Національно-патріотичне виховання дітей має мати випереджувальний характер, ґрунтуватися на духовно-моральних засадах, відповідати віковим і сенситивним періодам розвитку й особистісним характеристикам дітей. В умовах війни найбільш актуальними складовими національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку є: громадянсько-патріотичне та духовно-моральне виховання.
Однією з форм громадянсько-патріотичного виховання в ЗДО є облаштування національних куточків для проведення відповідної освітньої роботи з дошкільниками. Наповнення куточка не має бути застиглим, а постійно змінюватися і поповнюватися. До вашої уваги пропонуються авторські розробки вихователя-методиста ЗДО №31 "Калинка" Черкаської міської ради - Литвин О.В. з аналізу наповнюваності національних куточків (осередків з народознавства) для дітей молодшого, середнього та старшого дошкільного віку. Зручні таблиці з переліком всього необхідного та обєктивний аналіз дає змогу контролювати та надавати рекомендації з метою покращення даного виду освітньої роботи.
Карта педагогічного аналізу наповнюваності куточків з народознавства у групах для дітей молодшого дошкільного віку
Дата:____________ Група № __________________вік дітей_________________________
Вихователь___________________________________________________________________
Мета_відвідування:_________________________________________________________________________________________________________________________________________
№ п/п |
КРИТЕРІЇ АНАЛІЗУ |
БАЛИ |
1 |
Ляльки - хлопчик і дівчинка в національному одязі; |
|
2
|
2. Вироби народних промислів України: - посуд: миска, горнятко (посуд можна ставити на рушник-стирок, а у святкові дні - на святковий рушник); - народні іграшки; - вишивки, вироби із соломи, лози, дерева, глини, ниток, тканини, тіста (ІІ молодша група); - музичні дитячі народні інструменти (сопілка, дзиґа, свищики (різної форми); - писанки (виставляються напередодні Великодня). Виставляється по 1-2 предмети кожного виду виробу, які протягом року змінюються на інші, або змінюються на такі самі, але з іншим розписом тощо. |
|
3
|
3. Альбом «Українські казки» з ілюстраціями до казок (поповнюються поступово). Різні види театрів за змістом казок. |
|
4
|
4. Макет подвір'я з українською хатою, спорудами для свійських тварин та фігурки тварин. |
|
5
|
5. Дидактичні ігри народознавчого змісту. Наприклад, «Збери з частин ціле», «Пазли з казками» тощо. |
|
6 |
6. Книжки-розмальовки. У вихователів обов'язково повинні зберігатися у шафі тематичні папки, збірки або альбоми, які виставляються у національний куточок за потребою: - «Дитячий фольклор»; - «Народні ігри та іграшки»; - «Моя сім'я»; - «Український одяг для хлопчиків і дівчаток»; - «Українські страви» (ІІ молодша група); - «Моє селище» (ІІ молодша група). |
|
ЗАГАЛЬНА СУМА БАЛІВ |
|
Рівні для кожного критерію:
Високий бал-3 бали; достатній -2 бали; середній – 1 бал; низький –0 балів.
Підрахунок коефіцієнту якості: К= загальна сума балів:18
Показники коефіцієнту якості:1-0,9-високий рівень; 0,89-0,8-достатній рівень; 0,79-0,6-середній рівень; < 0,6-низький рівень.
Висновок:___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Пропозиції:_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Аналіз_провів:_____________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ознайомлений:________________________________________________________________
Карта педагогічного аналізу наповнюваності куточків з народознавства у групах для дітей середнього дошкільного віку
Дата:____________ Група № __________________вік дітей_________________________
Вихователь___________________________________________________________________
Мета_відвідування:_________________________________________________________________________________________________________________________________________
№ п/п |
КРИТЕРІЇ АНАЛІЗУ |
БАЛИ |
1 |
Ляльки - хлопчик і дівчинка в національному одязі |
|
2
|
Вироби народних промислів України: - посуд: миска, полумисок, горщик, макітра, глечик, куманець, барильце, горнятко, дерев'яна ложка (посуд можна ставити на рушник-стирок, а у святкові дні - на святковий рушник); - народні іграшки; - вишиванки; - музичні дитячі народні інструменти (яворівські: сопілка, дзиґа, свищики (різної форми); - писанки (виставляються напередодні Великодня). Виставляється по 1-2 предмети кожного виду виробу, які протягом року змінюються на інші, або змінюються на такі самі, але з іншим розписом тощо. |
|
3
|
Альбом «Українські казки» з ілюстраціями до казок (поповнюються поступово). Різні види театрів за змістом казок. |
|
4
|
Макет подвір'я з українською хатою, спорудами для свійських тварин та фігурки тварин |
|
5
|
Дидактичні ігри (орієнтовний перелік): - «Знайди за назвою український посуд», - «Збери з частин ціле» (розбилася таця, іграшка-свищик тощо), - «Що зайве?» (народні та сучасні музичні інструменти, український народний та сучасний одяг тощо). |
|
6 |
Фотоальбом «Рідна Черкащина». |
|
7 |
Книжки-розмальовки.
|
|
8. |
У вихователів обов'язково повинні зберігатися у шафі тематичні папки, збірки або альбоми, які виставляються у національний куточок за потребою: - «Дитячий фольклор»; - «Народні ігри та іграшки»; - «Український одяг для хлопчиків і дівчаток»; - «Українські страви»; - «Сімейні свята»; - «Моя сім'я»; - «Предмети побуту і вжитку» - «Картини українських художників-класиків»; «Картини сучасних митців»; «Творчість художників Черкащини» тощо. |
|
ЗАГАЛЬНА СУМА БАЛІВ |
|
Рівні для кожного критерію:
Високий бал-3 бали; достатній -2 бали; середній – 1 бал; низький –0 балів.
Підрахунок коефіцієнту якості: К= загальна сума балів:24
Показники коефіцієнту якості:1-0,9-високий рівень; 0,89-0,8-достатній рівень; 0,79-0,6-середній рівень; < 0,6-низький рівень.
Висновок:___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Пропозиції:_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Аналіз_провів:_____________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ознайомлений:________________________________________________________________
Карта педагогічного аналізу наповнюваності куточків з народознавства у групах для дітей старшого дошкільного віку
Дата:____________ Група № __________________вік дітей_________________________
Вихователь___________________________________________________________________
Мета_відвідування:_________________________________________________________________________________________________________________________________________
№ п/п |
КРИТЕРІЇ АНАЛІЗУ |
БАЛИ |
1
|
Ляльки - хлопчик і дівчинка в національному одязі |
|
2
|
Мапа (карта) України або її макет; глобус |
|
3 |
Вироби народних промислів України: - посуд: миска, полумисок, горщик, макітра, глечик, куманець, барильце, горнятко тощо (посуд можна ставити на рушник-стирок, а у святкові дні - на святковий рушник); - різьба: таріль, таця; - лозоплетіння: кошик, бриль тощо; - народні іграшки (косівська, опішнянська, петриківська, яворівська тощо); - музичні дитячі народні інструменти: яворівські сопілка, дзиґа, свищики різної форми, скрипка тощо (або альбом); - скульптура малих форм (кращі зразки); - писанки (виставляються напередодні Великодня). Виставляється по 2-3 предмети кожного виду виробу, які протягом року змінюються на інші, або змінюються на такі самі, але з іншим розписом тощо |
|
3
|
Альбом «Українські казки» з ілюстраціями до казок (поповнюються поступово). Різні види театрів за змістом казок. |
|
4
|
Фотоальбоми: «Рідна Черкащина» (відповідні листівки пам'ятних місць, Герб, Прапор міста/селища, макет міста/селища, портрети відомих земляків тощо); «Україна - наша держава», «Київ - столиця України»; відповідні діафільми, слайди |
|
5
|
Макет подвір'я з українською хатою, спорудами для свійських тварин та фігурки тварин |
|
6 |
Дидактичні ігри (орієнтовний перелік): «Знайди за назвою український посуд», «Збери з частин ціле» (розбилася таця, іграшка-свищик тощо), «Що зайве?» (народні та сучасні музичні інструменти, український народний та сучасний одяг, вироби народних промислів тощо), «Дорогами країни» (робота з мапою України), «Що з чого зроблено?», «Відгадай вид ремесла», «Розкажи про виріб, який найбільше сподобався», «Який візерунок кращий?», «Відшукай геометричні фігури в орнаментах», «Чиї це пелюсточки і листочки?» тощо |
|
7 |
Книжки-розмальовки
|
|
8 |
У вихователів обов'язково повинні зберігатися у шафі тематичні папки, збірки або альбоми, які виставляються у національний куточок за потребою: - «Державні символи України» (на звороті кожного надруковані орієнтовні бесіди з дітьми про цей символ); портрет Президента України; - «Національні символи України» (хліб, рушник, віночок, калина тощо); - «Український національний одяг»; - «Визначні дати України» (ілюстрації, які відображають святкові події; можна виставляти в куточку напередодні цих свят); - «Митці України» («Картини українських художників-класиків»; «Картини сучасних митців»; «Творчість художників Рівненщини»); - Портрети Т.Г. Шевченка, Лесі Українки, І. Франка та інших (вивішуються в національному куточку в дні народження та вшанування пам'яті видатних діячів, прикрашаються вишитим рушником); - «Народні ігри та іграшки» (косівська, яворівська, опішнянська, петриківська, народні іграшки свого регіону); матеріал для розфарбовування заготовок та виготовлення іграшок дітьми; - «Музичні народні інструменти»; аудіозаписи українських народних пісень; - «Українські ремесла» (українська вишивка, витинанка, різьбярство, кушнірство (художнє оздоблення шкіряних виробів), художня обробка металу (мідь, бронза, латунь), гончарство, плетіння, писанкарство); - «Малі фольклорні жанри». - «Українські страви»; - «Сімейні свята»; - «Моя сім'я»; - «Предмети побуту і вжитку», - «Птахи-символи»; - «Дерева-символи», - «Рослини-символи»; - «Хатні символи і обереги»; - «Українські витинанки»; - «Українські вишиванки»; - Натуральні зразки корисних копалин та ілюстрації; вироби з різних матеріалів |
|
9 |
Рушники свого регіону (вишивані і ткані) тощо
|
|
ЗАГАЛЬНА СУМА БАЛІВ |
|
Рівні для кожного критерію:
Високий бал-3 бали; достатній -2 бали; середній – 1 бал; низький –0 балів.
Підрахунок коефіцієнту якості: К= загальна сума балів:27
Показники коефіцієнту якості:1-0,9-високий рівень; 0,89-0,8-достатній рівень; 0,79-0,6-середній рівень; < 0,6-низький рівень.
Висновок:___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Пропозиції:__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Аналіз_провів:_____________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ознайомлений:________________________________________________________________