Кейс - урок "Бережемо довкілля. Екологічні правила". 4 клас

Про матеріал
Кейс - урок "Бережемо довкілля. Екологічні правила". 4 клас Розгортки предметів: «Я досліджую світ», літературне читання, математика, «Дизайн і технології». Тривалість уроку: 80 хв.
Перегляд файлу

 

                                                              Бровінська Л.В., вчитель початкових класів

                                                             Тарасівського ліцею

 

Проєкт кейс-уроку «Бережемо довкілля. Екологічні правила». 4 клас

 

Розгортки предметів: «Я досліджую світ», літературне читання, математика, «Дизайн і технології».

Тривалість уроку: 80 хв.

Дидактична мета:  ознайомити учнів з історією винайдення матеріалів та їх переробкою, навчити розпізнавати різні види матеріалів; розширити знання учнів з кольорознавства; закріпити навички роботи із дитячою книжкою; відтворювати зміст прочитаного; урізноманітнити технічні навички роботи з різними видами матеріалів; вдосконалювати навички порівняння форм, розмірів, пропорцій;формувати бажання дізнаватися більше, бажання читати додаткову літературу.

Розвиваюча мета: розвивати вміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати інформацію, робити висновки, визначати і висловлювати власну позицію у справі збереження довкілля, сміливо проявляти ініціативу; досягати змін у побутових звичках, на основі апробації правил розумного споживання “3R” (Reduce. Reuse. Recycle /Менше. Повторно. Переробка); розвивати критичне, творче мислення і креативність, навички групової та парної роботи;

Виховна мета:  виховання потреби у зменшення кількості відходів та їх переробки; виховувати почуття відповідальності, бажання взаємодіяти, співпрацювати в команді, проявляти толерантність.

Обладнання: класна дошка і кольорова крейда або  фломастери, комп’ютер, доступ до мережі інтернет, капелюх (або коробка) для вправи «Капелюх вітань», смужки (або невеликі аркуші) паперу, роздруковані додатки 1-4, вторинна сировина: металеві баночки ,пластикові ложечки,пластикові кришечки, кольоровий папір, клей, картонні втулки.

Перебіг  уроку

І. Організаційний момент.

Доброго ранку, ліси і поля!

Доброго ранку, плането Земля!

Щодня розквітай, Україно моя!

    Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами. Почнімо наш урок.

    Девіз нашого уроку (хором): «Вигадуй, пробуй і твори! Розум, фантазію ти прояви!»

 Вправа «Капелюх вітань». Для цього вчитель роздає учням смужки (або невеликі аркуші) паперу і просить записати на них своє ім’я та покласти в капелюх (чи коробку). Папірці перемішуються у капелюсі і повторно роздаються дітям. 

Завдання учням: підійти до дитини, чиє ім’я записано на аркуші, привітатися з нею та, в парі, написати назву одного скляного, пластикового і паперового предмету, що є в класній кімнаті.

Учні озвучують свої відповіді.

ІІ. Мотивація учнів. Цілепокладання.

- Сьогодні ми ознайомимося з історією матеріалів: скла, паперу, пластику  з яких люди виготовляють знаряддя праці та предмети побуту, навчимося розпізнавати різні види матеріалів Будемо вчитися практично використовувати екологічні правила “3R”: Reduce. Reuse. Recycle / Менше. Повторно. Переробка.

ІІІ. Цілереалізація.

 

Розгортка «Я досліджую світ»

1.Метод « Гронування»

Учитель пропонує учням скласти «павутинку» до слова «МАТЕРІАЛИ»

- У вас на партах є картки з написаними словами, вам потрібно прикріпити на дошку всі слова, які спадають вам на думку.

2. Розгляньте схему.

            

- Розкажіть, які бувають матеріали.

3. Робота в групах

- Я пропоную побути сьогодні вам дослідниками і дослідити історію і переробку матеріалів. За допомогою карток (Додаток 1)  об’єднайтеся у три групи.

1.Технологія «Пошук Інформації»

Використовучи QR-код (с.114, 115, 116 підручника), учасники груп переходять до дослідження історії скла, паперу, пластику.(перегляд відео)

2. Учасники груп діляться своїм дослідженням з класом.

- Зверніть увагу  на те, що кожен із розглянутих предметів може через деякий час перетворитися на сміття, якщо зламається та стане непридатним. Тому їх потрібно віддати на переробку або утилізувати.

- Пропоную розглянути, скільки часу сміття лежить у землі. Яке сміття залишається в землі: (додаток 2 )

     менше, ніж місяць;

     менше, ніж 10-15 років;

     більше, ніж 50 років.

Відходи, які довго розкладаються, потрібно сортувати та переробляти належним чином.

                  

3. Творча робота

Для груп учнів роздаються шаблони із екологічними правилами (Додаток 3) та пропонується написати чи намалювати приклади їх використання.

                 

Групи презентують свої відповіді (заповнені шаблони прикріплюють на дошку).

Висновок: використовуючи ці екологічні правила, всі разом ми зможемо зберегти наше довкілля чистим та зменшити кількість сміття на планеті.

4. Метод « Коло думок»

- Усе наше життя оточене різними речами. Одні з них ми бережемо, а інші з легкістю можемо викинути у сміття. В Україні річний обсяг відходів на людину становить більше ніж 10 тонн.

-Подумайте, що може бути в кожному контейнері.

5.Вправа «Сенкан»

Планета.

Зелена, голуба, рідна.

Обертається, забруднюється, зникає.

Планета – наш спільний дім.

Земля.  

6. Руханка «Мандрую по Землі»

Учні повторюють рухи з відео

(посилання на відео: : https://www.youtube.com/watch?v=7LxJ5lo9cng

 

                          Розгортка «Літературне читання»

Робота над текстом казки «Рекламна листівка »

- Чи знаєте ви, що таке рекламна листівка?

- Де ви бачили рекламні листівки?

- Навіщо їх роздають людям?

- Сьогодні ми читатимемо казку, яка називається «Рекламна листівка»

(Додаток 4). Така листівка буде головною героїнею казки.

1.Вправа « Чи вірите ви, що…» ( стратегія розвитку критичного мислення) Перед читанням казки діти мають відповісти на кілька запитань, висловлюючи свою думку. Відповіді фіксують у нижченаведеній таблиці

 

 

                                            Чи вірите ви, що…

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

 

 

 

 

 

 

 

 

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

 

 

 

 

 

 

 

 

Примітка: поставте «+»,  якщо згодні із твердженням, або «-« (мінус), якщо не згодні.

 

Вчитель читає послідовно запитання:

1. На рекламній листівці можуть стояти таємничі знаки.

2. Люди зберігають рекламні листівки після прочитання.

3. Люди викидають листівки у сміттярку.

4. Листівка може переживати за свою долю.

5. Листівка може розмовляти з неживими предметами.

6. Рекламна листівка – це сировина, яку можна знову переробити.

7. Сміття на планеті так багато, що люди не знають, що з ним робити.

8. Відходи можуть мати нове життя.

Учні індивідуально ставлять у першому рядку, біля номера запитання, або «+» (плюс), якщо згодні з твердженням, або «-« (мінус), якщо не згодні.

Другий рядок таблиці вони заповнюватимуть після читання, коли їхні припущення підтвердяться або ні.

2. Метод « Спрямоване читання»

- Уважно прочитайте казку та з’ясуйте, чи співпали ваші відповіді з думками казкарки.

- Поставте позначки у другому рядку таблиці, відповідно до змісту прочитаного.

3.Обговорення результатів роботи дітей:

1. Хто повірив, що на рекламній листівці можуть стояти таємничі знаки? Чому ви так подумали?

2. Що про це пише казкарка? Що означає насправді такий знак? Де крім листівки ми його можемо побачити?

3. Хто не повірив, що люди зберігають рекламні листівки після прочитання? Чому не повірили?... і так далі за кожним припущенням.

(За такою схемою вчитель перевіряє усі вісім відповідей та, одночасно, засвоєння дітьми змісту казки.)

- Що нового ви дізналися з казки?

- Про що насправді хотіла розповісти нам через свою героїн Наталка Малина? Підтвердіть це прикладом із тексту.

- З яким ще твором на тематику забрудненого довкілля ми вже знайомилися ? (Марія Солтис – Смирнова « Жила собі урна» )

                          Розгортка « Математика »

 Робота математиків – екологів.

1.Одна пальчикова батарейка забруднює 20м² ґрунту. Яку площу ґрунту забруднюють 8 таких батарейок?                                    

       C:\Users\Administrator\Desktop\МО\завантаження.png

 2. 20 кг макулатури зберігають життя одного дерева. Скільки дерев збереже 1 тонна макулатури?

C:\Users\Administrator\Desktop\МО\завантаження.jpg   C:\Users\Administrator\Desktop\МО\завантаження.png

                                      

3. Дем’яну потрібно пройти 800 м від дому до пункту утилізації небезпечних відходів, щоб здати батарейки. Яку відстань пройде хлопчик від дому до пункту за рік, якщо він здає батарейки раз у два місяці?

C:\Users\Administrator\Desktop\МО\images (2).jpg    C:\Users\Administrator\Desktop\МО\завантаження.png

4. Кинута на землю шкірка від банана в нашому кліматі розкладається близько 2 років. Кинутий недопалок сигарети розкладається на два роки довше. Пластиковий пакет розкладається на вісім років довше, ніж недопалок. Скільки років потрібно для того щоб розклався пакет? На скільки років раніше розкладеться шкірка від банана?

C:\Users\Administrator\Desktop\МО\завантаження (2).jpg       C:\Users\Administrator\Desktop\МО\завантаження (3).jpg         C:\Users\Administrator\Desktop\МО\завантаження (4).jpg

  

Розгортка « Дизайн і технології »

Практична робота учнів «Виготовлення іграшки із відходів».

-Давати старим речам або відходам нове життя – сучасний  тренд. Адже, навіщо витрачати гроші на нову річ, якщо її можна виготовити самому? Зараз кожен із вас зробить гарну ексклюзивну річ, використовуючи відходи. Це будуть різні матеріали, що вже були у користуванні, які ви підготували.

 

C:\Users\Administrator\Desktop\фото\зображення_viber_2023-04-30_18-20-56-290.jpg          C:\Users\Administrator\Desktop\фото\зображення_viber_2023-05-01_14-31-33-626.jpg          C:\Users\Administrator\Desktop\фото\зображення_viber_2023-04-30_18-21-26-961.jpg

C:\Users\Administrator\Desktop\фото\зображення_viber_2023-05-01_14-31-39-417.jpg                 C:\Users\Administrator\Desktop\фото\зображення_viber_2023-05-01_14-31-39-603.jpg

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Вправа «Мікрофон»

- Від кого залежить чистота нашої планети ?

- Як зберегти природу нашої планети ?

- Які головні слова екологічної культури кожного?

- Запропонуйте ідеї, як можна повторно використовувати вироби зі скла ; пластикові речі.

 

V. Рефлексія.

Завершіть речення:

-Сьогодні я дізнався…

-Мене здивувало….

-Мені захотілося…

-Було цікаво…

-Було складно…

-Тепер я можу…

 

VІ. Домашнє завдання.

Скласти казку на екологічну тематику.

 

 

                                                                                                       

 

 

                                                                                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                     ДОДАТОК 1

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                        ДОДАТОК 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                          ДОДАТОК 3

 

    

 

                   

                                                                                                    ДОДАТОК 4

Рекламна листівка.

Усе почалося з інформаційних листівок про збереження довкілля. Їх було дуже багато, і вони були яскравими та інформативними, а ще дуже поважними.

Це й зрозуміло, бо у них була надважлива місія - роз’яснювати людям, як правильно сортувати і переробляти сміття. А вигляд вони мали ось такий:

 І мали на собі таємничий знак. Ось такий:

 Того дня волонтери роздавали їх направо і наліво на розі вулиць міста та в торгівельних центрах. Багато людей охоче брали листівки, роздивлялися, ховали в сумки і валізи, щоб прочитати своїм дітям, а якісь листівки… просто викидали.

Я не знаю достеменно, як склалася доля кожної листівки. Мені ж відомо тільки про шлях однієї із них - тої, яку викинули. Ось її історія.

Аж коли інформаційна листівка опинилася у сміттярці, її обуренню не було меж. «Як могли люди так безжально вчинити зі мною?» - скричала вона. Листівка очікувала, що її передаватимуть з рук в руки як щось суперцінне, а потім причеплять десь удома на видноті - на холодильнику, приміром, щоб вона нагадувала людям про правильне поводження із сміттям.

Лежачи серед недоїдених гамбургерів, сосисок у тісті, порожніх пластикових пляшок, алюмінієвих бляшанок з-під напоїв, вона сама стала сміттям. «Це кінець!» - подумала рекламна листівка. – Так безславно скінчилася моя просвітницька місія».

Та вже за кілька хвилин вона оговталася, вирішивши, що не варто так легко здаватися і розкисати. Вона була дуже відповідальною інформаційною листівкою, тому продовжила свою діяльність навіть у сміттярці.

- Тут страшенно смердить,- зауважила рекламна листівка, намагаючись зав’язати розмову з тутешніми мешканцями.

Одначе вони, напевно, зовсім очманіли від того смороду, бо ніхто їй не відповів. Обставини явно не сприяли спілкуванню. Зачекавши хвилину, вона спробувала ще раз:

- Вітаю мешканців цієї славної сміттярки! Доброго дня вам усім! - голосно сказала листівка.

- І цей день ти називаєш добрим? Ти, напевно, глузуєш із нас?- мляво озвалася пластикова пляшка.

– Поглянь на нас. Тільки вчора ми всі були корисними і потрібними, а сьогодні ми - сміття і непотріб.

- А ось тут Ви помиляєтеся, шановна,- відповіла листівка. – Ми не сміття, а сировина, яку можна переробити. Повірте мені, скоро все зміниться. Подивіться на мій зелений знак, це - знак безсмертя. Він каже про те, що ми будемо жити вічно, безкінечно даючи життя іншим речам.

-  Жити вічно? - не йняла віри пластикова пляшка. – Ти бува не перегрілася на сонці, сестрице?

- Нічого не знаєш, а ще й насміхаєшся. Послухай краще мене - ображено відрізала рекламна листівка.

- А чи знаєте ви, що на Землі сила-силенна сміття, - продовжила листівка. - Спершу його вивозили на сміттєзвалища. Але сміття все прибувало і прибувало. Врешті-решт сміття стало так багато, що люди почали побоюватися, що воно покриє всю планету, Тоді люди побудували заводи з переробки сміття. Вони дають таким бідакам, як ми, нове життя. А ще переробка пластику, паперу, скла, алюмінієвих бляшанок зберігає багато корисних копалин та природних ресурсів, які йдуть на виробництво нових речей. Тому люди, які сортують і переробляють сміття, дбають про нашу планету і бережуть її. Але для того, щоб переробити сміття, його треба спершу відсортувати: пляшки до пляшок, папір до паперу, бляшанки до бляшанок, скло до скла, - закінчила промову листівка.

  Славнозвісна листівка домоглася свого - брати та сестри по нещастю після її розповіді оживилися й загорілися бажанням поспілкуватися.

Першою заговорила пластикова пляшка, і тепер її слова були просякнуті глибокою повагою до вченої та всезнаючої листівки:

- Вельмишановна пані, а чи не знаєте Ви, бува, що очікує мене в наступному перевтіленні?- звернулася вона до листівки.

- Звісно знаю, - гордовито відповіла листівка. - З таких, як Ви, спочатку роблять гранули, а потім… потім Ви можете стати чим завгодно - знову пляшкою, пластиковим стільцем чи столом, одягом, прикрасою і навіть іграшкою.

   Пластикова пляшка втішилася і помітно повеселішала.

- А як щодо мене? - несміливо спитала алюмінієва бляшанка.

- О, Ви дуже цінна сировина для переробки. Вас можна переробляти нескінченну кількість разів. Із вас вийде чудова нова банка чи будь-яка алюмінієва дещиця, а якщо зібрати 670 ваших сестриць, Ви можете перетворитись на велосипед! - зауважила листівка.

Ці слова змусили сміттєве товариство з повагою подивитись на бляшанку, а та аж зашарілась від такої уваги.

- А що станеться зі мною?- озвалась сором’язлива  скляна пляшка.

- Ваших родичів відсортують за кольором, і ви знову станете пляшкою, або ж вас використають для виробництва будівельних матеріалів. Переробка скла збереже багато таких природних ресурсів як пісок, натрій і вапно, - з виглядом знавця сказала листівка.

- А з Вами що буде??? - стурбовано запитали листівку мешканці сміттярки в один голос.

- Я знову стану папером, може знову листівкою, яка знатиме все про переробку і сортування сміття. Я дуже хочу розповісти про це всім людям. Тільки так ми зможемо врятувати дерева, з яких виготовляють папір. Уявляєте, якщо переробити 1 тонну макулатури, можна зберегти 17 дерев! Я ще досі пам’ятаю, як колись була деревом,- задумливо закінчила листівка.

- Я теж пам’ятаю,- десь  збоку сумно озвалася картонна коробка. То було щасливе життя… Потім у лісі з’явилися люди і зрубали мене та багато інших дерев…

Листівка пригорнулася до картонної коробки, наче хотіла обійняти її, та прошепотіла: «Не сумуй. Мої сестри розкажуть людям, що робити, щоб дбати про Землю і вберегти дерева від вирубки. Все буде добре».

 Мешканці сміттярки слухали листівку, затамувавши подих. «Невже це правда?»,- думали вони. Одначе, листівка говорила так переконливо, що вони врешті-решт повірили їй. Кожен почав уявляти, на що перетвориться в наступному житті. Майбуття вже не здавалося їм таким похмурим – попереду жевріла надія.

Наталка Малина

 

 

                                            Чи вірите ви, що…

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

 

 

 

 

 

 

 

 

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

 

 

 

 

 

 

 

 

Примітка: поставте «+»,  якщо згодні із твердженням, або «-« (мінус), якщо не згодні.

 

 

docx
Додано
17 грудня 2023
Переглядів
357
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку