На уроці розглядаються комунікативні бар'єри, їхні види та аналізуються шляхи їх подолання.
Запланована робота із формування міцних знань шляхом їх постійного закріплення і застосування на практиці. Використовуються форми та прийоми роботи, які активізують пізнавальну діяльність учнів, формують навички роботи у групі, виховують колективізм, толерантність, культуру мовлення.
Урок із психології. Який я у спілкуванні? Бар’єри спілкування (діагностичне заняття).
Спілкування у групі. Як привернути до себе увагу? (тренінг)
Мета:допомогти учням усвідомити власні психологічні барєри у спілкуванні, вчити їх долати,розвивати образність , виразність мовлення,логічне мислення; виховувати ввічливість, тактовність, повагу до людей.
І Актуалізація опорних знань.
-Що таке спілкування?
-Назвіть основні функції спілкування?
- Назвіть і стисло схарактеризуйте засоби спілкування.
- Навіщо потрібні невербальні засоби спілкування?
ІІ Мотивація навчальної діяльності.
- Поясніть лексичне значення слова «барєр».
-Чи має сенс словосполучення «барєри спілкування» ?
ІІІ Сприймання навчального матеріалу.
а) Що таке барєр спілкування? Які бар’єри стоять перед вами?
б) Який стиль поведінки обираєте ви під час спілкування?
в) Особливості вербальної та невербальної поведінки.
г) Техніки саморегуляції ( формування впевненості у собі, подолання хвилювання, тривоги).
д) прийоми для створення приємного першого враження:
-- розвиток уміння слухати й викликати зацікавленість у співбесідника;
--управління розмовою: ключові слова й мовленнєві звороти, ведення й зміна теми, отримання згоди. Запобігання конфлікту, засоби переривати й завершувати спілкування).
е) робота із запереченнями.
2. Колективне складання правил поведінки під час спілкування.
Важливо:
- не піддаватися на маніпуляції;
- «амортизувати» уколи;
- знати ефективні техніки спілкування,
- концентруватися в складній ситуації;
- звертатися до почуттів і думок співрозмовника;
- легко виходити зі спірних ситуацій;
- бачити, розуміти і відчувати співрозмовника;
- визначати свої цілі й завдання.
IV Осмислення навчального матеріалу.
Тренувальні вправи
- Чи було це схоже на знайомі життєві ситуації, н-д, телефонна розмова, в чому різниця?
- Чи легко було вести розмову?
- Якою виходить бесіда :більш відвертою чи ні?
3. «Асоціації». 1 учасник виходить, інші загадують когось.Треба за асоціаціями відгадати того, кого загадали. Всі питання повинні бути однотипні: на що або на кого схожа людина , яку загадала група (на яку пору року, на яку погоду, на який день тижня, на який колір райдуги?).Завдання виконують так , щоб не образити; ця вправа допомагає встановити зворотній зв'язок.
4. Гра «Крокодили» (вчить не боятися здатися смішним).І команда загадує слово чи словосполучення, ІІ команда делегує свого представника, якому повідомляють слово. Він повинний зобразити це слово за допомогою тільки жестів і міміки. А його команда намагається зрозуміти, що було загадане.
- Що відчували, коли треба було щось зображувати?
V Підсумки.
Домашнє завдання: сформулювати свої правила ефективного спілкування, запропонувати власні вправи на подолання бар’єрів спілкування.