Матеріал уроку допоможе учителеві підготуватися ретельніше до уроку і не потребує зайвого часу для знаходження матеріалів. Розкриває усі аспекти на які потрібно звернути увагу вчителеві під час узігальнення і систематизації даного матеріалу.
Узагальнюючий урок з теми «Земноводні. Плазуни».
Учні повинні знати: основні ряди цих класі земноводних і плазунів, характерні ознаки, процеси життєдіяльності, перевірити знання термінів, розпізнавати представників даних класів;
Учні повинні вміти: працювати у групах, розвивати логічне мислення, прищепити любов та бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.
Обладнання та матеріали: кросворди, відеоряд, комп'ютерна презентація, комп'ютерні тести, роздатковий матеріал.
Хід уроку
1.Організаційна частина.
Привітання, введення в тему уроку. Подивіться у вікно , на сусіда по парті і побажайте хорошого настрою
2.Мотивація навчальної діяльності.
З метою узагальнення, систематизації, поглиблення знань з теми, проводимо урок у вигляді гри . - Ознайомившись з розділом зоології " Клас Земноводні " і " Клас Плазуни " ми підбиваємо підсумки вивченого, але наш узагальнюючий урок сьогодні незвичайний. Перш за все ми будемо працювати під девізом: " Пізнаймо глибше
таємниці природи, для того, щоб її зберегти!"
А сам урок − це наша подорож по маршруту " Дивовижний світ тварин ", під час якої вам необхідно буде подолати декілька перешкод. Тільки від вас буде
залежати успіх подорожі, адже перешкоди потребуватимуть від вас міцних і
глибоких знань по темах " Земноводні " і " Плазуни ".
3.Творче застосування знань.
Завдання 1.
Відгадати назви земноводних, назва яких закінчується на «а»:
|
ж |
а |
б |
|||||
|
к |
у |
м |
к |
||||
|
к |
в |
а |
к |
ш |
|||
|
р |
о |
п |
у |
х |
|||
|
с |
и |
р |
е |
н |
|||
|
ч |
е |
р |
в' |
я |
г |
||
с |
а |
л |
а |
м |
а |
н |
д |
р |
Завдання 2:
Кожен учень має картку розділену на дві колонки: «Земноводні» та «Плазуни». Вчитель зачитує перелік тверджень учні записують номери тверджень у ту чи іншу колонку.
Ключ:
Земноводні: 2,4,6,9,10,11,14,16,19.
Плазуни: 1,3,5,7,8,10,12,13,14,15,17,18.
Завдання 3.
Заповнити таблицю вправа «Карусель»:
Завдання для першого тематичного столу:
|
ПЛАЗУНИ |
Представники |
|
Середовище існування |
|
Зовнішня будова |
|
Покриви |
|
Опорно-рухова сист. |
|
Травна с-ма |
|
Дихальна с-ма |
|
Кровоносна с-ма |
|
Видільна с-ма |
|
Нервова с-ма |
|
Особливості розмноження |
|
Сезонні явища в житті тварин |
|
Завдання для другого тематичного столу:
|
ЗЕМНОВОДНІ |
Представники |
|
Середовище існування |
|
Зовнішня будова |
|
Покриви |
|
Опорно-рухова сист. |
|
Травна с-ма |
|
Дихальна с-ма |
|
Кровоносна с-ма |
|
Видільна с-ма |
|
Нервова с-ма |
|
Особливості розмноження |
|
Сезонні явища в житті тварин |
|
Представлення результатів групової роботи.
Завдання4.
Відгадати загадки.
1.Без рук, без ніг, а по землі ходить. (Змія)
2.Живе спокійно, не спішить
Про всяк випадок носить щит. (Черепаха)
4.Хто хвіст залишає та від ворога тікає? (Ящірка)
5.У воді водиться, з хвостом родиться,
А, як виростає, хвіст відпадає. (Жаба)
Завдання 5.
Кожен учень має дві картки. Учитель показує малюнки різних плазунів та земноводних. Завдання учнів – впізнати тварину (пригадати її назву та приналежність до ряду). Учень, котрий впізнав тварину, піднімає руку, одержує малюнок і кладе його у відповідну колонку таблиці. За допущену помилку учень отримує «штраф» - втрачає бал.
Клас Земноводні Клас Плазуни
Хвостаті Безхвості Безногі Лускаті Черепахи Крокодили
Завдання 6.
Учні відповідають на запитання тих серій, які їм випадуть. Для цього учень крутить різнокольорову рулетку . Колір клітинки на яку покаже стрілка, визначає серію запитань: «Що?» - зелена, «Чому?» - червона, «Як?» - жовта, «Скільки?» - синя. Запитання
Чому?
Як?
Що?
Скільки?
Завдання 7 . «Хто зайвий»:
4. Контроль здобутих знань на попередніх уроках.
Учні мали завдання – зібрати вдома матеріали по наступних темах:
Здані учнями матеріали вчитель зразу ж (демонстративно) поміщує в папку «Додаткові матеріали про плазунів та земноводних зібрані учнями 8
Вправа «Шифрувальник».
В таблиці зашифровані такі слова:
ПЛАЗУНИ |
ТУЛУБ |
СКЕЛЕТ |
СЕРЦЕ |
ЛЕГЕНІ |
КЛОАКА |
НИРКИ |
ЧЕРЕПАХИ |
ЗИМІВЛЯ |
ЛУСКИ |
РЕГЕНЕРАЦІЯ |
|
ЛУС |
ТУ |
ПЛА |
ГЕ |
ЛЕ |
РЕ |
КЛОА |
СКЕ |
ЦЕ |
ЗИ |
КА |
ЗУ |
НИ |
ХИ |
ЛУБ |
СЕР |
НИР |
НЕ |
ГЕ |
ПА |
ЛЕТ |
ЛЯ |
ЧЕ |
РА |
НІ |
ЦІЯ |
МІВ |
КИ |
7 .Підсумок уроку, виставлення оцінок.
Отже, підсумовуючи вивчене, можна впевнено сказати, що:
- Ми навчилися… ( розпізнавати цих тварин за ознаками )
- Ми дізналися про… ( будову, їхній спосіб життя, поведінку, поширення на планеті, адаптації до умов життя )
- Ми зрозуміли… ( їх неповторне значення у природі )
- Нам необхідно… ( охороняти цих тварин )
- Ми виховали в собі… ( бережливе ставлення до тварин ) Адже " Земля - наш дім,
А ми - її значна частина,
Ми - не люди, ми – сама природа! "
Зелений - Що?
Червоний – Чому?
Синій – Як?
Жовтий – Скільки?
Ропуха зелена(безхвості)
Саламандра плямиста (хвостаті)
Тритон гребенястий ( хвостаті)
ЛУСКАТІ
ЧЕРЕПАХИ
КРОКОДИЛИ
Дзьобоголові ГАТЕРІЯ