Кататимно-імагінативна психотерапія

Про матеріал
Презентація методу кататимно-імагінативної псиотерапії. Матеріали презентації будуть корисні практичним психологам, студентам соціально-психологічних та педагогічних факультетів.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Кататимно-імагінативна психотерапія. СИМВОЛДРАМА Демянчук О. О. кандидат п. н. старший викладач кафедри психології

Номер слайду 2

Якщо сказати людині , що тут в кімнаті є багато кольорових повітряних кульок, на яких є можливість політати над землею, то свідоме скаже: «Тут немає ніякої кульки». А безсвідоме вже відкрило вікно та збирається у мандрівку.

Номер слайду 3

СимволдрамаІніційованна символьна проекція. Метод переживання сновидінь наявуІмаго-терапія Кататимно імагінативна психотерапія – напрямок психотерапії, який базується на праці з уявленням.

Номер слайду 4

Назва методу похдить від грецьких слів «ката» – «відповідний», «залежність» і «тімос» – одне з позначень душі ( в данному випвадку мається на увазі « емоційність». На українську мову назву методу можна перекласти як – “ емоційно – обумовлене переживання образів ”Поняття “ імагінативний” походить від латинського слова “імаго”- “образ.” Основу методу складають сновидіння на яву та фантазії , у формі образів, “картин” на задану психотерапевтом тему ( мотив)Психотерапевт виконує функцію контролюючу, супроводжуючу, направляючу.

Номер слайду 5

Ханскарл. Лёйнер Символдрама ефективна при лікуванні неврозів психосоматичних захворювань, а також при психотерапії порушень, пов'язаних з невротичним розвитком особистості.          Появі символдрами, як самостійного напрямку в психотерапії передувала тривала експериментальна робота, проведена Х. Лейнер на базі клініки нервових хвороб Марбурзького університету в 1948 - 1954 р.р. Символдраму створив видатний німецький психотерапевт Ханскарл Лейнер (1919-1996). В якості метафори можна охарактеризувати символдраму, як «психоаналіз за допомогою образів».

Номер слайду 6

Місячне око Гора, яке дивиться в безсвідоме, дивна здатність КІП заглядати в глибини людської душі, повернути людині відчуття цілісності та внутрішньої єдності.

Номер слайду 7

Номер слайду 8

"Психотерапія - це подорож спелеологів по темній печері безсвідомого. Психотерапевт несе ліхтарик та направляє промінь світла в тому чи іншому напрямку, висвітлюючи уступи та ходи шляху вперед. Клієнт сам вибирає напрямок, сам вирішує, куди йти, сам приймає відповідальність за результати своєї роботи. Немає директиви. Тільки віра в Людину, її ресурс та силу". Ханскарл Лёйнер, автор методу кататимно-імагінативної терапії.

Номер слайду 9

В психології: Проблеми в стосунках;Дтячі психотравми, повязані з розлученням батьків, смертю когось з родичів, неприйнятя одноліткіами, перше кохання;Замкнутість, закомплексованість;Приступи агресії;Важкі життєві обставини: звільнення з роботи, розлучення, складні стосунки. Завдякі символдрамі, виявляється психосоматика — вплив психологічних чинників на розвиток тілесних захворювань. Це дозволяє працювати з такими діагнозами, як : енкопрез, енурез та заїкуватість. У вирішенні яких питань допомагоє кататимно – імагінативна психотеапія (КІП)

Номер слайду 10

фобії; нав`язливі стани;нейро- психовегетативні поушення средньої важкості;психосоматичні розлади;енкопрез, енурез;булімія, психогенне переїдання, нервова анорексія;неврози та неротичні стани;дезадаптація;порушення концентрації уаги, розпорошеність, проблеми з навчанням;невростенія;сексуальні розлади. В психотерапії:

Номер слайду 11

Противопоказанняепілепсія;важкі депресивні стани; істеричний невроз;психоз;церебрально-органічні синдроми;відсутність мотивації;вік менш 6 років ;яскраві шизоїдні та нав`язливі особливості;занедбані разлади, якім більше 3 років. 

Номер слайду 12

Форми работи: - індивідуальна , - групова, - для дітей та підлітків, - парна, та сімейна Тривалість сеансу: -для дорослого 20-45 хвилин, -для підлітка 10-20 хвилин, Загалом терапія триває 8-15 сесій. 1-2-3 зустрічі в тиждень.

Номер слайду 13

1 етап. Релаксація2 етап. Фантазування на певну тему3 етап. Обговрення образів. Этапи роботи

Номер слайду 14

Клієнт лежить на кушетці або сидить у кріслі; психолог проводить техніку разслаблення та пропонує клієнту уявити образи на задану тему-мотив. Причому клієнт розповідає про спонтанно уявлені ним образи та виникаючі при цьму переживання. Психотерапія включает три ступіні (основну, средню та вищу), які розрізняються одна від одної своїми темами ( мотивами). Як проходить терапія

Номер слайду 15

Мотив «Луг», символ психологічного раю. Мотив «Струмок», з проханням пройти по його течеї. Мотив «Гора», на яку потрібно піднятися. Мотив «Будинок», який потрібно оглянути. Мотив «Узлісся», де потрібно чекати істоту, що вийде з темряви лісу..1. Мотиви основного ступеню. Перераховані 5 мотивів вважаються стандатними на основній ступені кататимно-імагінативної психотерапії. У більшості випадків їх достатньо для досягнення результату. Основні мотиви КІП, виділені Льойнером:

Номер слайду 16

Мотив «Луг»Можливо використовувати в якості входження в метод. Образ лугу - це материнський-оральний символ, що відбиває як зв`язок з матусею і динаміку переживань першого року життя, так і актуальний стан, і загальне тло настрою. Фактор настрою може бути уявлений у погоді, порі року, часі доби, характеру раслинності на лузі.  Можливо давати пацієнту як один раз, так і на багатьох наступних сеансах. Мотив луг може залишатися також тільки коротким епізодом, від якого відштовхуються всі наступні мотиви.

Номер слайду 17

Мотив «Струмок»Струмок - це орально-материнський символ, що відбиває також динаміку внутрішніх психічних процесів і психічний розвиток в цілому, що показує, наскільки безупинно, гармонійно та послідовно протікає внутрішнє психічне життя. Крім того, вода – це життєдійна основа, плідний і зцілювальний елемент. Мотив «Струмок» задаєтсья, з опорою на мотив «Луг». Основне глибинно-психологічне значення цього багатогранного мотиву – постійно плинного потоку- символічне вираження протікаючого психічного развитку, безперешкодного розгортання психічної енергії.  

Номер слайду 18

Мотив « Гора»- Це скоріш едіпальний мотив що зачіпає статеву ідентифікацію, стосунки з батьками та іншими значимими, авторитетними фігурами. Мотив гори особливо рекомендований у випадку:проблем суперництва, пасивності,непевності в собі; Складнощі у досягненні мети; у випадку депресивної пасивності; статевої індентифікації; при заїкуватості. Може займати в деяких випадках більше часу, ніж інші мотиви. Включає в себе 4 основні стратегії: розгляд і точний опис гори здалеку; підйом угору; опис панорами гори, що відкривається;спуск із гори. Особливо виразний випадок залежності від інших , можна вважати, коли пацієнт уявляє себе у цетрі гірського масиву, в улоговині,зоточений з усіх борків кільцем гір.

Номер слайду 19

Мотив «Будинок». Мотив будинокдуже багатоплановий. Йому приділяється важливе значення в курсі КІП. У мотиві “Будинк”, у його кімнатах  і службових приміщеннях, у тім,як вони обладнані, знаходять вираження структури, в які пацієнт проектує себе і свої бажання, пристрасті, сімейні проблеми, захисні установки і страхи. У мотиві “Будинк” виявляється актуальна самооцінка пацієнта і пережитий ним у даний момент емоційний стан. Різні приміщення будинку символізують різні сторони особистості. Мотив будинку багато в чому ситуативний. У різні періоди в різних станах один й той самий пацієнт може представляти мотив будинку по - різному.

Номер слайду 20

Мотив «Будинок»Пацієнта просять, насамперед, описати будинок ... ..ззовні, а також усе, що є довкола нього; Вже при зовнішньому розгляді будинку слід запитати пацієнта, що він йому нагадує. Іноді будинок буває схожий на власну дачу, будинок бабусі або інших важливих близьких людей. Це саме можна сказати і до внутрішніх частин будинку. Коли пацієнт заходить всередину будинку, слід попросити його чітко описати все, що він там бачить. Пацієнт сам визначає послідовність огляду приміщень будинку. При цьому слід звернути увагу, в які приміщення пацієнт попрямує спочатку, а які він уникає. Уникнення певних приміщень в будинку пов'язане з витісненими проблемами. Залежності пацієнта від значущих для нього осіб. Особлие значення має кухня як місце, де знаходиться та готується їжа. Кухня символізує стосунок з мамою та відображає проходження пацієнтом оральної стадії.

Номер слайду 21

Мотив узлісся. Мета цього мотиву - викликати уявлення образу значимої особи або символічних істот, що втілюють несвідомі страхи або проблеми. Завдання мотиву узлісся - спрямоване на чекування істоти, яка вийде з темряви лісу на узлісся. Дозволяє пропрацювати як глибинні проблеми і несвідомі конфлікти перших років життя, так і актуальні ситуативні переживання.

Номер слайду 22

РОБОТА З МАЛЮНКОМ Важливе місце в роботі за методом КІП займає малювання пацієнтом пережитого образу. Необхідно дати пацієнту повну свободу у виборі величини і формату аркуша паперу, а також у виборі засобів для малювання. При аналізі малюнка використовується ряд об'єктивних діагностичних критеріїв: величина і формат вибраного аркуша паперу, горизонтальне або вертикальне положення аркуша паперу, наявність або відсутність спеціально намальованих пацієнтом рамок, фарби, які пацієнт вибирає для малювання, наявність або відсутність перспективи. При аналізі малюнка необхідно враховувати всі незвичайні, відмінні від норми елементи, перебільшення, диспропорції, відсутність певних частин тіла і т. п. Інтерпретація цих ознак проводиться відповідно до принципів класичних малюнкових тестів  (Наприклад: тесту "Неіснуюча тварина").

Номер слайду 23

Уявлення значущої особи. Дослідження установок по відношенню до сексуальності. Дослідження установки по відношенню до агрессії. Визначення ідеалу Я.2. Мотиви среднього ступеня

Номер слайду 24

Печера Вулкан Книга Різновидом методу КІП є імаготерапія – використання непередбачених образів, символів, метафор, які народжуються у клієнта.3 . Мотиви вищого ступеню.

Номер слайду 25

Свідомість розмовляє за допомогою слів. Мова безсвідомого - це мова образів і символів. КІП допомагає встановити місток між свідомими та безсвідомими процесами психіки. Проблема клієнта може бути розкрита образами. Образ можна змінити. Трансформація образу веде до трансформації проблеми. Сутність методу

Номер слайду 26

КІП дає можливість глибоко пережити, опрацювати і прийняти те, що при використанні когнітивних технік психотерапії залишалося б на поверхневому рівні. Завдяки цьому, навіть негативні переживання в образі мають потужний психотерапевтичний ефект. Це один з найгуманніших та красивих методів в психотерапії, який успішно використовується в багатьох країнах світу. В останні роки кататимно- імагінативна психотерапія стає все більш популярною в нашій країні.

Номер слайду 27

Шановні колеги!Запрошуємо до участі всіх, хто прагне професійного зростання, бажає пїзнати глибини своєї особистості, відкритий до психотерапевтичних знань та досвіду. Кататимно-імагінативна психотерапія застосовується при багатьох формах психоневрозів і неврозів характеру, психосоматичних захворювань; з клієнтами, які мають складнощі з доступом до власних емоційних станів (у т.ч. при алекситимії), ефективна в роботі з дітьми і підлітками. Запис за телефоном: (098)2989952 - Демьянчук Олена. Більш детальну інформацію про психотерапевтичний метод, навчаючих тренерів і програму професійної підготовки фахівців можна отримати на сайті http://www.kip-ukraine.org. Навчальний проект з Кататимно-імагінативної психотерапії (КІП, Символдрама). м. Житомир

Номер слайду 28

Васютин А. М. Психохирургия, или психотехники нового поколения. – Ростов н/Д: Феникс, 2004. Купер Дж. Энциклопедия символов. – М.: «Золотой век», 1995. Лёйнер Х. Кататимное переживание образов. – М.: «Эйдос», 1996. Обухов Я. Л. Символдрама: Кататимно-имагинативная психотерапия для детей и подростков. – М: «Эйдос», 1997. Стюарт В. Работа с образами и символами в психологическом консультировании. – М.: Независимая фирма «Класс», 1998. ЛІТЕРАТУРА

pptx
Додав(-ла)
Демянчук Олена
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
9 червня 2020
Переглядів
3797
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку