Світле свято Великдень
Мета:
Ознайомити дітей з різними видами великодніх яєць, обереговою символікою у писанкарстві, символікою кольорів, народними традиціями і повір’ями, пов’язаними з Великоднем, вчити втілювати в роботі задумане, передавати побажання за допомогою традиційних символів;
розвивати пам’ять, увагу, вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки;
виховувати повагу до культурної спадщини, комунікативну і творчу компетентності, повагу до однокласників.
Обладнання. на дошці плакат «Види великодніх яєць», «Символи на писанках», «Великоднє дерево» для практичної роботи.
Епіграф
Писанка – це неповторне багатство…
Його треба берегти, як безцінний скарб.
О. Довженко
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми
Учень:
Я чую, дзвін гуде. Гуде
Далеко ген полями
І кличе всіх, хто тут живе:
«Христос Воскрес! Він з нами!»
-Сьогоднішній наш урок присвячений Великодню. Ми з вами зробимо символічне Великоднє дерево, прикрасивши його своїми писанками –оберегами.
ІІІ. Вивчення нового
1.Бесіда-розповідь
-Переважно на квітень припадає найголовніше християнське свято Великдень.
-Чому це свято називають Великдень або Великий день?
Учень.
Душа стає в цю днину молодою,
Забувши, що слова бувають злі,
І повняться страждання добротою
На ранньому скоромному столі.
Великдень всіх нас на гостини просить,
Малює сонце полотно небес,
І крашанку, як усмішку, підносить
Христос Воскрес!
Воістину Воскрес!
Учитель:
-Не можна уявити собі великодніх свят без барвистих різнокольорових писанок, крашанок. У жодного народу немає таких прекрасних писанок , як в українців.
-А чи знаєте ви, чому саме яйце так вшановувалось?
-Навесні, коли перші сонячні промені, пробиваючи зимові хмари, торкаються землі, коли на очах починають зникати величезні снігові кучугури, а крижані ланцюги, що немовби скували все живе, перетворюються у дзвінкі струмочки, звертались люди до неба і, простягаючи руки, закликали весну.
З вирію прилітали птахи – вісники весни, вісники сонця. В собі вони несли яєчка – емблему Сонця, життя, воскресіння, народження. Бо саме весно. Птахи починають нести яйця і висиджувати пташенят. А сам жовток і кольором, і формою нагадує Сонце.
За давніми легендами весь світ виник з велетенського яйця: із шкарлупи утворилось небо, із плівки – хмари, з білку – вода, з жовтка – земля.
2.Ознайомлення з різними видами Великодніх яєць (показ відповідних ілюстрацій).
-Коли готуються до Великодня, виготовляють різні види яєць:
а)крашанки – яйця, фарбовані в один колір. Їх дарують на щастя рідним та друзям, бажаючи один одному здоров’я. З крашанок розпочинається великодній сніданок у кожній українській оселі.
Існує навіть легенда, що Діва Марія, аби розважити немовля Ісуса, пофарбувала варені яйця червоною, жовтою, зеленою фарбами.
Колір має своє символічне значення.
б)крапанки – яйця, фарбовані в один колір і розмальовані крапочками (крапка – символ зерна).
в)шкрябанки – яйця, фарбовані в один колір і на них гострим предметом прошкрябаний символічний візерунок;
г)мальованки – яйця, розмальовані за допомогою фарб та пензлика;
д)писанки - яйця, розмальовані різними магічними знаками за допомогою воску, писачка та спеціальних фарб.
3.Ознайомлення із значенням символів на писанках.
-Зараз на Великодніх яйцях малюють різні візерунки, просто прикрашаючи яйце. А раніше правильно написана писанка вважалась могутнім талісманом, що оберігав людину від різних негараздів.
-Що ж це за символи і яке вони мали значення? (на дошці плакат із символами)
Ромб – знак Землі, її родючості.
Хрест, зірка – символи Сонця та тепла.
Квіти, гілки – символ рослинності, молодості та краси.
Хвиля – символ води, небесної вологи.
Риби – символ здоров’я.
Птахи – істоти, що можуть наблизитись до світу Богів, предвісники весни.
Дубове листя – чоловіча сила.
Богиня-Берегиня – дарує життя на землі, охоронниця всього живого.
4.Обговорення ескізів писанок (вияснення, яке побажання на них закодоване).
ІІІ. Практична робота, поточний інструктаж.
-Існує міф про те, чому люди на Великдень пишуть писанки.
Десь високо в горах, серед скель, прикутий міцними ланцюгами лютий Нехрист. Щороку навесні він посилає свої посланців на землю, щоб ті дізнались, як живуть люди. Дуже радіє він, коли між людьми немає злагоди, любові. А коли чує звістку про добрі стосунки, мир між людьми, то лютує. Та найстрашнішою для нього є звістка про те, що люди пишуть писанки. Бо вважається , що допоки люди писатимуть писанки, буде добро і злагода між людьми.
Писанка – це своєрідна листівка, яка містить побажання від людини, яка її виготовила.
Тож давайте і ми з вами створимо символічне «Великоднє дерево». Для цього кожен з вас створить свою власну писанку-листівку, в якій зашифроване добре побажання для нашої з вами рідної України та нашого народу, що переживають зараз нелегкі часи. Використовуйте традиційні символи для виконання роботи, з якими ми ознайомились .
(Діти виконують нескладні «писанки» на аркушах, використовуючи традиційні орнаменти, прикріплюють на «Великоднє дерево», пояснюючи, яке побажання міститься на їхній писанці)
ІV.Прикрашання спільного Великоднього дерева.
V.Підсумок уроку.
VІ.Домашнє завдання.
-Зробіть і вдома своїм рідним закодовані писанки з найкращими побажаннями.
VІІ.Прибирання робочих місць.
Використана література
1.http://bestgif.su/photo/religija/khristos_voskres/34-0-1754
2. http://babiki.ru/blog/boltalka/7578.html
3.http://www.google.com.ua/imgres?hl=uk&sa=X&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=LRYNSGMflxnVWM:&imgrefurl=http://educat.at.ua/publ/dopomizhni_materiali_dlja_stvorennja_prezentacij/shabloni/5&docid=ODbujL-
4. Матеріали сайту: teacher.at.ua