Календарне планування Складено на основі навчальної програми з географії для 6–9 класів затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.До підручника біологія 7 клас (В.І. Соболь)
№ |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Примітка |
Домашнє завдання |
Наскрізні змістові лінії |
||
А |
Б |
Екологічна безпека та сталий розвиток |
Здоров’я і безпека
|
||||
ВСТУП |
|||||||
1 |
|
|
ІБЖ Будова тварин: клітини, тканини
|
Демонстрування: опудал, вологих препаратів, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин. |
§ 1 кросворд ст. 9 |
|
|
2 |
|
|
Органи та системи органів тварин
|
§2 |
|||
3 |
|
|
Особливості живлення тварин
|
§3 замалювати тваринну клітину |
|||
4 |
|
|
Основні відмінності тварин від рослин та грибів.
|
§4 тести ст. 24 (усно) |
|||
Тема 1. Різноманітність тварин |
|||||||
5 |
|
|
Поняття про класифікацію тварин.
|
|
§5 |
(орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження тварин)
|
(орієнтує на формування у школярів ціннісного ставлення до власного здоров’я)
|
6 |
|
|
Загальна характеристика й розмаїтість багатоклітинних тварин |
|
§6 |
||
7 |
|
|
Загальна характеристика й розмаїтість кишковопорожнинних Міні-проект Як утворюються коралові острови?
|
|
§7,8 |
||
8 |
|
|
Загальна характеристика типу Кільчасті черви ІБЖ Лабораторне дослідження зовнішньої будови та руху кільчастих червив (на прикладі дощового черв’яка або трубочника); |
|
§9,10 |
||
9 |
|
|
Пристосування в будові й процесах життєдіяльності паразитичних червів до їхнього способу існування |
|
§11 |
||
10 |
|
|
Узагальнення матеріалів теми.
|
|
§12 |
||
|
|||||||
11 |
|
|
Загальна характеристика типу Членистоногі
|
|
Повторити §12 |
||
12 |
|
|
Загальна характеристика класу Ракоподібні. Розмаїтість ракоподібних. Їхня роль у природі й житті людини
|
|
§13,14 |
||
13 |
|
|
Загальна характеристика класу Павукоподібні
|
|
§15,16 |
||
14 |
|
|
Загальна характеристика класу Комахи
|
|
§17 |
||
15 |
|
|
ІБЖ Практична робота №1 Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах. |
|
§18 |
||
16 |
|
|
Розмаїтість комах. Їхня роль у природі й житті людини
|
|
§19 |
||
17 |
|
|
Загальна характеристика типу Молюски ІБЖ Лабораторне дослідження : будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків. |
|
§20 |
||
18 |
|
|
Класи Черевоногі та Двостулкові молюски Міні-роект Як утворюються перлини?
|
|
§21 |
||
19 |
|
|
|
|
Повторити §§20,21 |
||
20 |
|
|
Паразитичні безхребетні тварини.
|
|
§22 |
||
21 |
|
|
Контрольна робота
|
|
§23 |
||
|
Наскрізні змістові лінії |
Очікувані результати навчально – пізнавальної діяльності учнів |
|||
Громадянська відповідальність
|
Підприємливість та фінансова грамотність
|
Діяльність (уміння) |
Знання
|
Ставлення
|
|
(орієнтує на практичне використання тварин у фермерському господарстві, розвиток лідерських ініціатив) |
розпізнає: - клітини, тканини, органи, системи органів тварин; описує: - будову тіла тварин, використовуючи опудала, муляжі, вологіпрепарати, колекції; характеризує: - типи живлення: автотрофний та гетеротрофний; порівнює: - клітини тварин, рослин, грибів |
називає: - середовища існування тварин; - прояви життєдіяльності тварин; - ознаки тваринної клітини; - тканини тварин, органи, системи органів та їхні функції; пояснює: - відмінності тварин від рослин та грибів оперує термінами: - тварини, автотрофний організм, гетеротрофний організм |
висловлює судження: - щодо значення знань про тварин у природі та житті людини |
|
||||
|
|
розпізнає: характеризує: - пристосування тварин до життя у воді; - пристосування тварин до життя на суходолі; - пристосування тварин до життя у ґрунті; - пристосування тварин до польоту; - пристосування тварин до паразитичного способу життя (на прикладі паразитичних червів та членистоногих); установлює зв’язок - між будовою тварин і способом життя; вдосконалює уміння - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; дотримується правил - особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними тваринами
|
оперує термінами: - вид, безхребетні, хордові називає:
- середовища існування та способи життя тварин; - рідкісні види тварин України та свого краю; наводить приклади:
- тварин зазначених груп; - видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб |
висловлює судження: - щодо різноманітності тварин, їхролі у природі та значення в житті людини; - щодо значення знань про біологічні особливості паразитичних безхребетних тварин для попередження зараження ними; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин та власного здоров’я; робить висновок: - особливості будови організму тварин є результатом пристосування до характерного для них способу життя |
№ |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Примітка |
Домашнє завдання |
Наскрізні змістові лінії |
||
А |
Б |
Екологічна безпека та сталий розвиток |
Здоров’я і безпека
|
||||
22 |
|
|
Загальна характеристика типу Хордові. Підтип Безчерепні Підтип Черепні. Загальна характеристика класу Хрящові риби |
|
Повторити §23 |
(орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження тварин)
|
(орієнтує на формування у школярів ціннісного ставлення до власного здоров’я)
|
23 |
|
|
Загальна характеристика класу Кісткові риби
|
|
§24 |
||
24 |
|
|
Значення риб у житті людини. Рибне господарство. Охорона риб
|
|
§25 |
||
25 |
|
|
Загальна характеристика класу Амфібії
|
|
§26 |
||
26 |
|
|
Рептилії. Особливості процесів життєдіяльності й поводження плазунів |
|
§27 |
||
27 |
|
|
Рептилії, їхня різноманітність та значення
|
|
§28 |
||
28 |
|
|
Роль плазунів в екосистемах, їхнє значення для людини. Охорона плазунів
|
|
§29 |
||
29 |
|
|
Узагальнення і систематизація знань
|
|
Матеріали уроку |
||
|
|||||||
31 |
|
|
Загальна характеристика класу Птахи Внутрішня будова й особливості життєдіяльності птахів |
|
§30 |
||
32 |
|
|
Розмноження й розвиток птахів. Виводкові та нагніздні птахи |
|
§31 |
||
33 |
|
|
Розмаїтість птахів. Роль птахів у екосистемах, їхнє значення для людини |
|
§31 |
||
34 |
|
|
Загальна характеристика класу Ссавці |
|
§32 |
||
|
|
|
ІБЖ Практична робота №2 Виявлення прикладів пристосувань до способу життя різних умовах
|
|
|
||
35 |
|
|
Ссавці, їхня різноманітність та значення
|
|
§33 |
||
36 |
|
|
ІБЖПрактична робота №3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. |
Тварини - будівельники. Зуби ссавців. Тварини рекордсмени.
|
|||
37 |
|
|
Представлення міні-проектів
|
||||
Процеси життєдіяльності тварин |
|||||||
38 |
|
|
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення і травлення.
|
|
§34,35 |
|
|
39 |
|
|
Різноманітність травних систем.
|
|
|
||
40 |
|
|
Дихання та газообмін у тварин. Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині. |
|
§36 |
||
41 |
|
|
Органи дихання (газообміну), їх різноманітність та функції.
|
|
|
||
42 |
|
|
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції
|
|
§37 |
||
43 |
|
|
ІБЖПрактична робота №4 Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин |
|
|
||
44 |
|
|
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин. |
|
§38 |
||
45 |
|
|
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин |
|
§39,40 |
||
46 |
|
|
ІБЖПрактична робота №5 Порівняння будови скелетів хребетних тварин. |
|
|
||
|
|||||||
47 |
|
|
ІБЖПокриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Лабораторне дослідження: особливостей покривів тіла тварин;
|
|
§41 |
Наскрізні змістові лінії |
Очікувані результати навчально – пізнавальної діяльності учнів |
|||
Громадянська відповідальність
|
Підприємливість та фінансова грамотність
|
Діяльність (уміння) |
Знання
|
Ставлення
|
|
|
розпізнає: характеризує: - пристосування тварин до життя у воді; - пристосування тварин до життя на суходолі; - пристосування тварин до життя у ґрунті; - пристосування тварин до польоту; - пристосування тварин до паразитичного способу життя (на прикладі паразитичних червів та членистоногих); установлює зв’язок - між будовою тварин і способом життя; вдосконалює уміння - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; дотримується правил - особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними тваринами
|
оперує термінами: - вид, безхребетні, хордові називає:
- середовища існування та способи життя тварин; - рідкісні види тварин України та свого краю; наводить приклади:
- тварин зазначених груп; - видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб |
висловлює судження: - щодо різноманітності тварин, їхролі у природі та значення в житті людини; - щодо значення знань про біологічні особливості паразитичних безхребетних тварин для попередження зараження ними; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин та власного здоров’я; робить висновок: - особливості будови організму тварин є результатом пристосування до характерного для них способу життя |
|
||||
|
|
розрізняє (на зображеннях): - системи органів тварин; - типи симетрії тіла тварин; - типи кровоносної системи; - типи розвитку тварин; характеризує: - різноманітність травних систем тварин; - транспорт речовин у тварин різних груп; - радіальну та двобічну симетрії тіла; - способи пересування тварин; - різноманітність покривів тіла тварин; - особливості нервової системи та органів чуття в різних груп тварин; - форми розмноження, запліднення тварин; - прямий та непрямий розвиток; порівнює: - органи та системи органів в різних груп тварин; - прояви життєдіяльності у різних груп тварин (живлення, травлення, дихання, виділення); дотримується правил: -роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; вдосконалює уміння: - порівнювати, робити висновки
|
оперує термінами:
- живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст, розвиток називає: - органи травлення, дихання (газообміну), кровообігу, виділення; - основні функції крові та типи кровоносних систем; - види скелета; - типи симетрії тіла; - органи чуття; - форми розмноження; - статеві клітини; - типи розвитку; пояснює: - значення живлення, дихання, газообміну, транспорту речовин, виділення, розмноження, покривів тіла, нервової системи та органів чуття для організму
|
робить висновок: - ускладнення будови організму тварин пов’язане з удосконаленням і розширенням функцій; обґрунтовує: взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями |
№ |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Примітка |
Домашнє завдання |
Наскрізні змістові лінії |
||
А |
Б |
Екологічна безпека та сталий розвиток |
Здоров’я і безпека
|
||||
48 |
|
|
Органи чуття їх значення. Міні-проекти Як бачать тварини. Як тварини визначають напрям руху.
|
|
§42 |
|
|
49 |
|
|
Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин.
|
|
§43 |
|
|
50 |
|
|
ІБЖПрактична робота №6 Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях
|
|
§44 |
|
|
51 |
|
|
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення.
|
|
§45 |
|
|
52 |
|
|
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Періоди та тривалість життя тварин. ІБЖЛабораторне дослідження: визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).
|
|
§46 |
|
|
53 |
|
|
Контрольна робота |
|
§47 |
|
|
Поведінка тварин |
|||||||
54 |
|
|
Поведінка тварин, методи її вивчення. Вроджена і набута поведінка. ІБЖЛабораторне дослідження: спостереження за поведінкою тварин (вид визначається учителем).
|
|
§47 |
(орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та ціннісного ставлення до тварин) |
|
55 |
|
|
Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин.
|
|
§48 |
||
56 |
|
|
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство), територіальна. |
|
§49,50 |
||
57 |
|
|
Соціальна поведінка тварин Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у групі. |
|
§51,52 |
||
58 |
|
|
ІБЖПрактична робот №8 Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео матеріалами або описом).
|
|
§53 |
||
59 |
|
|
Представлення міні-проектів Міні-проект (за вибором): Угруповання тварин. Чому мігрують тварини.
|
|
§54 |
||
60 |
|
|
Комунікація тварин.
Міні-проект (за вибором): Як спілкуються тварини.
|
|
§55 |
||
61 |
|
|
Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність. Міні-проект (за вибором): Як вчаться пташенята. Як тварини користуються знаряддями праці.
|
|
§52-53
|
Наскрізні змістові лінії |
Очікувані результати навчально – пізнавальної діяльності учнів |
|||
Громадянська відповідальність
|
Підприємливість та фінансова грамотність
|
Діяльність (уміння) |
Знання
|
Ставлення
|
|
|
розрізняє (на зображеннях): - системи органів тварин; - типи симетрії тіла тварин; - типи кровоносної системи; - типи розвитку тварин; характеризує: - різноманітність травних систем тварин; - транспорт речовин у тварин різних груп; - радіальну та двобічну симетрії тіла; - способи пересування тварин; - різноманітність покривів тіла тварин; - особливості нервової системи та органів чуття в різних груп тварин; - форми розмноження, запліднення тварин; - прямий та непрямий розвиток; порівнює: - органи та системи органів в різних груп тварин; - прояви життєдіяльності у різних груп тварин (живлення, травлення, дихання, виділення); дотримується правил: -роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; вдосконалює уміння: - порівнювати, робити висновки
|
оперує термінами:
- живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст, розвиток називає: - органи травлення, дихання (газообміну), кровообігу, виділення; - основні функції крові та типи кровоносних систем; - види скелета; - типи симетрії тіла; - органи чуття; - форми розмноження; - статеві клітини; - типи розвитку; пояснює: - значення живлення, дихання, газообміну, транспорту речовин, виділення, розмноження, покривів тіла, нервової системи та органів чуття для організму
|
робить висновок: - ускладнення будови організму тварин пов’язане з удосконаленням і розширенням функцій; обґрунтовує: взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями |
|
||||
|
|
розпізнає (за описом та відеоматеріалами): - форми поведінки тварин; - типи угруповань тварин; характеризує: - біологічне значення вродженої та набутої поведінки; - форми поведінки; спостерігає та описує: - поведінку тварин; планує хід дослідження, прогнозує очікувані результати та фіксує їх |
називає: - методи вивчення поведінки тварин; - форми поведінки тварин; - угруповання тварин; наводить приклади: - міграцій тварин; - способів орієнтування тварин; - використання тваринами знарядь праці; пояснює: - зміни поведінки тварин з віком; - циклічні зміни поведінки оперує термінами: - інстинкт, научіння, поведінка тварин, міграція
|
робить висновок про: - пристосувальне значення поведінки в житті тварин; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин |
№ |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Примітка |
Домашнє завдання |
Наскрізні змістові лінії |
||
А |
Б |
Екологічна безпека та сталий розвиток |
Здоров’я і безпека
|
||||
62 |
|
|
Органи чуття їх значення. Міні-проекти Як бачать тварини. Як тварини визначають напрям руху.
|
|
§54 |
|
|
63 |
|
|
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення.
|
|
§56 |
||
Тема 4. Організми і середовище існування |
|||||||
64 |
|
|
Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища.
|
|
§57 |
(орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності, відповідальності за збереження організмів й етичне ставлення до природи та її охорони)
|
|
65 |
|
|
Ланцюги живлення і потік енергії.
|
|
§58 |
||
66 |
|
|
Взаємозв’язок компонентів екосистеми. Співіснування організмів в угрупованнях. |
|
§59 |
||
67 |
|
|
Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика.
|
|
§60 |
||
68 |
|
|
Природоохоронні території. Червона книга України.
|
|
§61 |
||
69 |
|
|
Як тварини пристосовані до життя в різних умовах. Заповідні території України. |
|
§62 |
||
70 |
|
|
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої природи
|
|
§62 |
Наскрізні змістові лінії |
Очікувані результати навчально – пізнавальної діяльності учнів |
|||
Громадянська відповідальність
|
Підприємливість та фінансова грамотність
|
Діяльність (уміння) |
Знання
|
Ставлення
|
|
|
|
|
|
|
||||
(орієнтує на формування відповідального члена суспільства, який усвідомлює необхідність збереження природоохоронних об’єктів держави) |
|
описує: - передачу енергії в екосистемі;
характеризує: визначає: - роль організмів як компонентів екосистеми |
називає:
- чинники середовища існування; - екосистема, рослиноїдні тварини, хижі тварини, паразити, ланцюги живлення, охорона природи, Червона книга України
|
висловлює судження: - щодо взаємозв’язку між організмами в екосистемі; усвідомлює значення: - етичного ставлення до природи та її охорони; виявляє: - ціннісне ставлення до живої природи; оцінює: - стан заповідних територій України та свого краю
|
|
Всього |
І |
ІІ |
Годин |
68 |
32 |
36 |
Контрольних |
2 |
1 |
1 |
Практичних |
8 |
2 |
6 |
Лабораторних |
5 |
2 |
3 |
Тематичних |
8 |
3 |
4 |