КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ З БІОЛОГІЇ учнів 10 класу за оновленими програмами
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ З БІОЛОГІЇ учнів 10класу за оновленими програмами
КАЛЕНДАРНО - ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ
БІОЛОГІЯ І ЕКОЛОГІЯ у 10-му класі
(70 годин – 2 години на тиждень)
Програма: Навчальна програма з біології для 10-11 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України № 1407 від 23.10.2017 р |
Підручник: Соболь В.І.. Біологія : підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / В. І. Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2017.
|
№п/п |
Дата проведення
|
Тема уроку |
Наскрізні змістові лінії |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Домашнє завдання |
Приміт. |
||
|
|
|
|
Діяльність (уміння) |
Знання |
Ставлення |
|
|
ВСТУП (3 ГОД.) |
||||||||
1 |
|
Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок. |
«Екологічна безпека і сталий розвиток» (орієнтує на формування в учнів екологічної свідомості для збереження та захисту довкілля)
|
розрізняє:
|
оперує термінами та поняттями: - система, біосистема, екосистема, навколишнє середовище, сталий розвиток природи і суспільства;
називає: - основні галузі застосування біологічних досліджень;
наводить приклади:
характеризує:
|
оцінює:
|
|
|
2 |
|
Фундаментальні властивості живого. |
|
|
||||
3 |
|
Стратегія сталого розвитку природи і суспільства. |
|
|
||||
ТЕМА 1. БІОРІЗНОМАНІТТЯ (13 ГОД.) |
||||||||
4 |
|
Систематика – наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації організмів. |
«Здоров’я і безпека» (сприяє усвідомленню значення біорізноманіття для створення сприятливого середовища життя).
«Екологічна безпека і сталий розвиток» (орієнтує на усвідомлення ролі біорізноманіття в екосистемах)
|
складає: - характеристику виду за видовими критеріями; - порівняльну характеристику: вірусів, віроїдів, пріонів; архей та бактерій; одноклітинних і багатоклітинних еукаріотичних організмів;
класифікує: - певні види грибів, рослин, тварин; - визначає таксономічне положення виду в системі органічного світу.
|
оперує термінами та поняттями: систематика, номенклатура, класифікація, філогенетична систематика, популяція, віруси, прокаріоти, еукаріоти;
називає: - сучасні принципи наукової систематики;
наводить приклади: - вірусів, бактерій, одноклітинних еукаріотів, грибів, рослин, тварин;
характеризує: - критерії виду; - віруси, прокаріотичні організми, еукаріотичні організми.
|
оцінює: - важливість систематики для сучасних біологічних досліджень. |
|
|
5 |
|
Сучасні критерії виду. Проведено інструктаж з БЖД ЛР №1 Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя). |
Навчальний проект Складання характеристики виду за видовими критеріями. |
|
||||
6 |
|
Захист навчального проекту Складання характеристики виду за видовими критеріями. |
|
|
||||
7 |
|
Особливості організації та функціонування вірусів та віроїдів |
|
|
||||
8 |
|
Характеристика пріонів , їх будова і поширення |
|
|
||||
9 |
|
Гіпотези походження вірусів |
|
|
||||
10 |
|
Взаємодія вірусів з клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування. |
|
|
||||
11 |
|
Роль вірусів в еволюції організмів |
|
|
||||
12 |
|
Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами. |
|
|
||||
13 |
|
Прокаріотичні організми: археї та бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
|
||||
14 |
|
Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів |
|
|
||||
15 |
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції.
|
|
|
||||
16 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Біорізноманіття» Контрольна робота №1 |
|
|
ТО |
|||
ТЕМА 2. ОБМІН РЕЧОВИН І ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ (17 ГОД.) |
||||||||
17 |
|
Особливості будови та біологічна роль білків |
Екологічна безпека і сталий розвиток
Здоров’я і безпека (орієнтує на застосування знання про процеси життєдіяльності організму для мотивації здорового способу життя)
|
складає схеми:
порівнює: - енергетичне і пластичне значення різних речовин |
оперує термінами та поняттями: обмін речовин/метаболізм, фермент, вітамін, дихання, автотрофи, гетеротрофи, хемотрофи, фототрофи, токсичні речовини;
називає: - структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму; - критерії якості питної води;
наводить приклади:
- хвороб, пов’язаних з нестачею чи надлишком
характеризує:
- особливості енергетичного обміну клітин - особливості знешкодження токсичних сполук в організмі людини;
пояснює: - єдність процесів синтезу і розщеплення речовин в організмі; - роль АТФ у забезпеченні процесів метаболізму; - роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму; - роль окремих хімічних елементів, речовин в метаболізмі; - необхідність знешкодження токсичних сполук в організмі людини. |
висловлює судження:
- важливість якості питної води та раціонального харчування для збереження здоров’я. |
|
|
18 |
|
Особливості будови та біологічна роль нуклеїнових кислот |
|
|
||||
19 |
|
Особливості будови та біологічна роль вуглеводів |
|
|
||||
20 |
|
Особливості будови та біологічна роль ліпідів |
|
|
||||
21 |
|
Проведено інструктаж з БЖД ПР №1 Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини |
|
|
||||
22 |
|
Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем. |
|
|
||||
23 |
|
Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів. |
|
|
||||
24 |
|
Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів. |
|
|
||||
25 |
|
Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією |
|
|
||||
26 |
|
Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму. Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму. |
|
|
||||
27 |
|
Вітаміни, їх роль в обміні речовин |
|
|
||||
28 |
|
Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. |
|
|
||||
29 |
|
Значення якості питної води для збереження здоров’я людини. |
|
|
||||
30 |
|
Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин |
|
|
||||
31 |
|
Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини |
|
|
||||
32 |
|
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму |
|
|
||||
33 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Обмін речовин і перетворення енергії» (тестові завдання) |
|
ТО |
||||
ТЕМА 3. СПАДКОВІСТЬ І МІНЛИВІСТЬ (22 ГОД.) |
||||||||
34 |
|
Основні поняття генетики. Закономірності спадковості |
Екологічна безпека і сталий розвиток
Здоров’я і безпека (орієнтує на розуміння важливості генетичного консультування та сучасних методів діагностики задля народження здорових дітей)
Сталий розвиток і екологічна грамотність (спрямовує на усвідомлення учнями залежності функціонування отргнізму та впливу на нього довкілля)
|
порівнює: - моногенне та полігенне успадкування ознак у людини; - спадкову та неспадкову мінливість людини;
розв’язує: - типові задачі з генетики (моно- і дигібридне схрещування; повне та неповне домінування, кодомінування; успадкування зчеплене зі статтю);
визначає: - можливі генотипи при даному фенотипі (та навпаки); - за результатами схрещування: який ген домінантний (рецесивний); тип успадкування ознак;
складає: - схеми родоводів;
робить висновки про: - генотип людини як цілісну інтегровану систему |
оперує термінами та поняттями:
називає: - сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини (секвенування генів, полімеразна ланцюгова реакція, застосування генетичних маркерів тощо); - типи мутацій; - причини спадкових хвороб і вад людини та хвороб людини зі спадковою схильністю;
наводить приклади: - спадкової мінливості (комбінативної, мутаційної) людини;
характеризує:
пояснює: - застосування генетичних маркерів;
|
обґрунтовує судження: - щодо шкідливих звичок, як мутагенних чинників;
виявляє власне ставлення до: профілактики та терапії спадкових хвороб людини. |
|
|
35 |
|
Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки. |
|
|
||||
36 |
|
ПР № 2. Розв’язування типових генетичних задач. |
|
|
||||
37 |
|
Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини. |
|
|
||||
38 |
|
Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація |
|
|
||||
39 |
|
Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині. |
|
|
||||
40 |
|
Каріотип людини та його особливості. Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу |
|
|
||||
41 |
|
Сучасний стан досліджень геному людини. |
|
|
||||
42 |
|
Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини |
|
|
||||
43 |
|
Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини. |
|
|
||||
44 |
|
Закономірності мінливості (спадкової, неспадкової) людини. ЛР № 2. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості. |
|
|
||||
45 |
|
Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. |
|
|
||||
46 |
|
Біологічні антимутаційні механізми. Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів. |
|
|
||||
47 |
|
Генетичний моніторинг в людських спільнотах. |
|
|
||||
48 |
|
Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування |
|
|
||||
49 |
|
Закономірності розподілу алелів в популяціях |
|
|
||||
50 |
|
Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини. |
|
|
||||
51 |
|
Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. |
|
|
||||
52 |
|
Медико-генетичне консультування та його організація. |
Проект: орієнтовні теми: Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Скринінг-програми для новонародже-них. Генотерапія та її перспективи. |
|||||
53 |
|
Захист навчального проекту Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Скринінг-програми для новонароджених. Генотерапія та її перспективи. |
|
|
||||
54 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Спадковість і мінливість» Контрольна робота №2 |
|
ТО |
||||
ТЕМА 4. РЕПРОДУКЦІЯ ТА РОЗВИТОК (16 ГОД.) |
||||||||
55 |
|
Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів. |
Здоров’я і безпека (націлює на розуміння учнями необхідності збереження репродуктивного здоров’я молоді та здорового способу життя як необхідної умови народження здорової дитини)
Громадянська відповідальність
Сталий розвиток і екологічна грамотність (спрямовує на усвідомлення учнями залежності функціонування репродуктивної системи від навколишнього середовища) |
складає порівняльну характеристику: - статевих клітин людини; - розвитку чоловічих і жіночих статевих клітин;
демонструє навички: - роботи з мікроскопом.
|
оперує термінами та поняттями: - мітоз, мейоз, амітоз, регенерація, трансплантація, гаметогенез, запліднення, онтогенез, ембріональна індукція;
називає: - гіпотези старіння;
наводить приклади: - порушень клітинного циклу;
пояснює: - значення регенерації; - суть та біологічне значення запліднення.
характеризує: - періоди ембріонального та постембріонального розвитку людини;
|
оцінює: - вплив позитивних і негативних чинників на ріст та розвиток людини; - важливість профілактики онкологічних захворювань;
обґрунтовує судження про: - вплив способу життя на формування людського організму та репродуктивне здоров’я; - необхідність відповідального ставлення до планування родини.
виявляє власне ставлення щодо: - трансплантації тканин та органів у людини, її перспектив; - правил біологічної етики; - біологічних і соціальних аспектів регуляції розмноження людини. |
|
|
56 |
|
Особливості процесів регенерації організму людини. |
|
|
||||
57 |
|
Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики. |
|
|
||||
58 |
|
Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають |
|
|
||||
59 |
|
Старіння та смерть клітин. Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки. |
|
|
||||
60 |
|
Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. |
|
|
||||
61 |
|
Профілактика онкологічних захворювань |
|
|
||||
62 |
|
Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини. Проведено інструктаж з БЖД ЛР № 3. Вивчення будови статевих клітин людини |
|
|
||||
63 |
|
Суть та біологічне значення запліднення |
|
|
||||
64 |
|
Причини порушення процесів запліднення у людини |
|
|
||||
65 |
|
Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю |
|
|
||||
66 |
|
Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини |
|
|
||||
67 |
|
Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження у людини. |
|
|
||||
68 |
|
Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції). Проведено інструктаж з БЖД ЛР № 4. Вивчення етапів ембріогенезу |
|
|
||||
69 |
|
Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини. |
|
|
||||
70 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Репродукція та розвиток» (тестові завдання) |
|
ТО |
Контрольні роботи- 2 Лабораторних робіт - 4 Проекти - 2
Тематичні атестації- 4