Календарно-тематичне планування з географії 6 клас НУШ

Про матеріал
КТП 6 клас. Складено відповідно навчальної програми «Географія» для 6 класу, затвердженої рішенням педагогічної ради Зірненського ліцею (протокол №1 від 30.08.2024р.), розробленої на основі Модельної навчальної програми «Географія. 6-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Запотоцький С.П., Карпюк Г.І., Гладковський Р.В., Довгань А.І., Совенко В.В., Даценко Л.М., Назаренко Т.Г., Гільберг Т.Г., Савчук І.Г., Нікитчук А.В., Яценко В.С., Довгань Г.Д., Грома В.Д., Горовий О.В.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 11.04.2022 № 324)
Перегляд файлу

 КАЛЕНДАРНО - ТЕМАТИЧНЕ  ПЛАНУВАННЯ 

Географія 6 клас

70 годин – 2 години на тиждень

 

Складено відповідно навчальної програми «Географія» для 6 класу, затвердженої рішенням педагогічної ради Зірненського ліцею (протокол №1 від 30.08.2024р.), розробленої на основі Модельної навчальної програми «Географія. 6-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Запотоцький С.П., Карпюк Г.І., Гладковський Р.В., Довгань А.І., Совенко В.В., Даценко Л.М., Назаренко Т.Г., Гільберг Т.Г., Савчук І.Г., Нікитчук А.В., Яценко В.С., Довгань Г.Д., Грома В.Д., Горовий О.В.)  «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 11.04.2022 № 324)

Підручник:  Географія 6 клас Генеза 2023 рік НУШ. Автори: Гільберг Т. Г., Довгань А. І., Совенко В. В.

 

І семестр

ІІ семестр

Рік (разом)

Кількість практичних робіт

7

8

15

Кількість ТО

2

3

5

Контрольна робота

 

 

 

 

Дата

                        

Зміст уроку

 

Домашнє завдання

Ключові компетентності

Види діяльності

Примітка

Наскрізні уміння:

- читати з розумінням, висловлювати припущення, підкріплюючи власні висновки фактами та цитатами з тексту, висловлювати ідеї, пов’язані з розумінням тексту;

- висловлювати власну думку в усній і письмовій формі;

- критично і системно мислити, визначаючи характерні ознаки фінансових явищ, подій їх взаємозв’язків; уміння аналізувати та оцінювати доказовість і вагомість аргументів у судженнях, розпізнавати спроби маніпулювання економічними даними, оцінювати надійність джерел достовірності інформації;

- логічно обґрунтовувати власні судження і висновки;

- діяти творчо, ініціативно, креативно, продукувати нові ідеї, уміти їх випробовувати;

- конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, що дозволяють розв’язувати проблеми на основі розуміння причин та обставин, які призводять до їх виникнення, досягнення поставлених цілей з урахуванням можливих ризиків та наслідків;

- співпрацювати з іншими, планувати власну та групову роботу, підтримувати учасників групи, допомагати іншим і заохочувати їх до досягнення спільної мети.

ВСТУП (3 год)

1

 

Вступ. Географія як наука про Землю.Значення географічних знань та умінь для життєдіяльності людини

Опр. § 1

стор.5-9

завд. підг презентацію

(клуб знавців географів)

стор.9

Вільне володіння державною мовою

Компетентності в галузі природничих наук

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Віртуальна мандрівка з використанням веб-ресурсів («Google Earth», «Google maps» тощо)

 

2

 

Методи географічних досліджень. Сучасні наукові дослідження Землі і винаходи людства.

Сучасні друковані та електронні джерела географічної  інформації

Опр. § 2

стор.9-13

завд. 2

стор.13

Компетентності в галузі природничих наук

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Інформаційно-комунікаційна

Робота з

сучасними джерелами інформації

 

3

 

Особливості організації власних географічних спостережень. Урок-практикум.  Як організувати власне спостереження

Опр. § 3

стор.13-17

завд. 11

стор.17

(кросворд)

Вільне володіння державною мовою

Компетентності в галузі природничих наук

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Спостереження за

висотою Сонця над горизонтом. Створення моделі гномона. Практична  діяльність

 

 

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Учень/учениця:

розуміє причини розмаїття природи та певні її закономірності;

з’ясовує і пояснює значення географічних знань у житті людини; здійснює пошук географічної інформації з різних джерел;

логічно структурує власне повідомлення;

презентує результати своєї роботи у запропонований спосіб;

розпізнає з допомогою вчителя пізнавальну географічну проблему у запропонований спосіб;

взаємодіє в групі для розв’язанням навчальної проблеми відповідно до своєї ролі;

знаходить, збирає і зберігає географічні дані різних типів; критично оцінює географічну інформацію, отриману з різних джерел;

використовує карту, картографічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для організації власних географічних досліджень.

РОЗДІЛ І. ЗЕМЛЯ НА ГЛОБУСІ Й КАРТІ (12год)

Тема 1. ГЛОБУС – МОДЕЛЬ ЗЕМЛІ (4 год)

4

 

Форма і розміри Землі.

Навколосвітня подорож Ф. Магеллана.

Опр. § 4

стор.18-22

завд. картосхема

стор.23

Компетентності в галузі природничих наук

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Нанесення на карту маршруту навколосвітньої подорожі Ф. Магеллана

 

5

 

Рухи Землі та їх наслідки.

Опр. § 5

стор.22-26

завд. 3

стор.26

Компетентності в галузі природничих наук

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Моделювання рухів Землі з використанням телурію/ веб-ресурсів/ друкованих наочних

посібників/ рисунків тощо

 

6

 

Глобус як модель Землі: види, умовні знаки. Визначення напрямів на глобусі.

Опр. § 6

стор.27-29

завд. 2

стор.29

Компетентності в галузі природничих наук

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Робота з картографічною інформацією: що і як позначено на глобусі?

Визначення напрямків на глобусі.

 

7

 

Практична робота №1 «Умовні знаки на глобусі»

Пр. р. стор. 28-29, Повт. §§ 4-6

Компетентності в галузі природничих наук

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Робота з

картограф інформацією: що і як позначено на глобусі?

 

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Учень/учениця:

розуміє зміст поняття «геоїд»;

досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема й цифрові;

використовує глобус як джерело інформації; пояснює як рухи Землі впливають на її природу й життя людей;

добирає математичний апарат для розв’язання навчальних завдань;

здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя інформації географічного змісту на глобусі.

Тема 2. Зображення Землі на карті (8год)

8

 

Зображення земної поверхні на космічних знімках та глобусі,  картах, планах місцевості. Практична робота № 1. Порівняння зображень однієї ділянки місцевості на картах різних масштабів.

Опр. § 7

стор.30-33

відповід. на запит. до параграфа

Вільне володіння державною мовою

Компетентності в галузі природничих наук

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Робота з топографічною картою

 

9

 

План місцевості. Умовні позначення на планах місцевості. Поняття про азимут. Визначення напрямків на картах.

Опр. § 8

стор.33-38, робота з умовними знаками плану місцевості стор. 36

Компетентності в галузі природничих наук

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Робота з умовними знаками плану місцевості

 

10

 

Масштаб та його види. Визначення відстаней між об’єктами на глобусі та карті.

Опр. § 9. завд. 6 стор.43 Вивчити види масштабів.

Компетентності в галузі природничих наук

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Вправи на

переведення масштабів

 

11

 

Практична робота № 2. Розв’язування задач на перетворення одного виду масштабу в інший.

Повт. §8- 9. Завершити виконання практичної роботи

Компетентності в галузі природничих наук

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Визначення напрямків та відстаней між об’єктами на глобусі, карті й плані місцевості

 

12

 

Шкільні географічні карти, географічні атласи, картографічні онлайн-ресурси.

Загальногеографічні та тематичні карти.

Опр. § 10

стор.41-44 завд. 4

стор.44

 

Вільне володіння державною мовою

Компетентності в галузі природничих наук

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Географічний диктант «Опис місцевості за електронними картами»

 

13

 

Легенди загальногеографічних та тематичних карт.Географічна карта в житті людини

Опр. § 11

 Створити план населеного пункту

Компетентності в галузі природничих наук

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Гра-квест «Навколосвітня подорож» за допомогою картографічних онлайн-сервісів та карт світу.

 

14

 

Практикум.  Як на місцевості й карті визначити напрямки на об’єкти та відстані між ними?

Опр. § 12

Доопрацювати  ст. 48-49

 

Вільне володіння державною мовою

Компетентності в галузі природничих наук

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Визначення напрямків та відстаней між об’єктами на глобусі, карті й плані місцевості

 

15

 

Узагальнення і систематизація знань з тем: «Вступ», «Земля на глобусі й карті»

Повт. §1 -12.

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Розв’язування завдань з теми

 

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Учень/учениця:

використовує карту як джерело інформації;

використовує картографічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для організації власних географічних досліджень;

співвідносить інформацію на карті, плані, глобусі та космознімку;

добирає математичний апарат для

розв’язання навчальних завдань;

використовує вміння перетворювати

й представляти різні види масштабів;

використовує карту або план для

орієнтування на місцевості логічно структурує власне повідомлення;

з’ясовує і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб значення сучасних картографічних зображень в житті людини; пропонує правила взаємодії в групі і дотримується їх.

РОЗДІЛ ІІ. ОБОЛОНКИ ЗЕМЛІ ( год)

Тема 1. Літосфера (12 год )

16

 

Будова літосфери.

Опр. § 13

Повідомлення «Як учені отримують інформацію про внутрішню

Компетентності в галузі природничих наук

Інформаційно-комунікаційна

Презентування інформації з різних джерел

 

17

 

Літосферні плити, механізм та

наслідки їх переміщення.

Практична робота № 3.

Позначення на контурній карті меж літосферних плит, сейсмічних поясів, окремих вулканів, гір і рівнин

Опр. § 14

Повідомлення про наслідки коливальних рухів земної кори для людей, які живуть на узбережжях

Компетентності в галузі природничих наук

 

Моделювання

Створення моделі «Рух літосферних плит»

 

18

 

Землетруси. Вулканізм.

Сейсмічні пояси Землі

Опр. § 15

Створення пам’ятки «Як діяти під час землетрусу?»

Вільне володіння державною мовою

Компетентності в галузі природничих наук

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Моделювання

Створення моделі вулкана

 

19

 

Зовнішні процеси на земній поверхні

Опр. § 16

Створення інформаційної

листівки «Як боротися з яроутворенням?»

Вільне володіння державною мовою

Компетентності в галузі природничих наук

Інноваційність

Дослідження. Що робити в разі загрози зсуву ґрунту?

 

20

 

Абсолютна і відносна висота

точок. Горизонталі. Шкала висот

і глибин. Практична робота № 4. Визначення за планом місцевості, фізичними картами абсолютної і відносної висоти окремих об’єктів

Опр. § 17 завд. клуб

 знавців географів стор.74(усно)

 

Компетентності в галузі природничих наук

Інноваційність

Дослідження

різних способів визначення абсолютної та відносної висоти.

 

21

 

 Визначення форм рельєфу.

Практична робота № 5. Опис гір, рівнин за фізичною картою.

 Опр. § 18

Презентація «Природна пам’ятка мого регіону,

пов’язана з формами рельєфу»

Компетентності в галузі природничих наук

Практикум

«Визначення за планом місцевості, фізичними  картами абсолютної і відносної висоти окремих об’єктів»

 

22

 

Рельєф суходолу і дна океану.

Опр. § 19

Розповідь «Чому, незважаючи на небезпеки, людину

приваблюють гори?»

Компетентності в галузі природничих наук

Моделювання процесу утворення складок земної кори

 

23

 

 Фізична карта світу, півкуль, України.

 

Опр. §19. Презентація-виступ «Імена  мореплавців

на географ.карті»

Інноваційність

Компетентності в галузі природничих наук

Гра «Географічний брейн-ринг»

 

24

 

Практична робота № 6. Групування форм поверхні на фізичній карті (України, материка, світу) за висотою.

 

Компетентності в галузі природничих наук

Практична  діяльність.

 

25

 

Мінерали і гірські породи.

Опр. § 21

Презентація «Дорогоцінні й рідкісні мінерали»

Компетентності в галузі природничих наук

Експеримент. Визначення агрегатного стану речовин

 

26

 

Корисні копалини.  Дослідження: Як «народжується» граніт, базальт, пісок, вапняк, торф, кам’яна сіль?

Опр. § 22

Повідомлення «Корисні копалини у моєму регіоні»

Екологічна компетентність

Компетентності в галузі природничих наук

Дослідження «Корисні копалини в облаштуванні житла (господарських будівель)».

 

 

27

 

Узагальнення знань учнів за темою «Літосфера»

Повт. §13 -22.

Інноваційність

Навчання впродовж життя

Розв’язування

завдань з теми

 

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Учень/учениця:

розуміє зміст понять «літосфера», «літосферна плита», «землетрус», «епіцентр землетрусу», «вулкан», «кратер», «жерло», «гейзер», «сейсмічний пояс», «ерозія», «зсув», «вивітрювання», «абсолютна і відносна висота точок», «горизонталь», «мінерал» , «гірська порода»;

розрізняє гори і рівнини за висотою, види вивітрювання та ерозії, гірські породи за походженням;

знаходить, показує на картах і позначає на контурній карті вулкани (Етна, Мауна-Кеа, Карадаг), гори (Гімалаї, Карпати, Кримські), рівнини (Амазонська низовина, Східноєвропейська рівнина, Бразильське плоскогір’я, Придніпровська височина і Придніпровська низовина) відповідно до навчального завдання;

використовує фізичну карту як джерело інформації;

здійснює пошук географічної інформації з різних джерел;

використовує картографічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для моделювання, організації власних географічних досліджень;

створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження процесів у літосфері;

встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються у літосфері;

використовує здобуті знання і набутий досвід для збереження життя й здоров’я свого та інших людей під час землетрусу, виверження вулкану, утворення зсуву;

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

презентує результати своєї роботи у запропонований спосіб.

Тема 2. АТМОСФЕРА (15год)

28

 

Склад і будова атмосфери.

Опр. §23. Презентування інформації з різних джерел: «Як працюють метеорологи?»

Компетентності в галузі природничих наук

Інформаційно-комунікаційна

Створення моделі атмосфери за допомогою різноманітних засобів (графічної, електронної тощо)

 

29

 

Нагрівання атмосферного повітря.

Добовий і річний хід температури повітря, причини його коливання. Середні температури, амплітуди температур

Опр. §24.

 Твір-есе  “Як можна використовувати енергію сонця й  вітру?”

Компетентності в галузі природничих наук

 

Визначення середньодобової і середньомісячної температур

 

30

 

Практична робота № 7. Ведення та аналіз даних календаря погоди за місяць.

Повт. §24. клуб знавців географів

стор.107(усно)

Компетентності в галузі природничих наук

 

 

31

 

Атмосферний тиск, його зміни у тропосфері.

Опр. §25. Відпов.на

 запит. стор.126

Вільне володіння державною мовою

Компетентності в галузі природничих наук

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Дослідження дії

атмосферного тиску в домашніх умовах

 

32

 

Розв’язування задач на визначення температури повітря та атмосферного тиску

Опр. § 26, завершити виконання практикуму

Вільне володіння державною мовою

Компетентності в галузі природничих наук

Інноваційність

Робота з барометром. Визначення атмосферного тиску

 Розв’язування задач на визначення температури повітря і атмосферного тиску

 

33

 

Вітер: причини виникнення, напрямки, сила, швидкість. Бризи. Роза вітрів.

 Практична робота № 8. Складання й аналіз графіка добового і річного ходу температури повітря, рози вітрів, діаграми хмарності і опадів

 

Опр. §27.

Виконати практикум. «Будуємо розу вітрів» Дослідження: Як визначити швидкість вітру за місцевими ознаками?

Компетентності в галузі природничих наук

Інноваційність

Моделювання

виникнення вітру

 

 

34

 

Вода в атмосфері: випаровування, вологість повітря та її зміни.

Хмари, їхні форми, хмарність. Туман

Опр. §28. Переглянути відео стор.123 за QR- кодами

Вільне володіння державною мовою

Компетентності в галузі природничих наук

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Моделювання

утворення хмар та опадів у домашніх умовах

 

35

 

Урок - практикум.  Визначення абсолютної і відносної вологості повітря

Опр. §29. Завд. перевір себе стор.128-129 (усно). Виконати дослід за QR- кодом стор.128

Компетентності в галузі природничих наук

Вимірювання вологості повітря

 

36

 

Опади, їхні види, вимірювання.

Опр. §30. Скориставшись QR-кодом стор.134 викон.завдання

Компетентності в галузі природничих наук

Виготовлення дощоміра

 

37

 

Урок - практикум . Побудова діаграми кількості опадів

Опр. §31.

Компетентності в галузі природничих наук

Побудова діаграм

 

38

 

Куляста форма Землі і розподіл тепла на її поверхні та в тропосфері. Погода.

 

Опр. §32. Виконати

 завдання 4-5 письмово (народні прикмети,синквейн)

Інноваційність

Компетентності в галузі природничих наук

Визначення 

теплових поясів

Складання прогнозу погоди за певних умов

 

39

 

Клімат. Кліматична карта світу, України. Клімат своєї місцевості. Ресурси атмосфери.

 Практична робота № 9. Характеристика погоди у даній місцевості з використанням метеоприладів / з допомогою онлайн-застосунків погоди.

Опр. §33-34, завд. 2 стор.145 завд.1,2 виконати

Компетентності в галузі природничих наук

Робота з картографічними матеріалами

 

40

 

Небезпечні і рідкісні атмосферні явища

Опр. §35. Підгот. мініпроєкт «Небезпечні або рідкісні атмосферні явища»

Екологічна компетентність

Компетентності в галузі природничих наук

Розпізнавання та правила безпечної поведінки під час несприятливих атмосферних явищ, які характерні для вашої місцевості (буклет, постер, флаєр).

 

41

 

Людина  й  атмосфера

Опр. §36. Підгот.до узагал.теми повт. §23-35

Інноваційність

Навчання впродовж життя

Визначення заходів для розв’язання екологічних проблем

 

42

 

Узагальнення знань учнів з теми «Атмосфера»

Повт. §23-36.

Компетентності в галузі природничих наук

Інформаційно-комунікаційна

Розв’язування завдань з теми

 

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Учень/учениця:

розуміє зміст понять «атмосфера», «озоновий шар», «амплітуда температур повітря», «середні температури», «атмосферний тиск», «сила вітру», «бриз», «погода», «теплові пояси», «клімат»;

розрізняє абсолютну і відносну вологість повітря, види хмар, види опадів;

планує географічне дослідження процесів в атмосфері з допомогою вчителя;

моделює атмосферні явища самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб;

добирає математичний апарат для розв’язання навчальних завдань;

будує графічні моделі: графік зміни температури повітря, розу вітрів, діаграми хмарності, опадів виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження, фіксує одержані результати;

представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв;

аналізує з допомогою вчителя результати досліджень атмосфери за запропонованими критеріями;

представляє самостійно або з допомогою вчителя інформацію про погоду і клімат в різних формах;

встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в атмосфері;

обирає самостійно або з допомогою вчителя ідеї, способи, засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми щодо погодних явищ;

використовує фізичну, кліматичну карту як джерело інформації;

використовує картографічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для організації власних географічних досліджень;

використовує термометри, барометри, гігрометр, флюгер для визначення характеристик погоди;

визначає та розпізнає самостійно або з допомогою вчителя види хмар; використовує самостійно або з допомогою вчителя здобуті знання і набутий досвід для розв’язання життєвої проблеми, наводить приклади подолання спільними зусиллями громади (жителів вулиці, села, міста) наслідків стихійних атмосферних явищ і процесів;

дотримується правил безпечної поведінки під час грози, граду, ожеледі, урагану та інших несприятливих природних явищ; виявляє емоційно-ціннісне ставлення до власних географічних досліджень; добирає математичний апарат для розв’язання навчальних завдань.

Тема 3. ГІДРОСФЕРА (14 год)

43

 

Гідросфера. Світовий океан. Острови в океані. Карта океанів.

Практична робота № 10 (початок). Позначення на контурній карті назв океанів, морів, проток, заток, островів.

Опр. § 37

Створення малюнка «Значення води».

Характеристика океану за планом

Компетентності в галузі природничих наук

Інформаційно-комунікаційна

Робота з картою океанів.

Віртуальна подорож через Індійський океан уздовж екватора з дослідженням зміни глибини. Практична робота

 

44

 

Властивості вод Світового океану.

Опр. § 38 Презент. «Найсолоніші моря»

Компетентності в галузі природничих наук

 

Розв’язування

завдань на температуру і солоність води.

Робота у групі для розв’язання проблеми «Чому океанічна вода замерзає при температурі нижче 00 С?»

 

45

 

Рухи води в Світовому океані

Опр.§ 39

Повідомлення «Які райони земної кулі найбільше потерпають від цунамі?»

Вільне володіння державною мовою

Компетентності в галузі природничих наук

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Робота з інформацією.

Віртуальна мандрівка «Глибинами океанів» (перегляд панорамних фото і відео).

Жак-Ів Кусто – видатний дослідник Світового океану

 

 

46

 

Життя в океанах і морях.

Ресурси Світового океану. Господарська діяльність людини в Світовому океані

Опр. § 40

Дослідження «Способи опріснення солоної води в домашніх умовах»

Вільне володіння державною мовою

Компетентності в галузі природничих наук

Інноваційність

Дослідження

«Небезпечні тварини на морських пляжах світу»

 

47

 

Води суходолу.

Річка: річкова долина, річкова система, басейн річки, вододіл.

Практична робота № 11. Опис водного об’єкта за картою.

Опр. § 41

Підготовка описів річки «Річка надихає» (з художніх творів)

Компетентності в галузі природничих наук

Інноваційність

Моделювання

Виготовлення макета річкової системи.

Дослідження «Віртуальна подорож річкою».

Опис річки «Річка надихає» (з художніх творів, учнівської творчості).

Практична робота «Визначення довжини річки користуючись масштабом і ниткою або курвіметром»

 

48

 

Живлення, водний режим річки. Робота річок .

Практична робота № 12. Визначення довжини річки користуючись масштабом і ниткою або курвіметром.

Опр. § 42

Повідомлення про водоспад

Анхель/

Ніагарський

Вільне володіння державною мовою

Компетентності в галузі природничих наук

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Проєктна діяльність

Створення пам’ятки про правила безпечної поведінки під час повеней, катастрофічних паводків, льодоставу й льодоходу, перебування на березі водойми (буклет, постер, флаєр, лепбук)

 

49

 

Озера, походження озерних улоговин, солоність

Опр. § 43-44

Пошук в інтернеті прикладів легенд про озера України (на вибір учня)

Компетентності в галузі природничих наук

Робота з

інформацією «Опис озера за картою»

 

50

 

Болота, особливості їх утворення та поширення

Опр. § 45

Повідомлення

«Роль боліт у природі»

Інноваційність

Компетентності в галузі природничих наук

Дослідження

Як розпізнати непрохідне болото? Його небезпека

 

51

 

Штучні водойми і водотоки.

Льодовики. Багаторічна мерзлота

Опр. § 46

Повідомлення «Які штучні водойми є у вашій місцевості?»

Компетентності в галузі природничих наук

Моделювання

Будуємо греблю на річці: мета, місце, наслідки.

Дослідження «Які зміни відбудуться на нашій планеті в разі танення льодовиків Гренландії та Антарктиди?»

 

52

 

Підземні води, умови їх утворення і залягання в земній корі. Термальні та мінеральні води

Опр. § 47

Підготовка інформації

«З яких водних джерел здійснюється водопостачання твого населеного пункту?»

Компетентності в галузі природничих наук

Дослідження «Які води називають термальними та мінеральними?»

«Куди потрапляють стічні води?»

 

53

 

Водні ресурси. Людина і гідросфера.

Дослідження: Куди потрапляють стічні води?

Опр. § 48

Створення рекомендацій та практичних порад щодо економії води в родині

Екологічна компетентність

Компетентності в галузі природничих наук

Обмін досвідом економії води в родині.

Проєкт «Створення пам’ятки про правила безпечної поведінки під час повеней, катастрофічних паводків, льодоставу й льодоходу, шторму, цунамі, перебування на березі водойми, руху болотистою місцевістю».

 

54

 

Практична робота №10(закін.) «Позначення на контурній карті назв океанів, морів, заток, проток, островів, річок, озер»

Повторити вивчений матеріал

 

Компетентності в галузі природничих наук

Практична

робота «Позначення на контурній карті назв океанів, морів, проток, заток, островів»

 

55

 

Урок - екскурсія до місцевої водойми, ставка). Екологічні проблеми водойм своєї місцевості

Опр. § 49

Презентація «Заходи щодо покращення екологічного стану водойми своєї місцевості»

Інноваційність

Навчання впродовж життя

Екскурсія до місцевої водойми (річки, озера, ставка)

 

56

 

Узагальнення знань учнів з теми: «Гідросфера»

Повт. §37-49

Компетентності в галузі природничих наук

Інформаційно-комунікаційна

Розв’язування завдань з теми

 

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Учень/учениця:

розуміє зміст понять «гідросфера», «море», «затока», «протока», «солоність океану», «річкова долина», «річкова система», «басейн річки», «вододіл», «режим річки», «озеро», «водосховище», «канал», «болото», «льодовик», «багаторічна мерзлота», «підземні води», «мінеральні води», «термальні води»;

розрізняє частини Океану, види руху води в океанах, елементи річкової долини, види живлення річок, види озерних улоговин, льодовиків, підземних вод;

знаходить, показує на картах і позначає на контурній карті Чорне, Азовське, Середземне моря; Керченську, Гібралтарську, Магелланову, Берингову протоки; Біскайську, Бенгальську затоки; острови Велика Британія, Гренландія, Мадагаскар, Джарилгач; півострови Скандинавський, Кримський, Аравійський, Індостан; Маріанську западину; річки Дніпро, Дунай,

Ганг, Ніл, Амазонка; озера Шацькі, Каспійське, Байкал відповідно до навчального завдання;

встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки явищ і процесів, що відбуваються в гідросфері, унаслідок взаємодії гідросфери з літосферою,;

розпізнає з допомогою вчителя пізнавальну проблему щодо використання водних ресурсів, охорони водних об’єктів у запропонованій ситуації;

обирає самостійно або з допомогою вчителя ідеї, способи, засоби для розв’язання життєвої проблеми щодо безпечної поведінки під час повеней, катастрофічних паводків, льодоставу й льодоходу, шторму, цунамі, перебування на березі водойми, руху болотистою місцевістю;

використовує самостійно або з допомогою вчителя здобуті знання і набутий досвід для розв’язання життєвої проблеми, наводить приклади подолання наслідків стихійних явищ і процесів у гідросфері;

з’ясовує і пояснює з допомогою вчителя значення знань про гідросферу в житті людини, підприємницькій діяльності;
формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження;

виявляє емоційно-ціннісне ставлення до наслідків впливу людини на гідросферу;

добирає математичний апарат для розв’язання навчальних завдань.

Тема 4. БІОСФЕРА (3 год)

57

 

Складові біосфери, взаємозв’язки між оболонками Землі.

Опр. § 50

Повідомлення (презентація, виступ) про появу перших живих організмів на Землі

 Компетентності в галузі природничих наук

Інформаційно-комунікаційна

Робота в групі «Складання розповіді про кругообіг речовин у природі».

Складання схем «Взаємозв’язки між оболонками Землі».

Проєкт «Збереження біосфери»

 

58

 

Біологічні ресурси та закономірності їх поширення.

Практична робота № 13.

Складання ланцюга живлення для лісі/в степу/на лузі/у водоймі своєї місцевості.

Опр. § 51

Дослідження: «Які біологічні ресурси використовують у господарській діяльності твого краю?»

Компетентності в галузі природничих наук

 

Практична

робота  «Складання ланцюга живлення для лісу, степу, луків, водойми своєї місцевості»

Встановлення взаємозв’язків між компонентами природи

 

59

 

Властивості ґрунтів. Типи ґрунтів, закономірності їх поширення.

Карта ґрунтів світу.

Земельні ресурси. Людина і біосфера.

Опр. § 52

Дослідження «Стихійні сміттєзвалища, забруднення ґрунтів своєї місцевості»

Вільне володіння державною мовою

Компетентності в галузі природничих наук

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Встановлення взаємозв’язків між ґрунтотвірними чинниками.

Робота з картою ґрунтів.

 

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Учень/учениця:

розуміє зміст понять «біосфера», «тип ґрунту», «ареал»;

використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ в біосфері для розв’язання запропонованої життєвої / навчальної проблеми;

бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії;

представляє самостійно або з допомогою вчителя інформацію про ґрунти своєї місцевості;

характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості ґрунтів, використовуючи відповідну наукову термінологію;

презентує приклади власного досвіду зі збереження тваринного, рослинного світу та ґрунтів своєї місцевості;

використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ у біосфері для розв’язання запропонованої життєвої проблеми.

Тема 5. ПРИРОДНІ КОМПЛЕКСИ (6 год)

60

 

Природні комплекси як наслідок взаємозв’язків між компонентами природи.

Практична робота № 14. Аналіз схем кругообігу води, кисню, карбону в природі (ілюстрування прикладами схем кругообігу води, кисню, карбону в природі)

Опр. § 53

Дослідження впливу живих організмів  на інші компоненти природи

 Компетентності в галузі природничих наук

Інформаційно-комунікаційна

Робота з інформацією «Встановлення взаємозв’язків у межах природного комплексу».

Складання логічної схеми зв’язків окремих компонентів природного комплексу

 

61

 

Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі та властивості.

Опр. § 54

Складання схеми: «Склад географічної оболонки»

Компетентності в галузі природничих наук

 

Робота з інформацією (таблиця «Закономірності географічної оболонки»).

Дослідження існування колообігу рідкої речовини та перетворення енергії в природі.

 

62

 

Види природних комплексів.

Природне середовище та його охорона.

Опр. § 55

Опис природного комплексу за планом характеристики

Компетентності в галузі природничих наук

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Робота з

таблицею «Природні зони» на картою навчального атласу.

Дослідження зміни природних комплексів з висотою (за малюнком).

Робота з картами навчального атласу.

Дослідження природного комплексу своєї місцевості

 

63

 

Урок-екскурсія. Чим цікаве природне середовище.

Пам’ятки природи, унікальні природні  комплекси (ділянка лісу, заплава, водойма, гора, печера тощо)

Опр. § 56

Презентація «Унікальний природний комплекс своєї місцевості»

Вільне володіння державною мовою

Компетентності в галузі природничих наук

Інноваційність

Екскурсія  до природного комплексу своєї місцевості

 

64

 

Як людина охороняє природне середовище.

Опр. § 57

Навчальний проєкт 

Компетентності в галузі природничих наук

Інноваційність

Робота з інформацією (малюнками, схемами)

Навчальний проєкт  «Що я можу зробити для збереження природи свого краю»

 

65

 

Практикум. Дослідження взаємозв’язків у природному комплексі своєї місцевості

Практична робота № 15. Характеристика одного з місцевих природних комплексів за визначеним планом (робота виконується у групах).

Опр. § 58

Компетентності в галузі природничих наук

Навчання впродовж життя

Інноваційність

Практична робота

 

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Учень/учениця:

розпізнає самостійно або з допомогою вчителя ті із запропонованих проблем щодо природних комплексів, які можна розв’язати дослідницьким способом;

розуміє значення співробітництва у розв’язанні навчальної проблеми; взаємодіє в групі для розв’язання навчальної проблеми;

встановлює самостійно або з допомогою вчителя певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами.

Тема 6. АНТРОПОСФЕРА (3 год)

66

 

Антропосфера – географічний та

соціальний простір життя і

діяльності людини.

 

Дослідження: Земля для людей, чи людина для Землі?

Опр. § 59

Презентація про приклади впливу людини на компоненти географічної оболонки

Компетентності в галузі природничих наук

Створення ментальних карт «Людина і навколишнє природне середовище»

 

67

 

Зв’язки антропосфери з іншими

оболонками Землі. Екологічна толока

Опр. Опр. § 59

Презентація про приклади впливу людини на компоненти географічної оболонки

Інноваційність

Навчання впродовж життя

Акція: «Година

для Землі»

Екологічна акція у своїй громаді

 

68

 

Узагальнення знань учнів за темами «Біосфера», «Природні комплекси», «Антропосфера»

Повт. §50-59

Компетентності в галузі природничих наук

Розв’язування завдань з теми

 

69

 

Навчальний проєкт «Що я можу зробити для збереження природи свого краю»

 

 

 

 

70

 

Підсумковий урок

 

 

 

 

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Учень/учениця:

пояснює зміст поняття «антропосфера»;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення існуванню зони контакту людини з природою;

взаємодіє в групі для розв’язання навчальної проблеми;

створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації щодо впливу людини на компоненти географічної оболонки в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;

використовує наукові факти для формулювання власних суджень щодо зв’язків антропосфери з іншими оболонками Землі;

оцінює взаємозв'язок людини з іншими сферами навколишнього середовища;

пропонує власні заходи зі збереження природного середовища своєї місцевості.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, 6 клас, Планування
Додано
5 жовтня
Переглядів
4
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку