МИСТЕЦТВО
7 клас
Орієнтовне календарно-тематичне планування уроків
(авт. Олена Гайдамака, Наталія Лємешева)
розроблено відповідно до модельної навчальної програми «Мистецтво. 7-9 класи» (інтегрований курс)
для закладів загальної середньої освіти (авт. Гайдамака О.В., Лємешева Н.А.)
Умовні позначення:
СММ – сприймання й аналіз – інтерпретація музичного мистецтва
СОМ – сприймання й аналіз – інтерпретація образотворчого мистецтва
СКМ – сприймання й аналіз – інтерпретація кіномистецтва, відеофрагментів
ХТД – художньо-творча діяльність
П – поняття
Тема. Дата проведення |
Мистецтво: образотворче мистецтво |
Дата |
Примітка |
|||||||
Вступ. |
||||||||||
|
Ознайомлення з візуальними мистецтвами. Властивість естетичних переживань. Художній образ як втілення змісту твору. Повторення про види образотворчого мистецтва. СОМ: Лоренцо Квінн «Сила природи», Жан Поль Хааг «Юний критик» ХТД: Створення композиції з художніми матеріалами та інструментами, які найчастіше допомагають самовиразитися в художній творчості (техніка та художні матеріали за вибором).
П: візуальне мистецтво, естетичні переживання, види мистецтва (візуального й образотворчого). |
|
|
|||||||
|
Художня спадщина - основа розвитку сучасного мистецтва. Вплив сучасних творів мистецтва на людину. Повторення про жанри образотворчого мистецтва. СОМ: Ен Вале-Костер «Атрибути живопису, скульптури й архітектури», Робін Бенкс, Марта Бельмега робота із серії «Мотанки» ХТД: Створи композицію для реклами мистецьких занять (гуртків, студій, ансамблів тощо) твоєї школи (художня техніка, інструменти та матеріали за вибором). Надихайся творчістю Ерін Хітон. П: художня спадщина, жанр образотворчого мистецтва. Проєктна діяльність. Створення медіазбірника «Мистецькі надбання людства: твори українських митців і мисткинь та вихідців з України».
|
|
|
|||||||
Розділ І. МИСТЕЦТВО ПРО ЛЮДИНУ
|
||||||||||
|
Декоративно-ужиткове мистецтво – його сучасність і актуальність в усі часи. Види. Знаки - символи. СОМ: світлини із роботами митців декоративно-ужиткового мистецтва різних видів. ХТД: малювання декоративно-графічної композиції «Тризуб» із давніми знаками чи символами України (графічні матеріали за вибором). П: Декоративно-ужиткове мистецтво, символ, знак |
|
|
|||||||
|
Вишивки - етнічний бренд й «код нації». Типи орнаментів за композицією: стрічковий, центричний (розетковий), сітчастий. Символи візерунків орнаментів вишивок. Симетрія як композиційний засіб. СОМ: світлини із вишитим одягом, зразки орнаментів різних типів за композицією та мотивом. СКМ: Відео Всеукраїнської школи онлайн «7 клас. Мистецтво. Декоративно-ужиткове мистецтво: традиції і сучасність (вишивка, ткацтво)» ХТД: Розробка ескізу орнаменту вишивки для виробів з текстилю для підлітків (графічні матеріали за вибором) П: вишивка, орнамент, рапорт
|
|
|
|||||||
|
Писанка - твір-мініатюра та оберіг. Писанкарство. Знаки-символи на писанках. СОМ: світлини із писанками, Михайло Чорний «Писанки», Олег Шупляк «Писанковий край». СКМ: відео від музею декоративного мистецтва ім. І.Гончара «Великодні українські писанки | Pysanky - Ukrainian Easter Eggs» ХТД: створення збірника розмальовок із теми писанкарства (колективна робота)
П: писанка, писанкарство, гармонія. |
|
|
|||||||
|
Керамічна справа в Україні від найдавніших часів і до нині. Гончарство та символічна мова гончарних виробів. Осередки гончарства в Україні. СОМ: світлини з українською керамікою СКМ: відео «Косівська мальована кераміка потрапила до репрезентативного списку ЮНЕСКО» ХТД: створення магніту на холодильник у вигляді українського керамічного посуду (ліплення із пластичних матеріалів (солоне тісто або паперова маса, повітряний пластилін, полімерна глина тощо) з подальшим розписом. П: кераміка, гончарство |
|
|
|||||||
|
Настінний розпис. Характерні особливості народних розписів України. Дерево життя - панівний образ українського настінного розпису. СОМ: світлини зі зразками настінних розписів та розписи із зображенням дерева життя. ХТД: створення ескізу настінного розпису «Вазон» в українській традиції для приміщень твоєї школи (художні матеріали та техніка за вибором). П: настінний розпис, народний розпис. |
|
|
|||||||
|
Традиційні народні іграшки України, сучасні еко іграшки. Вплив іграшки на розвиток дитини. СОМ: світлини із традиційними народними іграшками та сучасними іграшками. ХТД: Колективна робота. Створення ескізу сучасних іграшок для української іграшкової фабрики (графічні матеріали). П: традиційна народна іграшка, екоіграшка, лялька-мотанка
|
|
|
|||||||
|
Архітектура як вид мистецтва й простір історій:. Типи архітектури. Архітектурні візитки країни. Взаємозв’язки графіки та архітектури. СОМ: Колізей. Рим. Італія; Собор Паризької Богоматері, Париж, Франція; Історична частина міста Тбілісі СКМ: 7 клас. Мистецтво. Архітектура та її види. Архітектура рідного краю ХТД: Робота в групах. Аналіз інформації з листівок Малювання авторської листівки із зображенням твору архітектури у змішаній техніці (акварель, графічні матеріали за вибором). П: Архітектура (зодчество); листівка (поштова картка, аркушівка) |
|
|
|||||||
|
Цінність роботи творців архітектури. Архітектурний образ. Мова архітектури. Архітектурна композиція. СОМ: будівля угорського парламенту, Будапешт, Угорщина; Танцюючий дім. Прага.Чехія; будинок з химерами, костел Св. Миколая м Київ, Україна. Перегляд. Мистецтво. Архітектура: конструктивні та декоративні елементи архітектурних споруд. Владислав Городецький – архітектор «Будинку з химерами», збудованого для коханої дружини / ГРА ДОЛІ. ХТД: малювання силуетний пейзаж з будівлями свого міста / селища (гуаш). П: архітектор, архітектурний образ, архітектурна композиція. |
|
|
|||||||
|
Синтез мистецтв в архітектурі: органічна взаємопов’язана єдність скульптури, монументального живопису та архітектури. СОМ: інтер’єр Софійського собору в Києві, Сен-Шапель, Париж, Ансамбль Віторіано, Рим; світлини з муралами Жульєна Маланда (Попасна), Антоніо Коррейя(Черкаси), Олександри Марченко (Вінниця). СКМ: 7 клас. Мистецтво. Архітектурний ансамбль: синтез архітектури, скульптури, живопису ХТД: Створення ескізу муралу із зображенням голубів. П: синтез мистецтв, мурал |
|
|
|||||||
|
Художня злагодженість і гармонійна єдність в архітектурному ансамблі. Його композиція й різновиди за функціональним призначенням на прикладі архітектури Іспанії. СОМ: Алькасар Сеговії; Площа Іспанії (Севілья); монастир СанЛоренцодеЕльЕскоріал, Альгамбра, Парк Гуель (Барселона) Перегляд: «Геній модерну і поет каменю – історія найскандальнішого архітектора Іспанії Антоніо Ґауді» ХТД: Створення 3D-аплікації з архітектурним ансамблем. П: архітектурний ансамбль |
|
|
|||||||
|
Архітектура Індії: традиції і сучасність. Синтез архітектури і скульптури. Перспектива. СОМ: Піраміди Мадурая, Храм Лотоса, Червоний форт, багатоквартирна вежа у Мумбаї. ХТД: малювання арки Брама до Індії (Мумбай) у кутовій перспективі (кольорові олівці) П: точка сходження, фронтальна перспектива , кутова перспектива |
|
|
|||||||
|
Архітектурне мистецтво Японії: традиції і сучасність. Гармонія архітектури і природи. Аналіз дерев’яних культових споруд Японії і України. СОМ: пагода. Панорама міста Токіо, архітектура майбутнього, проєкт штучного острова в Тихому океані «Зелене місто», Храм Монастир Хорю, Церква Святого Миколая Чудотворця (Колодне, Закарпаття) ХТД: написання монохромного зимового пейзажу з пагодою (туш або фарба одного кольору). П: па́года, монохромія |
|
|
|||||||
15. |
Перевір себе |
|
|
|||||||
Розділ ІІ. МИСТЕЦТВО ДЛЯ ЛЮДИНИ |
||||||||||
16. Мистецькі практики сьогодення |
Дизайн та дизайнери. Види сучасної дизайнерської діяльності, їх зв’язок зі сферами життєдіяльності людини. СОМ: світлини із зображенням велосипеда різних часів, логотипів LEGO, зразки колажів. СКМ: відео «7 клас. Мистецтво. Дизайн та його види» ХТД: аналіз і обговорення візуальної інформації логотипів LEGO. Робота з медіатекстом «Яка історія логотипа LEGO?» Створення колажу із зображенням видів дизайну «Людина – дизайн – життя» П: дизайн, дизайнер |
|
|
|||||||
17. Мистецькі практики сьогодення (продовження) |
Креатив у дизайні і бізнесі. Діяльність креативних дизайнерів у компаніях. Генерація ідеї. СОМ: світлини із рекламним рішенням, пакуванням товарів ХТД: обговорення чому для креативного дизайнера важливе мислення «поза шаблоном» та м’які навички: комунікабельність, уміння сприймати критику, увага до деталей та щодо того, що потрібно для народження креативу. Створення світлин страв, що містять меседж «Здорове харчування – це модно». П: креатив |
|
|
|||||||
18. Мистецькі практики сьогодення Мистецькі практики сьогодення (продовження)(продовження) |
Графічний дизайн та розмаїтість його популярних видів. Повторення особливостей засобів художньої виразовості графіки. Особливості професії графічного дизайнера. СОМ: світлини афіш джазової музики, рекламні банери, листики тощо ХТД: аналіз візуальної інформації робіт графічних дизайнерів; малювання композиції, що «розповідатиме» мовою графіки про джазових виконавців та їхню музику П: графічний дизайн.
|
|
|
|||||||
19. Мистецькі практики сьогодення (продовження) |
Контент вебсайтів для взаємодії та привернення уваги (ілюстрації, маскоти, відеоролик). Робота вебдизайнерів. Особливості професії вебдизайнера. СОМ: світлини із зображенням різного контенту вебсайтів. ХТД: робота з медіатекстом моушн-дизайн: 20 прикладів анімованих ілюстрацій; аналіз послідовності створення моушн-дизайну; розроблення контент-дизайн для сайту або вебзастосунку про мистецтво. П: вебдизайн, моушн-дизайн, контент сайту, маскот. |
|
|
|||||||
20. Мистецькі практики сьогодення (продовження) |
Промисловий дизайн його об’єкти. Особливості професії промислового дизайнера. СОМ: світлини із зображеннями різних промислових виробів. ХТД: обговорення як дизайн може змінювати світ, впливати на економічний розвиток; розроби дизайн фіксатора проводу чи підставки-тримача для свого гаджета й виліпи його з повітряного пластиліну П: промисловий дизайн. |
|
|
|||||||
21. Мистецькі практики сьогодення (продовження) |
Транспортний дизайн, як він змінює життя людей та його розвиток впливає на комерційний успіх. Автомобільний дизайн. Особливості професії дизайнера автомобілів. СОМ: світлини із транспортними засобами Ів Россі, Community Cars, Dahir Insaat. ХТД: обговорення, що повинен знати й уміти дизайнер автомобіля; малювання ескізу транспорту майбутнього (графічні техніки за вибором) П: транспортний дизайн, автомобільний дизайн. |
|
|
|||||||
22. Мистецькі практики сьогодення (продовження) |
Імідж людини й що потрібно для його створення. Особливості професії фешн (fashion)-дизайнера. СОМ: фотопортрети Сальвадора Далі, Джоні Деппа, кадр фільму «Барбі», 2023, «Бітлз, «KALUSH» СКМ: відео Je suis fou du chocolat Lanvin ! ХТД: обговорення особливостей іміджу людини, художнього образу персонажу; створення ескізу яскравого образу друга чи подруги. П: імідж, фешн (fashion)-дизайн, фешн (fashion)-дизайнер. |
|
|
|||||||
23. Мистецькі практики сьогодення (продовження) |
Дизайн одягу його вплив на життя людини. Особливості професії дизайнера одягу. СОМ: світлини з показу колекції бренду СТРІЙ, Ecoalf осінь / зима 2019, модних брендів Walter Van Beirendonck й ALÉMAIS., Жан-Батіст Шарпантьє «Родина герцога Пеньєвр, або Чашка шоколаду», світлина із сценічними образами Тейлор Свіфт, світлини робіт Аякс Лі. ХТД: створення колажу: наклеювання на свій фотопортрет паперового «одягу» для підлітків (одяг для школи, відпочинку або подорожей) за мотивами світлин Аякс Лі. П: дизайнер одягу |
|
|
|||||||
24. Нові території мистецтва |
Синтез мистецтв у сценографії. Декорації як основа художнього оформлення вистави. Дизайн декорацій та дизайн театральних костюмів. СОМ: світлини вистави «Маленький принц» за мотивами однойменного твору Антуана де Сент-Екзюпері. ХТД: обговорення особливостей декорацій сучасних театральних вистав; розроблення сценографії вистави для шкільної постановки «Маленький принц» за мотивами однойменного твору Антуана де Сент-Екзюпері. П: сценографія, декорації реквізит, дизайн декорацій, дизайн театрального костюма. |
|
|
|||||||
25. Нові території мистецтва (продовження) |
Дизайн середовища, оформлення екстер’єру. Манера живописного письма художніх образів Руанського собору. СОМ: світлини із екстер’єром будівлі храму Гефеста (Афіни), собору Святого Петра (Рим), готелю Bab Al Qasr (Абу-Дабі), вежа Бурдж-Халіфа (Дубай, ОАЕ), Йоганнес Босбум. «Набережна Парі в Руані», Клод Моне. Картини із серії «Руанський собор». ХТД: виконання акварельного етюду з екстер’єром готичного собору П: екстер’єр |
|
|
|||||||
26. Нові території мистецтва (продовження) |
Дизайн середовища, оформлення інтер’єру. Особливості роботи дизайнера інтер’єру. СОМ: Вільям Пейн «Бальна зала, Віндзорський замок», Ебенезер Кроуфорд «Юний Моцарт та його батько Леопольд під час занять музикою» ХТД: обговорення того, що можуть розповісти інтер’єри про життя людей та яким має бути дизайн щоб допомагати людям; виконання замальовки сучасних меблів для вітальні (графічні матеріали). П: інтер’єр, дизайнер інтер’єру.
|
|
|
|||||||
27. Нові території мистецтва (продовження) |
Дизайн інтер’єру низка рішень для його оформлення. Засоби візуального мистецтва у дизайні інтер’єру. СОМ: скульптура Марілен Саллес «Вираження душі», світлини сучасних інтер’єрів, стільці з колекції Донна Вілсона. ХТД: створення затишку у своєму інтер’єрі з того, що знайдеться під руками. П: інтер'єр, дизайн інтер’єру, фактура. |
|
|
|||||||
28. Нові території мистецтва (продовження) |
Використання підказок природи у біотек архітектурі. Навіщо архітектори створюють макети будівель. СОМ: світлини із біотек архітектурою. ХТД: обговорення особливостей біотек архітектури та чим вона корисна для людей і довкілля; ліплення макету об’ємної композиції з біотек-будиночком за зразком або втіли свій задум (пластичні матеріали за вибором: солоне тісто (паперова маса), пластикова пляшка, фольга). П: біотек, архітектурний макет. |
|
|
|||||||
29. Нові території мистецтва (продовження) |
Архітектура у кінематографі. Пропорція і масштабність у архітектурі. СОМ: кіноафіша аніме «Дитя погоди» (2019, реж. Макото Сінкай), кадр х/ф «Зоряні війни» (1977–2019, реж. Джордж Лукас), світлини незвичайних будинків, ілюстрації книжки «Аліса в Країні Див» Льюїса Керрола ХТД: придумування сюжетної лінії документального фільму про один з незвичайних будинків; малювання екстер’єру та прибудинкової території незвичайних будинків для мультиплікаційного фільму (техніка та художні матеріали за вибором). П: пропорція, масштабність, екстер'єр. |
|
|
|||||||
30. Нові території мистецтва (продовження) |
Створення сучасного ігрового світу для успіху комп’ютерної гри. Особливості роботи творців комп’ютерних ігор. Піксельна графіка. СОМ: скріншоти комп’ютерних ігор «Sayri: The Beginning», «FEZ»; зразки піксельних малюнків. ХТД: порівняння робіт піксельної графіки з вишивкою бісером, лего, пазлами, схемами тощо. Обговорення чому кожний піксель важливий; піксельну графіку із зображеннями персонажів чи тлом для комп’ютерних ігор. П: піксельна графіка, піксельний малюнок. |
|
|
|||||||
31. Нові території мистецтва (продовження) |
Нетарт. Чим вирізняються цифрові твори. Безмежні можливості для творчості й художнього вираження у всесвітній павутині. СОМ: наскельний малюнок з печери Ласко та роботу Obvious, а Джейсон Аллен «Theatre D’opéra Spatial», роботи в Paint Конча Гарсія Сера. ХТД: малювання з геометричних фігур пейзажу у графічному редакторі Paint. П: нетарт. |
|
|
|||||||
32. |
Перевір себе. |
|
|
|||||||
33-34 |
Уроки-узагальнення, презентація проєктів тощо |
|
|
|||||||