Календарно-тематичне планування з інформатики у 10 класі (рівень стандарт, з 2018-2019 н.р.) за програмою «Інформатика (рівень стандарту). Навчальна програма для 10–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів», затверджена Наказом Міністерства освіти і науки № 1407 від 23 жовтня 2017 р.
1,5 години на тиждень, з вибірковим модулем "Інформаційна безпека".
10 клас. Інформатика
Програма «Інформатика (рівень стандарту). Навчальна програма для 10–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів», затверджена Наказом Міністерства освіти і науки № 1407 від 23 жовтня 2017 р.
52 год. (1,5 години на тиждень)
№ уро-ку |
Дата уроку |
Корек-ційна дата |
Тема уроку |
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Тема1 (7 год.). Інформаційні технології в суспільстві. |
|||||
|
|
|
Інструктаж з БЖД. Інформація, повідомлення, дані, інформаційні процеси, інформаційні системи як важливі складники й ознаки сучасного суспільства. Сучасні інформаційні технології та системи. Людина в інформаційному суспільстві. |
Інформація, повідомлення, дані, інформаційні процеси, інформаційні системи як важливі складники й ознаки сучасного суспільства Сучасні інформаційні технології та системи. Людина в інформаційному суспільстві. Проблеми інформаційної безпеки. Загрози при роботі в Інтернеті і їх уникнення. Навчання в Інтернеті. Професії майбутнього – аналіз тенденцій на ринку праці. Роль інформаційних технологій в роботі сучасного працівника. Комп’ютерно-орієнтовані засоби планування, виконання і прогнозування результатів навчальної, дослідницької і практичної діяльності. Інтернет-маркетинг та інтернет-банкинг. Системи електронного урядування. Поняття про штучний інтелект, інтернет речей, Smart-технології та технології колективного інтелекту. |
Знаннєва складова Знає базові поняття інформатики, складові частини інформаційної системи та їх призначення. Розуміє роль сучасних інформаційно-комунікаційних технологій в суспільстві та житті людини Дотримується правил безпечної роботи в Інтернеті, розуміє принципи інформаційної безпеки Знає окремі онлайнові освітні платформи та використовує їх для навчання Пояснює принципи цифрового громадянства та електронного урядування. Має уявлення про загальні принципи роботи й сфери застосування систем штучного інтелекту, інтернету речей, Smart-технологій та технології колективного інтелекту. Діяльнісна складова Організовує свою діяльність з використанням програмних засобів для планування та структурування роботи, а також співпраці з членами соціуму. Використовує технології цифрового громадянства для вирішення власних соціальних потреб. Дотримується правил безпечної поведінки в Інтернеті. Самостійно опановує нові технології та засоби діяльності. Ціннісна складова Усвідомлює комунікаційну роль ІТ та тенденції розвитку цифрового суспільства та вплив інформаційних технологій на життя людей. Свідомо використовує отримані знання з галузі ІТ у процесі вибору майбутньої професії. Усвідомлює можливості онлайн-навчання та активного залучення до глобальних спільнот, свою причетність до них. Усвідомлює необхідність та принципи навчання упродовж усього життя. Поважає права і свободи, зокрема свободи слова, конфіденційності в Інтернеті, авторського права та інтелектуальної власності, персональних даних тощо. |
|
|
|
Проблеми інформаційної безпеки. Загрози при роботі в Інтернеті і їх уникнення. |
||
|
|
|
Навчання в Інтернеті. Професії майбутнього – аналіз тенденцій на ринку праці. Роль інформаційних технологій в роботі сучасного працівника. |
||
|
|
|
Комп’ютерно-орієнтовані засоби планування, виконання і прогнозування результатів навчальної, дослідницької і практичної діяльності. |
||
|
|
|
Інтернет-маркетинг та інтернет-банкінг. Системи електронного урядування. |
||
|
|
|
Поняття про штучний інтелект, інтернет речей, Smart-технології та технології колективного інтелекту. |
||
|
|
|
Інструктаж з БЖД. Підсумковий урок з теми «Інформаційні технології в суспільстві». Практична робота №1. |
||
ВИБІРКОВИЙ МОДУЛЬ «Інформаційна безпека» (17 год.) Тема 2 (5 год). Основи безпеки інформаційних технологій. |
|||||
|
|
|
Основні поняття в області безпеки інформаційних технологій. |
Основні поняття в області безпеки інформаційних технологій. Місце і роль автоматизованих систем в управлінні бізнес-процесами. Основні причини загострення проблеми забезпечення безпеки інформаційних технологій. Інформація та інформаційні відносини. Суб’єкти інформаційних відносин, їх інтереси та безпека, шляхи нанесення їм шкоди. Безпека інформаційних технологій. Загрози безпеці інформації в автоматизованих системах. Основні джерела і шляхи реалізації загроз безпеки та каналів проникнення і несанкціонованого доступу до відомостей та програмного коду: - комп’ютерні віруси та шкідливе програмне забезпечення (Malware); - інтернет-шахрайство; - спам-розсилки; - несанкціонований - - доступ до інформаційних ресурсів та інформаційно-телекомунікаційних систем; - бот-мережі (botnet); - DDoS-атаки (Distributed Denial of Service); - крадіжка коштів; - «крадіжка особистості» (Identity Theft). Основні ненавмисні і навмисні штучні загрози. Технічні засоби добування інформації. Програмні засоби добування інформації. |
Знаннєва складова Знає основні поняття інформаційної безпеки. Називає технічні та програмні засоби для несанкціонованого добування інформації. Наводить приклади вразливостей та загроз у інформаційних та комунікаційних системах. Діяльнісна складова Використовує програмні засоби для тестування та очищення операційної системи від вірусів та шкідливого програмного забезпечення Виконує аналіз рівня захищеності операційної системи Ціннісна складова Дотримується правил мережного спілкування Поважає права інших користувачів на конфіденційність збереження даних Усвідомлює відповідальність за збереження власних даних |
|
|
|
Інформація та інформаційні відносини. Суб’єкти інформаційних відносин, їх інтереси та безпека, шляхи нанесення їм шкоди. |
||
|
|
|
Безпека інформаційних технологій. Загрози безпеці інформації в автоматизованих системах. |
||
|
|
|
Основні ненавмисні і навмисні штучні загрози. Технічні засоби добування інформації. Програмні засоби добування інформації. |
||
|
|
|
Інструктаж з БЖД. Підсумковий урок з теми «Основи безпеки інформаційних технологій». Практична робота №2. |
||
Тема 3 (6 год.). Забезпечення безпеки інформаційних технологій. |
|||||
|
|
|
Об’єкти захисту. Види заходів протидії загрозам безпеки. Переваги та недоліки різних видів заходів захисту. |
Об’єкти захисту. Види заходів протидії загрозам безпеки. Переваги та недоліки різних видів заходів захисту. Основні принципи побудови системи безпеки інформації в автоматизованій системі. Правові основи забезпечення безпеки інформаційних технологій. Закони України та інші нормативно- правові акти, що регламентують відносини суб’єктів в інформаційній сфері та захист інформації. Відповідальність за порушення у сфері захисту інформації та неправомірного використання автоматизованих систем. Основні захисні механізми, які реалізуються в рамках різних заходів і засобів захисту. Ідентифікація та аутентифікація користувачів. Розмежування доступу зареєстрованих користувачів до ресурсів автоматизованих систем. Реєстрація та оперативне оповіщення про події безпеки. Криптографічні методи захисту інформації. Контроль цілісності програмних і інформаційних ресурсів. Виявлення атак. Захист периметра комп’ютерних мереж. Керування механізмами захисту. Міжнародні стандарти інформаційної безпеки |
Знаннєва складова Знає основні методи і засоби захисту інформації Пояснює суть технічного та криптографічного захисту інформації. Описує процес керування доступом в інформаційних системах Називає міжнародні стандарти інформаційної безпеки. Наводить приклади видів засобів захисту інформаційних технологій. Діяльнісна складова Використовує засоби адміністрування операційної системи для налаштовування прав користувачів щодо доступу до інформаційних ресурсів. Створює (змінює) правила, які забезпечують безпеку операційних системи. Виконує моніторинг стану безпеки операційної системи за допомогою системних журналів Ціннісна складова Визначає потенційні загрози інформаційній системі. Дотримується законодавства України, яке регламентує відносини суб’єктів в інформаційній сфері та захист інформації. Усвідомлює відповідальність за порушення у сфері захисту інформації та неправомірного використання автоматизованих систем. |
|
|
|
Основні принципи побудови системи безпеки інформації в автоматизованій системі. |
||
|
|
|
Правові основи забезпечення безпеки інформаційних технологій. Закони України та інші нормативно- правові акти, що регламентують відносини суб’єктів в інформаційній сфері та захист інформації. |
||
|
|
|
Відповідальність за порушення у сфері захисту інформації та неправомірного використання автоматизованих систем. Основні захисні механізми, які реалізуються в рамках різних заходів і засобів захисту. |
||
|
|
|
Контроль цілісності програмних і інформаційних ресурсів. Виявлення атак. Захист периметра комп’ютерних мереж. Керування механізмами захисту. Міжнародні стандарти інформаційної безпеки. |
||
|
|
|
Інструктаж з БЖД. Підсумковий урок з теми «Забезпечення безпеки інформаційних технологій». Практична робота №3. |
||
Тема 4 (6 год.). Забезпечення безпеки комп’ютерних систем і мереж. |
|||||
|
|
|
Проблеми забезпечення безпеки в комп’ютерних системах і мережах. |
Проблеми забезпечення безпеки в комп’ютерних системах і мережах. Типова корпоративна мережа. Рівні інформаційної інфраструктури корпоративної мережі. Мережеві загрози, вразливості і атаки. Засоби захисту мереж. Призначення, можливості, і основні захисні механізми міжмережевих екранів (брандмауерів). Переваги та недоліки брандмауерів. Основні захисні механізми: фільтрація пакетів, трансляція мережевих адрес, проміжна аутентифікація, відхилення скриптів, перевірка пошти, віртуальні приватні мережі, протидія атакам, націленим на порушення роботи мережевих служб, додаткові функції. Політика безпеки при доступі до мережі загального користування. Системи аналізу вмісту поштового і веб-трафіку (електронна пошта і НТТР). Політики безпеки, сценарії і варіанти застосування і реагування. Віртуальні приватні мережі (VPN). Загрози, пов’язані з використанням VPN. Антивірусні засоби захисту. Загальні правила застосування антивірусних засобів в автоматизованих системах. Технології виявлення вірусів. Можливі варіанти розміщення антивірусних засобів. Антивірусний захист, як засіб нейтралізації загроз. |
Знаннєва складова Знає критерії, на основі яких здійснюється фільтрація даних в мережах Описує можливості, і основні захисні механізми міжмережевих екранів (брандмауерів Називає засоби захисту мереж Наводить приклади мережевих загроз Діяльнісна складова Створює віртуальні приватні мережі. Виконує налаштування засобів системного міжмережевого екрану(брандмауера). Використовує засоби моніторингу мережного трафіку. Виконує конфігурування простих маршрутизаторів. Виконує резервне копіювання ОС та даних користувачів. Ціннісна складова Дотримується правил безпечної роботи в Інтернеті. Враховує наслідки несанкціонованого доступу до інформаційних систем та корпоративних мереж. Усвідомлює необхідність резервного збереження даних. |
|
|
|
Типова корпоративна мережа. Рівні інформаційної інфраструктури корпоративної мережі. Мережеві загрози, вразливості і атаки. Засоби захисту мереж. |
||
|
|
|
Призначення, можливості, і основні захисні механізми міжмережевих екранів (брандмауерів). Переваги та недоліки брандмауерів. |
||
|
|
|
Політика безпеки при доступі до мережі загального користування. Системи аналізу вмісту поштового і веб-трафіку (електронна пошта і НТТР). |
||
|
|
|
Антивірусні засоби захисту. Загальні правила застосування антивірусних засобів в автоматизованих системах. Технології виявлення вірусів. |
||
|
|
|
Інструктаж з БЖД. Підсумковий урок з теми «Забезпечення безпеки комп’ютерних систем і мереж». Практична робота №4. |
||
Тема 5 (10 год.). Моделі і моделювання. Аналіз та візуалізація даних. |
|||||
|
|
|
Комп’ютерне моделювання об’єктів і процесів. Комп’ютерний експеримент. |
Комп’ютерне моделювання об’єктів і процесів. Комп’ютерний експеримент Основи статистичного аналізу даних. Ряди даних. Обчислення основних статистичних характеристик вибірки. Візуалізація рядів і трендів даних. Інфографіка. Розв’язування рівнянь, систем рівнянь, оптимізаційних задач. Програмні засоби для складних обчислень, аналізу даних та фінансових розрахунків. Розв’язання задач з різних предметних галузей. |
Знаннєва складова Пояснює поняття комп’ютерного моделювання та комп’ютерного експерименту. Аргументовано добирає методи та засоби візуалізації даних. Пояснює поняття вибірки та ряду даних. Оцінює за рядом даних тип лінії тренду. Знає формули та способи обчислення основних статистичних характеристик вибірки (середнє арифметичне, мода, медіана, стандартне відхилення). Знає закономірності та способи здійснення простих фінансових розрахунків (сума виплат за кредитом, складні відсотки тощо) у середовищі табличного процесора. Діяльнісна складова Планує та проводить навчальні дослідження й комп’ютерні експерименти з різних предметних галузей. Використовує та створює інформаційні моделі для розв’язування задач із різних предметних галузей засобами інформаційних технологій. Уміє подавати ряди даних графічно. Уміє визначати й подавати графічно тренди у вибірці даних. Застосовує різноманітні засоби інфографіки для подання даних. Використовує табличний процесор для виконання простих фінансових розрахунків. Ціннісна складова Усвідомлює роль інформаційних технологій для розв’язання життєвих і наукових задач. Оцінює можливості інформаційних технологій для комп’ютерного моделювання об’єктів і процесів. |
|
|
|
Основи статистичного аналізу даних. Ряди даних. Обчислення основних статистичних характеристик вибірки. |
||
|
|
|
Пошук та збір наборів даних. Соціальні аспекти масштабного аналізу даних. |
||
|
|
|
Розв’язування рівнянь. |
||
|
|
|
Розв’язування систем рівнянь, оптимізаційних задач. |
||
|
|
|
Програмні засоби для складних обчислень, аналізу даних та фінансових розрахунків. |
||
|
|
|
Візуалізація рядів і трендів даних. |
||
|
|
|
Інфографіка. |
||
|
|
|
Розв’язання задач з різних предметних галузей. |
||
|
|
|
Інструктаж з БЖД. Підсумковий урок з теми «Моделі і моделювання. Аналіз та візуалізація даних». Практична робота №5. |
||
Тема 6 (7 год.). Системи керування базами даних. |
|||||
|
|
|
Поняття бази даних і систем керування базами даних, їх призначення. |
Поняття бази даних і систем керування базами даних, їх призначення.
Реляційні бази даних, їхні об’єкти. Ключі й зовнішні ключі. Зв’язки між записами і таблицями. Визначення типу зв’язку.
Створення таблиць. Введення і редагування даних різних типів.
Впорядкування, пошук і фільтрування даних.
Запити на вибірку даних. |
Знаннєва складова Пояснює поняття бази даних і систем управління базами даних, їх призначення. Розуміє поняття таблиця, поле, запис, ключ, зв’язок Діяльнісна складова Створює таблиці, вводить та редагує дані в них, добирає типи даних. Створює прості запити на вибірку даних, впорядковує та фільтрує дані в таблиці. Ціннісна складова Усвідомлює переваги БД порівняно з іншими технологіями зберігання даних. Оцінює доцільність засобів інформаційних технологій для комп’ютерного моделювання об’єктів і процесів. |
|
|
|
Модель «сутність-зв’язок» предметної області. |
||
|
|
|
Реляційні бази даних, їхні об’єкти. Ключі й зовнішні ключі. Зв’язки між записами і таблицями. Визначення типу зв’язку. |
||
|
|
|
Створення та відкриття бази даних. Створення таблиць. Введення і редагування даних різних типів. |
||
|
|
|
Впорядкування, пошук і фільтрування даних. |
||
|
|
|
Запити на вибірку даних. Створення звітів за однією та кількома таблицями. |
||
|
|
|
Інструктаж з БЖД. Підсумковий урок з теми «Системи керування базами даних». Практична робота №6. |
||
Тема 7 (11 год.). Мультимедійні та гіпертекстові документи. |
|||||
|
|
|
Технології опрацювання мультимедійних даних. |
Технології опрацювання мультимедійних даних. Системи керування вмістом для веб-ресурсів. Створення та адміністрування сайту. Поняття про мову розмічання гіпертекстового документа Ергономіка розміщення відомостей на веб-сторінці. Поняття пошукової оптимізації та просування веб-сайтів. Роль електронних медійних засобів в житті людини. |
Знаннєва складова Наводить приклади систем керування вмістом для веб-ресурсів. Розрізняє технології опрацювання мультимедійних даних Пояснює застосування різних технологій для розробки сайтів. Наводить приклади оптимізації та стратегій просування веб-сайтів. Діяльнісна складова Добирає відповідне програмне забезпечення та здійснює просте опрацювання аудіо та відеоданих. Створює веб-сайти за допомогою автоматизованих засобів системи керування вмістом. Використовує гіпертекстові, графічні, анімаційні та мультимедійні елементи на веб-сторінках. Враховує художньо-естетичну складову при створенні інформаційних продуктів. Дотримується правил ергономічного розміщення матеріалів на веб-сторінці. Планує власну та групову діяльність для проектування та створення об’єктів мультимедіа та веб-сайтів. Ціннісна складова Розуміє роль електронних медійних засобів в житті в житті людини. Усвідомлює важливість участі в діяльності глобальної інтернет-спільноти. Усвідомлює та враховує особливості користувачів з особливими потребами при розробці веб-ресурсів. Оцінює можливості різних технологій для створення веб-сайтів. |
|
|
|
Проектування та створення об’єктів мультимедіа. |
||
|
|
|
Системи керування вмістом для веб-ресурсів. |
||
|
|
|
Створення та адміністрування сайту. |
||
|
|
|
Поняття про мову розмічання гіпертекстового документа. |
||
|
|
|
Гіпертекстові, графічні, анімаційні та мультимедійні елементи на веб-сторінках |
||
|
|
|
Ергономіка розміщення відомостей на веб-сторінці. |
||
|
|
|
Поняття пошукової оптимізації та просування веб-сайтів. Роль електронних медійних засобів в житті людини. |
||
|
|
|
Інструктаж з БЖД. Підсумковий урок з теми «Мультимеді-йні та гіпертекстові документи». Прак-тична робота №7. |
||
|
|
|
Повторення і систематизація навчального матеріалу за рік. |
||
|
|
|
Підсумковий урок. |