8 К Л АС
Зарубіжна література
(70 год., 2 год. на тиждень)
Календарно-тематичне планування для 8-го класу складено відповідно до програми зарубіжна література 6 – 9 класи: програма для ЗНЗ затверджено та надано гриф
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»
(наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698)
Підручник: Зарубіжна література: підруч. для 8 кл. закладів загальної середньої освіти / Є.Волощук, О.Слободянюк — 2-ге вид., перероблене. — Київ : «Генеза», 2021. — 256 с. : іл.
Фронтальні види контрольних робіт
|
І семестр |
ІІ семестр |
Контрольні роботи у формі:
|
3
1
2 |
3
1
2 |
Уроки розвитку мовлення* (РМ) |
2 (у + п) |
2 (у + п) |
Уроки позакласного читання (ПЧ) |
2 |
2 |
Перевірка зошитів |
4 |
5 |
І семестр
Пор. № |
Дата |
Зміст програмного матеріалу |
Примітки |
ВСТУП |
|||
1 |
01.09 |
Література і культура. ЛК. Своєрідність культури різних країн, народів, національностей. УС. Взаємозв’язки української та зарубіжних літератур. |
ст.6-8 |
2 |
01.09 |
Роди літератури (епос, лірика, драма), їх характерні ознаки. Літературний процес. Основні літературні епохи, напрями, течії, специфіка їх розвитку в різних країнах. ТЛ. Рід літератури, епос, лірика, драма. Початкові поняття про літературний напрям, літературну течію. ЕК. Порівняння ознак епосу, лірики, драми. |
|
СВЯЩЕННІ КНИГИ ЛЮДСТВА |
|||
3 |
|
Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Священні книги як вихідна основа світових релігій, етичних уявлень, мистецтва різних народів. |
ст.9-11 |
4 |
|
Веди (огляд) як пам’ятка індоєвропейської словесності II-I тис. до н.е. Спільність міфів Вед для індійців та аріїв, слов’ян дохристиянської пори. Образи ведійської міфології (боги, напівбоги, герої, ворожі сили, символи та ін.). Космогонічні міфи Вед. |
ст.11-16 |
5 |
|
Біблія як основа двох релігій – юдейської і християнської. Зв'язок Біблії з історією і міфологією. Структура Біблії, її складники |
ст.16-17 |
6 |
|
Біблія. Старий Заповіт (Створення світу. Каїн і Авель. 10 заповідей). Ключові ідеї та образи Старого Заповіту. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів |
ст.17-26 |
7 |
|
Біблія. Новий Заповіт (Євангеліє – 2-3 розділи за вибором учителя). Ключові ідеї та образи Нового Заповіту. |
ст.26-31 |
8 |
|
Коран (огляд) – головна книга ісламу. Міфологічні сюжети, образи, моральні настанови в Корані. Побудова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя. ЕК. Схожість і відмінність між Біблією і Кораном як пам’ятками культури. УС. Звернення українських письменників до образів, сюжетів, мотивів Біблії, Корану. Визначні пам’ятки християнства та ісламу в Україні й за кордоном. |
ст.31-39 |
9 |
|
Контрольна робота № 1 за темами «Вступ. Священні книги людства як пам’ятки культури і джерело літератури» (тестові завдання і запитання) |
КР№1 |
АНТИЧНІСТЬ |
|||
10 |
|
Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури. Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії тілесного і духовного, любов до життя в усіх його проявах, відкриття світу, героїчне служіння, катарсис, поєднання реального і міфологічного та ін.). ТЛ. Героїчний епос, елегія, ода, віршовий розмір (гекзаметр, пентаметр), трагедія. |
ст.40-45 |
11 |
|
Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу. Міфи троянського циклу. Троя. Паріс викрадає Єлену. Облога Трої. Смерть Ахілла. Троянський кінь. Ключові образи троянського циклу, їх гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.). |
ст.45-49 ст.49-52, 52-53, 53-57 |
12 |
|
Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. (ТЛ) Героїчний епос, віршовий розмір (гекзаметр, пентаметр). «Іліада» (огляд). Міфологічна основа гомерівського епосу. |
ст.58-59, 59-64 |
13 |
|
«Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші140-410), «Пріам у Ахілла» (пісня 24, вірші 470-670). Виразне читання уривків поеми. Робота з тестом. Ахілл і Гектор (порівняльна характеристика образів). УС. Українські переклади творів античних митців. Образи Ахілла і Гектора. Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис. ЛК. Вічні образи античності в мистецтві (живопис, скульптура, музика, кіно та ін.). Античні образи й мотиви у творчості письменників різних часів і народів. |
ст.64-68, 69-71
с.62 |
14 |
|
Контрольна робота № 2. Твір за темою «Образи Ахілла і Гектора як уособлення ідеалу людини, воїна, героя». |
КР№2 твір |
15 |
|
Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції. Тіртей (VII ст. до н.е.). «Добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція. |
ст.71-76 |
16 |
|
Сапфо (VII-VI ст. до н.е.). «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто…). Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань. |
ст.76-81 |
17 |
|
Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької драми – трагедія і комедія. Есхіл (бл. 525-бл. 456 рр. до н.е.). «Прометей закутий». |
ст.81-85, 86-89, 89-96 |
18 |
|
«Дари» Прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви, свободи. |
|
19 |
|
РМ № 1 (письмово). Характеристика образу Прометея |
РМ № 1 (п) |
20 |
|
ПЧ № 1. Софокл. «Антігона». |
ПЧ № 1 |
21 |
|
«Золота доба» давньоримської літератури. Публій Вергілій Марон (70-19 рр. до н.е.). «Енеїда» (огляд, 1-2 уривки за вибором учителя). |
ст.96-101, 102-106 |
22 |
|
Квінт Горацій Флакк (65-8 рр. до н.е.). «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…»). Тема мистецтва і призначення митця у творі. Пам’ятник як символ вічності поезії. Розуміння автором значення свого доробку. |
ст.106-110 |
23 |
|
Публій Овідій Назон (43р. до н.е. – бл. 18 р.н.е.). «Сумні елегії» («Життя поета» (IV, 10)). |
ст.110-113, 113-118 |
СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ |
|||
24 |
|
Середньовіччя як доба, її хронологічні межі й специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур. Вплив релігії, філософії на літературу і культуру в добу Середньовіччя. Основні жанри середньовічної літератури на Заході й Сході. УС. Українські перекладачі середньовічних творів. |
ст.119-124 |
25 |
|
Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. Лі Бо (701–762). «Печаль на яшмовому ганку», «Призахідне сонце навіює думки про гори», «Сосна біля південної галереї» (1–2 за вибором учителя). Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя. ЛК. Культурні центри Середньовіччя на Сході й Заході. Ключові поняття китайської міфології, філософії (конфуціанство, даосизм), які знайшли відбиток у літературі. Християнство. Іслам. |
ст.124-127, 127-130 |
26 |
|
Ду Фу (712–770). «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид», «Подорожуючи, вночі описую почуття» (1–2 за вибором учителя). Зв’язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на його світогляд. Національні образи, символи в ліриці митця. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про батьківщину. |
ст.130-134 |
27 |
|
Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники. Омар Хайям (бл. 1048 – після 1122). Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма. ТЛ. Поглиблення поняття про рубаї. ЕК. Порівняння образів ліричних героїв Лі Бо, Ду Фу, Омара Хайяма. |
ст.134-140
Напамʹять 2-3 рубаї |
28 |
|
Література середньовічної Європи: основні тенденції та жанрово-тематичне розмаїття. «Пісня про Роланда» (X ст.) (2–3 розділи за вибором учителя). Історична основа твору й поетичне переосмислення в ньому реальних подій. Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». Образна система (Роланд, Ганелон, Карл та ін.). Елементи фольклору. Особливості поетичної мови твору. ТЛ. Поглиблення понять про героїчний епос (середньовічний). ЕК. Порівняння персонажів «Пісні про Роланда» (Роланд — Ганелон, Карл — Ганелон). |
ст.140-146, 146-155 |
29 |
|
Аліг’єрі Данте (1265–1321). Сонет 11 («В своїх очах вона несе кохання…»). Данте як ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. ТЛ. Поглиблення поняття про сонет. |
ст.155-158, 158-161 |
30 |
|
Контрольна робота № 3 за темою «Античність» (тестові завдання і запитання) |
КР№3 |
31 |
|
РМ№2 (усно). Повідомлення «Значення «Енеїди» у розвитку римської літератури» та «Поема Верґілія «Енеїда» й Україна». |
РМ 2 (у) |
32 |
|
ПЧ № 2. Овідій «Метаморфози» («Потоп», «Філемон та Бавкіда»). Повторення та узагальнення вивченого за І семестр. |
ПЧ № 2 |
ІІ семестр
|
|||
ВІДРОДЖЕННЯ |
|||
33 |
|
Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності. Характерні риси ренесансної культури і літератури. Франческо Петрарка (1304–1374). |
ст.162-164
|
34 |
|
Франческо Петрарка. Сонети № 61, 132. |
ст.165-168 |
35 |
|
Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Образ ліричного героя та героїні. Втілення гуманістичних ідеалів у поезії митця. Структура сонетів Ф. Петрарки. ТЛ. Поглиблення поняття про сонет, катрен, терцет, ямб. УС. Видатні українські перекладачі творів Ренесансу. Вершини українського сонету. |
ст.168-169
Напамʹять 1 сонет |
36 |
|
Вільям Шекспір (1564–1616). Виняткова роль В. Шекспіра в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва. |
ст.170-174 |
37 |
|
Вільям Шекспір. Сонети № 66, 116, 130. Основні теми сонетів В. Шекспіра — кохання до Смаглявої леді, дружба. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини (описи природи, змалювання сили почуттів тощо). Художні особливості сонетів В. Шекспіра. |
ст.174-176
Напамʹять 1 сонет |
38 |
|
Виразне читання сонетів напам’ять. ЕК. Порівняння оригіналів і художніх перекладів сонетів В. Шекспіра. Порівняння образів героїнь сонетів Ф. Петрарки та В. Шекспіра, художніх засобів створення жіночих образів. |
|
39 |
|
Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення. ТЛ. Поглиблення поняття про трагедію. ЛК. Образи Ромео і Джульєтти у світовому мистецтві (живопис, кіно, музика та ін.). Музей В. Шекспіра у Великобританії (Стретфорд-на-Ейвоні). |
ст.176-191 |
40 |
|
Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їхня еволюція). |
|
41 |
|
Конфлікт справжнього почуття і забобонів. Проблема життя і смерті. Трактування фіналу. Гуманістична цінність трагедії В. Шекспіра, її популярність серед різних поколінь. ТЛ. Поглиблення поняття про вічний образ. |
|
42 |
|
РМ №3 (усно). Усний твір «Щоб я змінив/-ла у п’єсі «Ромео і Джульєтта». Творче переосмислення п’єси В. Шекспіра. |
РМ №3 (у) |
43 |
|
Мігель де Сервантес Сааведра (1547–1616). «Дон Кіхот» I частина (огляд, 2–3 розділи за вибором учителя). Історія створення роману, його зв’язок із лицарськими романами, пародійний характер. Особливості сюжету і композиції твору. Синтез різних жанрових ознак у романі (героїчного епосу, лицарського, авантюрно-пригодницького, філософського роману, пародії). ТЛ. Поглиблення поняття про роман, вічний образ. |
ст.192-197 |
44 |
|
Дон Кіхот і Санчо Панса — парні образи, у яких утілено високу мрію і прагматизм. Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності, неможливості реалізації ідеалів героя. «Донкіхотство». ЛК. Образи Дон Кіхота і Санчо Панси у світовому мистецтві (живопис, кіно, музика та ін.). Музей М. де Сервантеса Сааведри в Іспанії (Мадрид). |
ст.197-206 |
45 |
|
Широта філософського змісту твору, можливість його різних тлумачень. Популярність вічних образів. |
|
46 |
|
Контрольна робота № 4. Контрольний твір на тему: «Почуття, що сильніше за смерть» (за трагедією В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта»), або «Благородний лицар Дон Кіхот — герой і дивак» (за романом Сервантеса «Дон Кіхот»). |
КР№4 твір |
БАРОКО І КЛАСИЦИЗМ |
|||
47 |
|
Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки (огляд). ЛК. Бароко в різних видах мистецтва (живопис, архітектура, музика, паркове мистецтво та ін.). УС. Бароко в Україні. Класицизм у різних видах мистецтва (живопис, архітектура, музика та ін.). ТЛ. Поглиблення понять про вірш (філософський). |
ст.207-210 |
48 |
|
Із лірики європейського бароко. Джонн Донн (1572–1631). «Священні сонети» (19-й сонет «Щоб мучить мене…»). Напруга почуттів ліричного героя. Символіка. Поетична мова. |
ст.210-213 |
49 |
|
Історичні умови, філософське та естетичні підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму. |
|
50 |
|
Основні образи комедії (пан Журден, пані Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.). ЕК. Порівняння образів персонажів (Журден — Клеонт, Журден — Дорант). |
|
51 |
|
ПЧ № 3. Мольєр. «Тартюф». Критика лицемірства, спраги наживи, підлості, дурості, хтивості, егоїзму у творі. |
ПЧ № 3 |
52 |
|
Мольєр (1622–1673). «Міщанин-шляхтич». Мольєр — майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво. ТЛ. Комедія, сатира, сарказм. Поглиблення понять про гумор, іронію. |
ст.213-216, 216-221, ком.221-232 |
53 |
|
Історія створення комедії «Міщанин-шляхтич». Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення. ТЛ. Поглиблення понять про гумор, іронію. |
|
54 |
|
Основні образи комедії (пан Журден, пані Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.). ЕК. Порівняння образів персонажів (Журден — Клеонт, Журден — Дорант). |
|
55 |
|
РМ № 4 (письмово). Сутність морального уроку, утіленого митцем засобами комедії. |
РМ № 4 (п) |
56 |
|
Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). |
|
57 |
|
Контрольна робота № 5 за темою «Відродження» (тестові завдання і запитання). |
КР№5 |
ЛІТЕРАТУРА ХХ-ХХІ СТ. У пошуках себе і високого польоту |
|||
58 |
|
Антуан де Сент-Екзюпері (1900–1944). «Маленький принц». Філософська алегорична казка-притча. ТЛ. Поглиблення понять про метафору, алегорію. Притча |
ст.223-235, тв.235-243 |
59 |
|
Людські взаємини, моральні цінності у творі. |
|
60 |
|
Художні образи. ЕК. Порівняння образів персонажів. |
|
61 |
|
Філософський зміст та художні особливості твору. |
|
62 |
|
Ричард Бах (нар. 1936). «Чайка Джонатан Лівінгстон». Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття. ЛК. Сучасні літературно-художні видання творів зарубіжної літератури. УС. Українські перекладачі творів зарубіжної класики й сучасної літератури. |
ст.244-246, тв.246-256 |
63 |
|
Алегоричні образи повісті. Утілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатан. |
|
64 |
|
Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі. |
|
65 |
|
ПЧ № 4. Барбара Космовська (нар. 1958). «Буба», «Буба: мертвий сезон» (на вибір). |
ПЧ № 4 |
66 |
|
Контрольна робота № 6. (тести). Література ХХ–ХХІ ст. |
КР №6 |
67 |
|
Аналіз контрольної роботи. |
|
ПІДСУМКИ |
|||
68 |
|
Узагальнення та систематизація навчального матеріалу. |
|
69 |
|
Узагальнення та систематизація навчального матеріалу. |
|
70 |
|
Бесіда про твори, що вивчалися упродовж року й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення. |
|
|