Ольга Турченюк,
вчитель біології Рівненського ліцею №11
Позакласний захід
«Земля – наш дім! Хай добре буде в нім!»
(виступ екологічної агітбригади “Передзвін”)
Звучить мелодія пісні С. Ротару «Одна калина»
На сцену виходять учні,дзвонять дзвіночками, співають:
Сумно, сумно аж за край,
Бо рослинки плачуть: «Нас не ображай»!
Зимно-зимно на душі,
Бо вони благають, їм ти залиши
Приспів: Яскраве сонце й небеса,
Росинку чисту, як сльоза,
Кришталь джерельця хай бринить, мов передзвін!
Щоб не згасала їх краса
Залиш природи чудеса
І ґрунт родючий – хай дає їм силу він!
Учень 1: Ми (разом) – агітбригада «Передзвін» (разом) прийшли усім у залі нагадати:
П – природу треба оберігати,
Е – економно земельні ресурси витрачати,
2 Р – родючі ґрунти ‒ охороняти,
Е – ерозії не спричиняти,
3 Д – деградації земель – протистояти,
З – засмічені території – прибирати,
4 В – виснаження земних надр – передбачати,
І – інтереси жителів ґрунтів – захищати,
5 Н – неузгодженості дій – не допускати!
Разом: Завжди думати, діяти, допомагати!
Наш девіз: (разом) Світ люби – й не згасне він!
Вас вітає «Передзвін»!
Йдуть зі сцени.
На сцену виходить учениця, в руках ‒ глобус.
Звучить плач новонародженої дитини, далі – шум транспорту...
Учні демонструють малюнки із зображенням
чистої та забрудненої планети.
Учениця: Народилася…
Літосферою ‒ укрилася,
Гідросферою – вмивалася,
А ґрунтами як втішалася!
Народилася…
Атмосферою покрилася,
А озоном – захищалася…
Але як же все так склалося?
Поселилися…
І заводи задиміли все,
Річки брудом покривалися,
І ґрунти все розорялися…
Забруднилася…
Очищалась – відновилася,
А як сил уже не сталося –
Рівновага зруйнувалася.
Утомилася…
Йдуть зі сцени. Звучить шум транспорту, базару…
По черзі виходять учні-«продавці», демонструють пляшки, торбинки з «товаром».
1 учень: ‒ Повітря! Повітря! Чисте повітря!
2 учень: ‒ Вода! Вода! Чиста вода!
3 учень: ‒ Ґрунти! Ґрунти! Родючі ґрунти!
4 учень: ‒ Рослина! Рослина! СПРАВЖНЯ рослина!
Всі: ‒ Де?
Підбігають, здивовано розглядають рослинку…
Учениця-«Земля» (із сумом дивлячись на них)
Що ж це сталося з вами, люди?
Це ж як так – то нічого не буде…
Ні води, ні ґрунтів, ні рослини,
Не залишиться в небі пташини…
І проблеми повітря, води вже відчули і наші ґрунти…
Всі йдуть зі сцени. Звучить запис сигналу «SOS», учасники агітбригади вибігають, вишиковуються, в руках ‒ аркуші із знаком «!»
Звучить трагічна мелодія…
1 учень: Ґрунт ‒ найбільше багатство людства. Більшість основних проблем ґрунтів – ерозія, підкислення, ущільнення, засолення та забруднення шкідливими речовинами є наслідками неправильного господарювання людини!
2 учень: На одному квадратному метрі ґрунту живуть 4 мільйони бактерій, 200 тисяч кліщів, 80 дощових червів, 200 різних жуків та личинок. І це тільки на одному квадратному метрі!
3 учень: Перегній, від кількості якого залежить родючість ґрунту,
утворюється при повільному перегниванні відмерлих рослин і тварин.
4 учень: В багатьох регіонах земної кулі вміст гумусу в ґрунтах за останні 30 років зменшився на 30 %.
5 учень: Можна швидко збагатити виснажений ґрунт різними добривами, але створити ґрунт знову здатна лише природа.
6 учень: Процес ґрунтоутворення відбувається дуже повільно. Родючий шар ґрунту завтовшки 1 см утворюється приблизно за 100 років!
2 учень: Щороку загальна площа пустель розширюється на 27 мільйонів гектарів, через що людство втрачає 25 мільярдів тонн родючого ґрунту за рік.
4 учень: Поле за добу може втратити шар ґрунту завтовшки в 5 см за через дію вітру.
6 учень: Україна славиться найродючішими ґрунтами – чорноземами.
Але щороку землі України втрачають близько 24 млн. тон гумусу…
Перешиковуються
1 уч. Ми (разом), агітбригада «Передзвін» (разом)
Разом: Стіною будемо стояти,
Щоб ґрунт родючий захищати!
2 уч. Для збереження ґрунтів самі діємо і вас закликаємо:
Не сміти! Прибирати!
3 уч. Правильно ґрунт обробляти:
Розпушувати! Перекопувати!
4 уч. Поливати! Правильно удобрювати!
5 уч. Висаджувати дерева і кущі!
6 уч. Висівати квіти!
Перешиковуються
1 уч. Ми (разом), агітбригада «Передзвін» (разом),
восени (разом) ‒ збираємо і заготовляємо насіння!
2 уч. Взимку(разом) ‒ підгодовуємо птахів!
3 уч. Навесні (разом) – розвішуємо шпаківні!
4 уч. Насаджуємо дерева і квіти!
5 уч. Круглорічно (разом) ‒ слідкуємо за чистотою подвір’я школи та вулиць довкола!
6 уч. Беремо участь в екологічних акціях! Проводимо просвітницьку роботу!
Перешиковуються
1 учень: Ви!(разом) Любі діти, не пустуйте, жителів ґрунтів шануйте!
2 учень: Депутати, не дрімайте, ґрунт в законах захищайте!
3 учень: Ви, дорослі, пам’ятайте, ґрунт, наш скарб, оберігайте!
4 учень: Погляд свій ви не ховайте, чесно нам відповідайте:
(Звучить ритмічна мелодія)
5 учень: Хто в дворах кидати звик папірці тільки в смітник?
Хто не смітить на районі – плесніть дружно у долоні!
6 учень: Скляну пляшку при нагоді хто не б’є на Пивзаводі?
Хто не б’є скла на районі – плесніть дружно у долоні!
1 учень: Хто накормить пташку вічно, де мікрорайон Північний?
Хто накормить на районі – плесніть дружно у долоні!
2 учень: Хто у центрі проживає, там природу захищає?
Хто свідомий на районі ‒ плесніть дружно у долоні!
3 учень: Хто про річку Устю дбає, берег річки очищає?
Хто очистить на районі ‒ плесніть дружно у долоні!
4 учень: Хто на Басовім Куті не смітив в своїм житті?
Хто порядний на районі ‒ плесніть дружно у долоні!
5 учень: Хто на захист від вандалів дружно встане в цьому залі?
Хто за захист на районі – встаньте й плескайте в долоні!
6 учень: А тепер – протокол дій: руки – разом! Серця – разом! Дії – разом! Віддай свій голос на захист природи, адже
Ми – молодь!
Ми – сила!
Країни ми – крила!
Ми – поштовх!
Ми – дія!
Планети – надія!
Учасники агітбригади співають пісню, заквітчують глобус вінком із квітів
Знову нас стежки далекі ждуть,
Знову хтось чекає допомоги.
Знову ми збираємося в путь,
Знову ждуть незвідані дороги.
Нам природа – наче рідний дім,
Всім вона – неначе рідна мати,
Щоби лад завжди був в домі тім –
Нам надію й віру треба мати!
Надія ‒ наш компас земний,
Ну а віра дарує удачу.
Планета хай квітне завжди,
Зберегти її ‒ наша задача.