Календарно-тематичне планування з історії України
2024-2025 навчальний рік
7 клас
Програма: «Історія України. 7-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Бурлака О. В., Желіба О. В., Павловська-Кравчук В. А., Худобець О. А., Черкас Б. В., Щупак І. Я.)
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України
(наказ Міністерства освіти і науки України від 16 серпня 2023 року № 1001)
https://imzo.gov.ua/model-ni-navchal-ni-prohramy/hromadians-ka-ta-istorychna-osvitnia-haluz/
Пояснювальна записка
Навчальний предмет «Історія України» спрямований на реалізацію визначених Державним стандартом базової середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898) в громадянській та історичній галузі освіти цілей, зокрема — формування вільної, творчої та відповідальної особистості, спосіб мислення і дій якої базується на усвідомленні загальнолюдських та національних цінностей; патріота України та прихильника її демократичного устрою; людини, яка шанобливо ставиться до родини, суспільства та навколишнього природного середовища; поважає права і свободи людини; зберігає українські національні традиції та водночас поважає культуру, звичаї, традиції інших народів, толерантно ставиться до різних суспільних поглядів, релігій та їх носіїв, якщо це не вступає в протиріччя із загальнолюдськими цінностями.
Метою навчального предмету «Історія України» у 7–9 класах є розвиток особистості учня/учениці через осмислення минулого, сучасного та зв’язків між ними, взаємодії між глобальними, загальноукраїнськими і локальними процесами; формування ідентичності громадянина України, його активної громадянської позиції на засадах демократії, патріотизму, поваги до прав і свобод людини, визнання цінності верховенства права та нетерпимості до корупції.
Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів історії України в 7–9 класах передбачають, що учениця/учень: 3 • мислить історико-хронологічно, орієнтується в історичному часі, встановлює причинно-наслідкові зв’язки між подіями, явищами і процесами, діяльністю людей та її результатами в часі, визначає сутність суспільних змін в історії; • мислить геопросторово, орієнтується в соціально-історичному просторі, виявляє взаємозалежність розвитку суспільства, господарства, культури і навколишнього природного середовища; • мислить критично, працює з різними джерелами інформації та формулює історично обґрунтовані запитання; • мислить системно, виявляє взаємозв’язок, взаємозалежність та взаємовплив історичних подій, явищ, процесів, постатей у контексті відповідних епох; розуміє множинність трактувань минулого і сучасного та зіставляє їх інтерпретації; • усвідомлює власну гідність, реалізує власні права і свободи, поважає права і гідність інших осіб, виявляє толерантність, протидіє проявам дискримінації; • дотримується демократичних принципів, конструктивно взаємодіє з іншими особами, спільнотою закладу освіти, місцевою громадою і суспільством, долучається до розв’язання локальних, загальнонаціональних і глобальних проблем, усвідомлює необхідність утвердження верховенства права і дотримання правових норм для забезпечення сталого розвитку суспільства; • дотримується принципів академічної доброчесності в навчанні, науковій та іншій творчій діяльності.
Структура курсу
Розділ 1. Вступ. Виникнення і становлення Русі-України
Розділ 2. Русь-Україна наприкінці Х – у першій половині ХІ ст.
Розділ 3. Русь-Україна у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.
Розділ 4. Волинсько-Галицьке князівство («держава Романовичів»)
Розділ 5. Руські землі у складі східноєвропейських держав XIV–XV ст.
Кримське ханство
Узагальнення до курсу. Історія Русі-України в контексті епохи середніх віків
Підручник: Власов В.С. Історія України; підручник для 7 класу закладів
загальної середньої освіти/ Віталій Власов, Оксана Данилевська, Дмитро Ващук, - Київ: Генеза, 2024. – 192 с.: іл., карти.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України
(наказ МОН України від 05.02.2024 року №124)
Календарно-тематичне планування з історії України, 7 клас
(35 годин на рік, 1 година на тиждень)
№ з/п |
Дата 7-А/7-Б |
Тема уроку |
Домашнє завдання |
Примітки |
ТЕМА 1. ВСТУП. ВИНИКНЕННЯ ТА СТАНОВЛЕННЯ РУСІ-УКРАЇНИ год. |
||||
1 |
|
Середні віки на теренах України |
§ 1 |
|
2 |
|
Велике розселення слов’ян |
§ 2 |
|
3 |
|
Господарство та суспільство слов’ян |
§ 2 |
|
4 |
|
Сусіди східних слов’ян |
§ 3 |
|
5 |
|
Утворення держави Русі-України. |
§ 4 |
|
6 |
|
Розбудова Русі за перших князів |
§ 5 |
|
7 |
|
Зовнішня політика Русі |
§ 6 |
|
8 |
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми «ВСТУП. ВИНИКНЕННЯ ТА СТАНОВЛЕННЯ РУСІ-УКРАЇНИ». Тестування/ (проєкт) |
§ 7 |
|
ТЕМА 2. РУСЬ-УКРАЇНА НАПРИКІНЦІ X – У ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ XI СТ. год. |
||||
9 |
|
Князь Володимир Великий |
§ 8 |
|
10 |
|
Русь-Україна за Ярослава Мудрого |
§ 9 |
|
11 |
|
Політичний устрій та суспільне життя в Русі за доби розквіту |
§10 |
|
12 |
|
Господарське та повсякденне життя в Русі |
§ 11 |
|
13 |
|
Писемність та освіта в Русі за доби розквіту |
§12 |
|
14 |
|
Мистецтво Русі за доби розквіту. |
§ 13 |
|
15 |
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми « РУСЬ-УКРАЇНА НАПРИКІНЦІ X – У ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ XI СТ.» Тестування/ (проєкт) |
§14 |
|
16 |
|
Систематизація та узагальнення вивченого за І семестр |
|
|
ТЕМА 3. РУСЬ - УКРАЇНА У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XI – ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ XIII СТ. год |
||||
17 |
|
Русь-Україна за правління Ярославичів |
§ 15 |
|
18 |
|
Русь за Володимира Мономаха та його сина |
§ 16 |
|
19 |
|
Київське, Переяславське та Чернігівське князівства в середині XII – першій половині XIIІ ст. |
§ 17 |
|
20 |
|
Галицьке та Волинське князівства у другій половині ХІІ ст. |
§ 18 |
|
21 |
|
Культура Русі-України в другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст |
§ 19 |
|
22 |
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми «РУСЬ-УКРАЇНА У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XI – ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ XIII СТ.». Тестування/ (проєкт) |
§ 20 |
|
ТЕМА 4. ВОЛИНСЬКО-ГАЛИЦЬКЕ КНЯЗВСТВО («ДЕРЖАВА РОМАНОВИЧІВ») год. |
||||
24 |
|
Утворення Волинсько-Галицького князівства |
§ 21 |
|
25 |
|
Монгольська навала. Створення Золотої Орди |
§ 22 |
|
26 |
|
Волинсько-Галицька держава за Данила Романовича та його наступників |
§ 23 - §24 |
|
27 |
|
Культура Волинсько-Галицького князівства («держави Романовичів») |
§ 25 |
|
28 |
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми «ВОЛИНСЬКО-ГАЛИЦЬКЕ КНЯЗВСТВО («ДЕРЖАВА РОМАНОВИЧІВ») Тестування/ (проєкт) |
§ 26 |
|
ТЕМА 5. РУСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ СХІДНОЄВРОПЕЙСЬКИХ ДЕРЖАВ XІV– XV ст. КРИМСЬКЕ ХАНСТВО. год. |
||||
29 |
|
Українські землі у складі Великого князівства Литовського та Королівства Польського. |
§ 27 |
|
30 |
|
Українські землі у складі Угорщини, Молдови та Московії |
§ 28 |
|
31 |
|
Кримське ханство. Держава Феодоро |
§ 29 |
|
32 |
|
Суспільне і церковне життя на теренах України у XІV–XV ст. Господарське життя. Міста, Магдебурзьке право. |
§ 30 § 31 |
|
33 |
|
Розвиток української культури в XІV–XV ст. |
§ 32 |
|
34 |
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми «РУСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ СХІДНОЄВРОПЕЙСЬКИХ ДЕРЖАВ XІV– XV ст. КРИМСЬКЕ ХАНСТВО». Тестування/ (проєкт) |
§ 33 |
|
35 |
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ ДО КУРСУ: ІСТОРІЯ РУСІ-УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ ЕПОХИ СЕРЕДНІХ ВІКІВ |
§ 34 |
|