Календарно-тематичне планування з образотворче мистецтво 5 клас (НУШ) на 2022-2023 н.р.

Про матеріал

Календарно-тематичне планування з образотворче мистецтво 5 клас на 2022-2023 н.р. складено до підручника: Людмила Аристова, Наталія Чєн. Мистецтво : Підручник для 5 кл. закладів загальноі середньоі освіти. Киі в : УОВЦ «Оріон», 2022. 224 с., іл.; за модельною програмою «Мистецтво» (авторки Л. Масол, О. Просіна)

Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування складено до підручника: Людмила Аристова, Наталія Чєн. Мистецтво : Підручник для 5 кл. закладів загальної середньої освіти. Київ : УОВЦ «Оріон», 2022. 224 с., іл.;  за модельною програмою «Мистецтво» (авторки Л. Масол, О. Просіна).

 

Скорочення: СМ — сприймання мистецтва, ХТД — художньо-творча діяльність

2 години на тиждень

І семестр – 16 год., ІІ семестр – 36 год.
 

№ уроку

Тема уроку

Дата

Примітки

Перший  семестр

Народне і професійне мистецтво

1

Тема 1. Зародження образотворчого мистецтва

Виникнення образотворчого мистецтва, первісне мистецтво, ритм.

СМ: фото наскельних розписів печер Альтаміра (Іспанія), Куева-де-лас-Манос (Аргентина) тощо, орнаменти різних народів світу.

ХТД: «Наскельні зображення». Малювання на зім'ятому папері (імітування поверхні каменю чи стіни печери)

 

 

2

Тема 2. Мистецтво, яке лікує

Арттерапія, творчість, творчий процес, монотипія.

СМ: Н. Енгл «Тиша», М. Башкірцева
«Осінь», К. Піссарро «Лувесьєн. Шлях до Версалю», М. Бурачек «Реве та стогне Дніпр широкий...», І. Айвазовський «Шторм», Ж.-Б. Каміль Коро «Порив вітру» тощо

ХТД: «Мій настрій». Відтворення власного настрою за допомогою кольору

 

 

3

Тема 3. Зрозуміти мову графіки

Графіка, основні засоби графіки (лінія, крапка, штрих, пляма, тон), рисунок як вид графічного мистецтва, різноманітність графічних матеріалів.

СМ: Т. Шевченко «Дерева», І. Репін «Портрет
М. М. Климентової», Е. Карузо «Портрет Бетховена», Леонардо да Вінчі «Автопортрет»,
М. Фєшин «Хлопчик з пов'язкою з острова Балі», М.Девідсон «Хамелеон»,  О. Юрченко «Східниця», Е.Дега «Блакитні танцівниці» тощо.

ХТД: «Світ навколо мене». Використання графічних матеріалів (за вибором учня) для створення тематичної композиції

 

 

4

Тема 4. Мистецтво ілюстрації

Види графіки (станкова, прикладна, комп'ютерна), книжкова ілюстрація.

СМ: А. Дюрер «Носоріг», «Заєць», приклади прикладної та комп'ютерної графіки, ілюстрації
В. Єрка до казки Г.-Х. Андерсона «Снігова Королева», В. Ковальчук до збірки дитячих віршів
Л. Костенко «Бузиновий цар»,
В. Мельничук до української народної казки «Кривенька качечка», І. Суліми до інтерактивної книги «Котигорошко» тощо.

ХТД: «Ілюстрація до улюбленої казки». Створення ілюстрації до одного з найяскравіших епізодів твору (графічні матеріали за вибором учня).

 

 

5

Тема 5. Зрозуміти мову живопису

Живопис, колір, колорит.

СМ: С. Васильківський «Полтавщина», "Весняний день",  К. Моне «Руанський собор»,  І. Труш «Промені сонця», «Сосни на скелі»,  Й. Бокшай «Озеро в горах», «Синевір»,  М. Бурачек «Дахи Софійського собору в Києві», «Яблуні в цвіту».

ХТД:  «Пейзаж рідної землі». Зображення пейзажу за уявою (гуаш або акварель)

 

 

6

Тема 6. Розмаїття світу живопису

Види живопису (станковий, монументальний, театрально-декораційний, мініатюра).

СМ: І. Репін «Запорожці пишуть листа турецькому султану», К. Костанді «Гуси», М. Башкірцева
«У студії», Мікеланджело Буонарроті фрески стелі Сикстинської капели, М. Джамбон Макет декорації для першого акту спектаклю, Дж. Іноді «Отелло», Джунейда «Хумаюн підглядає за Хумана, що стоїть біля воріт»

ХТД: «Прикрашу свій дім». Створення ескізу для стінопису власного дому або будівлі школи, коридору чи класної кімнати (гуаш або акварель)

 

 

7

Тема 7. Чи може камінь говорити?

Скульптура, види скульптури (рельєф, кругла скульптура; монументальна, декоративно-монументальна, станкова, дрібна пластика), засоби виразності скульптури (об’єм, фактура, пластика).

СМ: М. Манізер пам’ятник Т. Шевченку
(м. Харків), Й. Пінзель «Богоматір»,
«Св. Леон та Атанас» (м. Львів), Мікеланджело Буонарроті «Пьєта» (Ватікан, Італія),
Хуго Угер пам’ятник Людвігу ван Бетховену
(м. Карлови Вари, Чехія), Д. Страцца «Дама у вуалі».

ХТД: створення проєкту, що може прикрасити шкільне подвір'я (пластилін)

 

 

8

  Урок узагальнення

 

 

9

Тема 8. Музика, що застигла в камені

Архітектура, вимоги до архітектури
(доцільність, міцність, краса), види архітектури
(архітектура об'ємних споруд, ландшафтна архітектура, містобудування).

СМ: фото архітектурних споруд (Михайлівський Золотоверхий монастир (м. Київ), Львівський Національний Академічний театр опери та балету
(м. Львів), Держпром (м. Харків), Храм бенедиктинок (м. Львів), сучасні забудови різних міст та країн.

ХТД: «Будинок моєї мрії». Зображення будинку (графічні матеріали)

 

 

10

Тема 9. Краса народного мистецтва

Народне мистецтво, стилізація, орнамент, види орнаментів (геометричний, рослинний, зооморфний, антропоморфний).

СМ: приклади стилізації рослин та тварин або комах, фото керамічних та різьблених  виробів з орнаментами, писанок, килимів, приклади орнаментів різних народів.

ХТД: «Чарівний орнамент». Стилізування рослин або тварин, створення орнаменту зі стилізованих зображень

 

 

11

Тема 10. Краса та чарівність народного розпису

Декоративно-прикладне мистецтво, розпис, види розпису (за призначенням).

СМ: Л. Гарбузенко «Криниця роду», фото розписів інтер'єру, екстер'єру, речей побуту, одягу; репродукції робіт Т. Пати, П. Павленко, О. Пилипенко.

ХТД: «Диво розпис». Варіанти завдань:
1. Створення ескізу для розпису чашки (сервізу) за мотивами петриківського розпису. 2. Створення власного дерева життя (вазону) з використанням стилізованих зображень, зроблених на попередньому уроці (завдання за вибором учителя)

 

 

12

Тема 11. Цінність ажурного мистецтва

Витинанка, матеріали та інструменти для витинання, типологія витинанок, симетричні витинанки.

СМ: Л. Гарбузенко «Степова квітка», приклади витинанок різних народів світу (Україна, Польща, Китай, Литва та інші).

ХТД: «Магія витинанки». Створення простої симетричної витинанки

 

 

13

Тема 12. Краса керамічного мистецтва

Кераміка, керамічні вироби, косівська кераміка, опішнянська кераміка та інші.

СМ: фото з прикладами керамічних виробів (трипільських, косівських, опішнянських, васильківських тощо), приклади керамічних іграшок.

ХТД: «Моя народна іграшка». Ліплення фігурки тваринки за мотивами народної іграшки (пластилін)

 

 

14

Тема 13. Дизайн, його види

Дизайн, дизайнер/дизайнерка, види дизайну (графічний, промисловий, дизайн одягу, дизайн середовища).

СМ. Світлини з роботами дизайнерів у різних галузях (одягу, середовища, промисловості тощо).

ХТД: «Я — дизайнер!», «Я — дизайнерка!». Створення ескізу настільної лампи або крісла на основі обраної рослини

 

 

15

Тема 14. Одяг, як частина нашого образу

Дизайн одягу, видатні дизайнери/ дизайнерки одягу України та світу.

СМ. Світлини з колекціями одягу кращих дизайнерів/дизайнерок України та світу.

ХТД: «Я — дизайнер!»,
«Я — дизайнерка!». Створення власної колекції одягу з трьох моделей (або комплект одягу — 1 модель) для школи, відпочинку або подорожей з використанням шаблонів

 

 

16

Тема 15. Художня фотографія

Художня фотографія, фотограф, фотосушка.

СМ: світлини Ж. Н. Ньєпсона «Вид з вікна» (1826 р.), А. Федецького, зображення фотоапаратів різних років випуску (від перших до сучасних).

ХТД: за вибором учнів:

  1. Створення фотопортретів своїх однокласників чи однокласниць.
  2. Створення натюрморту з речей, які є у наплічниках учнів та учениць. Фото цих натюрмортів.

Створення фото «Світ за вікном».

 

 

17

Урок узагальнення

 

 

Другий семестр

Взаємодія і синтез мистецтв

18

Тема 16. Різдво прийшло

Різдво, Вертеп, вертепна вистава, різдвяна зірка, колядники.

СМ: Н. Юсипчук-Коваленко «Гуцульське Різдво», І.Фартух «Різдво», К. Трутовський «Колядники в Україні», М. Білас «Колядники»,
С. Васильківський «Коляда», фото із зображенням різдвяних зірок.

ХТД: створення сюжетної композиції «Колядники»

 

 

19

Тема 17. Лялька в театрі

Театр, театр ляльок, види ляльок (рукавична, тростьова, маріонетка, пласка лялька, ростова), види театрів ляльок.

СМ: фото із зображеннями різних видів ляльок, театральними виставами різних театрів ляльок.

ХТД: створення ляльки для театру ляльок

 

 

20

Тема 18. Театральна афіша — запрошення у світ театру

Афіша, завдання та вимоги до театральної афіші.

СМ: Ж. Беро «Афішна тумба Морріса на Єлисейських полях», А. Муха «Афіша до вистави Вікторьєна Сарду «Жисмонда», приклади театральних афіш до дитячих спектаклів.

ХТД: афіша до улюбленої вистави

 

 

21

Тема 19. Розповідь театральної завіси Сценічний простір, складові сценічного простору, театральна завіса.

СМ: фото різноманітних театральних завіс театрів світу (Віденська народна опера, Львівський Національний Академічний театр опери та балету імені Соломії Крушельницької, Одеський національний академічний театр опери та балету та ін.)

ХТД: ескіз театральної завіси до улюбленої вистави

 

 

22

Тема 20. Як народжується декорація

Сцена, лаштунки, задник, декорація, сценографія, художник-декоратор, художниця-декораторка.

СМ: фото із зображеннями різних декорацій, ескізи декорацій до театральних вистав (М. Добролежа, М. Саневич, В. Єременко).

ХТД: Завдання за вибором учителя:

  1. «Моя професія- сценограф/
    сценографка». Створення ескізу декорацій до улюбленої вистави.

«Моя професія — художник-декоратор/ художниця-декораторка» Створення  задника

 

 

23

Тема 21. Магія створення театральних декорацій

Макет сценічного простору, матеріали для створення макетів сценічного простору.

СМ. Фото макетів сценічного простору різних театрів.

ХТД. «Макет декорацій для улюбленої вистави».

 

 

24

Тема 22. Загадки і секрети бутафорії

Бутафорія, матеріали для бутафорії, художник-бутафор, художниця-бутафорка.

СМ: фото предметів бутафорії до різних вистав.

ХТД: створення бутафорії для улюбленої вистави

 

 

25

Тема 23. Театральний костюм — складова сценічного образу

Театральний костюм, сценічний одяг, художник з костюмів.

СМ: роботи художників з костюмів —  О. Баклан, А. Петрицького,  Л. Братченка, Г. Фісан, М.Добужинського, Л. Бакста, В. Риндіна, Д.Нарбута та інших.

ХТД: «Театральний костюм для персонажа з улюбленої вистави». Створення ескізу театрального костюму

 

 

26

Урок узагальнення

 

 

27

Тема 24. Художник і цирк

Цирк, циркова вистава, робота художника/художниці у цирку.

СМ: фото з циркових вистав різних цирків світу, репродукції робіт художників/художниць (М. Шагал «Великий цирк», Л. Найт «Три клоуни»,
П. Пікассо «Дівчинка на кулі» тощо).

ХТД: сюжетна композиція «Циркова вистава» або «Ми у цирку»

 

 

28

Тема 25. Чарівний світ мультиплікації: мальовані  мультфільми

Анімація, мультиплікація, види анімації (лялькова, графічна (мальована), пластилінова, комп’ютерна), процес створення мальованого мультфільму.

СМ: кадри з вітчизняних і зарубіжних мультфільмів («Фантасмагорія»,  «Казка про солом’яного бичка», «Як козаки ..» та інші).

ХТД: «Яким я бачу власний мультфільм». Створення власного персонажа (різні емоції, рухи) до мультфільму

 

 

29

Тема 26. Відкриття лялькової та пластилінова анімації

Лялькова анімація, процес знімання лялькового мультфільму.

СМ: кадри з лялькових мультфільмів («Маленький принц», «Цирк ліліпутів», «Йшов трамвай дев’ятий номер» та інші).

ХТД: «Мій герой/героїня пластилінового мультфільму». Створення герою/героїні
для мультфільму (пластилін)

 

 

30

Тема 27. Мистецтво і медіа

Медіа-арт, види медіа-арту (комп'ютерна графіка, відео-арт, нет-арт тощо).

СМ: приклади медіа-арту («Цацки. Народний піксель-арт», роботи українських і зарубіжних художників/художниць).

ХТД: створення нет-арту (нерухомого зображення, яке хотілося б розмістити в інтернеті) на тему власних захоплень або постер про клас чи школу

 

 

31

Тема 28. Телебачення як мистецтво

Телебачення, історія появи та розвитку телебачення, робота художника/художниці на телебаченні.

СМ: фото з телевізорами різних років випуску, приклади дизайну телестудій для різних видів телепрограм (новини, шоу, передачі про тварин тощо).

ХТД: створення дизайну шкільної телестудії (рисунок, колаж, макет за вибором учителя)

 

 

32

Тема 29. Інсталяція як форма сучасного мистецтва

Інсталяція, матеріали для інсталяції.

СМ: приклади інсталяцій різних художників/художниць (Е. Муро, М. Ротшильд,
О. Мілове, А. Куайюм-ага та інших).

ХТД: створення інсталяції для привернення уваги до проблем збереження природи або розповіді про свій клас («Наше навчання» або «Канікули —
це весело» тощо) (матеріали за вибором)

 

 

33

Тема 30. Музеї — скарбниці шедеврів.

Музей, види музеїв (історичні, мистецькі, етнографічні, літературні тощо).

СМ: фото експозицій різних музеїв України та світу (Національний художній музей України, Музей Лувр, Музей Право, Музей писанкового розпису тощо).

ХТД: створення власної віртуальної виставки

 

 

 

34

Урок узагальнення

 

 

35

Підсумковий урок. Урок-виставка

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 серпня 2022
Переглядів
2220
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку