Розвинути здатність встановлювати і підтримувати психологічний контакт у спілкуванні, сприяти самопізнанню учасників, допомогти зняти внутрішні бар'єри для підвищення рівня комунікації та взаємодії у команді.
«Знати своє власне "Я" є мудрістю,
Знати свого сусіда — геніальністю»
Мінна Атріум
Мета тренінгу: розвинути здатність встановлювати і підтримувати психологічний контакт у спілкуванні, сприяти самопізнанню учасників, допомогти зняти внутрішні бар'єри для підвищення рівня комунікації та взаємодії у команді.
Матеріали: аркуші формату А4, маркери, скотч, ножниці, різні предмети (за кількістю учасників), плакат для очікувань.
Теорія само сприйняття показує нам, що, коли наші настанови та почуття не визначені та двосторонні, ми дізнаємося про свій стан, спостерігаючи за своєю поведінкою та ситуацією, у якій він виявляється.
Ефект переоцінювання відбувається за обставин, за яких людям здається, що їхня, поведінка зумовлена зовнішніми чинниками, при цьому недооцінюючи рівень зумовленості своєї поведінки внутрішніми мотивами.
«Я-концепція» - зміст «Я», тобто наші знання про те, хто ми такі.
Мета: створити позитивну атмосферу, спонукати до роздумів про своє життя, позитивних думок про внутрішні стани, актуалізувати потребу пізнання себе.
Учасники отримали завдання принести із собою свою улюблену річ чи якийсь талісман. Ця річ устами учня розповідає про свого господаря, його приховані риси й таємниці.
— Чи важко вам було говорити про себе від чужого імені?
— Що нового ви дізналися про учасників групи?
Вправа 2. «Чарівна рука»
Призначення: формування адекватної реакції під час оцінювання особистості іншими людьми.
Кожен учасник тренінгу на аркуші паперу пише своє ім'я, потім обводить долоню олівцем або ручкою. На кожному пальці пропонується написати свої якості. Далі «долоні» передаються колом, інші учасники поміж пальців пишуть свою думку. Наприкінці вправи все зачитується та обговорюється, хто що нового дізнався про себе.
Вправа 3. «Сходи»
Призначення: формування адекватної самооцінки.
Учасникам пропонується намалювати на аркуші 10 сходинок, потім на будь-якій намалювати умовну людину. Сходинка, на якій розташована «людина», — рівень самооцінки.
Роз'яснення: від 1 до 5 сходинки — самооцінка занижена; від 5 до 8 — оптимальна; від 8 до 10 — завищена.
Мета: усвідомити власні очікування від тренінгу.
Матеріали: плакат із зображенням дерева, стікери.
Учасникам пропонують на стікерах сформулювати свої очікування від тренінгу: які знання, навички вони хотіли б отримати. Після цього кожен, виголошуючи свої очікування, приклеює їх біля підніжжя дерева!
— Для чого ми виконували цю вправу?
Самопізнання – дослідження, пізнання самого себе. Самопізнання – найважливіша з умов, яка спонукає змінювати свій стан на краще. Кожна людина — це унікальне створіння. Вірити у свою винятковість необхідно кожному з нас. Коли людина знає про свої справжні досягнення і недоліки, їй легше домогтися успіху в будь-якій справі, визначити своє місце в колективі, стати кращою.
Мета: формувати адекватне уявлення про себе, коригувати і розвивати самосприйняття.
Тренер пропонує продовжити таке речення: "Якби я був явищем природи, то я був би...". Основна умова — пояснити свій вибір.
Вправа 6. Анкета (додаток)
Вправа 7. «Мої бажання»
Призначення: вироблення навичок структурування власних бажань.
Учасникам пропонується (бажано) написати за 10 хв. не менше 70 бажань, які не зачитуються, потім завдяки градації (1 рік, 3 роки, 10 років) визначаються, пріоритетні та другорядні.
Вправа 8. «М'яка посадка»
Призначення: усвідомлення ставлення до життя та думок щодо того, що від нього можна чекати.
Учасникам зачитують інструкцію:«Ви повільно приземлюєтеся з парашутом. До землі ще далеко, але ви її бачите, як на долоні. Що ви бачите: а) галявину із травами та квітами? б) ландшафт зі скель? в) жадібних хижаків? г) повільну річку?».
Роз'яснення: а) людина-оптиміст; б) завищений рівень песимізму поруч із заниженою самооцінкою; в) людина, готова до життєвих негараздів, які їй подобаються; г) людина сприймає навколишній світ таким, яким він є, та вирішує свої проблеми поступово.
Вправа 9 . «Валіза в дорогу»
Призначення: удосконалення комунікативної культури, вироблення навичок планування майбутнього.
Учасникам пропонується поділитися своїми планами в подальшому майбутньому на основі отриманих даних під час заняття.
Групова рефлексія: по колу кожен висловлює свою думку; приводу заняття.
Тренер дякує учасникам за роботу й розповідає притчу про клоуна.
Тренер. До кабінету відомого психіатра якось увійшов чоловік, на перший погляд цілком урівноважений, поважний та елегантний. Та за кілька хвилин розмови лікар переконався, що відвідувач перебуває у полоні глибокої депресії і безпросвітного гнітючого смутку.
Лікар розпочав докладне обстеження і під кінець розмови спитав свого нового пацієнта:
— А чому б вам сьогодні увечері не піти до цирку, що саме приїхав до нашого міста? У виставі бере участь знаменитий клоун, який уже розвеселив півсвіту. Всі про нього кажуть, що він надзвичайно талановитий. Це неодмінно розважить вас, ось побачите.
При цих словах пацієнт зі сльозами вимовив:
— Та я ж і є той клоун. Одне питання не дає мені спокою: як відчути, коли маю грати свою роль, а коли справді можу бути собою? Я вдаю, бо часто не маю сили бути таким, який я є... Загалом тому, що це могло б комусь не сподобатися. Не знаю, може це пересторога, яку відчувають усі... може, іншим також не хотілося б завжди виглядати спритнішими та сильнішими, ніж вони є насправді...
Сьогодні нарешті відкинь страх і сором і будь лише собою!
Мета: заохочувати самооцінку, визначити риси, необхідні для успіху.
Анкета
У мене добре виходить _____________________________________
У мене погано виходить _____________________________________
Мені не подобається________________________________________
Мені цікаво ____________________________________________
Мені нудно_________________________________________________
Я пишаюся ________________________________________________
Я хотів би бути ще більш _____________________________________
Я хотів би бути не таким _____________________________________
Я хотів би, щоб у мене краще виходило________________________
Я міг би працювати над такими своїми слабкими рисами__________
Люди вважають, що мої переваги _____________________________
Люди вважають, що мої недоліки _____________________________
Найбільшим стимулом для мене є______________________________
Дані анкети можна використовувати окремо і групами, залежно від вибору тренера.
1