Казка "Про правду і кривду". Народне уявлення про добро і зло в казці

Про матеріал
Матеріал допомагає опрацювати зміст казки «Про правду і кривду», з’ясувати її тему та ідею, поглибити знання про будову казок; сприяє розвитку вміння аналізувати структуру та образи твору, проникати в мотиви поведінки персонажів, розвиває логічне мислення, виховувати любов до правди.
Перегляд файлу

Тема. Казка «Про правду і кривду». Народне уявлення про добро і зло в казці

Мета: опрацювати зміст казки «Про правду і кривду», з’ясувати її тему та ідею, поглибити знання про будову казок; розвивати уміння аналізувати структуру та  образи твору увагу, проникати в мотиви поведінки персонажів, логічне мислення,  навички виразного читання; виховувати любов до правди.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок

Обладнання: підручник, презентація, таблиці, дидактичний матеріал.

Хід уроку

1.Актуалізація опорних знань

Гра «Відгадай героя»

  1. Які жанри фольклору вам відомі?
  2. Чим казка відрізняється від міфу?
  3. Що таке народна казка? Які групи казок ви знаєте?

 

2.Оголошення теми, мети уроку. Мотивація

З дитинства кожен знає, що казати правду –добре, а кривдити когось погано.

З чим у вас  асоціюються правда і кривда?

  • Асоціативне гронування

Правда ? Кривда

 3.Робота над темою уроку

  • Словникова робота

Небіж – син брата чи сестри (племінник);

Піп – священник;

Гребля – споруда, що перегороджує річку;

Вгатити греблю – перегородити річку.

  • Бесіда за текстом казки з поступовим складанням таблиці
  • Як розпочинається казка? Прочитайте зачин.
  • Хто є головними героями казки? Яким життям вони жили?
  • До якого виду казок належить казка «Про правду і кривду»? Доведіть свою думку.
  • Про що засперечалися дядько та його небіж?
  • Чому багатий дядько впевнений у тому, що зараз правди немає, що скрізь панує кривда, а його небіж упевнений, що за правдою жити легше? Кого ви підтримуєте?
  • Як вирішили  розв’язати суперечку дядько з небожем? Як ви ставитеся до того, що дядько забрав у хлопця всю його худобу? Чи міг би він учинити якось інакше? Як би вчинили ви у даному випадку?
  • Чи здивували вас відповіді подорожніх?
  • Що є фантастичним у цьому творі, а що реальним( Фантастичним- зустріч із чортами, підслуховування їхньої розмови, а потім виконання всіх завдань, становлення небожа королем. Реальним – розмови з перехожими, бідність і багатство, суперечка.)
  • Чим хизувалися чорти? Чому вони робили лихо?
  • Як небіж допоміг людям? Яку винагороду він отримав?
  • Яке магічне число зустрічається у казці? (Три рази запитували, як краще жити; зустріли трьох чоловік; три чорти-слуги; три лиха для людей; три дерева; три підводи; царівна одужала через три дні.)
  • Які риси характеру хлопця ви б відзначили? (цитатна х.)
  • Яким, на вашу думку, був із хлопця король?
  • Розкажіть про другу зустріч небожа і дядька? Які риси характеру притаманні цим персонажам? (цитатна х.)
  • Чим закінчується казка? Чому з дядьком сталося нещастя?
  • Хто ж виявився правий у цій суперечці?

 

Ознаки казки

Ознаки казки

Приклади

Зачин і кінцівка

Жили колись-то 2 брати: один багатий, другий бідний

Казкові істоти

Чорти

Повтори слів

Ідуть, ідуть – зустрічається їм піп.

Чарівні предмети

-

Магічні числа

Тричі питають про правду і кривду (чоловік, пан, піп);

3 шкоди, які зробили чорти;

3 дерева для греблі; 3 підводи;

королівна за 3 дні одужала.

 

Наявність загадок, завдань, виконавши які герой досягає мети

  1. Загатив греблю
  2. Урятував місто
  3. Вилікував королівну

 

 

 

 

 

 Характеристика небожа

 

Бідно жив

Зостався у нього син, і він жив теж бідно.

Віддав багатому дядькові всю свою худобу, а сам зостався голий, босий і голодний.

Тяжко прийшлось йому жити

Допитливий

Як лучче жити: правдою чи неправдою?

Правдивий, слова не розходяться з ділом 

Ні, дядечку! Є правда — правдою лучче жити.

Скоро й справді король помер, а на його місце став цей правдивий чоловік.

Кмітливий, спритний, переляканий

Не помітив, як вовк прибіг. Як уздрів його чоловік, кинувся мерщій на дерево.

Везучий

Зліз на дерево та й сидить. Коли прибігають три чорти, а трохи згодом і четвертий, їх ватаг

Робить добрі справи, бажає добра іншим, доброзичливий, наполегливий, співчутливий

Може, це й правда, що вони казали? Піду до пана, може, й справді угачу греблю.

Я от приїду у ваш город, наділю водою всіх, і буде тієї води у вас довіку.

Поїду ще в те королівство, де королева дочка нездорова,— може, вилікую її.

За добрі справи отримує нагороду від людей

Пан віддав йому сто карбованців і пару коней з коляскою та з кучером.

Городяни нагородили його і грішми, і усяким добром, так що він став тепер багатший від свого дядька.

За те, що вилікував ти мою дочку, я її віддам за тебе, та ще, як умру я, ти будеш королем на моїм місці.

Вміє прощати, не злопам'ятний, милосердний

Король одразу пізнав свого дядька, але не показав йому й виду: побалакав та й одпустив його торгувати.

Я забуваю все те, що ти мені робив. Бери собі оці два кораблі з усім добром.

Щирий, бажає добра дядькові, відкритий, чесний

Тут король і признався, що він його небіж — той, що безвісти пропав.

Той і розказав йому все, що з ним діялось: як він хотів повіситись, як слухав, що чортяки говорили, все, все...

Щедрий, безкорисливий

А напослідок навалив він усякого добра два кораблі та й подарував дядькові

Хоче, щоб інші жили правдою

А як приїдеш у свій город, розказуй усім, що лучче жити правдою, аніж кривдою.

 

     Характеристика дядька

 

Багатий, заможно живе, став купцем

Жили колись-то два брати: один багатий…

Приїжджає у його королівство якийсь-то багатий купець і посилає спитати короля, чи дозволить він йому поторгувати у його королівстві.

Жадібний, до нитки оббирає небожа, черствий, немилосердний

Нічого робити небожеві: віддав багатому дядькові всю свою худобу, а сам зостався голий, босий і голодний.

Заздрісний, недоброзичливий, невдоволений

Як приїхав уже, стала його заздрість мучити: чого й він не король.

Сумує від заздрості, не є моральним

Сумував, сумував він, а далі й думає: «Піду й я вішатись, може, й мені так прилучиться, як моєму небожеві».

 

  • Установлення послідовності подій
  • 1. «Сидить собі на дереві та й чує усе, що чортяки балакають». 2. «Нічого робити небожеві: віддав дядькові всю свою худобу». 3. «Узяв дядько ті два кораблі з усім добром і поїхав додому». 4. «Впізнав свого дядька, але не показав йому й виду». 5. «Пан віддав йому сто карбованців і пару коней з коляскою та з кучером». 6. «Прокоролював він уже кілька там літ, коли приїжджає у його королівство якийсь-то багатий купець».
  • Художній переказ

Перекажіть текст від імені небожа; перекажіть текст від імені дочки короля.

 

  1. Підсумки уроку

Тема: розповідь про пошуки правди небожем.

Головна думка: правда і добро завжди перемагають.

Чому навчає нас ця казка? Які ви висновки для себе зробили?

Казка вчить жити по-правді, не заздрити іншим, не впадати у відчай.

 

  1. Оголошення домашнього завдання

Напишіть власну кінцівку казки (3-5 речень),  починаючи від слів «А як приїдеш у свій город, розказуй усім, що краще жити правдою, аніж кривдою».

docx
Додано
29 вересня 2021
Переглядів
7607
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку