Урок 12 10 клас
Тема. Правила поведінки і безпеки життєдіяльності в комп’ютерному класі. Основні поняття в області безпеки інформаційних технологій
Тип М-М1: установочно-мотиваційний
Мета:
познайомити з можливими інформаційними небезпеками в мережі та поза нею й способами уникнення загроз; розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки; виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість.
Компетентності:
Очікувані результати: учні знають небезпеки, які виникають під час роботи в Інтернеті та правила уникнення таких загроз, вміють розрізняти шкідливе ПЗ та запобігати ураженням ПК.
Обладнання: зошит-конспект, комп’ютерна презентація
Алгоритм М-М1:
Фронтальне опитування:
Сьогодні наслідки від пошкодження або знищення інформації (даних) є більш значними, ніж втрата матеріальних ресурсів. Нерідко вартість інформації, втраченої, наприклад, під час природного лиха або техногенної аварії, може в сотні разів перевищувати вартість будівель. Які загрози чатують на дані у вашому комп’ютері, як захистити збережену інформацію, ви дізнаєтеся на цьому уроці.
Інформаційна безпека (ІБ) – це стан захищеності систем передавання, опрацювання та зберігання даних, при якому забезпечено конфіденційність, доступність і цілісність даних.
Конфіденційність – забезпечення доступу до даних на основі розподілу прав доступу, захист від несанкціонованого ознайомлення.
Доступність – забезпечення доступу до загальнодоступних даних усім користувачам і захист цих даних від блокування зловмисниками.
Цілісність – захист даних від їх зловмисного або випадкового знищення чи спотворення.
Для забезпечення інформаційної безпеки України, у лютому 2017 року, була прийнята Доктрина інформаційної безпеки України.
Ключові тези Доктрини ІБ України:
Загрози інформаційній безпеці:
Загрози користування Інтернет ресурсами:
Способи ураження ПК:
Правила безпечної роботи в Інтернеті:
Робота за комп’ютером
Повторення правил безпечної роботи за ПК.
Виконати вправу та результат виконання вправи представити в текстовому документі у вигляді таблиці.
|
|
Результат виконання |
1. |
Назва антивірусної програми |
|
2. |
Дата останнього оновлення програми |
|
3. |
Дата останньої перевірки комп’ютера |
|
4. |
Скріншот перевірки носія |
|
Тема. Місце і роль автоматизованих систем в управлінні бізнес-процесами. Основні причини загострення проблеми забезпечення безпеки інформаційних технологій.
Тип М-М2: змістовно-пошуковий
Мета:
познайомити з визначенням «автоматизована система управління», «бізнес-процеси»; дати уявлення про класифікацію та особливості АСУ; розглянути переваги автоматизації бізнес-процесів та причини виникнення загроз для функціонування АСУ; розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки; виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість, поважне ставлення до приватної інформації.
Компетентності:
Очікувані результати: учні знають визначення понять «автоматизована система управління», «бізнес-процеси», класифікацію та особливості АСУ та переваги їх використання.
Обладнання: зошит-конспект, комп’ютерна презентація
Алгоритм М-М2:
Загрози інформаційній безпеці виникають не лише в побутовому житті, а і в бізнесі. Окрім інформаційної безпеки, керівництво підприємства або фірми повинно слідкувати і за ергономічністю роботи співробітників. На цьому році ми дізнаємося про автоматизацію процесів в бізнесі та про переваги таких заходів.
Широке застосування сучасних засобів обчислювальної техніки, впровадження в економічну діяльність методів оптимізації та формалізації ситуацій значно змінили технологію інформаційного забезпечення управління.
У сучасних умовах інформаційне забезпечення управління здійснюється за допомогою автоматизованих систем управління (АСУ).
Автоматизована система управління - інформаційна система, призначена для автоматизованого здійснення управлінських процесів.
За характером об'єкта управління АСУ поділяються на:
Особливості автоматизованої системи управління підприємствами:
1) основними завданнями в АСУП є економічні завдання управління, постачання, реалізації, управління фінансовими коштами, трудовими ресурсами, бухгалтерський облік і статистична звітність;
2) в АСУП використовуються специфічна форма зберігання і руху інформації – документообіг; управляючими діями в АСУП є документи у формі наказів, розпоряджень, графіків, звітів і т. д.;
3) реалізація управляючих дій покладається на працівників і службовців.
Бізнес-процес є сукупністю послідовних пов’язаних бізнес-операцій, яким управляє, так званий, «власник» – (посадова особа, яка відповідальна за його хід і результати), використовуючи входи (сировину, матеріали, інформацію і т.п.), за допомогою ресурсів, які є у його розпорядженні (персоналу, устаткування, технології, інфраструктури і т.п.) перетворює їх у виходи (готову продукцію, інформацію, документацію і т.п.) – результати бізнес-процесу, які використовують споживачі.
Автоматизація бізнес-процесів – широкий клас завдань, що не обмежується рухом і обробкою документа, а до складу їх входять різні операції, що виконуються співробітниками, і покрокову автоматичну обробку даних.
До головних плюсів автоматизації бізнес-процесів належать такі:
1) Підвищення продуктивності роботи співробітників та можливість для керівництва отримувати інформацію про хід виконання поточних завдань.
2) Автоматизація рутинних операцій співробітників.
3) Об’єднання окремих операцій у взаємозв’язаний ланцюжок дій, які зі свого боку призводять до досягнення потрібної мети.
4) Автоматизація сприяє значному скороченню або навіть повному виключенню помилок, що зумовлені людським чинником.
Причинами виникнення загроз для функціонування АІС є наступне:
Більш конкретно, загострення проблем захисту інформації в АІС та зростання злочинності в інформаційній галузі у наш час визначається наступними причинами:
(Виконання інтерактивної вправи)
Вставити пропущені слова в тексті.
Тема. Інформація та інформаційні відносини. Суб’єкти інформаційних відносин, їх інтереси та безпека, шляхи нанесення їм шкоди. Безпека інформаційних технологій. Загрози безпеці інформації в автоматизованих системах.
Тип М-М3: змістовно-пошуковий
Мета:
познайомити з визначенням «інформаційні відносини», «суб’єкти інформаційних відносин»; ознайомити з основними принципами інформаційних відносин та шляхами нанесення шкоди суб’єктам інформаційних відносин; розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки; виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість, поважне ставлення до приватної інформації.
Компетентності:
Очікувані результати: мають уявлення про інформаційні відносини та їх принципи, шляхи нанесення шкоди суб’єктам інформаційних відносин.
Обладнання: зошит-конспект, комп’ютерна презентація
Алгоритм М-М3:
В інформаційному суспільстві велике значення має не тільки наявність інформації, а і правильне поводження з нею. Тому держава встановила деякі рамки та розроблені спеціальні документи, які регулюють інформаційні відносини. Про це ми і будемо говорити на уроці.
Інформаційні відносини — суспільні відносини, які виникають при збиранні, одержанні, зберіганні, використанні, поширенні та захисту (охороні) інформації.
Суб'єкти інформаційних відносин — фізичні та юридичні особи, об'єднання громадян та суб'єкти наділені владними повноваженнями з метою забезпечення та реалізації своїх прав та свобод в інформаційній та інших сферах життєдіяльності суспільства.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про інформацію» від 02.10.1992р. основними принципами інформаційних відносин є:
Нанесення шкоди суб’єктам можливе через:
(Виконання інтерактивних вправ.)
Виконайте правильну класифікацію понять теми уроку.
Вчити конспект, розробити плакат, презентацію тощо з теми «Безпечна робота в Інтернеті»
1