Урок "Великодні роздуми"

Про матеріал
Урок з образотворчого мистецтва для учнів 5 класу, який познайомить дітей з традицією написання писанок на Великдень, з видами великодніх яєць, із символвми великодніх яєць.
Перегляд файлу

Світле свято Великдень

Мета:

Ознайомити дітей з різними видами великодніх яєць, обереговою символікою у писанкарстві, символікою кольорів, народними традиціями і повір’ями, пов’язаними з Великоднем, вчити втілювати в роботі задумане, передавати побажання за допомогою традиційних символів;

розвивати пам’ять, увагу, вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки;

виховувати повагу до культурної спадщини, комунікативну і творчу компетентності, повагу до однокласників.

Обладнання. на дошці плакат «Види великодніх яєць», «Символи на писанках», «Великоднє дерево» для практичної роботи.

Епіграф

Писанка – це неповторне багатство…

Його треба берегти, як безцінний скарб.

                                                     О. Довженко

Хід уроку

І. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми

Учень:

Я чую, дзвін гуде. Гуде

Далеко ген полями

І кличе всіх, хто тут живе:

«Христос Воскрес! Він з нами!»

-Сьогоднішній наш урок присвячений Великодню. Ми з вами зробимо символічне Великоднє дерево, прикрасивши його своїми писанками –оберегами.

ІІІ. Вивчення нового

1.Бесіда-розповідь

-Переважно на квітень припадає найголовніше християнське свято Великдень.

-Чому це свято називають Великдень або Великий день?

  •                  Сама назва вказує на те, що це не звичайний, а великий день. Величне свято, яке споконвіку символізувало перемогу над силами темряви і зла, уособлювало примирення і прощення. Воно нагадує нам про любов і милосердя, страждання і біль, одвічні людські цінності.

Учень.

Душа стає в цю днину молодою,

Забувши, що слова бувають злі,

І повняться страждання добротою

На ранньому скоромному столі.

Великдень всіх нас на гостини просить,

Малює сонце полотно небес,

І крашанку, як усмішку, підносить

Христос Воскрес!

Воістину Воскрес!

Учитель:

-Не можна уявити собі великодніх свят без барвистих різнокольорових писанок, крашанок. У жодного народу немає таких прекрасних писанок , як в українців.

-А чи знаєте ви, чому саме яйце так вшановувалось?

-Навесні, коли перші сонячні промені, пробиваючи зимові хмари, торкаються землі, коли на очах починають зникати величезні снігові кучугури, а крижані ланцюги, що немовби скували все живе, перетворюються у дзвінкі струмочки, звертались люди до неба і, простягаючи руки, закликали весну.

З вирію прилітали птахи – вісники весни, вісники сонця. В собі вони несли яєчка – емблему Сонця, життя, воскресіння, народження. Бо саме весно. Птахи починають нести яйця і висиджувати пташенят. А сам жовток і кольором, і формою нагадує Сонце.

За давніми легендами весь світ виник з велетенського яйця: із шкарлупи утворилось небо, із плівки – хмари, з білку – вода, з жовтка – земля.

2.Ознайомлення з різними видами Великодніх яєць (показ відповідних ілюстрацій).

-Коли готуються до Великодня, виготовляють різні види яєць:

а)крашанки – яйця, фарбовані в один колір. Їх  дарують на щастя рідним та друзям, бажаючи один одному здоров’я. З крашанок розпочинається великодній сніданок у кожній українській оселі.

Існує навіть легенда, що Діва Марія, аби розважити немовля Ісуса, пофарбувала варені яйця червоною, жовтою, зеленою фарбами.

Колір має своє символічне значення.

  •                  Жовтий, золотистий, оранжевий кольори означають тепло, надію, небесні світила, врожай в господарстві.
  •                  Червоний колір символізує добро, радість життя.
  •                  Зелений колір означає весняне пробудження природи, надію на гарний врожай.
  •                  Блакитний - небо, повітря, а також здоров'я.
  •                  Бурий, коричневий - землю.
    -Чорний колір - колір ночі, потойбіччя, всього невідомого і таємного.

б)крапанки – яйця, фарбовані в один колір і розмальовані крапочками (крапка – символ зерна).

в)шкрябанки – яйця, фарбовані в один колір і на них гострим предметом прошкрябаний символічний візерунок;

г)мальованки – яйця, розмальовані за допомогою фарб та пензлика;

д)писанки -  яйця, розмальовані різними магічними знаками за допомогою воску, писачка та спеціальних фарб.

3.Ознайомлення із значенням символів на писанках.

-Зараз на Великодніх яйцях малюють різні візерунки, просто прикрашаючи яйце. А раніше правильно написана писанка вважалась могутнім талісманом, що оберігав людину від різних негараздів.

-Що ж це за символи і яке вони мали значення? (на дошці плакат із символами)

Ромб – знак Землі, її родючості.

Хрест, зірка – символи Сонця та тепла.

Квіти, гілки – символ рослинності, молодості та краси.

Хвиля – символ води, небесної вологи.

Риби – символ здоров’я.

Птахи – істоти, що можуть наблизитись до світу Богів, предвісники весни.

Дубове листя – чоловіча сила.

Богиня-Берегиня – дарує життя на землі, охоронниця всього живого.

4.Обговорення ескізів писанок (вияснення, яке побажання на них закодоване).

ІІІ. Практична робота, поточний інструктаж.

-Існує міф про те, чому люди на Великдень пишуть писанки.

Десь високо в горах, серед скель, прикутий міцними ланцюгами лютий Нехрист. Щороку навесні він посилає свої посланців на землю, щоб ті дізнались, як живуть люди. Дуже радіє він, коли між людьми немає злагоди, любові. А коли чує звістку про добрі стосунки, мир між людьми, то лютує. Та найстрашнішою для нього є звістка про те, що люди пишуть писанки. Бо вважається , що допоки люди писатимуть писанки, буде добро і злагода між людьми.

Писанка – це своєрідна листівка, яка містить побажання від людини, яка її виготовила.

Тож давайте і ми з вами створимо символічне «Великоднє дерево». Для цього кожен з вас створить свою власну писанку-листівку, в якій зашифроване добре побажання для нашої з вами рідної України та нашого народу, що переживають зараз нелегкі часи. Використовуйте традиційні символи для виконання роботи, з якими ми ознайомились .

(Діти виконують нескладні «писанки» на аркушах, використовуючи традиційні орнаменти,  прикріплюють на «Великоднє дерево», пояснюючи, яке побажання міститься на їхній писанці)

ІV.Прикрашання спільного Великоднього дерева.

V.Підсумок уроку.

  •                  Нехай наше «Великоднє дерево» стане символом миру та злагоди між людьми.

VІ.Домашнє завдання.

-Зробіть і вдома своїм рідним закодовані писанки з найкращими побажаннями.

VІІ.Прибирання робочих місць.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література

1.http://bestgif.su/photo/religija/khristos_voskres/34-0-1754

2. http://babiki.ru/blog/boltalka/7578.html

3.http://www.google.com.ua/imgres?hl=uk&sa=X&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=LRYNSGMflxnVWM:&imgrefurl=http://educat.at.ua/publ/dopomizhni_materiali_dlja_stvorennja_prezentacij/shabloni/5&docid=ODbujL-

4.   Матеріали сайту: teacher.at.ua

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 жовтня
Переглядів
67
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку