КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
уроків з інтегрованого курсу «ЗДОРОВ’Я, БЕЗПЕКА ТА ДОБРОБУТ» 5 клас
для закладів загальної середньої освіти
Модельна навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (автори: Хитра З.М., Романенко О.А.)
Хитра З.М., Романенко О.А. Здоров’я, безпека та добробут. Підручник 5 кл. закладів загальної середньої освіти. / З. М. Хитра, О. А. Романенко. — Київ : УОВЦ «Оріон», 2022. — 144 с.
Всього 35 годин на рік (1 година на тиждень)
І семестр 16 годин
№ |
Дата проведення |
Тема. Проблемні чи дослідницькі запитання |
Очікувані результати |
Домашнє завдання |
Розділ 1. У ЗДОРОВОМУ ТІЛІ – ЗДОРОВИЙ ДУХ
|
||||
1 |
|
Тема 1. Фізична складова здоров’я Чому правильні життєві цінності роблять нас щасливішими? |
Учень/учениця доводить, що здоров’я, безпека і добробут є підґрунтям успішного майбутнього; визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності; визначає форми поведінки, які приносять задоволення без нанесення шкоди власному здоров’ю і здоров’ю інших осіб; |
Опрацювати § 1. Скласти кросворд на тему «Цінності». |
2 |
|
Які чинники впливають на здоров’я людини? |
Учень/учениця визначає форми поведінки, які приносять задоволення без нанесення шкоди власному здоров’ю і здоров’ю інших осіб; обґрунтовує наслідки вибору альтер-нативного рішення щодо моделей поведінки, спрямованих на збереження здоров’я, добробуту та безпеки; визначає, ідентифікує та обговорює фізичні, психічні (у тому числі емоційні) і соціальні зміни, які відбуваються під час переходу в основну школу; приймає індивідуальні темпи вікових змін в організмі як вияв норми; визначає причини вікових змін в організмі, зокрема в період статевого дозрівання; визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності; пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах; моделює ситуацію надання першої долікарської допомоги в разі травматизму чи поганого самопочуття; приймає рішення щодо надання самодопомоги та допомоги іншим особам, звернення до інших осіб чи відповідних служб; моделює послідовність дій у небезпечних ситуаціях природного, техногенного, соціального і побутового походження; досліджує та обговорює чинники, що впливають на стан здоров’я і розвиток організму, зокрема профілактичні заходи щодо інфекційних і неінфекційних захворювань; використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки та добробуту. |
Опрацювати § 2. Зробити відео-презентацію своєї корисної звички (за бажанням). |
3 |
|
Як ти ростеш і розвиваєшся? |
Опрацювати § 3. Написати ключові слова про підлітковий вік. Підготувати презентацію про вікові періоди життя людини (за бажанням). |
|
4 |
|
Чому рух — це життя? |
Опрацювати § 4. Зробити відео фізичних вправ для ранкової гімнастики (за бажанням) |
|
5 |
|
Як формувати правильну поставу? |
Опрацювати § 5. Зробити відео фізичних вправ для формування правильної постави/ профілактики плоскостопості. |
|
6 |
|
Які хвороби належать до інфекційних? |
Опрацювати § 6.
Створити сенкан «Інфекційні хвороби». Зробити відео — соціальну рекламу про те, як правильно мити руки |
|
7 |
|
Як працює вакцина? |
Опрацювати § 7. Підготуватися до підсумкового уроку. |
|
8 |
|
Діагностувальна робота №1 Застосовуємо знання щодня |
Створити плакати про здоровий спосіб життя до акції «Час обирати здоров’я». |
|
9 |
|
Тема 2. Психічна, соціальна та духовна складові здоров’я Що таке емоційний інтелект? |
Учень/учениця розуміє взаємовплив емоційного стану, переконань, поведінки всіх учасників спільної діяльності; пояснює почуття інших осіб і визнає їх право на вираження своїх почуттів; визначає ефективні способи засвоєння навчальної інформації; аналізує власний навчальний розвиток, вказуючи на причини успіхів та невдач; визначає прагнення і потреби у сфері власного особистісного розвитку та навчання; пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту; виконує різні ролі в груповій роботі; встановлює нові контакти та ефективно співпрацює для досягнення результату, використовує різні засоби зв’язку; застосовує вербальні і невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і доброботу; визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності; розрізняє ситуації, коли силу переконання використали з позитивними чи негативними намірами; розрізняє складники особистого простору (інтимний, соціальний, публічний), поважає свій і чужий особистий простір під час спілкування; ідентифікує причини та наслідки виникнення конфліктів у різних ситуаціях; моделює ситуацію з конструктивним залагодженням конфліктів; розробляє стратегію подолання булінгу, визначає джерела допомоги жертвам булінгу, звертається по допомогу до інших осіб; протидіє проявам тиску, агресії, маніпуляції і неповаги щодо себе та інших осіб; виокремлює інформацію та обговорює ситуації булінгу, зокрема кібербулінгу; прогнозує ризики комунікації у віртуальному середовищі. |
Опрацювати § 9. Підготувати презентацію про різноманітність емоцій людини (за бажанням). |
10 |
|
Чи вмієш ти вчитися? |
Опрацювати § 10. Виконати тест «Домінуюча система сприйняття». |
|
11 |
|
Як можна подолати втому? |
Опрацювати § 11. Скласти розпорядок свого вихідного дня відповідно до гігієнічних рекомендацій. |
|
12 |
|
Коли спілкування приносить задоволення? |
Опрацювати § 12. Скласти сенкан «Ввічливі слова». |
|
13 |
|
Чому виникають конфлікти? |
Опрацювати § 13. Скласти пам’ятки про культуру спілкування з однолітками та дорослими. |
|
14 |
|
Як ефективно розв’язувати конфлікти: практичні поради |
Опрацювати § 14. Створити лист-пам’ятку «Правила моєї родини». Підготувати прислів’я про цінність сім’ї (за бажанням). |
|
15 |
|
Чому цькування (булінг) є неприйнятним? |
Опрацювати § 15. Скласти пам’ятку про правила нетикету (мережевого етикету). Підготуватися до підсумкового уроку. |
|
16 |
|
Діагностувальна робота №2 Застосовуємо знання щодня |
|
ІІ семестр 19 годин
№ |
Дата проведення |
Тема. Проблемні чи дослідницькі запитання |
Очікувані результати |
Домашнє завдання |
Розділ 2. БЕЗПЕКА В ЖИТТІ – ЖИТТЯ У БЕЗПЕЦІ
|
||||
17 |
|
Тема 1. Безпека в побуті Які ситуації називають надзвичайними? |
Учень/учениця демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями і правилами в соціальному і природному середовищі; діє за алгоритмом у небезпечних ситуаціях, використовуючи інформацію, що міститься в тексті інструкції; обґрунтовує необхідність власної відповідальності за поведінку в побуті та громадських місцях; здатний викликати необхідні рятувальні служби, повідомляючи відповідно до ситуації необхідну інформацію; визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини (дорожній рух, забруднення, хімічні речовини, ультрафіолетове випромінювання тощо); розпізнає ймовірні небезпеки природного, техногенного, соціального характеру і побутового походження; вирізняє речовини, які становлять загрозу в разі неналежного використання; виявляє ризики неналежного поводження із тваринами (домашні, бездомні, дикі); поводиться безпечно під час спілкування, зокрема з тваринами; прогнозує наслідки своїх дій у непередбачуваних і надзвичайних ситуаціях, апелюючи до набутих знань та достовірної інформації; аналізує негативний вплив недотримання правил/інструкцій безпечної поведінки на збереження життя і здоров’я; обґрунтовує необхідність уникнення місць підвищеної небезпеки.
|
Опрацювати § 17. Скласти список номер телефонів, до кого можна звернутися по допомогу в разі небезпеки. Підготувати усну/письмову презентацію про одну надзвичайну ситуацію (за бажанням). |
18 |
|
Як діяти у випадку виникнення пожежі? |
Опрацювати § 18. Вивчити правила пожежної безпеки. |
|
19 |
|
Що таке «автономна ситуація»? |
Опрацювати § 19. Вивчити правила поведінки у різних автономних ситуаціях. |
|
20 |
|
Тема 2. Безпека на дорозі Яка поведінка пішоходів є безпечною? |
Опрацювати § 20. Дослідити дорогу від дому до свого закладу освіти за планом на с.85 |
|
21 |
|
Які права й обов’язки мають пасажири громадського транспорту? |
Опрацювати § 21. Вивчити правила поведінки у різних видах громадського транспорту. |
|
22 |
|
Чому виникають дорожньо-транспортні пригоди? |
Опрацювати § 22. Підготувати девізи або малюнки про дотримання безпеки на дорозі. |
|
23 |
|
Тема 2. Безпека в довкіллі Яких правил безпеки необхідно дотримуватися в громадських місцях? |
Опрацювати § 23. |
|
24 |
|
Чи всі тварини лагідні й добрі? |
Опрацювати § 24. Підготувати презентацію про отруйні змії в Україні (за бажанням). |
|
25 |
|
Як діяти у випадку виникнення стихійного лиха? |
Опрацювати § 25. Скласти пам’ятку, що потрібно покласти до «екстреної валізки». |
|
26 |
|
Як дбати про свою безпеку на воді? |
Опрацювати § 26. Підготуватися до підсумкового уроку. |
|
27 |
|
Діагностувальна робота №3 Застосовуємо знання щодня |
Створити сенкан «Безпека». |
|
Розділ 3. ДОБРОБУТ КОЖНОГО – ДОБРОБУТ УКРАЇНИ |
||||
28 |
|
Тема 1. Особистий добробут Що таке добробут? |
Учень/учениця виявляє ризики невідповідності власних потреб і можливостей; визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі; самостійно створює та реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, спорті, побуті; моделює кроки задоволення власних потреб з урахуванням можливостей своїх та інших осіб; аналізує взаємозв’язок між потребами людини та обмеженістю ресурсів; бережливо ставиться до власного майна та майна інших осіб, обґрунтовує недотор-канність чужого майна; визначає потребу ощадливого використання ресурсів і повторної переробки вторинної сировини; обґрунтовує обмеженість ресурсів (зокрема часу, здоров’я, фінансів); оперує основними економічними поняттями (гроші, зайнятість, підприємництво тощо); розрізняє та зазначає законні джерела доходів для свого віку; вміє раціонально розпоряджатися власними грошима; розуміє вагу докладених зусиль дорослих для отримання доходів; вирізняє ознаки доброчинності; виявляє чуйність до осіб, які потребують допомоги; пояснює значення волонтерства. |
Опрацювати § 28. Скласти рекомендації, що можуть поліпшити сімейний добробут. |
29 |
|
Якими бувають потреби людини? |
Опрацювати § 29. Скласти перелік своїх потреб. |
|
30 |
|
Тема 2. Родинний добробут Яку роль мають гроші в житті людини? |
Опрацювати § 30. Підготувати презентацію про історію виникнення грошей (за бажанням). |
|
31 |
|
Як ефективно скласти бюджет? |
Опрацювати § 31. Скласти бюджет родинного свята або родинного відпочинку з допомогою батьків. |
|
32 |
|
Чому заощадження вигідніше за марнотратство? |
Опрацювати § 32. Зробити відео - соціальну рекламу про ощадливість, або економність (за бажанням). |
|
33 |
|
Тема 3. Суспільний добробут Чому кожна людина має чинити добро? |
Опрацювати § 33. Підготувати презентацію про відомих українських благодійників; громадський рух «Товариство Червоного Хреста» та або інші благодійні організації (за бажанням). |
|
34 |
|
Що таке щастя? |
Опрацювати § 34. Написати есе про щастя. Підготуватися до підсумкового уроку. |
|
35 |
|
Діагностувальна робота №4 Підсумковий урок
|
|