КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
З БІОЛОГІЇ 10 КЛАС
Календарно-тематичне планування складено відповідно до вимог програми з біології і екології для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407
Біологія
10 клас
(70 год., 2 год. на тиждень)
Форми контролю |
І семестр |
ІІ семестр |
||
Загальна кількість |
Заплановано |
Загальна кількість |
Заплановано |
|
Лабораторні роботи |
1 |
1 |
3 |
3 |
Практичні роботи |
1 |
1 |
1 |
1 |
Тематичне оцінювання |
4 |
4 |
3 |
3 |
Контрольні роботи |
1 |
1 |
1 |
1 |
КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ
№ п/п |
Дата |
Тема уроку |
Лабораторні роботи |
Скорегована дата |
|
Вступ (орієнтовно 4 год) |
|||||
|
|
Правила поведінки в кабінеті біології та ТБ під час роботи в біологічному кабінеті. Інструкції 64.1, 66.1, 67.1, 68.1 Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. |
|
|
|
|
|
Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок. |
|
|
|
|
|
Фундаментальні властивості живого. |
|
|
|
|
|
Стратегія сталого розвитку природи і суспільства. |
|
|
|
|
|
Діагностична контрольна робота |
|
|
|
Тема 1. Біорізноманіття (орієнтовно 13 год) |
|||||
|
|
Систематика – наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації організмів. |
Лабораторні роботи 1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя). Інструктаж БЖ. Інструкція 74.1 |
|
|
|
|
Сучасні критерії виду. |
|
|
|
|
|
Віруси. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
|
|
|
|
Віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
|
|
|
|
Гіпотези походження вірусів. |
|
|
|
|
|
Взаємодія вірусів з клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування. Роль вірусів в еволюції організмів. |
|
|
|
|
|
Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами. Тематичне оцінювання № 1 |
|
|
|
|
|
Прокаріотичні організми: археї. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
|
|
|
|
Прокаріотичні організми: бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
|
|
|
|
Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів. |
|
|
|
|
|
Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів. |
|
|
|
|
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. |
|
|
|
|
|
Навчальний проект 1. Складання характеристики виду за видовими критеріями. |
|
|
|
|
|
Узагальнення та систематизація знань з темою «Біорізноманіття» Тематичне оцінювання № 2 |
|
|
|
Тема 2. Обмін речовин і перетворення енергії (орієнтовно 15 год) |
|||||
|
|
Білки, нуклеїнові кислоти, вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі. |
|
|
|
|
|
Білки, нуклеїнові кислоти, вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі. |
|
|
|
|
|
Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем. |
|
|
|
|
|
Особливості обміну речовин в автотрофних організмів. |
|
|
|
|
|
Особливості обміну речовин в гетеротрофних організмів. |
|
|
|
|
|
Практичні роботи 1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини. Інструктаж БЖ. Інструкція 74.1 |
|
|
|
|
|
Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів. |
|
|
|
|
|
Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією. |
|
|
|
|
|
Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму. |
|
|
|
|
|
Узагальнення та систематизація знань з темі «Обмін речовин та енергії» Контрольна робота № 1 Тематичне оцінювання № 3 |
|
|
|
|
|
Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму. |
|
|
|
|
|
Вітаміни, їх роль в обміні речовин. |
|
|
|
|
|
Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. Значення якості питної води для збереження здоров’я людини. |
|
|
|
|
|
Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин. Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини. |
|
|
|
|
|
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму. |
|
|
|
|
|
Узагальнення та систематизація знань з темі «Обмін речовин та енергії» Тематичне оцінювання № 4 |
|
|
|
Тема 3. Спадковість і мінливість (орієнтовно 20год) |
|||||
|
|
Основні поняття генетики. |
|
|
|
|
|
Закономірності спадковості. |
|
|
|
|
|
Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки. |
|
|
|
|
|
Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини. |
|
|
|
|
|
Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація. |
|
|
|
|
|
Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині. |
|
|
|
|
|
Каріотип людини та його особливості. Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу. |
|
|
|
|
|
Сучасний стан досліджень геному людини. Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини. |
|
|
|
|
|
Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини. Закономірності мінливості (спадкової, неспадкової) людини. |
|
|
|
|
|
Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. |
Лабораторна робота 2. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості. Інструктаж БЖ. Інструкція 74.1 |
|
|
|
|
Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. |
|
|
|
|
|
Біологічні антимутаційні механізми. Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів. |
|
|
|
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Спадковість і мінливість» Тематичне оцінювання №5 |
|
|
|
|
|
Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. Закономірності розподілу алелів в популяціях. |
|
|
|
|
|
Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. Закономірності розподілу алелів в популяціях. |
|
|
|
|
|
Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини. |
|
|
|
|
|
Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація. |
|
|
|
|
|
Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація. |
|
|
|
|
|
Практична робота 2. Розв’язування типових генетичних задач. Інструктаж БЖ. Інструкція 74.1 |
|
|
|
|
|
Проект: Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Скринінг-програми для новонародже-них. Генотерапія та її перспективи. |
|
|
|
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Спадковість і мінливість» Тематичне оцінювання №6 |
|
|
|
Тема 4. Репродукція та розвиток (орієнтовно 12 год) |
|||||
|
|
Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів. |
|
|
|
|
|
Особливості процесів регенерації організму людини. |
|
|
|
|
|
Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики. |
|
|
|
|
|
Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. |
|
|
|
|
|
Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. |
|
|
|
|
|
Старіння та смерть клітин. Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки. |
|
|
|
|
|
Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань. |
|
|
|
|
|
Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини. |
Лабораторна робота 3. Вивчення будови статевих клітин людини. Інструктаж БЖ. Інструкція 74.1 |
|
|
|
|
Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини. Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. |
|
|
|
|
|
Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини. Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. |
|
|
|
|
|
Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження у людини. |
|
|
|
|
|
Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції). |
Лабораторна робота 4. Вивчення етапів ембріогенезу. Інструктаж БЖ. Інструкція 74.1 |
|
|
|
|
Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини. |
|
|
|
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Репродукція та розвиток» Контрольна робота №2 Тематичне оцінювання №7 |
|
|
|