтримуючи екологічний баланс в природі.
Регулюють чисельність різних тварин.
Знищують хворих та мертвих тварин, виконуючи роль «санітарів» природи.
Алігатори утворюють штучні водойми , регулюючи водний баланс у період посухи.
2. Значення рептилій у житті людини
(Розповідь з елементами бесіди, використання ілюстрацій з відповідної презентації.)
Отрута змій використовується в медицині для одержання проти зміїних сивороток та ліків. З отрути гадюк наготовлюють лікувальні препарати, які застосовуються в лікуванні радикуліту, ревматизму. З отрути гюрзи й щитомордника виготовляють кровоспинні засоби, з отрути гримучої змії — препарати, що лікують епілепсію, отруту кобри вживають для виготовлення препаратів, застосовуваних у лікуванні бронхіальної астми й ряду інших захворювань. Для отримання зміїної отрути створюються заклади – серпентарії
Зі шкіри крокодилів, змій, ящірок виготовляють валізи, взуття, гаманці та інші вироби.
М’ясо черепах та змій використовують в кулінарії для приготування різних страв
Промисел черепашачих яєць часто стає основним заняттям місцевого населення в період розмноження черепах. З яєць одержують високоякісне масло.
Черепахи найвищою мірою популярні серед аматорів тварин як добродушні й невибагливі мешканці тераріумів.
Деякі види плазунів завдають помітної шкоди.
Середньоазіатська черепаха в ряді районів стає шкідником на баштанах і, особливо, у розплідниках фісташок. На риборозплідних станціях серйозної шкоди завдають водяні вужі, що знищують велику кількість мальків промислових риб: коропа, лосося, осетра.
Імовірною є негативна роль ряду плазунів, особливо сухопутних черепах, деяких ящірок і змій, у поширенні ряду захворювань людини й свійських тварин, оскільки на них живуть німфи й дорослі іксодові кліщі.
У деяких країнах серйозної шкоди людині завдають отруйні змії. Кількість жертв від отруйних змій, звичайно, сильно перебільшена, але все ж таки в жарких країнах, особливо в Південно-Східній Азії й Південній Америці, щорічно від укусів змій помирають тисячі людей.
3. Охорона рептилій
- Які заходи можна запровадити для охорони рептилій?(Учням пропонується створити схему «Охорона рептилій»)
Очікувані відповіді:
В багатьох країнах рідкісні та вимираючі види плазунів заносять до Червоної книги. Створюються міжнародні договори та конвенції, що беруть під охорону певні види чи групи рептилій.
Забороняють вивозити й торгувати дикими тваринами.
Якщо звичайні заходи по охороні плазунів в природних умовах не дають значних результатів, плазунів розводять штучно і випускають в звичне середовище існування, як, наприклад, морських черепах .
Інший метод збереження виду – штучне розведення тварин, шкіра та м’ясо яких є комерційною цінністю. Наприклад, існують ферми по розведенню крокодилів.
VІ. Закріплення знань учнів
Гра «Вірю – не вірю»
Міні-тести
1. До Червоної книги України занесена:
А) кобра королівська;
Б) гадюка степова
2. Хамелеони належать до ряду:
А) Крокодили;
Б) Лускаті;
В) Черепахи
3. Продуценти це:
А) тварини;
Б) рослини
А) ящірка веретільниця;
Б) ящірка зелена
2. Гавіал належить до ряду:
А) Лускаті;
Б) Крокодили;
В) Дзьобоголові
3. Яка тварина живиться виключно іншими зміями:
А) гримуча змія;
Б) королівська кобра
VІІ. Узагальнення та систематизація знань.
Проблемне запитання:
-Чому плазуни не викликають симпатії у людини?
-Чи перевищує значення плазунів відразу до них?
Створення правил безпеки у разі зустрічі з отруйними рептиліями
VІІІ. Підведення підсумків уроку
Заповнення карток самооцінки
ІХ. Надання та пояснення домашнього завдання
Опрацювати у підручнику с. 86-87
Біологам приготувати презентацію «Рептилії Червоної книги України»
Історикам знайти інформацію за що шанували змій у Стародавньому Єгипті
Математикам. Переважна більшість комах, які поїдають ящірки, - шкідники с/г культур, за день вони з’їдають у середньому 10 різних дрібних жуків. Яку кількість комах з’їдають ящірки за місяць на площі 1 га, якщо відомо, що в умовах лісостепу на 1 га їх зустрічається 350 екземплярів?
Географам. В Індії є храм в якому об’єктом поклоніння є змії. З’ясуйте в якому місті знаходиться цей храм. Які цікаві особливості зберігає він?
Додаток № 1Картка самооцінки. Поставте кількість балів, яка відповідає рівню Ваших знань
Прізвище та ім’я учня (учениці) |
||
1 |
Тест № 1 (1 вірна відповідь – 1 бал, всього – 4 бали) |
|
2 |
Усна відповідь (1 - 3 бали) |
|
3 |
Робота в групі ( впорався сам - 2 бали, з допомогою групи 1 бал, не впорався – 0 балів) |
|
4 |
Тест № 2 1 (1 вірна відповідь – 1 бал, всього – 3 бали) |
|
Загальна кількість балів за урок: |