Календарно-тематичне планування
з інтегрованого курсу «Пізнаємо природу», 5 клас
(70 год., 2 год. на тиждень)
Підручник інтегрованого курсу для 5 класу закладів загальної середньої освіти / Дарія Біда, Тетяна Гільберг, Ярина Колісник. – Київ: «Генеза», 2022.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 08.02.2022 № 140).
Відповідно до модельної навчальної програми «Пізнаємо природу». 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авторки: Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.).
І семестр
№п/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Кіл Год |
Примітка |
|
|
Розділ І. Пізнаємо світ науки |
6 |
|
|
|
Тема 1. Знайомство з науками |
2 |
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; Пояснює на основі особистого досвіду, що природу можна пізнавати, досліджуючи її; Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; Розуміє внесок учених-природознавців і винахідників у створенні нових технологій та вдосконалення техніки; Розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань під час рефлексії власної діяльності або сприйманих повідомлень; Вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити. |
||||
1. |
|
Інструктаж з БЖД. Як наука змінює світ Наука. Природничі науки. Наукові терміни і факти. Значення науки і техніки. |
1 |
|
2. |
|
Як стати винахідником. Патенти природи. Винаходи та відкриття. Учені-природодослідники |
1 |
|
|
|
Тема 2. Науковий метод пізнання |
1 |
|
3. |
|
Як шукати відповіді на запитання Роль органів чуття у вивченні природи. Спостереження. Гіпотеза. Експеримент. Моделювання. Науковий метод пізнання. |
1 |
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; Виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження; Оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; Моделює з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти та явища; Відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою опрацьованою інформацією природничого змісту. |
||||
|
|
Тема 3. Фізичні величини та їх вимірювання |
3 |
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; Використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; Порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту з різних джерел; Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; Створює письмові тексти (художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід. Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; Виконує самостійно /в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; Досліджує об’єкти та явища, використовуючи відповідні моделі, дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень. |
||||
4. |
|
Що таке фізичні величини і як їх вимірювати. Одиниця фізичної величини. Вимірювальні прилади та інструменти |
1 |
|
5. |
|
Практична робота №1 Вимірювання температури повітря і води. |
1 |
|
6. |
|
Урок узагальнення |
1 |
|
|
|
Розділ ІІ. Пізнаємо будову речовин |
12 |
|
|
|
Тема 1. Тіла та речовини |
2 |
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; Визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки Пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; Представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіо інформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки людини |
||||
7. |
|
Що нас оточує. Тіла та їхні характеристики. Речовини та їхні властивості |
1 |
|
8. |
|
З чого все складається. Частинки речовини – атоми та молекули.Три стани речовин. Розташування, рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах. |
1 |
|
|
|
Тема 2. Три стани речовини |
6 |
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів, формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження; Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв. Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; Визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми; Описує етапи дослідження; Формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; Фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; Дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; Представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; Формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; Дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень. |
||||
9. |
|
Які властивості у твердих тіл. Розташування рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах. |
1 |
|
10. |
|
Які властивості у рідин. Залежність швидкості дифузії від температури. Дифузія у природі й організмі людини. Випаровування. |
1 |
|
11. |
|
Чому вода – особлива речовина. Вода в природі й організмі людини. |
1 |
|
12. |
|
Які властивості у газів. Дифузія в газах. Застосування властивостей газів. Повітря – природна суміш газів. |
1 |
|
13. |
|
Практична робота №2. Вивчення явища випаровування води. |
1 |
|
14. |
|
Як виміряти масу. Маса. Одиниці маси. Еталон маси. Вимірювання маси. |
1 |
|
|
|
Тема 3. Розчинні та нерозчинні речовини |
4 |
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; Вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, його ознаки. Порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту з різних джерел; Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; Обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; Представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки. |
||||
15. |
|
Що таке розчинні та нерозчинні речовини Вода як розчинник. Розчин. Розчинні та нерозчинні речовини. Розчини у природі, побуті та організмі людини. |
1 |
|
16. |
|
Як приготувати та розділити розчини. Приготування розчинів. Практична робота №3. Розділення розчинних і нерозчинних речовин фільтруванням. |
1 |
|
17. |
|
Скільки є речовин. Елементи, їх символи. Склад молекул. Різноманіття речовин, їхні властивості та застосування. |
1 |
|
18. |
|
Урок узагальнення. |
1 |
|
|
|
Розділ ІІІ. Пізнаємо природу Землі |
20 |
|
|
|
Тема 1. Як виникла наша планета |
3 |
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів Пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу та співвідносить їх (рік – століття – тисячоліття). Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів. Пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми. |
||||
19. |
|
Як виникла планета Земля. Перші гіпотези і припущення щодо виникнення Землі. |
1 |
|
20. |
|
Яку будову має Земля. Будова і склад Землі. |
1 |
|
21. |
|
Як утворюються гірські породи. Практична робота №4. Визначення основних фізичних властивостей гірських порід і мінералів шкільних колекції. |
1 |
|
|
|
Тема 2. Земля на глобусі і фізичній карті. План місцевості |
6 |
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів Співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо). Знайомиться із способами зображення Землі. Виокремлює основні елементи карти та пояснює їхнє значення; Розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти; Визначає орієнтацію об’єктів стосовно сторін світу, суб’єкта спостереження, визначає на карті положення географічних об’єктів. Позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані. Визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження, визначає на карті положення географічних об’єктів; Позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані; Демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі. |
||||
22. |
|
Яку форму і розміри має Земля. Основні напрямки на глобусі та карті. Паралелі, меридіани. |
1 |
|
23. |
|
Як зображують Землю на глобусі і карті. Способи зображення Землі. Хто склав сучасну карту. |
1 |
|
24. |
|
Про що розповідають географічні карти. Практична робота №5. Описування місцевості за географічною картою України. |
1 |
|
25. |
|
Які бувають масштаби та як за їхньою допомогою виміряти відстані на карті і місцевості. Практична робота №6. Визначення відстаней на географічній карті і глобусі за допомогою масштабу. |
1 |
|
26. |
|
Як здійснити окомірну зйомку місцевості і скласти план місцевості. Практична робота №7. Креслення простого плану місцевості. |
1 |
|
27. |
|
Урок узагальнення. |
1 |
|
|
|
Тема 3. Суходіл на Землі. |
3 |
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів Визначає на карті положення географічних об’єктів Визначає на карті положення географічних об’єктів; Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі. Визначає на карті положення географічних об’єктів; Розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки; Використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб правила, способи й відповідні засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми; Пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; Бере участь у прийнятті спільних рішень; Наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі, використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми. |
||||
28. |
|
Що охоплює суходіл Землі. Практична робота №8. Позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої в тексті. |
1 |
|
29. |
|
Які бувають форми поверхні суходолу Землі. Рельєф. |
1 |
|
30. |
|
Які особливості рельєфу України. Як змінюється поверхня Землі. |
1 |
|
|
|
Тема 4. Вода на Землі. |
4 |
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів Пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб». Визначає на карті положення географічних об’єктів; Позначає розміщення об’єктів на карті, визначає відстані. |
||||
31. |
|
Де міститься вода на Землі. Розподіл води на Землі. Колообіг води в природі. |
1 |
|
32. |
|
Як досліджують океани. Океани, моря, затоки і протоки. |
1 |
|