Календарно-тематичне планування
з української літератури (НУШ)
(70 годин, 2 години на тиждень)
Модельна навчальна програма: «Українська література 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авторський колектив: Т.О.Яценко, Т.Б.Качак, В.В.Кизилова, В.І.Пахаренко, С.О.Дячок, Л.М.Овдійчук, О.А.Слижук, В.М.Макаренко, І.А.Тригуб). Рекомендовано МОН України (наказ МОН України від 12.07.2021 № 795).
Підручник: Калинич О., Дячок С. Українська література : підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. / О. Калинич, C. Дячок // За редакцією проф. Ю. Ковбасенка. – Тернопіль : Астон, 2022. 288 с. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (Наказ Міністерства освіти і науки України від 08.02.2022 № 140).
КОНТРОЛЬНІ РОБОТИ
Види контролю з української літератури |
||
|
І семестр |
ІІ семестр |
Контрольні роботи у формі: |
2 |
3 |
контрольного класного твору (власного висловлення) |
– |
1 |
виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо) |
2 |
2 |
Уроки розвитку мовлення (РМ) |
2 (1 (у) + 1 (п) |
2 (1 (у) + 1 (п) |
Уроки позакласного читання (ПЧ) |
2 |
2 |
Уроки виразного читання (ВЧ) |
2 |
2 |
Література рідного краю (ЛРК) |
1 |
1 |
Найцікавіше з літературних новинок |
1 |
1 |
Перевірка зошитів |
4 |
5 |
1. Сприймає усну інформацію на слух / Аудіювання |
||
Аудіювання |
1 |
1 |
2. Усно взаємодіє та висловлюється / Говоріння |
||
Розвиток мовлення (усно) |
1 |
1 |
3. Сприймає письмові тексти / Читання |
||
Читання вголос |
1 |
1 |
4. Письмово взаємодіє та висловлюється / Письмо |
||
Розвиток мовлення (письмово) |
1 |
1 |
Для вичення напам’ять
№ з/п |
№ з/п |
Дата |
Дата |
Зміст програмного матеріалу |
Мистецький контекст |
Очікувані результати |
Примітки |
І семестр |
|||||||
Вступ. Малі жанри фольклору та літератури. Народні та літературні казки |
|||||||
|
|
|
|
Роль книги в житті людини. Література як художнє відтворення життя, побуту, звичаїв, духовно-моральних цінностей людини. Значущість читання в житті особистості. Сучасний читач. Художні твори зі шкільного літературного курсу початкової освіти та самостійно прочитані. ТЛ: художня література, літературний твір. |
Образотворче мистецтво: П’єр Огюст Ренуар «Портрет двох дітей», Франс Хальс «Хлопчик, що читає», Ірина Клиба «Дівчинка читає» (2018), «Дівчинка з котом та книгою» (2018). Скульптура: Анатолій Консулов «Пам’ятник першодрукареві Іванові Федорову» (Львів, Україна), Анна Джонссон «Пам’ятник дівчинці, що читає» (Іспанія, Севілья), «Пам’ятник юному читачеві» перед Публічною бібліотекою (США, Кошоктон), Михайло Рева «Пам’ятник читачеві» (Одеса, Україна) |
Уважно слухає інформацію про роль книги, художнього слова в житті людини, значущість читання в сучасному інформаційному світі, важливість вироблення вмінь компетентного читача; розуміє та відтворює зміст почутої інформації; знаходить у почутому повідомленні відповіді на поставлені запитання; аргументовано зіставляє почуте із життєвим досвідом; доброзичливо висловлює своє ставлення до думок інших осіб, зважаючи на неповноту або суперечливість почутої інформації; читає навчальний матеріал підручника про роль книги, художнього слова в житті людини, значущість читання в інформаційному суспільстві, важливість вироблення вмінь компетентного читача; формулює висновки відповідно до оставленого завдання на основі аналізу опрацьованого тексту; обирає самостійно або за допомогою інших осіб художні тексти для читання, аргументує свій вибір; описує свої літературні вподобання, наводячи приклади прочитаних творів. |
Опрацювати ст. 8–10; виписати й вивчити терміни на ст. 11. |
|
|
|
|
Прислів’я та приказки – перлини народної мудрості. Художнє відтворення в прислів’ях і приказках життєвого досвіду багатьох поколінь українців, узагальнення суспільних поглядів на духовні цінності, норми моралі та етики. ТЛ: фольклор (народна творчість, прислів’я, приказка. |
Образотворче мистецтво: ілюстрації до українських народних прислів’їв і приказок (художники-ілюстратори Олександр Міхнушов, Олександр Кошель) |
Уважно слухає інформацію про малі жанри у фольклорі та літературі; про життєпис Л. Глібова та акровірші й загадки у творчості письменника; вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення; стисло переказує зміст повідомлення про втілення в прислів’ях, приказках і загадках узагальнених суспільних поглядів на норми моралі та етики та коротку інформацію про життя та творчість Л. Глібова; передає з використання окремих способів і засобів візуалізації враження від почутого повідомлення; виявляє взаємозв’язок змісту малих жанрів фольклору із власними потребами для особистісного розвитку; читає виразно (зокрема й напам'ять) прислів’я, приказки, народні та авторські загадки; розрізняє жанрові особливості прислів’їв і приказок, різновиди загадок; характеризує порушені в прислів’ях, приказках і загадках проблеми; порівнює народні та авторські загадки; розпізнає основні художні виражальні засоби у творах малих жанрів фольклору, використовує окремі з них; формулює висновки відповідно до поставленого завдання на основі аналізу творів малих жанрів фольклору про відображення в них народної мудрості; проводить паралелі між образами і ситуаціями, зображеними в прислів’ях, приказках і загадках, і власним життєвим досвідом; висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, знаходить у текстах прислів’їв, приказок і загадок теоретиколітературні поняття, пояснює їх сутність; формулює тему та основну думку прислів’їв, приказок, загадок, зокрема й авторських загадок Л. Глібова, викликані вивченими прислів'ями, приказками і загадками, своє ставлення до зображених у творах людей, подій, ситуацій, явищ тощо; обирає для самостійного ознайомлення тексти малих жанрів фольклору і наводить аргументи щодо свого вибору; ефективно використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів; створює власний медійний продукт (мультфільм, відеоролик, навчальний проект тощо) за мотивами прочитаного; збагачує власне мовлення окремими засобами художньої виразності малих жанрів фольклору. |
Опрацювати ст. 14–16; виписати й вивчити терміни. |
|
|
|
|
РМ № 1 (у). Складання усного твору, оповідання, казки за прислів’ям. |
|
Виконати завдання 5 на ст. 16. |
|
|
|
|
|
Народні загадки. Первісне та сучасне значення народних загадок. Тематика загадок. Різновиди загадок. ТЛ: загадка. |
Образотворче мистецтво: ілюстрації до українських народних загадок (художниці-ілюстраторки Валентина Мельниченко). |
Опрацювати ст. 17–18; виписати й вивчити терміни; виконати завдання 1 на ст. 18. |
|
|
|
|
|
Леонід Глібов. «Бачить – не бачить», «Котилася тарілочка». Замальовка життєпису письменника. Акровірші та авторські загадки у творчості Л. Глібова, їхня загальна характеристика. Фольклорні мотиви та жартівливий характер загадок дідуся Кенира. |
Образотворче мистецтво – ілюстрації до загадок Л. Глібова (художниці-ілюстраторки – Ольга Артюшенко, Галина Сокиринська)
|
Опрацювати ст. 19–21; виписати й вивчити терміни. |
|
|
|
|
|
Народні казки. Повторення та узагальнення: види народних казок – казки про тварин, героїко-фантастичні (чарівні), соціально-побутові – їх спільні й відмінні риси. Українська народна казка «Яйце-райце». Фантастичне та реальне у творі. ТЛ: народна казка, поняття про фантастичне, творча фантазія. |
Образотворче мистецтво – ілюстрації до української народної казки «Яйце-райце» (художниця ілюстраторка – Катерина Штанко).
|
Уважно слухає народні та літературні казки, інформацію про особливості жанру казки; повідомлення про життя та творчість авторів літературних казок; вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення про види народних казок, їх спільні й відмінні риси; стисло переказує зміст народних і літературних казок; унаочнює та візуалізує почуте повідомлення (самостійно або з допомогою вчителя), використовуючи різні засоби (схеми, таблиці, тощо) для відтворення змісту, структурування навчальної інформації; розрізняє ознаки народних і літературних казок, особливості їх побудови, елементи реального та фантастичного в них; читає виразно народні та літературні казки, ознайомлюється з інтерпретаціями казок у різних видах мистецтва, зокрема з екранізаціями та мультиплікаційними версіями народних і літературних казок (за бажанням); висловлює свої міркування про здобутий естетичний досвід; характеризує порушені в народних і літературних казках проблеми; знаходить у текстах народних і літературних казок теоретиколітературні поняття, пояснює їх сутність; формулює тему та основну думку народних і літературних казок, рекомендованих для текстуального вивчення; характеризує емоційний стан персонажів казок, їхню поведінку та вчинки, виявляючи толерантність; висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, викликані вивченими казками, своє ставлення до зображених у творах людей, подій, ситуацій, явищ тощо; обирає для самостійного ознайомлення тексти народних і літературних казок і наводить аргументи щодо свого вибору; ефективно використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів; передає текст народних і літературних казок графічно та трансформує графічну інформацію в тестову; створює за мотивами прочитаних казок письмові творчі роботи різних жанрів, власний медійний продукт (мультфільм, театральну сценку, відеоролик тощо); збагачує власне мовлення окремими засобами художньої виразності народних і літературних казок. |
Опрацювати ст. 24; виписати й вивчити терміни; читати ст. 25–35; виконати письмово завдання 6 на ст. 36. |
|
|
|
|
Символіка казки «Яйце-райце», відображення у ній світогляду, звичаїв та обрядів, морально-етичних принципів українців. Особливості мови народної казки «Яйце-райце». ТЛ: гіпербола. |
Читати Василь Королів-Старий «Хуха Моховинка». |
||
|
|
|
|
ПЧ № 1. Василь Королів-Старий «Хуха Моховинка». |
|
Намалювати ілюстрацію до казки «Яйце-райце» чи «Хуха Моховинка». |
|
|
|
|
|
Літературні казки. Іван Франко. «Фарбований Лис». Замальовка життєпису письменника, його казкарська творчість. Особливості літературної казки, її відмінність від народної. ТЛ: літературна казка. |
Анімація – мультфільм «Фарбований лис» (режисермультиплікатор Олександр Іванов); Образотворче мистецтво – ілюстрації до казки «Фарбований Лис» (художники-ілюстратори – Сергій Артюшенко, Олег Кіналь). |
Опрацювати ст. 37–38, 48; виписати й вивчити терміни на ст. 48; читати ст. 39–47. |
|
|
|
|
|
ВЧ № 1. Роль діалогів у розкритті характеру головного героя. Морально етична проблематика твору. |
Написати аналіз казки. |
||
|
|
|
|
Леся Українка. «Лелія». Короткі біографічні відомості про дитинство письменниці. ТЛ: дійові особи (персонажі), портрет. Контрольне читання вголос казки. |
Образотворче мистецтво – ілюстрації до казки Лесі Українки «Лелія» (художниця-ілюстраторка – Лариса Іванова); Крейн Уолтер «Лілії Мадонни в саду». |
Опрацювати ст. 49–51, 63; виписати й вивчити терміни на ст. 63; читати ст. 51–62. |
|
|
|
|
|
Чарівні перетворення, їх роль у казці. Соціальні мотиви в казці «Лелія». |
Написати аналіз казки. |
||
|
|
|
|
Валерій Шевчук. «Чотири сестри». Замальовка життєпису письменника. Тема зміни пір року, її художнє втілення у казці «Чотири сестри». ТЛ: казка-притча. Контрольне читання вголос твору. |
Образотворче мистецтво – ілюстрації до збірки В. Шевчука «Панна квітів. Казки моїх дочок» (художниця ілюстраторка – Ольга Рубіна), Ольга Ковтун «Пробудження»; музичне мистецтво – «Чотири пори року» Антоніо Вівальді; архітектура, скульптура – барельєф скульптора Габріеля Красуцького на будинку «Пори року» (м. Львів). |
Опрацювати ст. 65–66, 63; читати ст. 66–84. |
|
|
|
|
|
Значення мотиву сну та змалювання родинних взаємини між сестрами у творі «Чотири сестри». ТЛ: алегорія. |
Виписати й вивчити терміни на ст. 85–86; написати аналіз твору. |
||
|
|
|
|
Осмислення символічного змісту казки-притчі «Чотири сестри». |
Повторити ст. 8–86, підготуватися до контрольної роботи. |
||
|
|
|
|
Контрольна робота № 1 за темою «Вступ. Малі жанри фольклору та літератури. Народні та літературні казки». Різнорівневі тестові завдання. |
|
Виконати тестові завданні. |
|
Минуле українського народу: легенди, перекази, літописні оповіді |
|||||||
|
|
|
|
Легенди українців. Спільне та відмінне в народних казках і легендах. Ознаки фантастичного в легендах. Види народних легенд. Легенда «Берегиня» (за С. Плачиндою). ТЛ: легенда (поглиблення поняття). |
Образотворче мистецтво: Олег Шупляк «Берегиня». |
Уважно слухає легенди і перекази, художні твори про історичне минуле українського народу; інформацію про літописні оповіді, їх героїчний зміст, літописні мотиви в літературних казках, авторів літературних версій літописних оповідей, про спільне та відмінне в народних казках і легендах, їх ознаки та види; вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого навчального матеріалу; стисло переказує зміст легенд і переказів, художніх творів, що вивчаються текстуально; розрізняє види народних легенд і переказів та їх ознаки в порівнянні з народними казками; формулює запитання, щоб уточнити розуміння змісту художніх творів про історичне минуле українського народу, почутого повідомлення про них; розповідає про власний емоційний стан під час сприймання художніх творів, що вивчаються текстуально; читає виразно народні легенди, перекази, літописну оповідь, драму казку, історичне оповідання; співвідносить зміст сприйнятого тексту народних легенд, переказів, літописної оповіді, драми-казки, історичного оповідання із історичним і культурним контекстом; характеризує порушені в легендах, переказах, художніх творах про історичне минуле українського народу проблеми; знаходить у текстах переказів, легенд і художніх творах про історичне минуле українського народу приклади теоретико-літературних понять, пояснює їх сутність; формулює тему та основну думку народних легенд, переказів і художніх творів про історичне минуле українського народу; виокремлює патріотичні мотиви в народних легендах, переказах, літописних оповідях; виокремлює жанрові ознаки драми- казки за народними мотивами, історичного оповідання, особливості мови творів; формулює висновки відповідно до поставленого завдання на основі аналізу народних легенд, переказів, літописних оповідей і художніх творів про історичне минуле українського народу щодо художнього переосмислення історичних подій та образів, символічні образи, ознаки реалістичного і фантастичного в легендах і переказах; аргументує власну оцінку прочитаних творів, наводячи доречні цитати; представляє текстову інформацію з прочитаних творів, використовуючи різні способи і засоби візуалізації їх змісту; створює за мотивами прочитаного власний медійний продукт (мультфільм, відеоролик, тощо) і письмові творчі роботи різних жанрів; збагачує власне мовлення окремими засобами художньої виразності із прочитаних творів. |
Опрацювати ст. 88–89; виписати й вивчити терміни; читати ст. 89–92. |
|
|
|
|
Легенда «Берегиня» (за С. Плачиндою). Протистояння добра і зла. Символічні образи в легенді. Утілення образу Берегині в різних видах народного мистецтва. |
Написати аналіз твору. |
||
|
|
|
|
Народні перекази як вияв історичної пам’яті українців. «Прийом у запорожці». Мотив національної пам’яті про запорожців – оборонців рідної землі, їхній гумор. Портрет запорожця. ТЛ: народний переказ. |
Архітектура: історико-культурний комплекс «Запорозька Січ» Національного заповідника «Хортиця» (головний архітектор В. Г. Стефанчук); образотворче мистецтво: Микола Пимоненко «У похід», Опанас Сластіон «Проводи на Січ», Сергій Васильківський «Козаки в степу». |
Опрацювати ст. 93–95; виписати й вивчити терміни. |
|
|
|
|
|
РМ № 2 (п). Написання власних легенд чи переказів про рослини-обереги. |
Написати аналіз твору. |
||
|
|
|
|
Літописні оповіді. «Повість минулих літ»: «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь» (у переказі В. Близнеця). «Повість минулих літ» – перший історичний твір на землях Київської Русі, пам’ятка ХІІ ст., основа українського літописання. ТЛ: літопис. |
Образотворче мистецтво – ілюстрації до «Повісті минулих літ» (художник-ілюстратор – Георгій Якутович); Артур Орльонов «Хрещення України-Русі»; скульптура – Василь Бородай, пам’ятний знак «Засновникам Києва» (м. Київ); скульптура – Фрідріх Согоян, пам’ятник Нестору-літописцю (м. Київ). |
Опрацювати ст. 97–99; виписати й вивчити терміни; читати ст. 100. |
|
|
|
|
|
Змалювання вчинків літописних героїв. Уславлення засновників Київської Русі. Героїчний зміст літопису, його сюжети в різних видах мистецтва. Контрольне аудіювання. |
|
||
|
|
|
|
Олександр Олесь. «Микита Кожум’яка». Стисла розповідь про долю поета. Жанрові ознаки драми-казки за народними мотивами «Микита Кожум’яка». ТЛ: драматичний твір, драма-казка. |
Образотворче мистецтво – ілюстрації до драми-казки «Микита Кожум’яка» (художник – Петро Андрусів); анімація – мультфільм «Микита Кожум’яка» (режисермультиплікатор Ніна Василенко), мультфільм «Микита Кожум’яка» (режисер-мультиплікатор Манук Депоян). |
Опрацювати ст. 101–103, 121; виписати й вивчити терміни; читати ст. 104–120; виконати письмово завдання 11 на ст. 121. |
|
|
|
|
|
ВЧ № 2. Уславлення юного героя. Особливості мови твору «Микита Кожум’яка». Читання уривків твору за ролями. ТЛ: віршована мова. |
Написати аналіз твору. |
||
|
|
|
|
Сергій Плачинда. «Богатирська застава». Стисла розповідь про письменника. Історична основа твору «Богатирська застава». ТЛ: тема художнього твору, місторичне оповідання (поглиблення поняття). |
Образотворче мистецтво – ілюстрації до збірки С. Плачинди «Київські фрески» (художник ілюстратор – О. Мезенцев). |
Опрацювати ст. 122, 128; виписати й вивчити терміни; читати ст. 123–128; виконати письмово завдання 11 на ст. 121. |
|
|
|
|
|
Образ Будимира – патріота рідної землі. Особливості мови історичного оповідання. |
Написати характеристику Будимира за планом. Прочитати легенду «Неопалима купина» (за Є. Шморгуном). |
||
|
|
|
|
ПЧ № 2. Легенда «Неопалима купина» (за Є. Шморгуном). |
|
Повторити ст. 88–128, підготуватися до контрольної роботи. |
|
|
|
|
|
Контрольна робота № 2 за темою «Минуле українського народу: легенди, перекази, літописні оповіді». Різнорівневі тестові завдання. |
|
Прочитати І. Плахтін «Казка про душу». |
|
Література рідного краю |
|||||||
|
|
|
|
ЛРК № 1. Світ фантазії, мудрості. Казки в творчості письменників Одещини. І. Плахтін «Казка про душу». |
Інтерпретація художніх творів літератури рідного краю в інших видах мистецтва; літературно-меморіальні музеї
|
Уважно слухає художні твори літератури рідного краю; інформацію про життя та творчість їх авторів; розповідає про власний емоційний стан під час ознайомлення з творами; читає виразно художні твори рідного краю, зокрема лірику напам’ять; характеризує порушені в літературних творах проблеми; формулює тему та основну думку творів; формулює висновки відповідно до поставленого завдання на основі аналізу літератури рідного краю; обирає для самостійного ознайомлення твори літератури рідного краю і наводить аргументи щодо свого вибору; ефективно використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів; створює за мотивами прочитаного власний медійний продукт і творчі роботи різних жанрів; збагачує власне мовлення окремими засобами художньої виразності прочитаної художньої літератури письменників-земляків. |
Прочитати О. Різників. «Ілейко – в Бога Турейко». |
|
|
|
|
ЛРК № 2. Історичне минуле нашого народу. Переосмислення народних легенд та переказів у творчості письменників Одещини. О. Різників. «Ілейко – в Бога Турейко». |
Прочитати твори сучасних письменників. |
||
Найцікавіше з літературних новинок |
|||||||
|
|
|
|
Із сучасної української літератури (твори для читачів-підлітків за вибором учителя). |
Музичне мистецтво – музика, що слухають герої-ровесники запропонованих художніх творів.
|
Уважно слухає інформацію про нові художні твори сучасної української літератури; використовує елементи конспектування навчального матеріалу; формулює запитання, щоб уточнити розуміння змісту літературних творів, почутої інформації про них; читає тексти творів сучасної української літератури (оглядово, вибірково тощо); обирає для самостійного ознайомлення твори сучасної української літератури і наводить аргументи щодо свого вибору; описує свої літературні вподобання, наводячи приклади із прочитаних творів; ефективно використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів. |
Скласти ребус за назвами прочитаних творів. |
Узагальнення та систематизація вивченого за І семестр |
|||||||
|
|
|
|
Текстуально вивчені та самостійно прочитані художні твори. Узагальнення і систематизація вивченого за І семестр. ТЛ: повторення вивчених у І семестрі теоретико-літературних понять. |
|
Розуміє та відтворює навчальний матеріал, зокрема й зміст художніх творів, вивчених у І семестрі; аргументовано зіставляє почуте із життєвим досвідом обстоює власну позицію щодо проблем порушених у вивчених художніх творах; пояснює теоретико-літературні поняття, здобуті в процесі опрацювання програмового матеріалу в І семестрі; співвідносить зміст вивчених художніх творів із історичним і культурним контекстом; формулює висновки відповідно до поставленого завдання на основі аналізу вивчених художніх текстів; описує свої літературні вподобання, наводячи приклади із прочитаних творів; ефективно використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів. |
Повторити вивчене. |
З програмою звірено
Керівник МК__________О.Л. Бабченко
№ з/п |
№ з/п |
Дата 1(5)-А |
Дата 1(5)-Б |
Зміст програмного матеріалу |
Мистецький контекст |
Очікувані результати |
Примітки |
ІІ семестр |
|||||||
Україна і я. Рідна природа |
|||||||
|
|
|
|
Тарас Шевченко. Розповідь про поета, його перебування на засланні. Поетичне відображення краси української природи у вірші «Зоре моя вечірняя». Роздуми ліричного героя. ТЛ: лірика, ліричний герой, мотив у ліричному творі. Вивчити напам’ять «Зоре моя вечірняя». |
Образотворче мистецтво – Тарас Шевченко «Автопортрет» (1840), Надія Никифорова «Портрет Т. Шевченка», Володимир Маковський «Український пейзаж з хатами»; музичне мистецтво – «Учітеся, брати мої» (слова – Тарас Шевченко, музика – Микола Лисенко «Зоре моя вечірняя» (слова – Тарас Шевченка, музика – Яків Степовий).
|
Уважно слухає ліричні твори про Україну, її природу, мову та видатних українців; інформацію про життя та творчість авторів патріотичної лірики; вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого навчального матеріалу; формулює запитання, щоб уточнити розуміння змісту ліричних творів патріотичної тематики, почутої інформації про них; наводить кілька аргументів і прикладів на підтвердження власної позиції, використовуючи доречні цитати з творів для увиразнення власних поглядів, ідей, переконань;
розповідає про власний емоційний стан під час сприймання патріотичної лірики;
характеризує порушені в ліричних творах проблеми;
формулює провідні мотиви патріотичної лірики; аргументує власну оцінку поезії, наводячи доречні цитати; обирає для самостійного ознайомлення твори патріотичної тематики і наводить аргументи щодо свого вибору; ефективно використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів; створює за мотивами прочитаного творчі роботи різних жанрів, зокрема власний медійний продукт (відеоролик тощо); створює невеликі типові повідомлення на спеціальних (захищених) цифрових сервісах і в соціальних мережах щодо актуальності та художньої довершеності патріотичної поезії; дотримується засад академічної доброчесності під час онлайн- взаємодії; збагачує власне мовлення окремими засобами художньої виразності вивченої поезії. |
Опрацювати ст. 131–132; виписати й вивчити терміни; читати ст. 123–128; виконати письмово завдання 8, 11 на ст. 133. Вивчити напам’ять «Зоре моя вечірняя». Повторити ст. 8–10. |
|
|
|
|
Уривок «Учітесь, читайте...» як ліричне звертання до нащадків. Думки автора про роль патріотичної освіти в духовному становленні особистості й нації |
Опрацювати ст. 134–135; написати аналіз твору (завдання 6 ст. 135); виконати письмово завдання 10, 11 (за бажанням) на ст. 136. Повторити ст. 11. |
||
|
|
|
|
Богдан Лепкий. «Шевченкова верба». Роль Тараса Шевченка у становленні особистості Богдана Лепкого, його поетична шевченкіана. Осмислення образу українського генія Шевченка з позицій гуманізму у вірші «Шевченкова верба». Біографічна основа поезії. Мотив туги за рідним краєм |
Образотворче мистецтво – Тарас Шевченко «Мангишлацький сад» (акварель), «В Корсуні» (рисунок). |
Опрацювати ст. 137–138; вивчити терміни; читати ст. 139–140; виконати письмово завдання 7 на ст. 140. Повторити ст. 14–16. |
|
|
|
|
|
Галина Кирпа. «Мова моя». Біографічна довідка про письменницю, її громадську діяльність. Значення рідної мови в житті людини. Мотив важливості збереження мови для історії, народу, людства загалом. Роль художніх засобів у розкритті основної думки поезії. ТЛ: епітет, порівняння, метафора (поглиблення понять). |
|
Опрацювати ст. 141–144; виписати й вивчити терміни; читати ст. 143–144; написати аналіз поезії (завдання 11 на ст. 144). Повторити ст. 17. |
|
|
|
|
|
Віктор Зубар. «Крила України». Короткі біографічні. Образ сучасної̈ України в поетичних творах. Патріотичні почуття ліричного героя, втілені у віршах. ТЛ: патріотична лірика. Вивчити напам’ять «Крила України». |
Образотворче мистецтво – Михайло Дмитренко «Мелодія», Олексій Куликов «Єдність», Олег Шупляк «До рідних гнізд»; ілюстрації до книги Т. Майданович «Країна Українія» (художниця-ілюстраторка – Іванна Хомчак). |
Опрацювати ст. 145–146; виписати й вивчити терміни; читати ст. 147; написати аналіз поезії (завдання 5 на ст. 147). Вивчити напам’ять «Крила України». Підготуватись до уроку виразного читання. Повторити ст. 19–21. |
|
|
|
|
|
ВЧ № 3. Дві поезії із розділу «Я і Україна» напам’ять. |
|
Прочитати Ліна Костенко «Кобзарю». Повторити ст. 24. |
|
|
|
|
|
ПЧ № 3. Ліна Костенко «Кобзарю». |
|
Намалювати ілюстрацію до вивчених поезій. Повторити ст. 24–34. |
|
|
|
|
|
Рідна природа. Олена Пчілка. «З ґринджолятами». Розповідь про письменницю, сімейні традиції родини Косачів. Зображення дитячих зимових розваг у вірші «З ґринджолятами». Оспівування краси зимової природи. Відображення в ліричному творі настроїв та почуттів. ТЛ: пейзаж та його види, пейзаж у літературному творі. |
Образотворче мистецтво – Сергій Васильківський «Ловлять снігура», Сергій Кольба «Зимові розваги»; ілюстрації до збірки «Дивна хатка» (художниця-ілюстраторка – Лариса Іванова). |
Уважно слухає поетичні та прозові твори про природу; інформацію про життя та творчість їх авторів; вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення; стисло переказує зміст прозових творів про природу; унаочнює та візуалізує почуте повідомлення (самостійно або з допомогою вчителя), використовуючи різні засоби (схеми, таблиці, тощо) для відтворення змісту, структурування навчальної інформації; розрізняє пейзажні та анімалістичні твори; виявляє взаємозв’язок змісту творів про природу із власними потребами для особистісного розвитку; наводить кілька аргументів і прикладів на підтвердження власної позиції, використовуючи доречні цитати з тексту вивчених творів для увиразнення власних поглядів щодо важливості збереження природи, утвердження гуманістичних цінностей; читає виразно програмові художні твори, зокрема напам’ять пейзажну лірику; характеризує порушені в творах проблеми екологічного характеру: гармонії природи і людини, дбайливого ставлення до навколишнього середовища; знаходить у текстах художніх творів приклади теоретико-літературних понять, пояснює їх сутність; формулює тему та основну думку творів про природу, рекомендованих для текстуального вивчення; виокремлює в художніх текстах мікротеми; формулює висновки відповідно до поставленого завдання на основі аналізу творів щодо оспівуванню краси української природи, її збереження, возвеличення людського гуманізму і засудження споживацького ставлення до довкілля, характеризує емоційний стан персонажів творів, їхню поведінку та вчинки, виявляючи толерантність; проводить паралелі між образами і ситуаціями, зображеними в творах про природу, і власним життєвим досвідом для формування базових морально- етичних норм; обирає для самостійного ознайомлення твори про природу і наводить аргументи щодо свого вибору; ефективно використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів; створює власний медійний продукт (мультфільм, відеоролик тощо) та /або письмові творчі роботи різних жанрів за мотивами прочитаного; відтворює окремі художні засоби із вивчених творів для втілення власних творчих намірів. |
Опрацювати ст. 149–152; виписати й вивчити терміни; написати аналіз поезії (завдання 5 на ст. 152). Повторити ст. 35. |
|
|
|
|
Павло Тичина. «Хор лісових дзвіночків», «Арфами, арфами». Замальовка життєпису поета, особливості його світосприймання. Поетичне втілення картин природи. у віршах П. Тичини. Музичне (слухове), зорове емоційне наповнення поезій. Авторські неологізми та їх художні функції. Персоніфікований образ дівчини- весни в поезії «Арфами, арфами». ТЛ: пейзажна лірика, персоніфікація. Вивчити напам’ять «Хор лісових дзвіночків». |
Музичне мистецтво – «Ми дзвіночки» (слова –П. Тичина, музика – Василь Верховинець), «Гаї шумлять» (слова – Павло Тичина, музика – Григорій Майборода), «Арфами, арфами» (слова – Павло Тичина, музика – Лесь Тельнюк); образотворче мистецтво – ілюстрації Едуарда Колесова до збірки «Гаї шумлять». |
Опрацювати ст. 153–156; виписати й вивчити терміни; написати аналіз поезій. Вивчити напам’ять «Хор лісових дзвіночків». Повторити ст. 37–38. |
|
|
|
|
|
Оксана Іваненко. «Цвітарінь». Розповідь про письменницю. Художній світ пізнавальної казки. ТЛ: мова автора і мова дійових осіб, прозова мова. |
Образотворче мистецтво – ілюстрації до збірки «Лісові казки» (художник-ілюстратор – Василь Євдокименко); музичне мистецтво – Поль Моріа «Жайворонок». |
Опрацювати ст. 157; 166, 167; виписати й вивчити терміни; читати ст. 158–166. Повторити ст. 39–46. |
|
|
|
|
|
Тема екології у творі. Розвиток подій у творі, морально-етична проблематика. |
Написати аналіз твору. Повторити ст. 48. |
||
|
|
|
|
Микола Вінграновський. «Гусенятко». Біографічні відомості про письменника. Тема родинних цінностей у творі. ТЛ: тема та ідея літературного твору. |
Образотворче мистецтво – Петро Нілус «Поле з гусьми», Киріак Костанді «Гуси»; ілюстрації до збірки «Гусенятко. Козак Петро Мамарига» (художник-ілюстратор – Костянтин Лавро). |
Опрацювати ст. 168–169; 180; виписати й вивчити терміни; читати ст. 169–180. Повторити ст. 49–51. |
|
|
|
|
|
Художні функції часу і простору в оповіданні. |
Написати аналіз твору. Повторити ст. 51–62. |
||
|
|
|
|
Марія Морозенко. «Вірність Хатіко». Коротко про життя і творчість письменниці. Тема дружби людини й тварини. ТЛ: оповідання про тварин (анімалістичне). |
Образотворче мистецтво – ілюстрації до збірки «Найвірніші» (художниця-ілюстраторка – Ольга Воронкова); кіномистецтво – «Хатіко: Найвірніший друг» (режисер – Лассе Галльстрем). |
Опрацювати ст. 181, 180; читати ст. 182–187. Повторити ст. 63. |
|
|
|
|
|
Засоби змалювання їхніх взаємин в оповіданні. Послідовність подій у творі. Ідея гуманістичних цінностей. |
Виписати й вивчити терміни на ст. 188; виконати письмово завдання 8, 16 на ст. 188. Повторити ст. 65–66. |
||
|
|
|
|
Анатолій Качан. «Море грає». Біографічна довідка про письменника. Мариністична лірика. Образний світ поезії «Море грає». Вивчити напам’ять «Море грає». |
Образотворче мистецтво – Архип Куїнджі «Море», Віктор Іванів «На морі. Сонячно», музичне мистецтво – пісня Зої Красуляк «Білі кораблі». |
Опрацювати ст. 189–190; написати аналіз поезії. Вивчити напам’ять «Море грає». Підготуватись до уроку виразного читання. Повторити ст. 67–84. |
|
|
|
|
|
ВЧ № 4. Дві поезії із розділу «Рідна природа» напам’ять |
|
Повторити ст. 131–190, підготуватися до контрольної роботи. Повторити ст. 85–86. |
|
|
|
|
|
Контрольна робота № 3 за темою «Україна і я. Рідна природа». Різнорівневі тестові завдання. |
|
Виконати тестові завдання. Повторити ст. 88–89. |
|
Світ дитинства |
|||||||
|
|
|
|
Іван Нечуй-Левицький. «Вітрогон». Замальовка життєпису письменника. Композиція оповідання «Вітрогон», майстерність оповіді, мови. |
Образотворче мистецтво – Микола Пимоненко «Вечоріє».
|
Уважно слухає художні твори про дивовижний світ дитинства; коротку інформацію про життя та творчість їх авторів; вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення; стисло переказує зміст художніх творів, рекомендованих для текстуального вивчення; унаочнює та візуалізує почутеповідомлення (самостійно або з допомогою вчителя), використовуючи різні засоби (схеми, таблиці, тощо) для відтворення змісту, структурування навчальної інформації; виявляє взаємозв’язок змісту творів про дітей із власними потребами для особистісного розвитку; читає виразно програмові художні твори; характеризує порушені в творах проблеми: добра і зла, милосердя й прощення, морального вибору людини, формування характеру і світогляду юних героїв, шкільного життя, стосунків з однолітками, старшими людьми та навколишнім світом; знаходить у текстах художніх творів приклади теоретико-літературних понять, пояснює їх сутність;
формулює тему та основну думку творів про дітей, рекомендованих для текстуального вивчення; формулює висновки відповідно до поставленого завдання на основі аналізу творів щодо майстерного розкриття духовного світу дітей, їхніх характерів і міжособистісних стосунків; характеризує емоційний стан персонажів творів, їхню поведінку та вчинки, виявляючи толерантність; проводить паралелі між образами і ситуаціями, зображеними в творах про дитинство, і власним життєвим досвідом для формування базових морально-етичних норм; висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, викликані прочитаними творами, своє ставлення до зображених у них людей, подій, ситуацій, явищ тощо; ефективно використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів; представляє текст прочитаних художніх творів, використовуючи різні способи і засоби візуалізації змісту; створює власний медійний продукт (мультфільм, відеоролик тощо) та /або письмові творчі роботи різних жанрів за мотивами прочитаного; відтворює окремі художні засоби із вивчених творів для втілення власних творчих намірів. |
Опрацювати ст. 194; читати ст. 194–203. Повторити ст. 89–92. |
|
|
|
|
Образ Василька. Внутрішній світ хлопчика, спрямованість його інтересів, формування характеру. ТЛ: загальне поняття про композицію і сюжет твору. |
Виписати й вивчити терміни на ст. 203, 204; написати аналіз твору. Повторити ст. 94. |
||
|
|
|
|
Борис Грінченко. «Украла». Розповідь про письменника, його педагогічну діяльність. «Украла» – оповідання про життя сільської школи в поневоленій Україні |
Образотворче мистецтво – ілюстрації до оповідання «Украла» (художник-ілюстратор – Василь Євдокименко). |
Опрацювати ст. 205; читати ст. 206–211. Повторити ст. 94–95. |
|
|
|
|
|
Динамічність оповіді. Психологія вчинку Олександри. Ідея розуміння людської душі, співчуття, прощення |
Написати аналіз твору. Повторити ст. 97–99. |
||
|
|
|
|
Оксана Сайко. «Гаманець». Біографічна довідка про письменницю. Драматизм сюжету оповідання «Гаманець». Розвиток подій у творі. Проблема добра і зла, морального вибору людини |
Образотворче мистецтво – ілюстрації до збірки «Новенька та інші історії» (художники-ілюстратори – Наталка Гайда, Назар Гайдучик). |
Опрацювати ст. 212–213; читати ст. 213–217; написати аналіз та сюжетні елементи твору. Повторити ст. 100. |
|
|
|
|
|
РМ № 3 (п). Образи Іванки й Ритки, спільне й відмінне у їхніх характерах і вихованні. Порівняльна характеристика образів. |
Виконати письмово завдання 7 на ст. 217. Повторити ст. 101–103. |
||
|
|
|
|
Галина Кирпа. «Мій тато став зіркою». Участь письменниці у подіях, що стали основою оповідання, їх переосмислення в художньому творі. Зворушлива оповідь маленької дівчинки, тато якої загинув на Майдані. Особливості показу світу очима дитини. |
Образотворче мистецтво – Олена Самойлик «Герої. Майдан», ілюстрації до оповідання «Мій тато став зіркою» (художниця-ілюстраторка – Оксана Була); музичне мистецтво – українська народна пісня «Пливе кача»
|
Опрацювати ст. 218; читати ст. 219–228; написати аналіз та сюжетні елементи твору. Повторити ст. 104–120. |
|
|
|
|
|
Мотиви втрати рідної людини, почуття й переживання дитини. Ідея героїзму й самопожертви. |
Прочитати Григір Тютюнник «Дивак». Повторити ст. 121. |
||
|
|
|
|
ПЧ № 4. Григір Тютюнник «Дивак». |
|
Повторити ст. 194–228, підготуватися до контрольної роботи. Повторити ст. 122. |
|
|
|
|
|
Контрольна робота № 4 за темою «Світ дитинства». Контрольний класний твір «Дитинство мало б бути щасливим». |
|
Виконати письмово завдання 7 на ст. 228. Повторити ст. 123–128. |
|
У пошуках пригод і чудес |
|||||||
|
|
|
|
Всеволод Нестайко. «Чарівні окуляри» (скорочено). Замальовка життєпису письменника. Повість-казка про фантастичні пригоди сучасних школярів. ТЛ: епічний твір, повість-казка (поглиблення поняття). |
Образотворче мистецтво – ілюстрації до повісті «Чарівні окуляри» (художники-ілюстратори – Юлія Радіч Демидьонок, Анатолій Василенко, Радна Сахалтуєва); кіномистецтво – документальний фільм «Всеволод Нестайко. Родом з дитинства» (режисер – Максим Погребняк), короткометражний художній фільм «Тореадори з Васюківки» (режисер – Самарій Зелікін), художній фільм «Одиниця „з обманом“» (режисер – Андрій Праченко). |
Уважно слухає пригодницько-фантастичні твори, коротку інформацію про їх авторів; вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення; стисло переказує зміст художніх творів, рекомендованих текстуального вивчення; унаочнює та візуалізує повідомлення (самостійно допомогою вчителя), використовуючи різні засоби (схеми, таблиці, тощо) для відтворення змісту, структурування навчальної інформації; читає виразно художні твори, рекомендовані для текстуального вивчення; характеризує порушені в пригодницько-фантастичних творах проблеми: подолання бездуховності та прагматизму в реальному світі; значущості вшанування величного історичного минулого українців; знаходить у текстах художніх творів приклади теоретико-літературних понять, пояснює їх сутність; формулює тему та основну думку пригодницько-фантастичних творів, рекомендованих для текстуального вивчення; виокремлює в художніх текстах мікротеми; формулює висновки відповідно до поставленого завдання на основі аналізу творів щодо художнього відтворення фантастичного і реального у творі, використання чарівних елементів і казкової символіки; характеризує емоційний стан персонажів пригодницько- фантастичних творів, їхню поведінку та вчинки, виявляючи толерантність; висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, викликані прочитаними творами, своє ставлення до зображених у них людей, подій, ситуацій, явищ тощо; описує свої літературні вподобання, наводячи приклади прочитаних пригодницько-фантастичних творів; ефективно використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів; творчо опрацьовує прочитані художні твори, у разі потреби змінюючи персонажів, додаючи окремі епізоди, переказуючи прочитане з позиції одного з персонажів тощо; створює власний медійний продукт (мультфільм, відеоролик тощо) та /або письмові творчі роботи різних жанрів за мотивами прочитаного. |
Опрацювати ст. 230–231; виписати й вивчити терміни на ст. 252, 253; читати ст. 232–252. Повторити ст. 131. |
|
|
|
|
Ідейний зміст повісті: відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети. |
Виконати письмово завдання 10, 11 на ст. 253. Повторити ст. 132. |
||
|
|
|
|
Реальні вчинки головних героїв на шляху дорослішання. Фантастичні пригоди, чарівні елементи, казкова символіка повісті |
Написати аналіз твору. Повторити ст. 134–135. |
||
|
|
|
|
Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» (скорочено). Коротко про письменницю. Пригодницька повість про мандрівку історичними місцями України. Історичне минуле в житті сучасної людини. Образи козаків та символіка козацької шаблі у творі. ТЛ: пригодницька повість, детектив. |
Архітектура – Тараканівський форт, Дубенський замок, Підгорецький замок, Олеський замок, Кам’янець Подільська фортеця, Хотинська фортеця; образотворче мистецтво – Юзеф Брандт «Вставайте, козаки», Олег Орльонов «Битва під Берестечком».
|
Опрацювати ст. 254; виписати й вивчити терміни на ст. 286; читати ст. 255–285. Повторити ст. 137–138. |
|
|
|
|
|
Фантастичне і реальне у пригодницькій повісті. Засоби змалювання характерів персонажів РМ № 4 (у). Велич старовинних українських замків. Мандруємо замками разом із героями твору «Таємниця козацької шаблі». |
Повторити ст. 230–285, підготуватися до контрольної роботи. Повторити ст. 141–142. |
||
|
|
|
|
Контрольна робота № 5 за темою «У пошуках пригод і чудес». Різнорівневі тестові завдання. |
|
Читати Г. Могильницька. Збірка «Скільки в світі сонечок». Повторити ст. 143–144. |
|
Література рідного краю |
|||||||
|
|
|
|
ЛРК № 3. Рідна Україна і світ природи. Образи рідного краю в дитячих творах письменників Одещини. Г. Могильницька. Збірка «Скільки в світі сонечок». |
Інтерпретація художніх творів літератури рідного краю в інших видах мистецтва; літературно-меморіальні музеї. |
Уважно слухає художні твори літератури рідного краю; інформацію про життя та творчість їх авторів; розповідає про власний емоційний стан під час ознайомлення з творами; читає виразно художні твори рідного краю, зокрема лірику напам’ять; характеризує порушені в літературних творах проблеми; формулює тему та основну думку творів; формулює висновки відповідно до поставленого завдання на основі аналізу літератури рідного краю; обирає для самостійного ознайомлення твори літератури рідного краю і наводить аргументи щодо свого вибору; ефективно використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів; створює за мотивами прочитаного власний медійний продукт і творчі роботи різних жанрів; збагачує власне мовлення окремими засобами художньої виразності прочитаної художньої літератури письменників-земляків. |
Читати В. Рутківський. Збірка «Відчиніть Богданкові вікно». Повторити ст. 143 – 144. |
|
|
|
|
ЛРК № 4. Рідна Україна і світ природи. Образи рідного краю в дитячих творах письменників Одещини. В. Рутківський. Збірка «Відчиніть Богданкові вікно». |
Прочитати твори сучасних письменників. Повторити ст. 149 – 152. |
||
Найцікавіше з літературних новинок |
|||||||
|
|
|
|
Із сучасної української літератури (твори для читачів-підлітків за вибором учителя). |
Музичне мистецтво – музика, що слухають герої-ровесники запропонованих художніх творів. |
Уважно слухає інформацію про нові художні твори сучасної української літератури; використовує елементи конспектування навчального матеріалу; формулює запитання, щоб уточнити розуміння змісту літературних творів, почутої інформації про них; читає тексти творів сучасної української літератури (оглядово, вибірково тощо); обирає для самостійного ознайомлення твори сучасної української літератури і наводить аргументи щодо свого вибору; описує свої літературні вподобання, наводячи приклади із прочитаних творів; ефективно використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів. |
Скласти ребус за назвами прочитаних творів. |
Узагальнення та систематизація вивченого за ІІ семестр |
|||||||
|
|
|
|
Текстуально вивчені та самостійно прочитані художні твори. Узагальнення за темами, що вивчались упродовж семестру, їх систематизація. ТЛ: повторення вивчених у І семестрі теоретико-літературних понять. |
|
Розуміє та відтворює навчальний матеріал, зокрема й зміст художніх творів, вивчених у І семестрі; аргументовано зіставляє почуте із життєвим досвідом обстоює власну позицію щодо проблем порушених у вивчених художніх творах; пояснює теоретико-літературні поняття, здобуті в процесі опрацювання програмового матеріалу в І семестрі; співвідносить зміст вивчених художніх творів із історичним і культурним контекстом; формулює висновки відповідно до поставленого завдання на основі аналізу вивчених художніх текстів; описує свої літературні вподобання, наводячи приклади із прочитаних творів; ефективно використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів. |
Література на літо. |