Психологічна гра «Мій гендерний дисплей» рекомендована для учнів 8-11 класів, включає різноманітні пропедевтичні й розвивальні психологічні вправи з самовираження старшокласників, конструктивного вирішення конфліктних ситуацій х акцентом на статеву ідентифікацію, прищеплення поваги до представників протилежної статі. Час проведення 45 хв.
Психологічна гра
«Мій гендерний дисплей»
(для підлітків і юнацтва)
Анотація
Психологічна гра «Мій гендерний дисплей» рекомендована для учнів 8-11 класів, включає різноманітні пропедевтичні й розвивальні психологічні вправи з самовираження старшокласників, конструктивного вирішення конфліктних ситуацій х акцентом на статеву ідентифікацію, прищеплення поваги до представників протилежної статі. Час проведення 45 хв.
Ціль:
Обладнання та матеріали: м’ячик; плакати; фото для колажу; аркуші ватману; маркери, аудіо записи, магнітофон.
Хід гри
Дорогі діти! Юнаки та дівчата (дівчатка та хлопчики). Сьогодні ми приймемо участь в одній цікавій та пізнавальній грі. А пізнаватимемо як самі себе так і оточуючих. Гра називається «Мій гендерний дисплей». Але спочатку познайомимося ближче.
Учасники перекидають один одному м’ячик, при цьому називають своє ім’я разом з позитивною рисою свого характеру. Потім м’ячик йде у зворотному напрямку, а учасники називають ім’я та рису характеру того, кому кидають м’ячика.
Ведучий. Роль - це те, у що ми граємо, вона має свою ціль, тактику й стратегію. Гендерна роль – це розподіл праці, прав та обов’язків у відповідності до статі. Усвідомлювати, які ролі ми граємо, впізнавати, які ролі грають оточуючі, необхідно для більш ефективної взаємодії з іншими людьми. Будь яка роль несе, з одного боку, вигоду, з іншого боку, створює певні труднощі.
Зараз ми розділимось на дві групи: групу юнаків і групу дівчат. Ваше завдання – з використанням фото колажу та маркерів опишіть сімейні ролі (юнакам – «домогосподарки», дівчатам – «здобутчика») за наступними параметрами:
По закінченні виконання завдання кожна з груп зачитує опис ролі, яку частіше всього доводиться виконувати представникам не своєї, а протилежної статі.
Групова рефлексія:
Які труднощі були при виконанні вправи?
Яка гендерна роль має більше негативних сторін?
У чому Ви бачите негативні наслідки прийняття в сім’ї лише одної роді?
Чи змогли б Ви взяти на себе в повному об’ємі виконання цієї ролі в своїй сім’ї?
Ведучий. Шановні учасники гри, зараз я пропоную скласти своєрідні оди для статевих груп, які Ви щойно презентували. Кожній команді я роздаю структуру японського сенкану, за допомогою якого Ви маєте виразити своє відношення до представників протилежної команди (юнаки – про дівчат, а дівчатам – про юнаків)
Структура сенкану:
– Один іменник.
– Два прикметника.
– Три дієслова.
– Фраза з чотирьох слів (выражающая відношення).
– Одно слово – асоціація на задану тему.
Захист сенканів.
Ведучий. Як співається в одній дитячій пісні «Из чего же, из чего же, из чего же сделаны наши девчонки. Из чего же, из чего же, из чего же сделаны наши мальчишки.» Я пропоную Вам продовжити нескінчені речення. (на аркушах)
Всі дівчата… Дівчата ніколи…
Всі юнаки… Юнаки ніколи…
Я завжди… Дівчата завжди…
Я ніколи… Юнаки завжди…
Згідно Е. Берну, існує чотири типа психологічних позицій, які приймаються людиною відносно себе та інших.
Таких позицій в людини дві: одна є загальною, друга – статевою. Деякі люди приймають позицію, вважаючи, що одна стать - о’ кей, а інша – не о’ кей, наприклад: «Дівчата завжди по своїй вдачі м’які, а юнаки – грубіяни». Прийнявши таку позицію, людина старається закріпити її, вона стає його життєвою позицією.
Давайте зараз проаналізуємо свої записи речень з точки зору психологічних позицій, які за ними криються.
Рефлексія:
В якому світлі Ви бачите представників своєї статі, протилежної?
Згадайте, будь ласка, хто впливав на формування Ваших статевих позицій?
Чи замислювались Ви до якого типу відноситься Ваш зовнішній вигляд: до виключно фемініного, виключно маскуліного, помірно фемініного чи помірно маскуліного? (короткі коментарі ведучого: фемінінність – нормативні уяви про соматичні, психічні й поведінкові властивості, що характерні для жінок; маскулиність - нормативні уяви про соматичні, психічні й поведінкові властивості, що характерні для чоловіків)
Чи не хотілося б Вам змінити свій гендерний дисплей? Якщо так, то як?
VI. Підсумкова вправа «Згадати все»
Учні сидять по колу. Ведучий кидає м’яч будь якому з учасників в руки і задає питання за темою гри. Учасник, якому кинули м’яч, відповідає на питання, кидає м’яч іншому й задає наступне питання стосовно гендерного дисплею учня, або повертає м’яч ведучому й той задає питання наступному учаснику.
Бланк зворотнього зв’язку
(письмова рефлексія, заповнюється кожним учасником особисто в кінці гри)
Оцініть, будь ласка, проведену гру по 10-бальній системі:
Чи була інформація для Вас
Особливо сподобалось ____________________________________
Не сподобалось на дискусії_________________________________
Ваши пропозиції й побажання ___________________________
До побачення!
Таким чином, гра «Мій гендерний дисплей» сприяє усвідомленню старшокласниками їх власної позиції в спілкуванні в контексті статевих відносин, прищеплює їм повагу до представників протилежної статі. Вважаю, що така робота розвиває у школярів здібність бачити по-іншому людину з іншим світоглядом, культурою, почуттями й поважати їх. Адже без пізнання й прийняття єдності чоловічої й жіночої основи в кожній дитині неможливо домогтися її цілісного розвитку.