Орієнтовне календарне планування уроків мистецтва за підручником «Мистецтво. 5 клас»
(авт. Гайдамака О.В., Лємешева Н.А.),
розробленого відповідно до модельної навчальної програми «Мистецтво. 5–6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (авт. Масол Л.М., Просіна О.В.)
Умовні позначення:
СММ – сприймання і аналіз – інтерпретація музичного мистецтва
СОМ – сприймання і аналіз – інтерпретація образотворчого мистецтва
СКМ – сприймання і аналіз – інтерпретація кіномистецтва, відеофрагментів
ХТД – художньо-творча діяльність
П – поняття
№ з/п |
Дата |
Тема |
Сторінки підручника |
Види і мова мистецтва |
|||
Розділ І. Народне і професійне мистецтво |
|||
1 |
|
Мистецтво навколо. Роль мистецтва в житті людини. Спогади про літо СММ: Giovanni Marradi. Only You. А.Вівальді «Гроза» з концерту «Літо» («Пори року») СОМ: Нино Чакветадзе «Скрипаль»,Даскалюк Юрий «Мелодія кольорів» ХТД: Пісня «Планета дитинства» (ACADEMIX) Руханка. «Школа» (музика В. Будейчука, вірші І. Зінковської).(Shock & Сестри Басараби). Ритмічна вправа Clap Clap Sound -MUSICOGRAMA – Percusión Corporal П: музика |
Стор 4-5
|
2 |
|
Мистецтво навколо. Роль мистецтва в житті людини. Формат. Спогади про літо СОМ: Віктор Зарецький. Дерево. Витоки мистецтва, Оксана Шапкаріна. Вишневий компот. ХТД: Малювання композиції «Як гарно було влітку!» Висловлювання міркувань про роль мистецтва у своєму житті. Проєкт. Створення каталогу «Земна краса» П: формат. |
Стор 6-7 |
3 |
|
Народження мистецтва. Виникнення музичного мистецтва. Запис тривалості нот і пауз. СММ: Й. Накада. Танець дикунів. Запис звуків природи, співу пташок. Ж-Ф. Рамо «Перегукування птахів». Е. Денисов. «Спів птахів» (фрагмент) ХТД: Варіант 1. Відтворення ритмічних послідовностей Варіант 2 На синтезаторі або інших музичних інструментах створи «звукову картину» «Дощ» Руханка-імпровізація; Body percussion Пісня «Планета дитинства» (ACADEMIX) Проєкт. Створення власної фонотеки «Голоси землі» |
Стор. 8-9
|
4 |
|
Народження мистецтва. Виникнення образотворчого мистецтва. Художні матеріали й інструменти. Контур. Розміщення зображення. СОМ: Наскальний живопис, прадавні скульптури тварин. ХТД: Вправа. Малювання контурів тварин. Виконання замальовки тварини імітуючи роботу первісного художника Дослідження змісту сюжетів наскальних малюнків, визначення художніх матеріалів прадавніх художників. Створення розповіді про виникнення різних видів мистецтва з використанням фраз: «...у печері біля багаття зібралися...», «на стінах ніби ожили сценки...», «з очеретини (мушлі, тятиви лука) линули звуки...». |
Стор.10-11 |
5 |
|
Від народних джерел. Календарно-обрядові пісні у дзеркалі традицій і сучасності. Ритмічні послідовності. СММ: Веснянка «Шум» (у виконанні Етно-гурту «Витинанка», Дарії Лепської; гурту «GO-A» СОМ: Т.Зеленченко «Ніч на Івана Купала», «Жнива» ХТД: створення і виконання ритмічного супроводу до фрагментів календарно-обрядових пісень (робота в групах) Пісня «Співаночка» (музика і вірші народні) П: фольклор, ритм, куплетна форма |
Стор. 12-13
|
6 |
|
Від народних джерел. Народне декоративне мистецтво у дзеркалі традицій і сучасності. Стилізація у декоративному мистецтві. СММ: Цікаві факти про петриківський розпис СОМ: Мурал в Харкові, Олена Скицюк. Вечірня тиша ХТД: створення композиції для оздоблення приміщення із стилізованих паперових листочків П: декоративне мистецтво, стилізація |
Стор. 14-15 |
7 |
|
Від народних джерел (продовження). Види народних пісень. Народна пісня – джерело для творчості професійних митців. Знаність українського мистецтва у світі. Характери ритмів. СОМ: М. Тимченко «Засвіт встали козаченьки», М. Приймаченко «Лежень ліг під яблуню». СММ: Українські народні пісні «Грицю, Грицю, до роботи», «Засвіт встали козаченьки». Українська народна пісня «Ой, ходить сон» (у виконанні Квітки Цисик), Дж. Гершвін. «Колискова» з опери «Поргі та Бесс» (Елла Фітцжеральд та Луї Армстронг). ХТД: створення мелодії до вірша Л. Курлич, В.А.Моцарт (Б. Фліс ) Колискова П: ритм (різновиди), ритм у різних видах мистецтва |
Стор. 16-17
|
8 |
|
Від народних джерел (продовження). Образи українського декоративного мистецтва у світі. Види орнаментів за змістом (мотивом). Особливості побудови стрічкового орнаменту. СОМ: кімоно «Україна», пам’ятник українській писанці в Канаді, світлини виробів декорованих орнаментами ХТД: створення стрічкового орнаменту «співзвучного» колисковій. Дослідження мотивів орнаментів речей повсякденного вжитку своєї родини. П: ритм орнамент, геометричний орнамент, рослинний орнамент, тваринний (зооморфний) орнамент |
Стор. 18-19 |
9 |
|
Мистецтво і спілкування. Професійне мистецтво. Вокальна музика. Спілкування завдяки мистецтву і через мистецтво (особливості виразності вокальної музики) СММ: Й. Бах Арія (у виконанні вокального ансамбля «LINHA SINGERS») та гурту Man Sound СОМ: Анна Сілівончик «Щастя з нічого» та «Янгол-охоронець» ХТД: І. Танчак «Веселі ноти». Руханка. Музика В. Будейчука, вірші Ірини Зінковської «Друзі». Актуалізація знань про запис нот П: вокальна музика, а капела з Інструментальним супроводом та акапела. |
Стор. 20-21
|
10 |
|
Мистецтво і спілкування. Професійне мистецтво. Мова та види графіки. Особливості проведення різних за характером ліній. Спілкування завдяки і через графіку. СОМ: Джеофф Слетер. «Amaze Art» (лінійне малювання) ХТД: Вправа. Малювання різних за характером ліній. Виконання рисунків лінією, не відриваючи олівця від паперу. Дослідження як за допомогою графіки можна створити зображення різні за характером чи настроєм тощо. П: графіка, оригінальна графіка. |
Стор. 22-23
|
11 |
|
Мистецтво і спілкування (продовження). Вокальна музика. Музична інтонація. Спілкування завдяки мистецтву і через мистецтво Катя Дудник; Джим Дейлі. «Суперечка», 3 – «Турбота» СКМ: М/ф «Холодне серце», «Піноккіо» (фрагменти) ХТД: І. Танчак «Веселі ноти» виконання різних музичних інтонацій П: штрих. |
Стор. 24-25
|
12 |
|
Мистецтво і спілкування (продовження). Штрих у графіці. Різновиди штрихів та особливості їх нанесення. Спілкування завдяки і через графіку. СОМ: Морган Деніс. Це мудра дитина; Сюй Сіньці «Пташки і котеня» ХТД: Вправа. Вправляння у виконанні штрихів. Малювання за допомогою штрихів тварин (графітний олівець, кольорові олівці) з відтворенням їхніх характерів. Міні дослідження: передача штрихами різних форм П: штрих. |
Стор. 26-27 |
13 |
|
Мистецтво і довкілля. Хорова музика. Різновиди хорових колективів. Хормейстер. Співочі голоси. Мистецтво про довкілля СММ: «Діти землі» (музика та вірші І. Терленцької, у виконанні хору «Жайвір»). «Beautiful City» (музика і вірші Stephen Schwartz) «Родимий краю» (у вик. С Крушельницької) СОМ Ян Ван Кессель Старший. Хор птахів ХТД: «Зелений світ» (музика Алли Мігай, вірші Н. Кулик) ХТД: створення пісні на вірші Мирослави Маслянки. Виконання солістами заспівів речитативом (реп), чергуванням солістів і хором. П: хормейстер, хор, гармонія |
Стор. 28-29
|
14 |
|
Мистецтво і довкілля. Друкована графіка. Види друкованої графіки. Силует. Особливості утворення силуету. Мистецтво про довкілля. Друкована графіка з інформацією про екологічний зміст. СОМ: Франтишк Чаннер Ілюстрація, емблема Міжнародної еко-організації Greenpeace, еко-знак українського екологічного сертифікату. ХТД: створення композиції, що привертатиме увагу до проблем екології (гуаш, силует). Порівняння виражальних можливостей ліній і штрихів. Колективне міні дослідження «Екологія рідного краю» П: друкована графіка, силует. |
Стор. 30-31 |
15 |
|
Мистецтво і довкілля (продовження). Розвиток вокального мистецтва упродовж часу. Речетатив. Сучасні способи звукозапису і звукообробки. СОМ: Б. Бомпані-Батагіні. У студії; Ф. Хальс. Хлопчики, які співають і музикують СММ: К. Меладзе.«Квітка-душа» (Н.Матвієнко). Г. Доніцетті. Арія Діви Плавалагуни (з к/ф «П’ятий елемент» або у виконанні Соломії Лук’янець). Перегляд відео А. Комлікова. «Ми - майбутнє» (гурт «SUN RISE») ХТД: «Зелений світ» (музика Алли Мігай, вірші Н. Кулик) Колективна робота. Створення пісні на вірші Мирослави Маслянки (заспів – речитатив, приспів – мелодійний наспів за записом) П: соліст, ансамбль, хор |
Стор. 32-33
|
16 |
|
Мистецтво і довкілля (продовження). Комп’ютерна графіка, засоби її виразності та алгоритм створення. Статична та динамічна композиція. Сучасні способи обробки зображень за допомогою комп’ютерних програм. СОМ: Роботи Віктора Вазареллі, зразки робіт комп’ютерної графіки ХТД: Вправа. Складання з паперових метеликів динамічні композиції для оздоблення стін (групова робота). Створення композиції (статичну/динамічну) з метеликами (гратографія). Оцифровування роботи та презентація за допомогою сервісів Інтернету. Дослідження особливостей комп’ютерної графіки. П: комп’ютерна графіка, гратографія (гратаж). |
Стор. 34-35 |
17 |
|
Пригадаймо найцікавіше. Узагальнення знань. Урок-концерт. Музичний матеріал за бажанням учнів та вчителя. Виставка творчих робіт. |
|
18 |
|
Різнобарв’я багатоголосся в мистецтві. Професійне мистецтво. Інструментальна музика. Групи музичних інструментів (струнні, духові, ударні) СОМ: Едвін Олаф. Хлопчик грає на флейті, Костянтин Разумов. День натхнення СММ: Й. С. Бах. «Жарт» (флейта, скрипка, валторна,електрогітара) ХТД: Музика Б. Савельєва Вірші Л. Рубальської «Різнокольорова гра» Колективна робота. Створення звукових «картин», наприклад: «Гроза», «Діалог», «Похід» П: тембр, темп. |
Стор. 36-37
|
19 |
|
Різнобарв’я багатоголосся в мистецтві. Професійне мистецтво. Живопис. Основні та похідні кольори (повторення), насиченість кольору. СОМ: Йосип Бокшай. «Осінь», Рейчел Суггс. Ілюстрація ХТД: малювання веселого (сумного) дерева з використанням поєднання насичених (ненасичених) основних (похідних) кольорів (акварель). Вправа: експериментування з аквареллю та утворення відтінків різних за насиченістю. П: живопис, колорит, колірний тон, основні кольори. |
Стор. 38-39 |
20 |
|
Різнобарв’я багатоголосся в мистецтві (продовження). Інструментальна музика. Ансамбль СОМ: Цанко Лавренов. «Нічна музика» СММ: Вольфганг Амадей Моцарт, «Маленька нічна серенада». 1 ч.; Арно Бабаджанян. «Ноктюрн» (квартет саксофонів). Перегляд відео: хореографічна композиція «Ноктюрн» (ансамбль сучасного та стилізованого танцю «Пектораль») ХТД: Музика Б. Савельєва Вірші Л. Рубальської «Різнокольорова гра». Колективна робота. Виконання в ансамблі П: ансамбль, лад, мажорний лад, мінорний лад, тон. |
Стор. 40-41
|
21 |
|
Різнобарв’я багатоголосся в мистецтві (продовження). Професійне мистецтво. Живопис. Споріднені кольори та способи їх утворення. Наближений колорит СОМ: Ольга Кваша. «М’які обійми вечора»,«Ніч» ХТД: Вправа. Утворення відтінків споріднених кольорів та нанесення різними способами акварелі на папір. Малювання осіннього пейзажу спорідненими кольорами (акварель по-вологому). П: колорит, наближений колорит, пейзаж, тон. |
Стор. 42-43 |
22 |
|
Почути і побачити мистецтво. Інструментальна музика. Симфонічний оркестр. Групи інструментів симфонічного оркестру (струнні, духові) СММ: Б. Бріттен. «Путівник по оркестру для молоді» (фрагмент) Гра «Інструменти симфонічного оркестру» ХТД: «Музика» (музика Г. Струве, вірші І. Ісакової, переклад О. Торгалова) П: симфонічний оркестр, динаміка. |
Стор. 44-45
|
23 |
|
Почути і побачити мистецтво. Живопис. Теплі і холодні кольори (повторення). Види живопису (станковий, монументальний). Авторська манера письма живописця. СОМ: Вінсент Ван Гог. «Ірис», «Соняшники», світлини квітів, Гарі Дростл. Мозаїка. ХТД: вправа імітація мозаїки способом друку. Варіант 1. Створення імітації мозаїки горщика з квітами у теплому колориті (гуаш, кольоровий папір). Варіант 2. Виконання замальовки з натури кімнатної рослини в холодному колориті (гуаш) П: теплі і холодні кольори, станковий живопис, мозаїка |
Стор.46-47 |
24 |
|
Почути і побачити мистецтво (продовження). Інструментальна музика. Симфонічний оркестр. Диригент. Партитура СОМ: І. Репін. А. Рубінштейн, Розміщення інструментів симфонічного оркестру, Оркестрова партитура СММ: Б. Бріттен «Путівник по оркестру для молоді» (фрагмент) ХТД: Варіант 1. Гра «Знавці оркестру». Варіант 2. Читання «музичної» історії. «Шумовий оркестр» (розвиток ритмічного чуття) . «Музика» (музика Г. Струве, вірші І. Ісакової, переклад з російської О. Торгалова) П: партитура, контраст |
Стор.48-49
|
25 |
|
Почути і побачити мистецтво (продовження). Живопис. Контрастні кольори. Контрастний колорит. Авторська манера письма (продовення). СОМ: Анрі Еміль Бенуа Матісс Натюрморт з апельсинами, Червоні рибки ХТД: малювання натюрморту з овочів і фруктів у контрастному колориті (гуаш). П: контраст, контрастні кольори, контрастний колорит. |
Стор.50-51 |
26 |
|
Середовище, наповнене мистецтвом. Інструментальна музика. Різні види оркестрів: оркестр духових інструментів, джаз-оркестр. Група ударних інструментів. СОМ: Скульптури: у Бенсонпарк (США), у Сафаріпарк Chimelong (Китай), Джеф Нишінака. Скульптура з паперу СММ: Музика у виконанні оркестру духових інструментів. Dennis Adu Quintet ХТД: «Хай щастить» (музика і слова І. Тарнавської) Колективний проєкт. Створення «Музичного плейлиста» до новорічних та різдвяних святкувань у парку П: оркестр духових інструментів |
Стор. 52-53
|
27 |
|
Середовище, наповнене мистецтвом. Професійне мистецтво. Скульптура (кругла скульптура, рельєф). Засоби виразності скульптури. Основні прийоми ліплення (актуалізація) СММ: Парк «Ефтелінг» СОМ: Парк «Ефтелінг» скульптура «Дерево, що говорить», Ольга Рапай. Принцеса і свинопас (фрагмент панно), Робин Уайт. Фея з дроту ХТД: ліплення рельєфної композиції із зображенням зимового парку (пластилін). Вправа. Пригадування прийомів ліплення та створення фактури різними інструментами та підручними матеріалами. П: скульптура, фактура, рельєф. Завдання до дозвіллі: створення фотовиставки «Скульптура мого краю» |
Стор.54-55 |
28 |
|
Середовище, наповнене мистецтвом (продовження). Інструментальна музика. Тембр музичних інструментів. СОМ: К. Канський. Мандрівні музиканти СММ: Лерой Андерсон, Дрібничка (ксилофон). Попурі (вібрафон) ХТД: «Хай щастить» (музика і слова І. Тарнавської); виконання ритмічної партитури (робота в групах). Розв’язування кросворду «Оркестр». Завдання на дозвіллі: слухання незвичайних музичних інструментів |
Стор. 56-57
|
29 |
|
Середовище, наповнене мистецтвом (продовження). Професійне мистецтво. Види та матеріали скульптури. Інсталяції: креативні рішення для естетизації середовища. СММ: «Як видути зі скла ялинкову прикрасу». СОМ: Джо Йонг Хо. «Лев», Джеймс Доран-Вебб. «Коні», Гаррієт Мід. «Вівці» ХТД: Варіант 1. Ліплення какового персонажа та прикрашання ним ялинкової підвіски-кульки (легкий пластилін). Варіант 2. Виготовлення 3-Д новорічний рельєфу (пластилін). П: інсталяція. |
Стор.58-59 |
30 |
|
У мандри до далеких країн. Китай. Музика та музичні інструменти Китаю. СОМ: Гра на гучжені Лі Цзянь Чжень СММ: гра на ерху, гучжені, піпі, шені ХТД: Дощові каплі. Китайська народна пісня. На дозвіллі добір у інтернет-мережі творів китайського живопису, присвяченими музиці. |
Стор. 60-61
|
31 |
|
У мандри до далеких країн. Китай. Китайський живопис. Розпис ширм - розсувні стіни у кімнатах. Сучасний живопис Китаю. Змішана техніка (поєднання акварелі з нетрадиційними для образотворчого мистецтва матеріалами). СОМ: Традиційний китайський живопис, Яо Веньчжао ХТД: створення зимового пейзажу у змішаній техніці. |
Стор.62-63 |
32 |
|
Перевір свої знання. Узагальнення вивченого матеріалу. Гра «Професійне мистецтво» |
Стор. 64-65 |
Розділ ІІ. Взаємодія і синтез мистецтв |
|||
33 |
|
Дружнє єднання у творчій співпраці. Взаємодія мистецтв. Виразові засоби мистецтва (музичного, образотворчого) СОМ: Марльє Марсель. Ілюстрація до книги «Айшегюль доглядає за 30 немовлятами», Лариса Лукаш. Батік СКМ: Геннадій та Маргарита Рагуліни. Мюзикл «Музично-кольорова казка» (фрагменти). ХТД: відтворення запропонованих ритмів; мелодій, вибір мелодії до вірша В.Конопельць «Якого кольору сніг?», створення музичних і мовленнєвих інтонацій Спів. Пісня «Щастя – це..» (музика та вірші Оксани Первової-Рошки) П: мюзикл |
Стор. 66-67
|
34 |
|
Дружнє єднання у творчій співпраці. Дизайн. Графічний дизайн. Виразові засоби графіки. СОМ: зразки робіт графічного дизайну ХТД: виконання графічних замальовок для оформлення розділів мистецького словничка («Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво» та ін.) (графічні матеріали). П: дизайн |
Стор. 68-69 |
35 |
|
Дружнє єднання у творчій співпраці (продовження). Взаємодія мистецтв. Виразові засоби мистецтва (музична та мовленнєва інтонація) Зв'язок мистецтва з літературою. СОМ: Петро Холодний «Казка про дівчину і паву», скульптури «Русалка» (м. Копенгаген, Данія), дитячий майданчик на Пейзажній алеї (м. Київ), кадри з кінофільмів «Чарлі і шоколадна фабрика», «Гаррі Поттер і філософський камінь», «Аліса в країні див» СММ: Віктор Косенко. «Казка» («24 дитячі п’єси»). Арам Хачатурян. «Вечірня казка». Валентин Сільвестров. «Дракон і птах»(«Дитяча музика») ХТД: імпровізація і створення музичних та мовленнєвих інтонацій образів: «Хмаринка- веселинка», «Хмаринка-сумовинка»; відтворення інтонацією зміни емоцій під час читання вірша Юлії Смаль«Хмаринка» Спів. Пісня «Щастя – це…!» (музика і вірші Оксани Первової-Рошки П: інтонація |
Стор. 70-71
|
36 |
|
Дружнє єднання у творчій співпраці (продовження). Діяльність дизайнера книги та його співпраця з іншими митцями книговидання. Специфіка оформлення книги та роль обкладинки/палітурки. СОМ: Мік Лідберг. Проєкт «Зліт і падіння», обкладинки дитячих книг про мистецтво ХТД: створення та оформлення книжки-розкладушки «Мистецький словничок» П: дизайн книги. |
Стор. 72-73 |
37 |
|
Театр та архітектура. Театральне мистецтво. Різновиди театру – ляльковий, драматичний. Музичний, театр пантоміми. Правила поведінки в театрі. СОМ: Сергій Івченко. Лялькова вистава СКМ: Вистава «Бременські музиканти» (Київський академічний театр ляльок, фрагменти) ХТД: Гра «Скульптор і глина, Спів. Пісня «Лісова школа» (музика і вірші Михайла Ровенка). Інсценізація П: театральне мистецтво, види театру |
Стор. 74-75
|
38 |
|
Театр та архітектура. Архітектура, виразові засоби. Архітектурна композиція та композиційний центр. СОМ: Київський академічний театр ляльок , Музей писанки (Коломия, Україна), Театр опери (Сідней, Австралія), Концертний зал імені Волта Діснея (Лос- Анджелес, США).Музей науки та мистецтва в Сингапурі, Театр опери і балету в Одесі. ХТД: виконання начерків будівлі, конструюван-ня з паперу відповідно до попередньо виконаних замірів П: архітектура, архітектурна композиція, композиційний центр |
Стор. 76-77 |
39 |
|
Театр та архітектура (продовження). Глядацька зала в театрі. Лялькова вистава. СОМ: Марльє Марсель. Ілюстрація СКМ: Вистава «Бременські музиканти» (Київський академічний театр ляльок). Лялькова вистава «Музична крамничка» («Перший театр» у Львові)(фрагменти) ХТД: ігри: «Різні емоції», «Дзеркало», «Тінь», «Луна». Спів. Пісня «Лісова школа» (музика і вірші Михайла Ровенка). Інсценізація П: глядацька зала (партер, амфітеатр, бельетаж, ложа і балкони) |
Стор. 78-79
|
40 |
|
Театр та архітектура (продовження). Інтер’єр театру. Театральні ляльки. Синтез мистецтв у ляльковому театрі. Специфіка професії актора- ляльковода. СОМ: світлини інтер’єру Чернігівського обласного театру ляльок ім. Олександра Довженка ХТД: створення ляльок для шкільної лялькової вистави їжака Колька Колючки, зайчика Кося Вуханя, вовченяти Вовчика, лисеняти Рудика та ін. (картон, фломастери, клей тощо) за повістюказкою Всеволода Нестайка «Дивовижні пригоди в лісовій школі» П: інтер’єр, маріонетка, горішня театральна лялька, лялька-маріонетка |
Стор. 80-81 |
41 |
|
Мистецтво перевтілень і дизайн. Театр –мистецтво перевтілення, акторської гри. Сценічна мова. СОМ: Поль Сорлен Ян Денарі. Театр чудес, Сузанна Айзендик. Виступ просто неба СКМ: Іван Франко. Вистава для дітей «Лис Микита» («Перший театр» у Львові, фрагмент), М/ф «Лис Микита». Пісня мисливців ХТД: створення інтонацій-характерів на запропонований текст Спів: Пісня «Мелодія добра (Музика і вірші Наталії Май) диригування під музику пісні Мисливців П: сценічна мова |
Стор. 82-83
|
42 |
|
Мистецтво перевтілень і дизайн. Оформлення сценічного простору. Сценічний дизайн - сценогафія. Передача плановості у площинній та просторовій композиції. СОМ: світлини: афіша та сцена з вистави «Лис Микита» (Львівський академічний обласний музично-драматичний театр iм. Юрія Дрогобича); СКМ: вистава «Лис Микита» (фрагмент). ХТД: створення декорації, живописного задника сцени та елементи костюма Лиса Микити для театральної вистави. П: сценографія. |
Стор. 84-85 |
43 |
|
Мистецтво перевтілень і дизайн (продовження). Музичний театр. Опера як вид музичного театру. Співацькі голоси. Сценічний рух. СОМ: світлина глядацької зали оперного театру у Львові СКМ: Іван Небесний. Опера «Лис Микита» (фрагменти) ХТД: Спів. Пісня «Мелодія добра) (Музика і вірші Наталії Май), Спів-інсценізації запропонованих музичних образів (ведмедя, вовка, зайця), створення мелодії до образу лиса Микити. П: опера |
Стор. 86-87
|
44 |
|
Мистецтво перевтілень і дизайн (продовження). Специфіка створенням зорового образу вистави: сценографія, костюми, грим СОМ: Сценографія та костюми персонажів опери «Лис Микита» СКМ: Іван Небесний опера «Лис Микита» (фрагмент). ХТД: виготовлення з цупкого кольорового паперу об’ємну маску Лиса Микити для шкільної театральної вистави. Створення ескізу театрального гриму лиса/лисиці. П: сценографія. |
Стор. 88-89 |
45 |
|
Мистецтво перевтілень і дизайн (продовження). Улюблені сюжети в різних видах мистецтва (зокрема Попелюшка). Особливості створення оперного спектаклю. Симфонічний оркестр (повторення). СОМ: світлини з образом Попелюшки в різних видах мистецтва СКМ: Жуль Массне. Опера «Сандрильйон» («Попелюшка») (фрагменти). ХТД: пісня «Літак» (Музика і вірші Діани Пташинської) П: арія, речитатив, ансамбль, хор, увертюра |
Стор. 90-91
|
46 |
|
Мистецтво перевтілень і дизайн (продовження). Дизайн одягу. Роль костюма у театральній виставі. Пропорції фігури людини. СКМ: Жуль Массне. Опера «Сандрильйон» («Попелюшка») (фрагмент). ХТД: Відтворення пропорцій фігури людини під час формування фігурки людини з м’якого дроту. Створення одягу для ляльок (пластичні матеріали) П: дизайнер-модельєр |
Стор. 92-93 |
47 |
|
Мистецтво перевтілень і дизайн (продовження). Музичний театр. Балет як вид музичного театру. Структура спектаклю. СОМ: Едгар Дега. Балетна школа СКМ: Сергій Прокоф’єв. Балет «Попелюшка».І акт. Танець з мітлою; Па-де-шаль. ІІ акт. Вальс. Північ. ХТД: створення мелодій до запропонованого вірша; театральних мініатюр (пантоміма): «Попелюшка і сестри», «Попелюшка і Принц», «Попелюшка і Фея»; придумування мелодій до віршу; Спів. Пісня «Літак» (Музика і вірші Діани Пташинської) П:хореографія, балет, адажіо, варіації, па-де-де, кордебалет |
Стор.94-95
|
48 |
|
Мистецтво перевтілень і дизайн (продовження). Особливості сценічних костюмів танцівників балету. Роль дизайнера у створенні ексклюзивного образу персонажу балетного спектаклю. Пропорції фігури людини, наближені та контрастні кольори (повторення). СОМ: світлини персонажів Попелюшки з різних спектаклів; П’єр Вільямс. Ескізи костюмів до балету «Попелюшка». ХТД: створення паперового костюму одного з персонажів балету С. Прокоф’єва «Попелюшка» (олівці). П: дизайнер-модельєр (повторення). |
Стор. 96-97 |
49 |
|
Народні й хореографічні візерунки. Танцювальне мистецтво у житті людини. Народні танці (повторення). Мова хореографії. Створення цілісного сценічно-художнього образу. СОМ: Наталія Папірна. «Танок», Олена Степіна «Фламенко» СКМ: Українська народна пісня «Од Києва до Лубен» (фолкгурт «Зозуленька»). Грузинський танець «Рачулі». Кримськотатарський танець (ансамбль «Хайтарма»). ХТД: виконання імпровізацій (мімічні та пластичні етюди); Спів. Пісня «У вишневому садочку» (музика Василя Верховинця, вірші Леоніда Глібова) Інсценізація пісні П: фольклорні заходи. |
Стор. 98-99
|
50 |
|
Народні й хореографічні візерунки. Декоративне-ужиткове мистецтво. Види декоративно-ужиткового мистецтва. Композиція декору на виробах декоративно-ужиткового мистецтва Особливості оздоблення виробів орнаментами. Інформація, зашифрована на етикетках товарів для художньої творчості. СОМ: світлини зі зразками декоративно-ужиткового мистецтва (українська писанка, африканська тарілка, турецький посуд, персидський килим, українська кераміка). ХТД: розпис футболки (сумки), експериментування з лініями та штрихами (воскові олівці). П: декоративне-ужиткове мистецтво. |
Стор.100-101 |
51 |
|
Народні й хореографічні візерунки (продовження). Народне мистецтво джерело сучасного танцю. Різні види хореографії. Хореографія і спорт. Флешмоб. СОМ: Тетяна Марковцева. Степ, Ален Бентлі «Бальний танець», Костянтин Суглобов «Хіп-хоп» Деметр Чипарус. Статуетки танцівників. Світлини (флешмоб) СКМ: Riverdance (ірландське шоу Майка Флетлі). Рафаель Кельн та Анна Льоренте. Болеро Kris Kross. Назад у майбутнє. Наталія Валевська «Мир над Україною» ХТД: Спів. Пісня «У вишневому садочку» (музика Василя Верховинця, вірші Леоніда Глібова) Інсценізація пісні створення і виконання танцювальних рухів П: флешмоб |
Стор.102-103
|
52 |
|
Народні й хореографічні візерунки (продовження). Іграшка - від найдавніших часів до сьогодення. Екологічність матеріалів народних іграшок. Сучасні екоіграшки. СОМ: відео як твориться глиняний коник від Михайла Діденка. ХТД: ліплення з повітряного пластиліну магнітика на холодильник (1) чи брелок (2). П: народний умілець, майстер (майстриня) декоративно-ужиткового мистецтва |
Стор. 104-105 |
53 |
|
Пригадаймо найцікавіше. Узагальнення знань. Урок-концерт. Музичний матеріал за бажанням учнів та вчителя. Виставка творчих робіт. |
|
54 |
|
Мистецтво через об’єктив камери. Телебачення в житті людини. Можливості телебачення у відтворенні реальних подій. Телепрограми. СОМ: світлини та заставки телепрограм. СКМ: Онлайн трансляція концерту до Дня Незалежності України 24 серпня 2021 року (фрагмент). Руханка «Ми – молодь України» ХТД: Спів. Пісня «Крок до зірок» (Музика і слова М. Поплавського) Імпровізації «Ведучий теленовин», «Спортивний коментатор», «Диск-жокей», «Репортаж з місця подій», «Захоплений телеглядач». П: телебачення. зйомка різними планами. |
Стор.106-107
|
55 |
|
Мистецтво через об’єктив камери. Роль фотомистецтва у житті людини. Можливості відтворення повсякденного життя. Важливі засоби фотомистецтва та уміння фотохудожника. Композиція кадру. СОМ: фотографії сучасних фотомитців. ХТД: створення фотографій інструментів (музичних або художніх) з різних ракурсів зйомки (або з різним освітленням). За бажанням (позаурочна діяльність) Фотокрос «Школа в об’єктиві». П: фотомистецтво, ракурс зйомки. |
Стор.108-109 |
56 |
|
Мистецтво через об’єктив камери (продовження). Сучасний телепростір. Телепроєкти (зокрема мистецькі), створені на телебаченні. Телереклама. СОМ: світлини телепрограм, телепроєків. СКМ: Музичний кінофільм «Дронині мандрони» (фрагменти). ХТД: Спів. Пісня «Крок до зірок» (музика і слова Михайла Поплавського) Проєкт «Готуємо телепрограму» (інформаційну, пізнавальну, розважальну) (робота в групах). Орієнтовні теми: «Події тижня», «Еврика», «Диво калинове», «Відгадай мелодію», «Вечірня колисанка», «Новини спорту», «Погода на завтра», «Світ тварин». П: телепрограма, телепроєкт, телереклама. |
Стор.110-111
|
57 |
|
Мистецтво через об’єктив камери (продовження). Художня фотографія – її особливості. Специфіка фотомистецтва. Що потрібно для фотографування. СОМ: Фото: Олександра Сляднєв, Алека Сота, Йота ХТД: художні фотографії, які розкривати муть мистецькі здібності друга (подруги) (робота у групах). П: художня фотографія |
Стор.112-113 |
58 |
|
Мистецтво через об’єктив камери (продовження). Кіномистецтво, його види та роль у житті людини. Види кінематографу. Музики у кіномистецтві. СОМ: кадри з фільмів СКМ: Саундтрек до фільму «Сторожова застава». Фільм «Один удома» (фрагмент) Фізкультхвилинка «Умпа-лумпа» (фрагмент з к/ф «Чарлі і шоколадна фабрика»). ХТД: спів. Пісня «Світ немов кольоровий луг» (музика Володимира Шаїнського, вірші Михайла Пляцковського, обробка слів, переклад Анни Олєйнікової) Гра «Озвуч відео» П: кіномистецтво, Саундтрек |
Стор.114-115
|
59 |
|
Мистецтво через об’єктив камери (продовження). Робота художників і дизайнерів у кіно. Сучасні цифрові технології у створенні кіно. Дизайн шрифту та його роль в кіно. Мова ліній і плям (повторення). СКМ: «Поліна і таємниця кіностудії» (фрагмент) СОМ: кадри з кінофільмів, грим акторів, афіші до кінотворів тощо. ХТД: розробка цікавих незвичайних літер та створення з них назви улюбленого фільму. П: кіно, шрифт, афіша. |
Стор.116-117 |
60 |
|
Мистецтво через об’єктив камери (продовження). Мультиплікація, її види. Роль музики в мультиплікації. СОМ: кадри з мультфільмів. СКМ: М/ф «Лис Микита» (музика Мирослава Скорика), «Як козаки наречених визволяли» (фрагмент). «Микита Кожум’яка» (саундтрек), М/ф «Фантазія» (1940). Ч. 1. Й. С. Бах. Токата і фуга ре-мінор ХТД: спів. Пісня «Світ немов кольоровий луг» (музика Володимира Шаїнського, вірші Михайла Пляцковського, обробка слів, переклад Анни Олєйнікової); виконання в ансамблі ритмічних послідовностей; читання тексту (повторення нотного запису); (за бажання) виконання і створення закінчення мелодії на віртуальному піаніно П: мультиплікація |
Стор.118-119
|
61 |
|
Мистецтво через об’єктив камери (продовження). Створення мультфільму та особливості роботи аніматорів. Композиційна побудова кадру. СКМ: Кадри з м/ф: 1 – «Пригоди Котигорошка та його друзів» (режисер Ярослава Руденко-Шведова), 2– «Микита Кожум’яка» (режисер Манук Депоян) ХТД: створення пластилінової GIFанімації на смартфоні. П: мультиплікація, анімація, аніматор, аніматік. |
Стор.120-121 |
62 |
|
Мистецтво видовищ. Видовища, шоу – мистецтво наших днів. Синтез мистецтв у шоу. СОМ: світлини шоу, видовищ СКМ: Хореографічно-світлові шоу. Світломузичний фонтан у м. Вінниця. Світлове шоу в м. Брюссель (Бельгія), шоу барабанщиків ХТД: Спів. Пісня «Літо золоте»(музика О. Янушке-вич, вірші М. Ясакової), створення програми концерту з творів, що вивчалися на уроках мистецтва. П: шоу |
Стор.122-123
|
63 |
|
Мистецтво видовищ. Візуальні (світлові, відеопроєкційні, лазерні) шоу СОМ: світлини шоу, видовищ СКМ: візуальна 4Dпроєкція. Фестиваль світла. Ліон. 2010. Театр, що співає, лазерні шоу та шоу голограм. ХТД: створення ескізу для фрізлайту (воскові олівці та акварельні фарби) П: шоу, фрізлайт |
Стор.124-125 |
64 |
|
Пригадаймо найцікавіше. Урок-концерт. Музичний матеріал за бажанням учнів та вчителя. |
|
65 |
|
Пригадаймо найцікавіше. «Літо». Виконання колективних форм роботи на вибір. |
|
66 |
|
Перевір свої досягнення. Узагальнення вивченого матеріалу. Гра «Різні види мистецтва» |
Стор. 126-127 |
67 |
|
Презентація індивідуальних творчих проектів. |
|
68 |
|
Презентація групових творчих проектів. |
|
69 |
|
Конференція «Види і мова мистецтва». |
|
70 |
|
Підсумковий урок. Узагальнення вивченого за рік. Виконання пісень на вибір учнів. Виставка творчих робіт. |
|