Урок "Різноманітність земноводних. Роль земноводних в екосистемах, їх значення для людини."

Про матеріал

Урок деталізує усі аспекти теми "Земноводні", наповнений ілюстраціями та малюнками. Стане в пригоді для молодих вчителів та їх колег. Має додатки, що можна використовувати в якості домашнього завдання.

Перегляд файлу

Конспект уроку

Біологія 8 клас

 

Тема уроку. Різноманітність земноводних. Роль земноводних в екосистемах, їх значення для людини.

Цілі уроку.

Навчальна:  розширити знання учнів про клас Земноводні, формувати в учнів знання про різноманітність земноводних, дати стислу характеристику рядам і окремим видам тварин, розкрити значення амфібій у природі та житті людини, розповісти про охорону земноводних, ознайомити з видами, занесеними до Червоної книги України.

Розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології, розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, спостерігати, робити висновки, вміння працювати у колективі, групах.

Виховна: формувати науковий світогляд, екологічну свідомість, ціннісне ставлення особистості до природи.

Основні поняття і терміни.  Клас Земноводні, Безногі, Хвостаті, Безхвості земноводні, жаби, тритони, саламандри.

Тип уроку. Засвоєння нових знань (використана традиційна структура уроку за Онищуком).

Методи навчання. Інтерактивні, пояснювально-ілюстративні, репродуктивні, проблемні.

Міжпредметні зв ́язки: картографія, екологія

Форми роботи. Індивідуальна, фронтальна.

Матеріали і обладнання. Підручники, мультимедіа, картки з повідомленнями, картки червоного і зеленого кольорів.

Структура уроку засвоєння нових знань:

  1. Актуалізація почуттєвого досвіду й опорних знань учнів.
  2. Мотивація навчальної діяльності школярів.
  3. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
  4. Сприйняття й первинне усвідомлення учнями нового матеріалу.
  5. Осмислення об'єктивних зв'язків і відносин у досліджуваному матеріалі й розкриття внутрішньої сутності досліджуваних явищ.
  6. Узагальнення й систематизація знань.
  7. Підведення підсумків уроку.
  8. Повідомлення домашнього завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Актуалізація почуттєвого досвіду й опорних знань учнів.

Організаційний момент

Учитель.

Знову звична мелодія нас

Зібрала у клас.

Я рада всіх вітати,

Бажаю активно працювати.

  Діти, приготуйтесь до уроку. Сядьте зручно, не забувайте про правильну поставу. Посміхніться один одному та побажайте успіхів на уроці. Розпочнемо заняття із добрим настроєм.

 

Учитель: Минулого уроку ми з вами працювали над розділом «Земноводні», а саме параграфом 38 «Розмноження та розвиток земноводних. Сезонні явища у їхньому житті». І зараз я пропоную перевірити чи добре ви засвоїли теми минулих уроків. Пропоную вам закінчити речення.

Вправа «Закінчи речення»

1. Хребет жаби має … (дев’ять хребців).

2. Пояс передніх кінцівок складається з парних лопаток, воронячих кісток і ... (ключиць).

3. У місці сполучення воронячих кісток приєднується ... (грудина).

4. Жаба живиться ... (рухомими безхребетними).

5. Личинки жаби дихають ... (зябрами).

6. Дорослі жаби дихають ... (легенями і через шкіру).

7. Здобич жаба ловить за допомогою ... (довгого липкого язика).

8. Серце жаб ... (трикамерне).

9. Кіл кровообігу ... (два).

10. Запліднення … (зовнішнє).

11. Розвиток ... (непрямий).

12. Личинка жаби називається … (пуголовком).

 

Учитель: У кожного із вас на партах є картки червоного і зеленого кольорів. Пропоную вам послухати твердження і вирішити правильне воно чи ні. Якщо ви впевнені, що твердження вірне – піднімаємо зелену картку, не вірне – червону.

 

Гра "Вірю – не вірю"

 

1). Шкіра земноводних гола, багата на залози. (Вірю).

2). Земноводні мають двокамерне серце та два кола кровообігу (Не вірю). (Трикамерне серце та два кола кровообігу)

3). Дихають за допомогою легенів та через шкіру (Вірю).

4). Клоака у цих тварин відсутня (Не вірю).

5). Амфібії мають внутрішнє та середнє вухо (Вірю).

6). Очі захищені повіками (Вірю).

           7). У земноводних відсутній сечовий міхур (Не вірю). (У стінці клоаки є отвір сечового міхура, в який стікає сеча, що потрапила в клоаку з сечоводів.)

9). Личинка жаби – пуголовок, дихає легенями (Не вірю). (Зябра)

10). Земноводні – роздільностатеві тварини (Вірю)

 

Учитель: Я думаю, що ви добре попрацювали і ми з вами можемо рухатися далі.

 

2. Мотивація навчальної діяльності

 

Учитель: І почати я б хотіла з однієї норвежської прикмети. А говорить вона ось про що: «Хто дружний із жабою, тому вона приносить золото.» Правда це чи ні, ми дізнаємось про це пізніше. Але хочу зауважити, що ставлення людини до жаб, ропух, тритонів дуже різне, їм приписують різноманітне зло. Де ж закінчується вигадка і починається правда про земноводних? Навіщо нам такі тварини? Земноводні, хто ж вони насправді? Скільки їх на Землі і в Україні? Де вони поширені? Де живуть? Чи є серед них отруйні види? Яке значення вони мають для людини і в біогеоценозах? На ці і чимало інших запитань ви знайдете сьогодні відповідь на уроці.

 

3.Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Учитель: Отже, сьогодні ми продовжуємо вивчати розділ «Земноводні» і переходимо до теми: «Різноманітність земноводних. Роль земноводних в екосистемах, їх значення для людини.» Тому розгорніть будь-ласка зошити, запишіть число, класна робота і тему сьогоднішнього уроку.

 

Слайд 1

Сьогодні на уроці ми з вами навчимося:

Наводити приклади: видів земноводних, у тому числі поширених в Україні, рідкісних видів земноводних;

Розпізнавати: представників хвостатих та безхвостих земноводних на малюнках;

Характеризувати: взаємозв'язки земноводних з іншими організмами і з неживою природою, вплив діяльності людини на різноманітність видів земноводних, середовища їхнього життя, необхідність охорони земноводних;

Порівнювати: організацію хвостатих та безхвостих земноводних;

4. Сприйняття й первинне усвідомлення учнями нового матеріалу.

Учитель: Сьогодні на нас дійсно чекає багато роботи. Але я б хотіла запитати вас, шановні учні, як ви думаєте, у чому полягає необхідність вивчення Класу Амфібій? Яку користь для людини можуть принести такі знання? (Земноводних використовують у якості тварин для лабораторних досліджень, їх використовують в їжу, відомі цілющі властивості яду Амфібій).

Слайд 2

Учитель: І справді, клас Земноводні налічує велику кількість надзвичайно цікавих особин. І щоб переконатися в цьому я пропоную вам переглянути невеличке відео.

Демонстрація відеоролика

Учитель: На слайді у вас є схематичне зображення необхідної інформації. Давайте занотуємо.

 

Слайд 3

Інформація під запис

 

       ряд Безногі

 

Клас Земноводні      ряд Хвостаті

 

       ряд Безхвості

 

 

Учитель: Ви прослухали інформацію про походження і різноманітність Земноводних. Давайте ж з вами підсумуємо побачене.

1.Від кого походять земноводні? (від прісноводних кистеперих риб)

2. Скільки тисяч видів налічує клас Земноводні? (4 тис. видів)

3. Скільки рядів Земноводних існує? (3 ряди). Назвіть їх. (Безногі, Хвостаті та Безхвості)

4. Чи всі ряди Земноводних можна зустріти в Україні? (Безногі поширені лише у тропіках)

 

Учитель: Пропоную детальніше дізнатися про різноманітність земноводних. У вас на партах є картки із інформацією, детально ознайомтеся з нею.  (Протягом кількох хвилин учні знайомляться з інформацією на картках, а тим часом, декілька учнів, які отримали цю ж інформацію у вигляді випереджувального завдання готуються до презентації даної інформації біля дошки (Додаток 1.))

 

 

Безногі земноводні

У безногих земноводних немає кінцівок, а хвіст значно редукований. Клоака розташована на задньому кінці тіла. Дрібних безногих земноводних (розміром до 10 см) можна легко сплутати з дощовим черв’яком, у той час як великі види (розміром від 1 до 1,5 м) нагадують швидше змій. Шкіра безногих земноводних гладенька і часто забарвлена в матовий темний колір. Деякі види мають кольорові смужки або плями на боках. Через вапняну луску, що міститься в шкірі, а також через зрощені черепні кістки безногих земноводних раніше відносили до вимерлих панцирних амфібій.. На щелепах на піднебінні майже немає зубів.

Слайд 4

Очі безногих земноводних покриті тонким шаром шкіри, через що вони можуть розрізняти лише світло і темряву. Сприйняття навколишнього світу відбувається головним чином за допомогою нюху і двох дотикових органів, розташованих між носом і очима. Вібрації землі також відіграють роль при орієнтації. Дихання здійснюється за допомогою правої легені,. Як і в інших земноводних, дихання також частково здійснюється через шкіру і слизові оболонки рота.

Безногі земноводні трапляються в тропіках і субтропіках Південно-Східної Азії, Африки і Латинської Америки. Як правило, населяють найнижчі шари лісової підстилки. Живляться дрібними тваринами, в основному дощовими черв’яками. Надають перевагу вологим регіонам, часто поблизу водойм. Існують види безногих земноводних, які повністю пристосувалися до життя у воді.

 

Учитель: Дякуємо нашим експертам. Ви прослухали інформацію про ряд Безногі. Давайте ж з вами разом назвемо основні особливості цього ряду, використовуйте інформацію на слайді та занотовуйте її до зошита.

Слайд 5

 

1.Відсутність кінцівок

2.Знижена чутливість зору

3.Повна або часткова відсутність зубів

4. Притаманне дихання легенями (ліва легеня, як правило, редукована) і через шкіру.

 

Учитель: На слайді ви бачите карту світу. На основі почутого і побаченого, покажіть і прокоментуйте ареали поширення Безногих. (Безногі земноводні трапляються в тропіках і субтропіках Південно-Східної Азії, Африки і Латинської Америки.)

Слайд 6

 

 

Учитель: Безногі земноводні — найменш чисельна і найбільш примітивна група сучасних земноводних. Цікаво знати:

Слайд 7

 

В деяких видів існує турбота про потомство. Зокрема самки охороняють кладку, обвиваючи її тілом.

Деякі види годують дитинчат фрагментами власної шкіри.

Розповідаючи про Безногих, хочеться продемонструвати вам чималу  різноманітність цих тварин. Увага на екран (Вчитель демонструє зображення, паралельно коментуючи їх)

Слайд 8,9

 

Учитель: Як ви думаєте, чому чер'яги мають здебільшого темні або матові кольори забарвлення? (бо вона населяють найнижчі шари лісової підстилки і потреби в яскравому забарвленні у них нема.)

Опираючись на зображення, скажіть, де поширені представники шкірястої черв'яги? (Латинська Америка)

Слайд 10

 

За назвою черв'яги Бомбеї або Мумбай. Як думаєте, де вони поширені? (В Індії)

 

 

 

Слайд 11,12,13

 

І кілька слайдів, для того щоб ви усвідомили усю різноманітність представників цього ряду.

 

Учитель: Ми з вами познайомилися з різноманітністю ряду Безногих і я запрошую другу групу наших експертів.  Друга група експертів розповість нам про ряд Хвостаті земноводні.

Слайд 14

 

Хвостаті земноводні

У хвостатих земноводних видовжене тіло, хвостовий відділ добре розвинений, передні та задні кінцівки розвинені здебільшого однаково, іноді задня пара відсутня (сирени). Тіло від кількох сантиметрів до 1,8 м завдовжки, як у велетенської саламандри. Ця тварина мешкає в річках Японії та Китаю, живиться рибами, жабами тощо. 

Запліднення у більшості хвостатих земноводних внутрішнє. 

Відомо близько 350 видів цих тварин (у фауні України п’ять). Представниками фауни України є плямиста саламандра та чотири види тритонів.

Слайд 15

 Плямиста саламандра має яскраве забарвлення: чорне з жовтими плямами. Її шкірні залози виділяють отруйну речовину, яка слугує для захисту від ворогів. В Україні ця тварина поширена на території Карпат.

Цікаві представники хвостатих земноводних — протеї та сирени.

Слайд 16

Протеї трапляються у підземних водоймах Балкан. Як і в більшості мешканців підземних водойм, покриви протея позбавлені пігменту, а очі сховані під шкірою. Протягом усього життя він зберігає зовнішні зябра. Довжина тіла становить близько 30 см.

Слайд 17

 

Сирени живуть у болотах Північної Америки. У них теж протягом усього життя зберігаються зябра, передні кінцівки недорозвинені, задні відсутні, очі затягнені шкірою. Довжина тіла сягає 70 см.

 

Учитель: Щойно, Ви переглянули зображення презентації і почули розповідь однокласників. Отже, аналогічним чином, підбиваємо підсумки. Які основні особливості Хвостатих земноводних?

 

 

Слайд 18

 

 

  1. Добре розвинутий хвостовий відділ.
  2. Внутрішнє запліднення.
  3. Розвинуті передні та задні кінцівки (в сирен задні кінцівки відсутні.)

 

Учитель: Чи поширені представники цього ряду в Україні? Які? (Так. Плямиста саламандра та чотири види тритонів )

Слайд 19

На карті покажіть інші можливі ареали проживання Хвостатих.

Яка найбільш помітна особливість будови протеїв (покриви протея, позбавлені пігменту)

 

Учитель: Отже, ряд Хвостаті – це велика група тварин, що налічує найдивовижніших представників. Ми дізналися про особливості будови Хвостатих, назвали основних представників ряду. А тому, я пропоную послухати третю групу експертів, що розкажуть нам про Безхвостих земноводних.

 

Слайд 20

 

 

Безхвості земноводні

Ряд Безхвості земноводні налічує близько 3500 видів, поширених на всіх континентах, крім Антарктиди.

В Україні мешкає лише 12 видів цих тварин. Їхнє тіло коротке, оскільки хвостовий відділ хребта перетворений на єдину хвостову кістку. Задні кінцівки розвинені набагато краще за передні, між їхніми пальцями часто є плавальні перетинки.

Слайд 21

Розміри безхвостих земноводних відносно невеликі: від 1,5 см (короткоголов) до 32 см (голіаф). Маса голіафа може сягати 3,25 кг.

Слайд 22

В Україні поширені жаби, ропухи, квакші та кумки.

Зелені жаби (наприклад, озерна) більшу частину свого життя мешкають у воді, а якщо й виходять на суходіл, то лише на короткий час. Від своїх водойм вони нікуди не віддаляються, там вони розмножуються та зимують.

Бурі жаби (гостроморда та трав’яна) влітку мешкають на суходолі і лише на період роз-множення переходять до водойм.

Ропухи пов’язані з водоймами менше, ніж жаби. В Україні відомі зелена та звичайна ропухи, а також очеретяна, що трапляються на Волині і в Карпатах. У ропух шкіра горбкувата, її верхній шар роговіє, що захищає тіло від пересихання.

Слайд 23

Квакша звичайна (деревна жаба) — єдиний вид земноводних у фауні України, який живе на кущах і деревах. Її легко відрізнити за яскраво-зеленим забарвленням та особливими круглими присосками на кінчиках пальців. Завдяки їм квакша може прикріплюватися до плоских предметів — листків, стовбурів дерев і навіть до скла — та пересуватися по вертикальних поверхнях.

 

Учитель: Ви прослухали презентацію наших експертів. Отже, виокремлюємо основні особливості і конспектуємо їх?

Слайд 24

 

  1. Поширені на всіх континентах, окрім Антарктиди
  2. Мають міцні задні кінцівки.
  3. Здебільшого мають великі розміри тіла.

Слайд 25

 

Учитель: А тепер поглянемо на карту. Як ви гадаєте, який колір визначає ареали проживання жаб? Чорний чи білий? 

Чому в південній частині Африки не живуть Безхвості?(Там розташована пустеля. Представникам Земноводних потрібен вологий клімат)

Які представники цього ряду мешкають в Україні? (Кумка, Квакша, Ропуха тощо)

Учитель: Ми вже дізналися про особливості будови і поширення земноводних, охарактеризували і назвали основних представників всіх рядів та визначили ареали їх поширення. Але поряд з цим зовсім не згадали про роль Амфібій в природі і житті людини. Тому, щоб дізнатися про це, розгорніть будь-ласка свої підручники на сторінці 196-197 (Біологія 8 клас Т.І. Базанова, Ю.В. Павіченко, О.Г). і прочитайте «Людина і світ тварин» та «Роль  земноводних в екосистемах».

Учитель: На основі прочитаного розкажіть про значення земноводних в житті людини. (Земноводних вживають в їжу, використовують в науці і медицині.)

Учитель: Хочеться зауважити, що вчені віддячили своїм безсловесним помічникам — жабам за участь в багатьох важливих дослідженнях і наукових відкриттях, презентувавши пам'ятник жабам в Парижі і в Токіо. На слайді ви можете побачити ще кілька монументів цим чудовим тваринам в різних містах світу.

 

Слайд 26

Учитель: Скажіть будь-ласка, а яке значення в біогеоценозах мають земноводні? Чим вони харчуються? Що це дає? (Регулюють чисельність безхребетних, зменшуючи кількість шкідливих комах).

 Дійсно, з усього почутого можна зробити висновок, що земноводні надзвичайно корисні тварини і заслуговують на охорону. Міжнародною спілкою охорони природи до Червоної книги занесено 33 види амфібій. До Червоної книги України занесено 5 видів земноводних, а саме: тритон карпатський, тритон альпійський, плямиста саламандра, ропуха очеретяна і жаба прудка..

      В Міжнародну Червону книгу зникаючих видів внесено 21 вид тритонів і саламандр і 24 види жаб, які неминуче загинуть, якщо не застосувати екстренні рятувальні заходи

Слайд 27

За даними Міжнародної спілки охорони природи і природних ресурсів піклується про захист земноводних. Наприклад, на автостраді в білорусії і Швейцарії встановлено знак «Увага! Жаба!»

Слайд 28

 

В Україні також діють відповідні закони захисту земноводних, але люди часто не дотримуються їх. Як ви думаєте чому? (Здебільшого у людей існує відраза до цих беззахисних істот)

5.Осмислення об'єктивних зв'язків і відносин у досліджуваному матеріалі й розкриття внутрішньої сутності досліджуваних явищ.

Учитель: Заповнимо таблицю. (Діти схематично розділяють зошит на три колонки Безногі, Хвостаті і Безхвості . Вчитель зачитує назви тварин, які учні повинні записати в відповідну колонку).

Слайд 29

Безногі

Хвостаті

Безхвості

Шкіряста черв’яга

Велетенська саламандра

Гостроморда жаба

Бомбейський  рибозмій

Безлегенева саламандра

Озерна жаба

Велетенська черв’яга

Сирена

Ропуха

Чорна черв’яга

Європейський протей

Квакша

Звичайна черв’яга

Плямиста саламандра

Жаба - голіаф

 

6. Узагальнення і систематизація знань

 

Учитель: Сьогодні в гості до нас завітало кілька представників фауни. Вони коротко розкажуть про себе. Поміркуйте і назвіть їх (Додаток 2). (Інформацію учням можна 3 учням безпосередньо на уроці у вигляді карток)

 

Визначення тварини за описом

1. Я єдиний вид земноводних у фауні України, який живе на кущах і деревах. Маю яскраво-зелене забарвлення та круглі присоски на кінчиках пальців. Завдяки їм я можу прикріплюватися до плоских предметів — листків, стовбурів дерев і навіть до скла — та пересуватися по вертикальних поверхнях. (Квакша)

 

2.  Маю яскраве забарвлення: чорне з жовтими плямами. Мої шкірні залози виділяють отруйну речовину, яка необхідна для захисту від ворогів. В Україні поширена на терені Карпат. (Саламандра плямиста)

 

3. Як і у більшості мешканців підземних водойм, мої покриви позбавлені пігменту, а очі сховані під шкірою. Протягом усього життя я зберігаю зовнішні зябра. Довжина тіла до 30 см. (Протей)

 

«Знайди зайвих»

1. З наведеного переліку виберіть тварин, які належать до земноводних:

саламандра, в'язь, вобла, тритон, жаба, акула, пилконіс, ринодерма, хвостокіл, скат, латимерія, квакша, севрюга, черв'яга, вугор, сьомга, протей, лин, амбістома, ропуха, кумка.

«Продовж речення»

Кожен учень починає свій виступ словами: «Захищати земноводних потрібно тому, що…»

 

7. Підсумки уроку

 

Учитель. Пропоную вам поділитися враженнями від сьогоднішнього уроку, закінчивши речення:

1. Для мене сьогодні новим було...

2. Я хотів би дізнатися про...

3. Мені не сподобалося...

4. Найбільше мене вразило...

5. Для мене було недостатньо інформації про...

Бесіда

Учитель. Я хочу, щоб ви усвідомили, що навіть маленьку непривабливу жабку потрібно охороняти, оскільки вона є єднальною ланкою між усіма організмами на планеті Земля. Пробудження екологічної думки — означає усвідомити, що в природі все доцільно та відносно, тому толерантне ставлення до живих істот — запорука їх виживання та збереження.

         Хочеться згадати норвежську легенду, яку я цитувала на початку уроку: «Хто дружний із жабою, тому вона приносить золото.»

Після усього вивченого, скажіть, як ви розумієте її?

Чи погоджуєтеся ви з цими словами?

Що особисто ми можемо зробити для захисту земноводних?

Можна прожити без багатьох досягнень науково-технічного прогресу. Без природи, без чистого повітря прожити неможливо. Зберегти ж планету придатною для життя людей можливо лише у тому випадку, якщо кожний житель планети зрозуміє просту істину: ставлення до природи не вимірюється одразу глобальними масштабами — до лісу, води, землі. І починається зі ставлення до одного-єдиного дерева, літра чистої води і навіть маленької жабки. Охороняючи щось одне, ми сприяємо збереженню природи в цілому.

Зелений світ смішної жабки,

Мурашку, равликову хатку

Байдужістю не загуби,

Оберігай, шануй, люби!

Оцінювання учнів

 

  1. Домашнє завдання

Слайд 30

Скласти опорний конспект теми. Опрацювати параграф 38 (Біологія 8 клас Т.І. Базанова, Ю.В. Павіченко, О.Г).  Зібрати загадки, народні прикмети про земноводних.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

Хвостаті земноводні

У хвостатих земноводних видовжене тіло, хвостовий відділ добре розвинений, передні та задні кінцівки розвинені здебільшого однаково, іноді задня пара відсутня (сирени). Тіло від кількох сантиметрів до 1,8 м завдовжки, як у велетенської саламандри. Ця тварина мешкає в річ-ках Японії та Китаю, живиться рибами, жабами тощо. 

Запліднення у більшості хвостатих земноводних внутрішнє. 

Відомо близько 350 видів цих тварин (у фауні України п’ять). Представниками фауни України є плямиста саламандра та чотири види тритонів. Плямиста саламандра має яскраве за-барвлення: чорне з жовтими плямами. Її шкірні залози виділяють отруйну речовину, яка слугує для захисту від ворогів. В Україні ця тварина поширена на території Карпат. Звичайний і гребі-нчастий тритони влітку живуть у водоймах з невеликою течією, порослих рослинами. Зимують вони на суходолі (під пеньками, в купах листя тощо), а навесні знову повертаються до водойм. Інші два види тритонів — карпатський та альпійський — також поширені в Карпатах.

Цікаві представники хвостатих земноводних — протеї та сирени. Протеї трапляються у підземних водоймах Балкан. Як і в більшості мешканців підземних водойм, покриви протея поз-бавлені пігменту, а очі сховані під шкірою. Протягом усього життя він зберігає зовнішні зябра. Довжина тіла становить близько 30 см.

Сирени живуть у болотах Північної Америки. У них теж протягом усього життя зберіга-ються зябра, передні кінцівки недорозвинені, задні відсутні, очі затягнені шкірою. Довжина тіла сягає 70 см.

Безхвості земноводні

Ряд Безхвості земноводні налічує близько 3500 видів, поширених на всіх континентах, крім Антарктиди.

В Україні мешкає лише 12 видів цих тварин. Їхнє тіло коротке, оскільки хвостовий відділ хребта перетворений на єдину хвостову кістку. Задні кінцівки розвинені набагато краще за пе-редні, між їхніми пальцями часто є плавальні перетинки. Розміри безхвостих земноводних від-носно невеликі: від 1,5 см (короткоголов) до 32 см (голіаф). Маса голіафа може сягати 3,25 кг.

В Україні поширені жаби, ропухи, квакші та кумки.

Зелені жаби (наприклад, озерна) більшу частину свого життя мешкають у воді, а якщо й виходять на суходіл, то лише на короткий час. Від своїх водойм вони нікуди не віддаляються, там вони розмножуються та зимують.

Бурі жаби (гостроморда та трав’яна) влітку мешкають на суходолі і лише на період роз-множення переходять до водойм.

Ропухи пов’язані з водоймами менше, ніж жаби. В Україні відомі зелена та звичайна ро-пухи, а також очеретяна, що трапляються на Волині і в Карпатах. У ропух шкіра горбкувата, її верхній шар роговіє, що захищає тіло від пересихання. Ропухи активні переважно вночі, коли повітря більш вологе і прохолодне. Пересуваються вони тільки поповзом або невеликими стри-бками. На нерест прямують у водойми, а зимують на суходолі.

Квакша звичайна (деревна жаба) — єдиний вид земноводних у фауні України, який живе на кущах і деревах. Її легко відрізнити за яскраво-зеленим забарвленням та особливими круглими присосками на кінчиках пальців. Завдяки їм квакша може прикріплюватися до плоских предметів — листків, стовбурів дерев і навіть до скла — та пересуватися по вертикальних поверхнях.

У чистих джерелах, криницях та інших невеликих водоймах протягом усього літа можна бачити невеликих безхвостих земноводних, які мають темне забарвлення з яскравими жовтими чи червоними плямами на череві. Це кумки.

Кумка червоночерева поширена скрізь в Україні, а жовточерева — лише в Карпатському регіоні.

 

Безногі земноводні

У безногих земноводних немає кінцівок, а хвіст значно редукований. Клоака розташована на задньому кінці тіла. Дрібних безногих земноводних (розміром до 10 см) можна легко сплутати з дощовим черв’яком, у той час як великі види (розміром від 1 до 1,5 м) нагадують швидше змій. Шкіра безногих земноводних гладенька і часто забарвлена в матовий темний колір. Деякі види мають кольорові смужки або плями на боках. Через вапняну луску, що міститься в шкірі, а також через зрощені черепні кістки безногих земноводних раніше відносили до вимерлих панцирних амфібій. Однак сьогодні ці морфологічні особливості вважають вторинними пристосуваннями. На щелепах на піднебінні майже немає зубів.

Очі безногих земноводних покриті тонким шаром шкіри, через що вони можуть розрізня-ти лише світло і темряву. Сприйняття навколишнього світу відбувається головним чином за до-помогою нюху і двох дотикових органів, розташованих між носом і очима. Вібрації землі також відіграють роль при орієнтації. Дихання здійснюється за допомогою правої легені, ліва легеня, як правило, редукована. Як і в інших земноводних, дихання також частково здійснюється через шкіру і слизові оболонки рота.

Безногі земноводні трапляються в тропіках і субтропіках Південно-Східної Азії, Африки і Латинської Америки. Як правило, населяють найнижчі шари лісової підстилки. Живляться дрі-бними тваринами, в основному дощовими черв’яками. Надають перевагу вологим регіонам, часто поблизу водойм. Існують види безногих земноводних, які повністю пристосувалися до життя у воді.

 

Додаток 2.

1. Я єдиний вид земноводних у фауні України, який живе на кущах і деревах. Маю яскраво-зелене забарвлення та круглі присоски на кінчиках пальців. Завдяки їм я можу прикріплюватися до плоских предметів — листків, стовбурів дерев і навіть до скла — та пересуватися по вертикальних поверхнях. (Квакша)

2.  Маю яскраве забарвлення: чорне з жовтими плямами. Мої шкірні залози виділяють отруйну речовину, яка необхідна для захисту від ворогів. В Україні поширена на терені Карпат. (Саламандра плямиста)

 

3. Як і у більшості мешканців підземних водойм, мої покриви позбавлені пігменту, а очі сховані під шкірою. Протягом усього життя я зберігаю зовнішні зябра. Довжина тіла до 30 см. (Протей)

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
18 лютого 2018
Переглядів
4653
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку