Календарно-тематичне планування з образотворче мистецтво 5 клас на 2022-2023 н.р. складено до підручника: Людмила Аристова, Наталія Чєн. Мистецтво : Підручник для 5 кл. закладів загальноі середньоі освіти. Киі в : УОВЦ «Оріон», 2022. 224 с., іл.; за модельною програмою «Мистецтво» (авторки Л. Масол, О. Просіна)
Календарно-тематичне планування складено до підручника: Людмила Аристова, Наталія Чєн. Мистецтво : Підручник для 5 кл. закладів загальної середньої освіти. Київ : УОВЦ «Оріон», 2022. 224 с., іл.; за модельною програмою «Мистецтво» (авторки Л. Масол, О. Просіна).
Скорочення: СМ — сприймання мистецтва, ХТД — художньо-творча діяльність
2 години на тиждень
І семестр – 16 год., ІІ семестр – 36 год.
№ уроку |
Тема уроку |
Дата |
Примітки |
Перший семестр |
|||
Народне і професійне мистецтво |
|||
1 |
Тема 1. Зародження образотворчого мистецтва Виникнення образотворчого мистецтва, первісне мистецтво, ритм. СМ: фото наскельних розписів печер Альтаміра (Іспанія), Куева-де-лас-Манос (Аргентина) тощо, орнаменти різних народів світу. ХТД: «Наскельні зображення». Малювання на зім'ятому папері (імітування поверхні каменю чи стіни печери) |
|
|
2 |
Тема 2. Мистецтво, яке лікує Арттерапія, творчість, творчий процес, монотипія.
СМ: Н. Енгл «Тиша», М. Башкірцева ХТД: «Мій настрій». Відтворення власного настрою за допомогою кольору |
|
|
3 |
Тема 3. Зрозуміти мову графіки Графіка, основні засоби графіки (лінія, крапка, штрих, пляма, тон), рисунок як вид графічного мистецтва, різноманітність графічних матеріалів.
СМ: Т. Шевченко «Дерева», І. Репін «Портрет ХТД: «Світ навколо мене». Використання графічних матеріалів (за вибором учня) для створення тематичної композиції |
|
|
4 |
Тема 4. Мистецтво ілюстрації Види графіки (станкова, прикладна, комп'ютерна), книжкова ілюстрація.
СМ: А. Дюрер «Носоріг», «Заєць», приклади прикладної та комп'ютерної графіки, ілюстрації ХТД: «Ілюстрація до улюбленої казки». Створення ілюстрації до одного з найяскравіших епізодів твору (графічні матеріали за вибором учня). |
|
|
5 |
Тема 5. Зрозуміти мову живопису Живопис, колір, колорит. СМ: С. Васильківський «Полтавщина», "Весняний день", К. Моне «Руанський собор», І. Труш «Промені сонця», «Сосни на скелі», Й. Бокшай «Озеро в горах», «Синевір», М. Бурачек «Дахи Софійського собору в Києві», «Яблуні в цвіту». ХТД: «Пейзаж рідної землі». Зображення пейзажу за уявою (гуаш або акварель) |
|
|
6 |
Тема 6. Розмаїття світу живопису Види живопису (станковий, монументальний, театрально-декораційний, мініатюра).
СМ: І. Репін «Запорожці пишуть листа турецькому султану», К. Костанді «Гуси», М. Башкірцева ХТД: «Прикрашу свій дім». Створення ескізу для стінопису власного дому або будівлі школи, коридору чи класної кімнати (гуаш або акварель) |
|
|
7 |
Тема 7. Чи може камінь говорити? Скульптура, види скульптури (рельєф, кругла скульптура; монументальна, декоративно-монументальна, станкова, дрібна пластика), засоби виразності скульптури (об’єм, фактура, пластика).
СМ: М. Манізер пам’ятник Т. Шевченку ХТД: створення проєкту, що може прикрасити шкільне подвір'я (пластилін) |
|
|
8 |
Урок узагальнення |
|
|
9 |
Тема 8. Музика, що застигла в камені
Архітектура, вимоги до архітектури
СМ: фото архітектурних споруд (Михайлівський Золотоверхий монастир (м. Київ), Львівський Національний Академічний театр опери та балету ХТД: «Будинок моєї мрії». Зображення будинку (графічні матеріали) |
|
|
10 |
Тема 9. Краса народного мистецтва Народне мистецтво, стилізація, орнамент, види орнаментів (геометричний, рослинний, зооморфний, антропоморфний). СМ: приклади стилізації рослин та тварин або комах, фото керамічних та різьблених виробів з орнаментами, писанок, килимів, приклади орнаментів різних народів. ХТД: «Чарівний орнамент». Стилізування рослин або тварин, створення орнаменту зі стилізованих зображень |
|
|
11 |
Тема 10. Краса та чарівність народного розпису Декоративно-прикладне мистецтво, розпис, види розпису (за призначенням). СМ: Л. Гарбузенко «Криниця роду», фото розписів інтер'єру, екстер'єру, речей побуту, одягу; репродукції робіт Т. Пати, П. Павленко, О. Пилипенко.
ХТД: «Диво розпис». Варіанти завдань: |
|
|
12 |
Тема 11. Цінність ажурного мистецтва Витинанка, матеріали та інструменти для витинання, типологія витинанок, симетричні витинанки. СМ: Л. Гарбузенко «Степова квітка», приклади витинанок різних народів світу (Україна, Польща, Китай, Литва та інші). ХТД: «Магія витинанки». Створення простої симетричної витинанки |
|
|
13 |
Тема 12. Краса керамічного мистецтва Кераміка, керамічні вироби, косівська кераміка, опішнянська кераміка та інші. СМ: фото з прикладами керамічних виробів (трипільських, косівських, опішнянських, васильківських тощо), приклади керамічних іграшок. ХТД: «Моя народна іграшка». Ліплення фігурки тваринки за мотивами народної іграшки (пластилін) |
|
|
14 |
Тема 13. Дизайн, його види Дизайн, дизайнер/дизайнерка, види дизайну (графічний, промисловий, дизайн одягу, дизайн середовища). СМ. Світлини з роботами дизайнерів у різних галузях (одягу, середовища, промисловості тощо). ХТД: «Я — дизайнер!», «Я — дизайнерка!». Створення ескізу настільної лампи або крісла на основі обраної рослини |
|
|
15 |
Тема 14. Одяг, як частина нашого образу Дизайн одягу, видатні дизайнери/ дизайнерки одягу України та світу. СМ. Світлини з колекціями одягу кращих дизайнерів/дизайнерок України та світу.
ХТД: «Я — дизайнер!», |
|
|
16 |
Тема 15. Художня фотографія Художня фотографія, фотограф, фотосушка. СМ: світлини Ж. Н. Ньєпсона «Вид з вікна» (1826 р.), А. Федецького, зображення фотоапаратів різних років випуску (від перших до сучасних). ХТД: за вибором учнів:
Створення фото «Світ за вікном». |
|
|
17 |
Урок узагальнення |
|
|
Другий семестр |
|||
Взаємодія і синтез мистецтв |
|||
18 |
Тема 16. Різдво прийшло Різдво, Вертеп, вертепна вистава, різдвяна зірка, колядники.
СМ: Н. Юсипчук-Коваленко «Гуцульське Різдво», І.Фартух «Різдво», К. Трутовський «Колядники в Україні», М. Білас «Колядники», ХТД: створення сюжетної композиції «Колядники» |
|
|
19 |
Тема 17. Лялька в театрі Театр, театр ляльок, види ляльок (рукавична, тростьова, маріонетка, пласка лялька, ростова), види театрів ляльок. СМ: фото із зображеннями різних видів ляльок, театральними виставами різних театрів ляльок. ХТД: створення ляльки для театру ляльок |
|
|
20 |
Тема 18. Театральна афіша — запрошення у світ театру Афіша, завдання та вимоги до театральної афіші. СМ: Ж. Беро «Афішна тумба Морріса на Єлисейських полях», А. Муха «Афіша до вистави Вікторьєна Сарду «Жисмонда», приклади театральних афіш до дитячих спектаклів. ХТД: афіша до улюбленої вистави |
|
|
21 |
Тема 19. Розповідь театральної завіси Сценічний простір, складові сценічного простору, театральна завіса. СМ: фото різноманітних театральних завіс театрів світу (Віденська народна опера, Львівський Національний Академічний театр опери та балету імені Соломії Крушельницької, Одеський національний академічний театр опери та балету та ін.) ХТД: ескіз театральної завіси до улюбленої вистави |
|
|
22 |
Тема 20. Як народжується декорація Сцена, лаштунки, задник, декорація, сценографія, художник-декоратор, художниця-декораторка. СМ: фото із зображеннями різних декорацій, ескізи декорацій до театральних вистав (М. Добролежа, М. Саневич, В. Єременко). ХТД: Завдання за вибором учителя:
«Моя професія — художник-декоратор/ художниця-декораторка» Створення задника |
|
|
23 |
Тема 21. Магія створення театральних декорацій Макет сценічного простору, матеріали для створення макетів сценічного простору. СМ. Фото макетів сценічного простору різних театрів. ХТД. «Макет декорацій для улюбленої вистави». |
|
|
24 |
Тема 22. Загадки і секрети бутафорії Бутафорія, матеріали для бутафорії, художник-бутафор, художниця-бутафорка. СМ: фото предметів бутафорії до різних вистав. ХТД: створення бутафорії для улюбленої вистави |
|
|
25 |
Тема 23. Театральний костюм — складова сценічного образу Театральний костюм, сценічний одяг, художник з костюмів. СМ: роботи художників з костюмів — О. Баклан, А. Петрицького, Л. Братченка, Г. Фісан, М.Добужинського, Л. Бакста, В. Риндіна, Д.Нарбута та інших. ХТД: «Театральний костюм для персонажа з улюбленої вистави». Створення ескізу театрального костюму |
|
|
26 |
Урок узагальнення |
|
|
27 |
Тема 24. Художник і цирк Цирк, циркова вистава, робота художника/художниці у цирку.
СМ: фото з циркових вистав різних цирків світу, репродукції робіт художників/художниць (М. Шагал «Великий цирк», Л. Найт «Три клоуни», ХТД: сюжетна композиція «Циркова вистава» або «Ми у цирку» |
|
|
28 |
Тема 25. Чарівний світ мультиплікації: мальовані мультфільми Анімація, мультиплікація, види анімації (лялькова, графічна (мальована), пластилінова, комп’ютерна), процес створення мальованого мультфільму. СМ: кадри з вітчизняних і зарубіжних мультфільмів («Фантасмагорія», «Казка про солом’яного бичка», «Як козаки ..» та інші). ХТД: «Яким я бачу власний мультфільм». Створення власного персонажа (різні емоції, рухи) до мультфільму |
|
|
29 |
Тема 26. Відкриття лялькової та пластилінова анімації Лялькова анімація, процес знімання лялькового мультфільму. СМ: кадри з лялькових мультфільмів («Маленький принц», «Цирк ліліпутів», «Йшов трамвай дев’ятий номер» та інші).
ХТД: «Мій герой/героїня пластилінового мультфільму». Створення герою/героїні |
|
|
30 |
Тема 27. Мистецтво і медіа Медіа-арт, види медіа-арту (комп'ютерна графіка, відео-арт, нет-арт тощо). СМ: приклади медіа-арту («Цацки. Народний піксель-арт», роботи українських і зарубіжних художників/художниць). ХТД: створення нет-арту (нерухомого зображення, яке хотілося б розмістити в інтернеті) на тему власних захоплень або постер про клас чи школу |
|
|
31 |
Тема 28. Телебачення як мистецтво Телебачення, історія появи та розвитку телебачення, робота художника/художниці на телебаченні. СМ: фото з телевізорами різних років випуску, приклади дизайну телестудій для різних видів телепрограм (новини, шоу, передачі про тварин тощо). ХТД: створення дизайну шкільної телестудії (рисунок, колаж, макет за вибором учителя) |
|
|
32 |
Тема 29. Інсталяція як форма сучасного мистецтва Інсталяція, матеріали для інсталяції.
СМ: приклади інсталяцій різних художників/художниць (Е. Муро, М. Ротшильд,
ХТД: створення інсталяції для привернення уваги до проблем збереження природи або розповіді про свій клас («Наше навчання» або «Канікули — |
|
|
33 |
Тема 30. Музеї — скарбниці шедеврів. Музей, види музеїв (історичні, мистецькі, етнографічні, літературні тощо). СМ: фото експозицій різних музеїв України та світу (Національний художній музей України, Музей Лувр, Музей Право, Музей писанкового розпису тощо). ХТД: створення власної віртуальної виставки
|
|
|
34 |
Урок узагальнення |
|
|
35 |
Підсумковий урок. Урок-виставка |
|
|
|
|
|
|