Календарні плани біологія 7 клас
Складені згідно програми для загальноосвітніх навчальних закладів
№п/п |
Тема уроку |
Шляхи реалізації наскрізних ліній |
Дата проведення уроку |
Скориго- вана дата |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності здобувачів освіти
|
||
4 |
Вступ Підприємливість і фінансова грамотність (орієнтує на практичне використання тварин у фермерському господарстві, розвиток лідерських ініціатив)
|
||||||
1 |
Основні відмінності тварин від рослин та грибів. |
Підприємливість і фінансова грамотність
|
|
|
Знання оперує термінами: - тварини, автотрофний організм, гетеротрофний організм називає: - середовища існування тварин; - прояви життєдіяльності тварин; - ознаки тваринної клітини; - тканини тварин, органи, системи органів та їхні функції; пояснює: - відмінності тварин від рослин та грибів Діяльність (уміння) розпізнає: - клітини, тканини, органи, системи органів тварин; описує: - будову тіла тварин, використовуючи опудала, муляжі, вологі препарати, колекції; характеризує: - типи живлення: автотрофний та гетеротрофний; порівнює: - клітини тварин, рослин, грибів Ставлення висловлює судження: - щодо значення знань про тварин у природі та житті людини |
||
2 |
Особливості живлення тварин.
|
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
3 |
|
Здоров’я і безпека
|
|
|
|||
4 |
Органи і системи органів тварин. |
|
|
|
|||
26+5р |
Тема 1. Різноманітність тварин Здоров’я і безпека (орієнтує на формування у школярів ціннісного ставлення до власного здоров’я) Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження тварин)
|
||||||
5 |
Різноманітність тварин. Поняття про класифікацію тварин.
|
Здоров’я і безпека
|
|
|
Знання оперує термінами: - вид, безхребетні, хордові називає:
- середовища існування та способи життя тварин; - рідкісні види тварин України та свого краю; наводить приклади:
- тварин зазначених груп; - видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб
Діяльність (уміння)
розпізнає: характеризує: - пристосування тварин до життя у воді; - пристосування тварин до життя на суходолі; - пристосування тварин до життя у ґрунті; - пристосування тварин до польоту; - пристосування тварин до паразитичного способу життя (на прикладі паразитичних червів та членистоногих); установлює зв’язок - між будовою тварин і способом життя; вдосконалює уміння - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; дотримується правил - особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними тваринами
Ставлення висловлює судження: - щодо різноманітності тварин, їхролі у природі та значення в житті людини; - щодо значення знань про біологічні особливості паразитичних безхребетних тварин для попередження зараження ними; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин та власного здоров’я; робить висновок: - особливості будови організму тварин є результатом пристосування до характерного для них способу життя |
||
6 |
Кишковопорожнинні. Міні-проєкт Як утворюються коралові острови?
|
Екологічна безпека та сталий розвиток
Громадянська відповідальність |
|
|
|||
7 |
Кільчасті черви: визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування; різноманітність. Лабораторні дослідження : зовнішньої будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника); |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
8 |
Різноманітність паразитичних червів.
|
Здоров’я і безпека
|
|
|
|||
9 |
Узагальнення знань з теми « Вступ. Різноманітність тварин. Ч.1. » |
|
|
|
|||
10 |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
||||
11 |
Загальна характеристика класу Ракоподібні. Різноманітність ракоподібних. Їхня роль у природі й житті людини |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
12 |
Павукоподібні. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості. Різноманітність та значення павукоподібних у природі та значення в житті людини |
Здоров’я і безпека
|
|
|
|||
13 |
Комахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості. |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
14 |
Розмноження і розвиток комах. Різноманітність комах, їхня роль у природі й житті людини
|
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
15 |
Практична робота 1: Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах. |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
16 |
Молюски. Лабораторне дослідження : будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків. |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
17 |
Різноманітність молюсків, їхня роль у природі та значення в житті людини. Класи Черевоногі та Двостулкові молюски. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Громадянська відповідальність
|
|
|
|||
18 |
Міні-проєкт «Як утворюються перлини?» |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|
||
19 |
Паразитичні безхребетні тварини. |
Здоров’я і безпека
|
|
|
|||
20 |
Узагальнення знань з теми «Тип Членистоногі. Молюски » |
|
|
|
|
||
21 |
Загальна характеристика хордових тварин. |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
22 |
Надклас Риби. Клас Хрящові риби. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, їх різноманітність. |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
23 |
Кісткові риби. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості. Різноманітність , їх роль у природі та значення в житті людини. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Здоров’я і безпека Громадянська відповідальність |
|
|
|||
24 |
Амфібії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості земноводних тварин. Роль амфібій в екосистемах і в житті людини. |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
25 |
Рептилії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості. |
Екологічна безпека та сталий розвиток |
|
|
|||
26 |
Роль плазунів в екосистемах, їхнє значення для людини. Охорона плазунів |
Екологічна безпека та сталий розвиток |
|
|
|||
27 |
Узагальнення вивченого з теми «Тип Хордові. Класи: Риби, Амфібії, Рептилії » Контрольна робота №1 |
|
|
|
|||
28 |
Птахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості. |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
29 |
Різноманітність птахів. Риси пристосованості до різних середовищ життя. Значення птахів у природі та в житті людини. |
Екологічна безпека та сталий розвиток |
|
|
|||
30 |
Практична робота 2: Виявлення прикладів пристосувань до способу життя різних у птахів.
|
Екологічна безпека та сталий розвиток |
|
|
|||
31 |
Клас Ссавці. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості |
Екологічна безпека та сталий розвиток |
|
|
|||
32 |
Різноманітність Ссавців. Розмноження і розвиток ссавців. Роль ссавців у природі та значення в житті людини.
|
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
33 |
Практична робота 3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування |
. Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
34 |
Представлення міні-проєктів Тварини - будівельники. Зуби ссавців. Тварини рекордсмени. |
Екологічна безпека та сталий розвиток
Громадянська відповідальність |
|
|
|||
35 |
Узагальнення знань з тем «Клас Птахи. Клас Ссавці » |
Екологічна безпека та сталий розвиток |
|
|
|||
16+1р |
Тема 2. Процеси життєдіяльності тварин Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та ціннісного ставлення до тварин) |
||||||
36 |
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення і травлення. |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
Знання оперує термінами: - живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст, розвиток
називає: - органи травлення, дихання (газообміну), кровообігу, виділення; - основні функції крові та типи кровоносних систем; - види скелета; - типи симетрії тіла; - органи чуття; - форми розмноження; - статеві клітини; - типи розвитку; пояснює: - значення живлення, дихання, газообміну, транспорту речовин, виділення, розмноження, покривів тіла, нервової системи та органів чуття для організму
Діяльність (уміння) розрізняє (на зображеннях): - системи органів тварин; - типи симетрії тіла тварин; - типи кровоносної системи; - типи розвитку тварин; характеризує: - різноманітність травних систем тварин; - транспорт речовин у тварин різних груп; - радіальну та двобічну симетрії тіла; - способи пересування тварин; - різноманітність покривів тіла тварин; - особливості нервової системи та органів чуття в різних груп тварин; - форми розмноження, запліднення тварин; - прямий та непрямий розвиток; порівнює: - органи та системи органів в різних груп тварин; - прояви життєдіяльності у різних груп тварин (живлення, травлення, дихання, виділення); дотримується правил: -роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; вдосконалює уміння:
Ставлення робить висновок: - ускладнення будови організму тварин пов’язане з удосконаленням і розширенням функцій; обґрунтовує: взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями |
||
37 |
Різноманітність травних систем. Особливості будови травної системи безхребетних тварин
|
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
38 |
Особливості будови травної системи хребетних тварин
|
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
39 |
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання. Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині. |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
40 |
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
41 |
Практична робота 4: Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
42 |
Узагальнення знань з теми «Травна, дихальна та кровоносна системи» |
|
|
|
|||
43 |
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
44 |
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
45 |
Практична робота 5: Порівняння будови скелетів хребетних тварин. |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
46 |
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Лабораторні дослідження: особливостей покривів тіла тварин;
|
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
47 |
Органи чуття їх значення. Міні-проєкти Як бачать тварини. Як тварини визначають напрям руху. |
Громадянська відповідальність
|
|
|
|||
48 |
Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин.
|
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
49 |
Практична робота 6: Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях |
|
|
|
|||
50 |
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин.
|
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
51 |
Статеві клітини та запліднення. Розвиток тварин. Періоди та тривалість життя тварин. Лабораторні дослідження: визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).
|
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
52 |
Контрольна робота з теми «Процеси життєдіяльності тварин»
|
|
|
|
|||
10 |
Тема 3. Поведінка тварин Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та ціннісного ставлення до тварин) |
||||||
53 |
Поведінка тварин у природі та методи її вивчення. Лабораторні дослідження: спостереження за поведінкою тварин (вид визначається учителем). |
Громадянська відповідальність
|
|
|
Знання оперує термінами: - інстинкт, научіння, поведінка тварин, міграція називає: - методи вивчення поведінки тварин; - форми поведінки тварин; - угруповання тварин; наводить приклади: - міграцій тварин; - способів орієнтування тварин; - використання тваринами знарядь праці; пояснює: - зміни поведінки тварин з віком; - циклічні зміни поведінки
Діяльність (уміння) розпізнає (за описом та відеоматеріалами): - форми поведінки тварин; - типи угруповань тварин; характеризує: - біологічне значення вродженої та набутої поведінки; - форми поведінки; спостерігає та описує: - поведінку тварин; планує хід дослідження, прогнозує очікувані результати та фіксує їх
Ставлення робить висновок про: - пристосувальне значення поведінки в житті тварин; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин |
||
54 |
Вроджена та набута поведінка. Біологічне значення вродженої і набутої поведінки. |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
55 |
Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин.
|
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
56 |
Форми поведінки тварин.
|
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
57 |
Практична робота 8: Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео матеріалами або описом).
|
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
58 |
Міні-проєкт (за вибором): Угруповання тварин. Чому мігрують тварини.
|
Громадянська відповідальність
|
|
|
|||
59 |
Соціальна поведінка тварин Типи угруповань. Ієрархія у групі. |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
60 |
Комунікація тварин. Використання тваринами знарядь праці.
|
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
61 |
Міні-проєкт Як вчаться пташенята. Як тварини користуються знаряддями праці. Як спілкуються тварини |
|
|
|
|||
62 |
Елементарна розумова діяльність. Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення.
|
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
63 |
Узагальнення знань з теми «Поведінка тварин» |
|
|
|
|||
6 |
Тема 4. Організми і середовище існування Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності, відповідальності за збереження організмів й етичне ставлення до природи та її охорони) Громадянська відповідальність (орієнтує на формування відповідального члена суспільства, який усвідомлює необхідність збереження природоохоронних об’єктів держави) |
||||||
64 |
Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища. Екскурсія. Різноманітність тварин свого краю. |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
Знання оперує термінами: - екосистема, рослиноїдні тварини, хижі тварини, паразити, ланцюги живлення, охорона природи, Червона книга України називає:
- чинники середовища існування; Діяльність (уміння) описує: - передачу енергії в екосистемі;
характеризує: визначає: - роль організмів як компонентів екосистеми Ставлення висловлює судження: - щодо взаємозв’язку між організмами в екосистемі; усвідомлює значення: - етичного ставлення до природи та її охорони; виявляє: - ціннісне ставлення до живої природи; оцінює: - стан заповідних територій України та свого краю |
||
65 |
Ланцюги живлення і потік енергії. Пристосування тварин до впливу різних чинників середовища. |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
66 |
Співіснування організмів в угрупованнях. Вплив людини та її діяльності на організм. |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
|||
67 |
Екскурсія Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні |
Громадянська відповідальність
|
|
|
|||
68 |
Природоохоронні території. Червона книга України. Міні-проєкт : Як тварини пристосовані до життя в різних умовах. Заповідні території України.
|
Екологічна безпека та сталий розвиток
Громадянська відповідальність
|
|
|
|||
69 |
Узагальнення знань з теми «Організми і середовище існування » |
|
|
|
|||
2 |
Узагальнення Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження живої природи) |
||||||
70 |
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої природи |
Екологічна безпека та сталий розвиток
|
|
|
Знання називає: - ознаки основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій); - представників основних груп організмів на малюнках, фотографіях та за описом Діяльність (уміння) порівнює: - будову і процеси життєдіяльності основних груп організмів Ставлення робить висновок: - про єдність живої природи |
||