КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ З хімії учнів 8 класу за оновленими програмами
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ З хімії учнів 8 класу за оновленими програмами
КАЛЕНДАРНО - ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ ХІМІЇ у 8-му класі
(відповідно до Програми затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України
від 07.06.2017 № 804)
№п/п |
Дата проведення
|
Тема уроку |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Домашнє завдання |
Приміт. |
ПОВТОРЕННЯ НАЙВАЖЛИВІШИХ ПИТАНЬ КУРСУ ХІМІЇ 7 КЛАСУ (3 ГОД) |
|||||
1 |
|
Первинний інструктаж з БЖД Найважливіші хімічні поняття. |
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає хімічні елементи (не менше 20-ти) за сучасною науковою українською номенклатурою, записує їхні символи; наводить приклади формул і назв простих (метали і неметали) і складних (оксидів, основ, кислот) речовин; рівнянь реакцій: добування кисню з гідроген пероксиду і води; кисню з воднем, вуглецем, сіркою, магнієм, залізом, міддю, метаном, гідроген сульфідом, води з кальцій оксидом, натрій оксидом, фосфор (V) оксидом, карбон (ІV) оксидом; реакцій розкладу і сполучення.
Діяльнісний компонент обчислює відносну молекулярну масу речовини за її формулою, масову частку елемента в складній речовині.
Ціннісний компонент критично ставиться до власних знань і умінь із хімії. |
|
|
2 |
|
Прості й складні речовини (кисень, вода). Реакція розкладу, сполучення. |
|
|
|
3 |
|
Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою. Масова частка елемента в складній речовині. |
|
|
|
ТЕМА 1. ПЕРІОДИЧНИЙ ЗАКОН І ПЕРІОДИЧНА СИСТЕМА ХІМІЧНИХ ЕЛЕМЕНТІВ. БУДОВА АТОМА (15 ГОД) |
|||||
4 |
|
Короткі історичні відомості про спроби класифікації хімічних елементів. |
Знаннєвий компонент формулює періодичний закон; записує: електронні та графічні електронні формули атомів 20 хімічних елементів; пояснює періодичність зміни властивостей хімічних елементів (№ 1–20); залежність характеру елементів та властивостей їхніх сполук від електронної будови атомів; наводить приклади лужних, інертних елементів, галогенів.
Діяльнісний компонент розрізняє атомне ядро, електрони, протони, нейтрони; періоди (великі й малі), головні (А) та побічні (Б) підгрупи періодичної системи; металічні та неметалічні елементи; характеризує склад атомних ядер (кількість протонів і нейтронів), розподіл електронів (за енергетичними рівнями та підрівнями) в атомах перших 20 хімічних елементів; хімічний елемент (№ 1–20) за його положенням у періодичній системі, зміни радіусів атомів у періодах і підгрупах, металічних і неметалічних властивостей елементів; структуру періодичної системи (періоди: великі й малі, групи й підгрупи (А і Б); аналізує інформацію, закладену в періодичній системі, та використовує її для характеристики хімічного елемента; використовує інформацію, закладену в періодичній системі, для класифікації елементів (металічний або неметалічний), та визначення їхньої валентності, класифікації простих речовин (метал або неметал).
Ціннісний компонент усвідомлює значення прийому класифікації в науці; обґрунтовує фізичну сутність періодичного закону; оцінює значення періодичного закону як одного із фундаментальних законів природи. |
|
|
5 |
|
Поняття про лужні, інертні елементи, галогени. |
|
|
|
6 |
|
Періодичний закон Д. І. Менделєєва (сучасне формулювання) |
|
|
|
7 |
|
Періодична система хімічних елементів, її структура
|
Навчальні проекти 1. Із історії відкриття періодичної системи хімічних елементів. 2. Форми періодичної системи хімічних елементів |
Демонстрація 1: Періодична система хімічних елементів (довга і коротка форми). |
|
8 |
|
Навчальні проекти №1, 2 з теми: 1. Із історії відкриття періодичної системи хімічних елементів. 2. Форми періодичної системи хімічних елементів |
|
|
|
9 |
|
Будова атома. Склад атомних ядер (протони і нейтрони). Протонне число. Нуклонне число. |
|
Демонстрація 2: Моделі атомів (віртуальні 3D) |
|
10 |
|
Стан електронів у атомі. Електронні орбіталі.
|
|
Демонстрація 3: Форми електронних орбіталей (віртуальні 3D) |
|
11 |
|
Енергетичні рівні та підрівні; їх заповнення електронами в атомах хімічних елементів № 1-20. |
|
Демонстрація 3: Форми електронних орбіталей (віртуальні 3D) |
|
12 |
|
Будова електронних оболонок атомів хімічних елементів № 1-20. |
|
Демонстрація 3: Форми електронних орбіталей (віртуальні 3D) |
|
13 |
|
Електронні та графічні електронні формули атомів хімічних елементів № 1-20. Поняття про радіус атома. |
|
|
|
14 |
|
Характеристика хімічних елементів № 1-20 за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома. |
|
|
|
15 |
|
Характеристика хімічних елементів № 1-20 за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома. |
Навчальні проекти 3. Хімічні елементи в літературних творах 4. Цікаві історичні факти з відкриття і походження назв хімічних елементів |
|
|
16 |
|
Навчальні проекти №3,4 з теми: 3. Хімічні елементи в літературних творах 4. Цікаві історичні факти з відкриття і походження назв хімічних елементів |
|
|
|
17 |
|
Значення періодичного закону |
|
|
|
18 |
|
Контрольна робота №1 з тем “Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Будова атома.” |
|
ТО |
|
Наскрізні змістові лінії Підприємливість і фінансова грамотність Значення періодичного закону |
|||||
ТЕМА 2. ХІМІЧНИЙ ЗВ’ЯЗОК І БУДОВА РЕЧОВИНИ (10 ГОД) |
|||||
19 |
|
Природа хімічного зв’язку. Електронегативність атомів хімічних елементів. |
Знаннєвий компонент називає види хімічного зв’язку, типи кристалічних ґраток; наводить приклади сполук із ковалентним (полярним і неполярним) та йонним хімічними зв’язками, атомними, молекулярними та йонними кристалічними ґратками; пояснює утворення йонного, ковалентного (полярного і неполярного) зв'язків.
Діяльнісний компонент складає електронні формули молекул; характеризує особливості ковалентного та йонного зв’язків, кристалічної будови речовин з різними видами хімічного зв'язку; визначає вид хімічного зв’язку в типових випадках, полярність ковалентного зв'язку; прогнозує фізичні властивості та практичне використання речовин залежно від виду хімічного зв'язку і типу кристалічних ґраток; використовує поняття електронегативності для характеристики хімічних зв'язків.
Ціннісний компонент обґрунтовує природу хімічних зв'язків; фізичні властивості речовин залежно від типів кристалічних ґраток; робить висновки про тип кристалічних ґраток речовин на основі виду хімічного зв’язку в них |
|
|
20 |
|
Йони. Йонний зв’язок, його утворення. |
|
|
|
21 |
|
Ковалентний зв'язок, його утворення. |
|
|
|
22 |
|
Полярний і неполярний ковалентний зв’язок. |
|
|
|
23 |
|
Електронні формули молекул. |
|
|
|
24 |
|
Кристалічні ґратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали.
|
|
Демонстрації 4, 5: Моделі кристалічних граток різних типів. Зразки речовин атомної, молекулярної та йонної будови |
|
25 |
|
Залежність фізичних властивостей речовин від типів кристалічних ґраток Проведено інструктаж з БЖД ЛД №1: Ознайомлення з фізичними властивостями речовин атомної, молекулярної та йонної будови. |
|
|
|
26 |
|
Проведено інструктаж з БЖД ПР №1. Дослідження фізичних властивостей речовин з різними типами кристалічних граток (наприклад: цукру, кухонної солі, графіту) |
Навчальний проект з теми: 5. Використання кристалів у техніці 6. Кристали: краса і користь |
|
|
27 |
|
Навчальний проект №5,6 з теми: 5. Використання кристалів у техніці 6. Кристали: краса і користь |
|
|
|
28 |
|
Контроль знань з теми “Хімічний зв'язок і будова речовини” (тестові завдання) |
|
ТО |
|
Наскрізні змістові лінії Підприємливість і фінансова грамотність. Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток Атомні, молекулярні та йонні кристали. |
|||||
ТЕМА 3. КІЛЬКІСТЬ РЕЧОВИНИ. РОЗРАХУНКИ ЗА ХІМІЧНИМИ ФОРМУЛАМИ (10 ГОД) |
|||||
29 |
|
Кількість речовини. Моль – одиниця кількості речовини. Стала Авогадро.
|
Знаннєвий компонент називає одиницю вимірювання кількості речовини, молярний об’єм газів за нормальних умов, сталу Авогадро; пояснює сутність фізичної величини кількість речовини.
Діяльнісний компонент установлює взаємозв'язок між фізичними величинами (масою, молярною масою, об’ємом, молярним об’ємом, кількістю речовини); обчислює число частинок (атомів, молекул, йонів) у певній кількості речовини, масі, об’ємі; молярну масу, масу і кількість речовини; об’єм даної маси або кількості речовини газу за нормальних умов; відносну густину газу за іншим газом, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання;
Ціннісний компонент робить висновки щодо значущості математичних знань для розв’язування хімічних задач. |
|
Демонстрація 6: зразки речовин кількістю речовини 1 моль (або однакової кількості речовини) |
30 |
|
Обчислення числа частинок (атомів, молекул, йонів) у певній кількості речовини, масі, об’ємі. |
|
|
|
31 |
|
Молярна маса. Обчислення молярної маси речовини |
|
|
|
32 |
|
Обчислення за хімічною формулою маси даної кількості речовини і кількості речовини за відомою масою. |
|
|
|
33 |
|
Закон Авогадро. Молярний об’єм газів. |
|
|
|
34 |
|
Обчислення об’єму певної маси або кількості речовини відомого газу за нормальних умов. |
|
|
|
35 |
|
Відносна густина газів. |
|
|
|
36 |
|
Обчислення з використанням відносної густини газів |
|
|
|
37 |
|
Розрахунки за хімічними формулами. |
|
|
|
38 |
|
Контрольна робота № 2 з теми ”Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами ” |
|
ТО |
|
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток. Підприємливість і фінансова грамотність Розв’язування розрахункових задач за даною темою. |
|||||
ТЕМА 4. ОСНОВНІ КЛАСИ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК (29 ГОД) |
|||||
39 |
|
Класифікація неорганічних сполук, їхні склад і номенклатура. |
Знаннєвий компонент називає оксиди, основи, кислоти, амфотерні гідроксиди, середні солі за сучасною науковою українською номенклатурою; наводить приклади основних, кислотних і амфотерних оксидів, оксигеновмісних і безоксигенових, одно-, дво-, триосновних кислот, розчинних і нерозчинних основ, амфотерних гідроксидів, середніх солей. Діяльнісний компонент розрізняє несолетворні й солетворні (кислотні, основні, амфотерні) оксиди, розчинні й нерозчинні основи, кислоти за складом (оксигеновмісні, безоксигенові) та основністю (одно-, дво-, триосновні), середні солі; реакції заміщення, обміну, нейтралізації; описує поширеність представників основних класів неорганічних сполук у природі; складає хімічні формули оксидів, основ, амфотерних гідроксидів (Алюмінію, Цинку), кислот, середніх солей; рівняння реакцій, які характеризують хімічні властивості оснόвних, кислотних та амфотерних оксидів; кислот, лугів, нерозчинних основ, амфотерних гідроксидів, середніх солей; порівнює за хімічними властивостями основні, кислотні та амфотерні оксиди, луги і нерозчинні основи; класифікує неорганічні сполуки за класами; характеризує поняття амфотерності, фізичні та хімічні властивості оксидів, основ, кислот, солей, амфотерних гідроксидів; установлює генетичні зв’язки між простими і складними речовинами, основними класами неорганічних сполук; обчислює за рівняннями хімічних реакцій масу, кількість речовини та об’єм газу (н. у.) за відомою масою, кількістю речовини, об’єму одного з реагентів чи продуктів реакції, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; використовує сучасну українську номенклатуру основних класів неорганічних сполук; таблицю розчинності кислот, основ та солей для складання рівнянь хімічних реакцій; індикатори для виявлення кислот і лугів; планує експеримент, проводить його, описує спостереження, робить висновки; прогнозує перебіг хімічних реакцій солей і кислот з металами, використовуючи ряд активності металів; дотримується запобіжних заходів під час роботи з кислотами і лугами розв’язує експериментальні задачі, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання.
Ціннісний компонент обґрунтовує залежність між складом, властивостями та застосуванням неорганічних речовин; оцінює значення найважливіших представників основних класів неорганічних сполук; висловлює судження про значення хімічного експерименту як способу набуття нових знань; вплив речовин на навколишнє середовище і здоров’я людини; вплив діяльності людини на стан довкілля й охорону від забруднень. |
|
|
40 |
|
Поширеність у природі та використання оксидів. Вплив на довкілля і здоров’я людини |
|
Демонстрація 7: Зразки оксидів |
|
41 |
|
Поширеність у природі та використання основ. Вплив на довкілля і здоров’я людини |
|
Демонстрація 11: Зразки основ |
|
42 |
|
Поширеність у природі та використання кислот. Вплив на довкілля і здоров’я людини |
|
Демонстрація 9: Зразки кислот. |
|
43 |
|
Поширеність у природі та використання середніх солей. Вплив на довкілля і здоров’я людини |
|
Демонстрація 16: Зразки солей. |
|
44 |
|
Хімічні властивості оснόвних, кислотних та амфотерних оксидів: взаємодія з водою, кислотами, лугами, іншими оксидами. |
|
Демонстрація 8: Взаємодія кислотних і основних оксидів з водою. |
|
45 |
|
Хімічні властивості оснόвних, кислотних та амфотерних оксидів: взаємодія з водою, кислотами, лугами, іншими оксидами. |
|
Демонстрація 8: Взаємодія кислотних і основних оксидів з водою. |
|
46 |
|
Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій. |
|
|
|
47 |
|
Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій. |
|
|
|
48 |
|
Контроль знань з теми: “Основні класи неорганічних сполук” (тестові завдання) |
|
ТО |
|
49 |
|
Хімічні властивості лугів: дія на індикатори, взаємодія з кислотами, кислотними оксидами, солями. Проведено інструктаж з БЖД ЛД №2: Взаємодія лугів з кислотами в розчині. |
|
Демонстрації 12:. Хімічні властивості лугів
|
|
50 |
|
Хімічні властивості нерозчинних основ: взаємодія з кислотами і розкладання внаслідок нагрівання. Заходи безпеки під час роботи з лугами |
|
Демонстрація 13: Добування і хімічні властивості нерозчинних основ |
|
51 |
|
Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій. |
|
|
|
52 |
|
Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами, основними оксидами, основами, солями. Проведено інструктаж з БЖД ЛД №3: Взаємодія хлоридної кислоти з металами. |
|
Демонстрація 10: Хімічні властивості кислот
|
|
53 |
|
Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами, основними оксидами, основами, солями.
|
Домашній експеримент 1. Дія на сік буряка чи червоноголової капусти лимонного соку, розчину харчової соди, мильного розчину. |
Демонстрація 15: Таблиця розчинності кислот, основ, амфотерних гідроксидів та солей.
|
|
54 |
|
еакція нейтралізації. Ряд активності металів. Реакції заміщення й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами. |
|
|
|
55 |
|
Хімічні властивості амфотерних гідроксидів: взаємодія з кислотами, лугами (в розчині, при сплавлянні). |
|
Демонстрація 14: Доведення амфотерності цинк гідроксиду |
|
56 |
|
Хімічні властивості середніх солей: взаємодія з металами, кислотами, лугами, іншими солями. Проведено інструктаж з БЖД ЛД №4,5: Взаємодія металів із солями у водному розчині. Взаємодія солей з лугами у водному розчині. |
|
Демонстрація 17: Хімічні властивості солей.
|
|
57 |
|
Хімічні властивості середніх солей: взаємодія з металами, кислотами, лугами, іншими солями. Проведено інструктаж з БЖД ЛД №6: Реакція обміну між солями в розчині. |
|
Демонстрація 17: Хімічні властивості солей.
|
|
58 |
|
Контрольна робота № 3 з теми: «Основні класи неорганічних сполук» |
|
ТО |
|
59 |
|
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук
|
|
Демонстрація 18: Взаємодія кальцій оксиду з водою, дослідження добутого розчину індикатором, пропускання вуглекислого газу в розчин, що утворився |
|
60 |
|
Проведено інструктаж з БЖД ПР №2. Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук. |
|
|
|
61 |
|
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук ЛД №7: Розв’язування експериментальної задачі на прикладі реакції обміну |
|
Демонстрація 19: Спалювання фосфору, розчинення добутого фосфор (\/) оксиду у теплій воді, дослідження розчину індикатором і нейтралізація лугом.
|
|
62 |
|
Проведено інструктаж з БЖД ПР №3 Розв’язування експериментальних задач. |
|
|
|
63 |
|
Поширеність у природі та використання оксидів, кислот, основ і середніх солей. Вплив на довкілля і здоров’я людини |
|
|
|
64 |
|
Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій. |
|
|
|
65 |
|
Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій. |
|
|
|
66 |
|
Контроль знань з теми: “Основні класи неорганічних сполук” (тестові завдання) |
|
|
|
67 |
|
Навчальний проект №7, 8, 9 з теми: 7. Неорганічні речовини – представники основних класів у будівництві й побуті 8. Хімічний склад і використання мінералів. 9. Вплив хімічних сполук на довкілля і здоров’я людини. |
|
|
|
68 |
|
Підсумковий урок |
|
|
ТО |
Громадянська відповідальність Використання оксидів, кислот, основ і середніх солей. Вплив на довкілля. Здоров’я і безпека Розв’язування розрахункових задач за рівняннями реакцій. Заходи безпеки під час роботи з кислотами і лугами. Екологічна безпека і сталий розвиток Розв’язування розрахункових задач за рівняннями реакцій. Безпечне поводження з речовинами. Поширеність у природі та використання оксидів, кислот, основ і середніх солей. Вплив на довкілля. Підприємливість і фінансова грамотність Розв’язування розрахункових задач за рівняннями реакцій. |
Контрольні роботи- 3 Практичних робіт - 3 Навчальних проектів -9
Тематичні атестації- 7 Лабораторні дослідження - 7