Я досліджую світ
за Типовою освітньою програмою під керівництвом О.В. Савченко,
до підручника «Я досліджую світ» 2 клас (авт. Грущинська І. В.; Хитра З.М.)
№ п/п |
Дата |
Тема |
Очікувані результати |
Перше дослідження «Людина в суспільстві» Я – людина розумна! |
|||
1 |
|
Я росту і розвиваюсь |
Має уявлення про ріст, розвиток як загальні ознаки, притаманні всім живим істотам (організмам); досліджує зміни, що відбуваються з тілом людини та своїм; розрізняє фізичний і розумовий розвиток людини; вимірює з допомогою дорослих свої зріст і масу; описує свій ріст і розвиток; формулює висновок, що потрібно для росту та гармонійного розвитку людини |
2 |
|
Стежу за своєю поставою |
Має уявлення про поставу людини; визначає ознаки правильної постави; досліджує правильність своєї постави; характеризує правила вироблення правильної постави; встановлює позитивні та негативні впливи на формування постави; ухвалює рішення щодо запобігання порушенню своєї постави |
3 |
|
Мій характер. Ввідна діагностувальна робота. |
Має уявлення про характер людини; розпізнає позитивні та негативні риси характеру; описує риси свого характеру, власні захоплення, те, що відрізняє особу від інших; визначає вплив характеру на поведінку людини; формулює висновок про вплив характеру на здоров’я людини |
Як жити у злагоді? |
|||
4 |
|
Суспільство |
Має уявлення про суспільство; порівнює спільноти тварин і людей; пояснює значення природи і суспільства; називає різні спільноти людей; встановлює, що сім’я є первинним й основним осередком суспільства; дотримується правил поведінки, що засвідчують повагу до рідних й інших членів суспільства |
5 |
|
Поведінка серед людей |
Має уявлення про поведінку людини; пояснює особливості поведінки в сімї, серед однолітків, у школі; висловлює оцінні судження щодо своїх вчинків та інших людей; співпрацює в групах для досягнення спільних цілей; дотримується спільних цілей; дотримується встановлених правил поведінки серед людей |
6 |
|
Спілкування. |
Має уявлення про ввічливі слова; доречно вживає ввічливі слова в різних ситуаціях; висловлює оцінні судження щодо різних видів спілкування; не порушує права інших дітей, виявляє і засуджує вчинки, які ображають або принижують інших; дотримується правил культурного спілкування |
Ми – громадяни України |
|||
7 |
|
Громадяни своєї країни. Громадянські права та обов’язки як члена суспільства |
Визначає, хто є громадянами своєї країни; розпізнає права й обов’язки дітей та дорослих; встановлює зв'язок прав та обов’язків людини; дотримується прав людини і виконує свої обов’язки вдома, у школі |
8 |
|
Пізнання свого краю, історії, і символів держави |
Описує державні символи України; розпізнає державні та народні символи України; досліджує значення державних символів; добирає інформацію про символи своєї країни; шанобливо ставиться до державних символів держави |
9 |
|
Славетні українці |
Досліджує історію своєї країни та рідного краю; розпитує старших про минуле, історичні події та видатних людей, захисників та захисниць; бере активну участь у спільних заходах державного значення; дотримується встановлених правил поведінки під час державних свят і громадських заходах |
Дорога до рідного краю |
|||
10 |
|
Мій рідний край на карті України |
Розпитує та збирає інформацію про свій край; має уявлення про карту, її умовні позначення; порівнює фото місцевості з картою; уміє користуватися картою України, розпізнає умовні позначення на карті |
11 |
|
Пізнання свого краю, історії. Особистості, які прославили мій край. |
Має уявлення про пам’ятки природи й історії свого краю; збирає інформацію про відомих особистостей свого краю; розпитує старших про минуле, бере активну участь у громадських заходах; робить висновок про збереження культурної спадщини свого краю |
12 |
|
Застосовуємо знання щодня. Тематична діагностувальна робота з теми «Людина в суспільстві» |
Оцінює результати навчальних досягнень свого першого дослідження «Людина в суспільстві» |
Друге дослідження «Людина і природа восени» Спостереження за явищами пророди |
|||
13 |
|
Аналіз тематичної діагностувальної роботи. Осінні місяці |
Називає осінні місяці; явища в живій та неживій природі восени; розпізнає сезонні зміни в неживій та живій природі |
14 |
|
Явища природи |
Має уявлення про вплив Сонця на природні явища; називає осінні явища в живій та неживій природі; розпізнає зміни в неживій та живій природі |
15 |
|
Урок-екскурсія. Змінюється в природі та житті людей восени. |
Досліджує вплив Сонця на осінні явища природи; спостерігає за осінніми явищами в неживій та живій природі, працею та життям людей; наводить приклади зв’язку людини та природи; розпізнає зміни в неживій та живій природі |
Прикмети осені |
|||
16 |
|
Вимірювання температури повітря |
Застосовує знання про будову термометра; здійснює вимірювання температури різних об’єктів; усвідомлює правила користування термометром |
17 |
|
Стан неба. Виникнення хмар в природі. Види опадів |
Має уявлення про властивості повітря та води; розуміє, як відбувається виникнення хмар у природі; називає стани неба/хмарності; розпізнає різні види опадів; наводить приклади залежності людини від стану погоди; формулює висновок про стан неживої природи і погоди восени |
18 |
|
Вітер. Виникнення вітру в природі. Дії вітру |
Має уявлення про властивості та склад повітря; розуміє, як відбувається виникнення вітру в природі; наводить приклади дії вітру, що має різну силу; встановлює наслідки дії вітру для природи та життя людини; розпізнає корисну та шкідливу дію вітру |
Погода восени |
|||
19 |
|
Погода. Ознаки погоди |
Має уявлення про вплив тривалості сонячного освітлення на погоду; називає ознаки погоди; наводить приклади спостережень за погодою восени; розуміє, у якій послідовності потрібно спостерігати за погодою; формулює висновок про вплив погоди на життя людини |
20 |
|
Одягаємося за погодою |
Приймає рішення щодо вибору одягу та взуття відповідно до погоди з користю для здоров’я і безпеки; застосовує знання про погоду в конкретних життєвих ситуаціях; характеризує правила гігієнічної поведінки |
21 |
|
Засоби запобігання хворобам восени |
Має уявлення про інфекційні та неінфекційні хвороби; ухвалює рішення щодо правил поведінки під час захворювання на інфекційну хворобу; характеризує способи запобігання інфекційним хворобам; застосовує в житті правила поведінки під час епідемії та карантину |
Рослини восени |
|||
22 |
|
Рослини зустрічають осінь |
Називає осінні явища в житті рослин; встановлює взаємозв’язки між змінами в неживій природі та житті рослин; наводить приклади видів діяльності людини, пов’язаних зі станом осінньої природи; застосовує знання про рослини в навчальних і життєвих ситуаціях |
23 |
|
Причини жовтіння та опадання листя |
Має уявлення про причини настання осінніх явищ в житті рослин; проводить досліди з метою виявлення природних барвників; спостерігає за зміною забарвлення листя на деревах і кущах; розуміє, що в природі ніщо не пропадає марно на прикладі опалого листя й утворення перегною; застосовує знання про осінні явища в житті рослини в навчальних і повсякденних ситуаціях |
24 |
|
Розселяються рослин восени |
Має уявлення про значення плодів і насіння для розмноження рослин та поширення їх у природі; наводить приклади різних способів розселення рослин; формулює висновок про значення поширення рослин для природи і життя людей |
Тварини восени |
|||
25 |
|
Зміни у житті комах і риб восени |
Називає основні ознаки будови комах і риб; наводить приклади найпоширеніших представників комах і риб; виявляє причини поступового зникнення комах восени; розуміє залежність життя комах і риб від змін, які відбуваються в природі восени; застосовує знання про вплив змін в природі на життя та поведінку комах і риб восени |
26 |
|
Перелітні та осілі птахи. Перельоти птахів |
Називає основні ознаки птахів; наводить приклади найпоширеніших представників птахів; розпізнає представників перелітних та осілих птахів у природі; розуміє, що спонукає перелітних птахів відлітати у теплі краї, а осілих залишатися в своїй місцевості; формулює висновок про причини осінніх перельотів птахів. |
27 |
|
Осінні турботи звірів |
Називає основні ознаки будови звірів; наводить приклади найпоширеніших представників звірів; спостерігає за поведінкою звірів (білки, їжака) восени; розуміє, що допомагає звірам підготуватися до зими; виявляє причини залягання у сплячку в одних звірів, та активного способу життя в інших; застосовує знання про життя та поведінку звірів в навчальних і життєвих ситуаціях |
Праця і відпочинок людей восени |
|||
28 |
|
Праця людей восени |
Називає відмінності між культурними і дикорослими рослинами; пояснює, яка праця нагальна восени; виявляє, для чого восени люди збирають насіння культурних рослин; ухвалює рішення щодо простих побутових ситуацій з користю для природи |
29 |
|
Підготовка людей до зими |
Сортує різні групи культурних рослин за їхнім призначенням; наводить приклади різних груп культурних рослин, урожай яких збирають восени; розуміє, чому люди повинні проводити різні види робіт восени; ухвалює рішення щодо простих побутових ситуацій з користю для здоров’я і безпеки |
30 |
|
Осінні свята |
Розпитує та збирає інформацію про осінні свята; називає сучасні та давні свята в Україні; розуміє їхнє значення в історії нашого народу; досліджує традиції проведення минулих і сучасних свят; активно долучається до спільних заходів державного значення; дотримується вставлених правил поведінки під час проведення урочистостей |
Здорова й безпечна поведінка восени на природі |
|||
31 |
|
Отруйні рослини |
Має уявлення про корисні та небезпечні для здоров’я дари осені; розпізнає та називає отруйні рослини; пояснює правила безпечної поведінки серед природи; усвідомлює, що самолікування рослинами може бути небезпечним для здоров’я |
32 |
|
Тварини, яких варто стерегтися восени |
Має явлення, що не всі тварини в природі є безпечними для людини; розпізнає та описує небезпечних та отруйних тварин та ситуації, у яких може опинитися дитина; самостійно ухвалює рішення щодо вибору того, як потрібно поводитися з тваринами в природі; усвідомлює, що перебування серед природи повинно бути корисним і безпечним для здоров’я |
33 |
|
Гриби та їхнє значення для здоров’я людини |
Знає про існування їстівних та отруйних грибів; розпізнає та описує їстівні та отруйні гриби на зображеннях; розуміє необхідність дотримання правил збору грибів з користю для здоров’я і своєї безпеки; пояснює, від чого залежить безпека людини під час перебування на природі |
Охорона природи восени |
|||
34 |
|
Клопоти з опалим листям |
Має уявлення про турботи, які приносить осінь в міста і села; аналізує побутові ситуації, пов’язані зі спалюванням опалого листя, стерні, соломи, поживних залишків чи сміття; досліджує, як процес горіння впливає на чистоту повітря, а відтак на здоров’я й безпеку життєдіяльності людей; розуміє значення перегною як добрива для рослин і способи його утворення; формулює висновок про шкідливість спалювання різного непотребу для природи; усвідомлює важливість охорони повітря від забруднення |
35 |
|
Причини настання осені та інші пір року |
Аналізує свої записи в Календарі природи та погоди; має уявлення про причину настання пір року – зміну розташування (висоти) Сонця на небосхилі; встановлює залежність між щоденним полуденним розташуванням (висотою) Сонця і температурою та тривалістю дня і ночі впродовж осені; уміє пояснювати причини настання за літом осені на схематичних малюнках; називає пори року, назви осінніх місяців й природні явища в неживій та живій природі; наводить приклади залежності життя людини від стану погоди восени |
36 |
|
Застосовуємо знання щодня. Тематична діагностувальна робота з теми «Людина і природа восени» |
Оцінює результати навчальних досягнень свого другого дослідження «Людина і природа восени» |
Третє дослідження «Людина і природа взимку» Доба. Рік. Зимові місяці |
|||
37 |
|
Аналіз тематичної діагностува-льної роботи. Форма Землі |
Має уявлення про зорю Сонце, його форму та розміри у порівнянні з нашою планетою Землею; розуміє, що глобус – це зменшена модель земної кулі; наводить приклади інших моделей; пояснює походження слів «глобус», «модель»; надає докази кулястості Землі; застосовує знання про глобус в навчальних і життєвих ситуаціях |
38 |
|
Доба і рік |
Має уявлення про добове обертання Землі й річний рух Землі навколо Сонця, тривалість доби, року звичайного й високосного; пояснює на схематичному малюнку причини настання дня і ночі на Землі; моделює добове обертання та річний рух Землі; розпізнає добові та річні зміни в неживій та живій природі; застосовує знання про добові та річні зміни в природі в навчальних і життєвих ситуаціях |
39 |
|
Назви зимових місяців |
Знає назви зимових місяців та періодів зими, пояснює їхнє походження; пояснює за допомогою малюнка причини настання після осені зими і вказує на зміни в тривалості дня й ночі восени і взимку; спостерігає, як впливає зміна полудневого розташування Сонця на температуру повітря та інші показники погоди; наводить приклади зв’язку людини і природи |
Вплив Сонця на природу взимку |
|||
40 |
|
Урок-екскурсія. Спостереження за природою та життям людей узимку |
Спостерігає за полудневим розташуванням Сонця, показниками погоди й життям людей узимку; усвідомлює необхідність проведення спостережень за природою за певним планом з метою встановлення причинно-наслідкових зав’язків у природі; називає зимові явища в неживій та живій природі; наводить приклади взаємозв’язку між неживою й живою природою; досліджує форми сніжинок, виявляє їхню неповторність й різноманітність; розпізнає птахів, які прилітають до годівнички; формулює висновки щодо стану природи взимку |
41 |
|
Початок зими у твоєму краї |
Має уявлення про день зимового сонцестояння – сонцеворот, найкоротший день та найдовша ніч у році; виявляє вплив зміни розташування Сонця на початок зимового сезону; називає, коли настає календарна, астрономічна й справжня зима у своєму краї; досліджує, як можна визначити середньодобову температуру; спостерігає за змінами тривалості дня і ночі впродовж зими |
42 |
|
Погода взимку |
Досліджує, в яких станах перебуває вода взимку; називає зимові явища природи, повязані з замерзанням води; пояснює, які погодні явища називають несприятливими; має уявлення про процес утворення сніжинок; розповідає про сніг, снігопад, ожеледь, іній – прикметні ознаки зими |
Здорова й безпечна поведінка взимку |
|||
43 |
|
Зміцнення здоров’я взимку |
Називає, коли погода буває несприятливою взимку; наводить приклади залежності життя людини від стану погоди взимку; застосовує знання про погоду в різних життєвих ситуаціях; усвідомлює корисні поради щодо запобігання обмороження та переохолодження; ухвалює особисте рішення щодо зміцнення та загартування свого організму взимку; розповідає про те, як тварини запобігають переохолодженню |
44 |
|
Дорожні помічники |
Розпізнає та описує регульовані та нерегульовані перехрестя на дорогах і види дорожньої розмітки; знає групи дорожніх знаків (наказові, інформаційно-вказівні, заборонні, попереджувальні); усвідомлено застосовує у повсякденному житті правила безпечної поведінки на дорозі |
45 |
|
Безпека на дорогах узимку |
Розпізнає та описує небезпечні ситуації на дорозі; розуміє необхідність використання пішоходами світловідбивачів за поганої видимості на дорозі; усвідомлює небезпечні ситуації, які можуть трапитися на слизькій дорозі взимку |
Зимові свята |
|||
46 |
|
Свята, на які чекають узимку |
Розпитує старших про традиційні зимові свята та звичаї нашого народу; називає, які свята приносить зима; дотримується встановлених правил поведінки під час державних та народних свят, класних, шкільних і громадських заходів |
47 |
|
Святкування Різдва Христового в Україні та світі |
Розпитує і збирає інформацію про традиції святкування Різдва Христового в Україні та в різних країнах світу; розповідає з власного досвіду, які традиції святкування Різдва існують у своїй родині та в родинах однокласників і друзів; дотримується народних традицій і правил святкування Різдва |
48 |
|
Ялинка. Збережи життя ялинці! |
Розповідає про доцільність використання штучних ялинок з метою запобігання зрубування хвойних дерев; називає, які хвойні дерева використовують для прикрашання на зимові свята; ухвалює особисте рішення про необхідність охорони хвойних дерев від зрубування та пошкодження |
Рослини взимку |
|||
49 |
|
Рослини взимку. Стан зимового спокою у рослин. Пристосування рослин до зими |
Має уявлення про підготовку восени рослин до зими (листопад, потовщення кори на деревах) і перехід їх в стан зимового спокою; спостерігає за станом бруньок на гілках дерев і кущів у природі; досліджує розвиток, форму й будову бруньок під час проведення досліду в класі; висловлює власні судження про те, як різні групи рослин (дерева, кущі, трав’янисті рослини) пристосувалися до зими |
50 |
|
Догляд за кімнатними рослинами взимку |
Називає умови, необхідні для життя і розвитку рослин у природі, та в кімнатних умовах; розпізнає кімнатні рослини, знає їхні назви та правила догляду за ними; виявляє відмінності в догляді за кімнатними рослинами взимку; розповідає про свої улюблені кімнатні рослини і користь від них у приміщеннях; застосовує знання про догляд за кімнатними рослинами в побуті |
51 |
|
«Город» на підвіконні |
Добирає овочеві культури для вирощування їх на підвіконні; застосовує знання правил вирощування кімнатних рослин для догляду за «городом» на підвіконні; спостерігає за розвитком овочевих культур на підвіконні; розповідає, яку користь для здоров’я приносять зелені овочі взимку |
Тварини взимку |
|||
52 |
|
Небезпеки, які загрожують рибам узимку |
Має уявлення про загрозу для мешканців водойм від нестачі кисню у воді під кригою та пропонує способи запобігання цьому явищу; знаходить інформацію про температуру води у водоймах взимку, перебування одних риб (ляща, коропа, сома) на дні в зимувальних ямах та активне життя інших (окуня, щуки, судака); розповідає про зимове життя риб та інших мешканців водойм |
53 |
|
Особливості життя птахів узимку |
Виявляє, які зміни в природі взимку (зникнення зелених рослин та комах) впливають на життя птахів; називає птахів, яких узимку можна побачити в своїй місцевості, поділяє їх на групи (осілі, зимуючі); встановлює, що більше дошкуляє птахам узимку – холод, чи голод; пояснює, чому деякі птахи взимку перебираються ближче до житла людей; розповідає про особливості зимового життя птахів, вивішування годівничок і необхідність підгодовування птахів у голодну зимову пору |
54 |
|
Пристосування звірів до життя взимку |
Має уявлення про підготовку звірів восени до зими (накопичення жирових запасів, линяння, пошуки зимових укриттів); називає звірів, які продовжують вести активний спосіб життя та тих, які залягають на зиму в сплячку спостерігає за зимовим життям білки; пояснює, чому звірі, готуючись до зими, линяють |
Зимові турботи й радощі людей |
|||
55 |
|
Турбота людей про рослини й тварин узимку |
Пояснює, чому сніговий покрив називають теплою ковдрою для рослин, зокрема озимини; розуміє значення снігозатримання для весняного розвитку рослин; усвідомлює позитивні й можливі негативні впливи снігового покриву на життя рослин і тварин (поломка гілок, ушкодження дерев, травмування тварин льодовою кіркою під час ожеледиці, недоступність кормів); знаходить інформацію про необхідність створення людьми годівельних майданчиків для підгодовування лісових звірів узимку; досліджує глибину снігового покриву у своїй місцевості |
56 |
|
Радощі й небезпеки, які підготувала людям зима |
Розповідає про свої захоплення та ігри взимку, зимові види спорту; розпізнає та описує небезпеку на дорозі через зимові погодні умови; усвідомлює, як уберегтися від травм під час ожеледиці; розуміє небезпеку ходіння по кризі на водоймах; ухвалює рішення щодо побутових ситуацій з користю для здоров’я і безпеки |
57 |
|
Застосовуємо знання щодня. Тематична діагностувальна робота з теми «Людина і природа взимку» |
Оцінює результати своїх навчальних досягнень з третього дослідження «Людина і природа взимку» |
Четверте дослідження «Людина і світ» Земля – наша рідна планета |
|||
58 |
|
Аналіз тематичної діагностувальної роботи. Горизонт. Лінія горизонту |
Має уявлення про форму Землі, називає, що таке горизонт (обрій) і лінія горизонту (небокрай); розрізняє відкриту та закриту місцевість у природі та на зображеннях; пояснює зміст доказів кулястості Землі; застосовує знання про форму Землі та горизонт у навчальних і життєвих ситуаціях |
59 |
|
Основні сторони горизонту |
Має уявлення про розташування основних сторін горизонту (світу); називає і скорочено записує назви основних сторін світу; описує, як визначати сторони горизонту на місцевості за положенням Сонця; пояснює, що орієнтування означає вміння знаходити сторони горизонту; застосовує знання про орієнтування на місцевості в навчальних і життєвих ситуаціях |
60 |
|
Компас. Визначення сторін горизонту |
Має уявлення про компас, його будову та принцип роботи; уміє визначати сторони горизонту на карті та за компасом на місцевості; застосовує знання про визначення сторін горизонту за допомогою компаса в навчальних і життєвих ситуаціях |
Країни світу |
|||
61 |
|
Карта світу. Про що «розповідає» карта світу? |
Має уявлення про глобус, карту світу, півкулі Землі, екватор та полюси Землі; називає материки (континенти), частини світу та океани Землі; показую на карті частини світу, материки та океани; уміє використовувати карту світу в різних життєвих ситуаціях |
62 |
|
Країни, які є на Землі |
Має уявлення про різноманітність народів та країн у світі; називає найвідоміші країни світу та їхні державні символи; виявляє інтерес до інформації про інші країни і народи |
63 |
|
Прагнення країн до об’єднання. Приклади допомоги постраждалим від воєнних дій |
Має уявлення про Європейський Союз та інші міжнародні союзи; пояснює причини виникнення міжнародних союзів; усвідомлює необхідність толерантного ставлення до інших країн і народів; виявляє інтерес до інформації про країни світу та народи, які їх населяють; доводить важливість взаємозв’язків і взаємодії між країнами; усвідомлює важливість доброзичливого ставлення до людей інших національностей, до їхніх культур і звичаїв |
Культура народів світу |
|||
64 |
|
Народи, які є на Землі |
Має уявлення про Декларацію прав людини; пояснює рівність та єдність усіх людей на Землі; усвідомлює необхідність толерантного ставлення до представників інших народів, цікавиться відповідною інформацією; виявляє пізнавальний інтерес до інформації про інші країни і народи |
65 |
|
Різноманітність культур у світі. Самобутні традиції різних народів світу |
Має уявлення про різноманітність культур у світі; називає самобутні традиції різних народів світу; усвідомлює необхідність толерантного ставлення до культури та традицій інших народів, цікавиться відповідною інформацією; доводить на конкретних прикладах важливість взаємозв’язків і взаємодії між народами |
66 |
|
Країни, в яких живуть герої твоєї улюбленої казки |
Має уявлення про різноманітність культурної спадщини різних народів світу, описує неповторні традиції різних народів; усвідомлює необхідність толерантного ставлення до культур інших народів, цікавиться відповідною інформацією; на конкретних прикладах доводить важливість взаємозв’язків між культурами різних народів |
Вивчаємо культуру України |
|||
67 |
|
Україна на картах світу та Європи |
Має уявлення про розміщення України на карті світу; називає умовні позначення на карті; умовний центр Європи, географічний центр України; уміє користуватися картами України та світу в навчальних і життєвих ситуаціях |
68 |
|
Традиції українського народу, які тобі відомі |
Добирає інформацію про традиції українського народу, історичні події, що відбувалися в Україні; називає імена видатних особистостей, які здійснили вплив на історію нашої країни; розпитує старших про минуле, бере активну участь у спільних заходах державного значення; дотримується встановлених правил поведінки під час державних свят, класних, шкільних і громадських заходів |
69 |
|
Народи, які проживають в Україні |
Має уявлення про різноманітність народів, які живуть в Україні, їхні традиції та культуру; усвідомлює необхідність толерантного ставлення до культур інших народів, цікавиться відповідною інформацією; доводить на конкретних прикладах важливість взаємозв’язків і взаємодії між країнами в кризових ситуаціях |
Винаходи людства |
|||
70 |
|
Винаходи, ідеї яких запозичені в природі |
Наводить приклади винаходів, ідеї яких запозичені в природі; розповідає про використання винаходів у житті та праці людей; знаходить інформацію про найважливіші винаходи людства, використовуючи різноманітні джерела; формулює висновок про необхідність вивчення природи й спостереження за її об’єктами та явищами |
71 |
|
Українські винахідники та їхні винаходи |
Добирає інформацію про українських винахідників та їхні винаходи; використовує різноманітні джерела; наводить приклади винаходів, які допомагають людині в побуті |
72 |
|
Штучні матеріали та їх використання |
Має уявлення про природні (натуральні) та штучні (ненатуральні) матеріали; наводить приклади природних та штучних матеріалів, які допомагають людині в побуті; порівнює властивості природних та штучних матеріалів; розповідає про використання штучних матеріалів на основі їхніх властивостей; добирає інформацію про найважливіші винаходи людства, використовуючи різноманітні джерела |
Славетні українці |
|||
73 |
|
Митці, які прославили нашу Україну |
Відшукує інформацію про українських митців, їхній внесок у культурну спадщину України та світу, використовуючи різноманітні джерела; описує свої власні уподобання й захоплення в різних галузях життя |
74 |
|
Олімпійці та параолімпійці |
Має уявлення про зимові та літні види спорту, Олімпійські та Параолімпійські ігри; виявляє інтерес до заняття спортом та здобутків спортсменів; визначає, які позитивні якості людини формуються у результаті занять спортом; доводить на конкретних прикладах важливість фізкультури і спорту в житті людей |
75 |
|
Застосовуємо знання щодня. Тематична діагностувальна робота з теми «Людина і світ» |
Оцінює результати своїх навчальних досягнень з четвертого дослідження «Людина і світ» |
П’яте дослідження «Людина і природа навесні» Прикмети весни |
|||
76 |
|
Весна. Ознаки весни |
Має уявлення про вплив Сонця на настання весняних явищ у неживій і живій природі; пояснює за допомогою схематичного малюнка причини настання весни і вказує на зміни в тривалості дня і ночі впродовж весни; розуміє зміст вислову «день весняного рівнодення»; називає, коли приходить календарна, астрономічна та справжня весна у свій край |
77 |
|
Урок-екскурсія. Зміни, які відбулися в природі навесні |
Розпізнає весняні зміни в неживій та живій природі; спостерігає за природою й погодою, дотримуючись певного плану, який допомагає розкривати причинно-наслідкові зв’язки в природі; пояснює, чому одягатися на екскурсію потрібно відповідно до погоди; висловлює власне судження щодо початку екскурсії о 12 годині дня; розуміє, як впливає зміна полудневого розташування Сонця на температуру та інші показники погоди; досліджує й фіксує в Календарі спостережень зміни показників погоди впродовж весни; формулює висновки про весняні зміни в неживій й живій природі та діяльності людей |
78 |
|
Весняні місяців |
Знає назви весняних місяців та періодів весни; пояснює їхнє походження; розуміє, що означає явище сокоруху у дерев, чим зумовлений його початок; називає весняні явища в неживій природі, розкриваючи причини їх виникнення та закономірну послідовність; наводить приклади зв’язку людини і природи; розпізнає зміни в неживій та живій природі |
Погода і здоров’я навесні |
|||
79 |
|
Примхи, які підготувала весна |
Має уявлення про передбачення погоди за допомогою народних прикмет; пояснює, чому погоду навесні називають примхливою; спостерігає за станом неба і видами хмар, щоб спрогнозувати погоду; досліджує, як стан погоди впливає на настрій та самопочуття дітей та дорослих |
80 |
|
Здоровий спосіб життя |
Розуміє, означає вислів «здоровий спосіб життя» та як його дотримуватися в повсякденному житті; характеризує, коли дитина дотримується здорового способу життя й загартовує свій організм навесні; наводить приклади турботи про здоров’я навесні |
81 |
|
Звички, які впливають на здоров’я |
Усвідомлює, що піклування про своє здоров’я є особистим завданням кожної людини; визначає, чому одні звички вважаються здоровими, а інші – шкідливими; наводить приклади своїх корисних та шкідливих звичок; висловлює власну думку щодо дотримання гігієни свого тіла |
Рослини навесні |
|||
82 |
|
Розвиток рослин навесні |
Спостерігає за розвитком рослин навесні; називає послідовність настання весняних явищ в житті рослин; встановлює, цвітіння яких рослин вказує на закінчення весни і початок літа; застосовує знання про життя рослин навесні в навчальних і життєвих ситуаціях |
83 |
|
Першоцвіти. Охорона рослин |
Називає, які трав’янисті рослини першими починають розвиватися навесні; розрізняє однорічні (чорнобривці, айстри, настурція) й багаторічні (підсніжник, проліска, тюльпан) рослини; наводить приклади ранньоквітучих рослин; розпізнає першоцвіти на малюнках і в природі; застосовує знання про охорону першоцвітів у життєвих ситуаціях; розуміє причини зменшення чисельності й занесення до Червоної книги України красивоквітучих першоцвітів |
84 |
|
Пізньоквітучі весняні рослини. Рослини, занесені до Червоної книги України |
Наводить приклади пізньоквітучих весняних рослин; розрізняє дикорослі й культурні пізньоквітучі весняні рослини; добирає докази того, що дикорослі красиво квітучі весняні рослини не можна зривати для букетів; називає весняні рослини, занесені до Червоної книги України |
Тварини навесні |
|||
85 |
|
Життя комах навесні |
Називає, які комахи першими з’являються навесні після зими; спостерігає за поведінкою комах у природі навесні; досліджує, як поступово збільшується впродовж весни чисельність комах у природі; розпізнає найпоширеніших комах своєї місцевості; встановлює, які з комах поїдають різні частини рослин (попелиця, гусінь, метеликів, личинки й дорослі хрущі), а які ведуть хижий спосіб життя (сонечко, бабка, красотіл, квіткові мухи), полюючи на шкідників – рослиноїдних комах; розпізнає корисних комах, які знищують комах – шкідників рослин; застосовує знання про комах у життєвих ситуаціях |
86 |
|
Життя риб навесні |
Має уявлення, що таке нерест, обґрунтовує заборону рибалити навесні; наводить приклади назв прісноводних риб і цікавиться інформацією про їхнє життя; усвідомлює важливість періоду розмноження риб (нересту) для відновлення рибних запасів у водоймах України; застосовує знання про життя та охорону риб у життєвих ситуаціях |
87 |
|
Перелітні птахи |
Називає послідовність, у якій перелітні птахи повертаються в свій рідний край; наводить приклади перелітних птахів, розповідає про їхні весняні турботи; розуміє, що не можна турбувати птахів, коли вони займаються виведенням свого потомства; застосовує знання про охорону птахів у життєвих ситуаціях |
Весняні турботи та радощі |
|||
88 |
|
Весняні турботи звірів |
Називає особливості поведінки звірів навесні; описує ознаки, притаманні усім звірам; пояснює, чому люди відзначають день бабака |
89 |
|
Турбота звірів про потомство |
Має уявлення про першочергові турботи звірів навесні (рятуються від повені, весняне линяння, підготовка до виведення потомства, вигодовування малят молоком, навчання звірят у «лісовій школі», перехід до самостійного життя); наводить приклади поведінки окремих звірів (на свій вибір) навесні; застосовує знання про охорону звірів у їхньому природному середовищі |
90 |
|
Весняні свята |
Збирає інформацію про весняні свята та традиції нашого народу; розпитує старших про минуле, бере активну участь у спільних заходах державного значення; розповідає з власного досвіду, які традиції святкування Великодня існують у своїй родині та в родинах однокласників та друзів; дотримується народних традицій і правил відзначення весняних свят та встановлення правил поведінки під час урочистостей та громадських заходів |
Охорона природи навесні |
|||
91 |
|
Рослини, які потребують охорони з боку людини |
Називає рідкісні рослини, що занесені до «Червоної книги України: Рослинний світ»; розуміє наслідки зривання квітів для букетів: припинення насіннєвого розмноження рослин та повне зникнення їх в дикій природі; наводить приклади впливу людини на природу; застосовує знання про охорону рослин |
92 |
|
Рідкісні тварини, які занесені до Червоної книги |
Називає приклади рідкісних тварин, які занесені до «Червоної книги України: Тваринний світ»; розуміє, у чому полягають причини зникнення тварин; наводить приклади впливу людини на живу природу; застосовує знання про охорону тварин; усвідомлено виконує правила поведінки людей серед природи |
93 |
|
Застосовуємо знання щодня. Тематична діагностувальна робота з теми «Людина і природа навесні» |
Оцінює результати своїх навчальних досягнень з п’ятого дослідження «Людина і природа навесні» |
Шосте дослідження «Людина і природа влітку» Прикмети літа |
|||
94 |
|
Літо. Ознаки літа |
Має уявлення про найвище розташування Сонця на небосхилі влітку, найдовший день та найкоротшу ніч в день літнього сонцестояння – сонцевороту; називає ознаки настання літа в неживій та живій природі; порівнює літо з іншими порами року; висловлює власне судження щодо початку і закінчення справжнього літа в своєму краї; виявляє, скільки воно триває; називає дати календарного, астрономічного початку літа; пояснює за допомогою схематичного малюнку причини настання літа, підраховує тривалість дня і ночі на ньому |
95 |
|
Літні місяці |
Висуває власні міркування щодо походження назв літніх місяців та періодів літа; називає літні явища в неживій та живій природі; наводить приклади взаємозв’язків у системі «нежива природа – жива природа – діяльність людини» |
96 |
|
Урок – екскурсія. Спостереження за змінами в природі влітку |
Спостерігає за полудневим розташуванням Сонця, показниками погоди й життям людей улітку; усвідомлює необхідність проведення спостережень за природою за певним планом з метою виявлення причинно-наслідкових зав’язків між станом неживої ти живої природи; має уявлення про вплив Сонця на сезонні явища в природі; розпізнає зміни в неживій та живій природі влітку |
Рослині влітку |
|||
97 |
|
Цікаві «секрети», які приховують рослини |
Розпізнає культурні рослини своєї місцевості: овочі, фрукти і ягоди та інші; наводить приклади різних груп рослин; розкриває зміст українських народних висловів про користь дерев для природи і людини; застосовує знання про дерева в навчальних і життєвих ситуаціях; складає розповідь про своє улюблене дерево, аргументує свій вибір |
98 |
|
Кущі рідного краю |
Розпізнає різні життєві форми рослин (дерева, кущі й трав’янисті рослини); називає приклади дерев і кущі свого краю; розпізнає відмінності між деревом і кущем (за будовою, тривалістю життя і початком плодоутворення); розкриває зміст слова «підлісок»; застосовує знання про рослин в навчальних і життєвих ситуаціях; складає розповідь про свій улюблений кущ, аргументує свій вибір |
99 |
|
Трав’янисті рослини -«синоптики» та «годинники» |
Розпізнає характерні ознаки трав’янистих рослин; наводить приклади трав’янистих рослин свого краю; застосовує знання про властивості рослин прогнозувати погоду (рослини-синоптики) та встановлювати час доби (рослини-годинники); спостерігає за рослинами в природі влітку з метою виявлення у них здатності прогнозувати погоду та показувати час; складає розповідь про свою улюблену трав’янисту рослину, аргументує свій вибір |
Тварини влітку |
|||
100 |
|
Комахи – найчисельніша група тварин улітку |
Називає комах, яких найчастіше можна побачити в природі; порівнює життя комах у різні пори року; надає докази, що літо в житті комах є найсприятливішим періодом, тому їхня чисельність – найвища; поділяє комах на групи в залежності від характеру живлення (рослиноїдні й хижі); встановлює взаємозв’язки між різними групами комах; застосовує знання про життя та поведінку комах улітку |
101 |
|
Життя та поведінка птахів улітку |
Характеризує життя та поведінку птахів влітку; пояснює, чому червень має бути місяцем тиші в природі; висловлює власну думку, чому комах називають шкідниками й доводить їх зв'язок із птахами; розкриває значення птахів для природи та життя й діяльності людей; застосовує знання про охорону птахів улітку |
102 |
|
Життя та поведінка звірів упродовж літа |
Характеризує життя та поведінку звірів упродовж літа; пояснює, чому звірів улітку не можна турбувати; розкриває значення звірів для природи й життя людей; застосовує знання про охорону звірів; складає розповідь про свою улюблену тварину (звіра, птаха, комаху), аргументує свій вибір |
Зміцнення здоров’я влітку |
|||
103 |
|
Активний відпочинок улітку |
Називає різні види пасивного та активного відпочинку людини; описує свої уподобання та захоплення; ухвалює рішення щодо корисного для здоров’я відпочинку; досліджує позитивні та негативні впливи на вибір здорової та безпечної поведінки |
104 |
|
Правила поведінки влітку |
Розпізнає та описує різні види травм; ухвалює рішення щодо профілактики та надання першої допомоги в разі травм; пояснює, від чого залежить безпека на природі, вулиці, вдома, у школі; досліджує позитивні й негативні впливи на вибір здорової та безпечної поведінки |
105 |
|
Застосовуємо знання щодня. Тематична діагностувальна робота з теми «Людина і природа влітку» |
Оцінює результати своїх навчальних досягнень з шостого дослідження «Людина і природа влітку» |