Тема: Спадкові хвороби і вади людини. Анатомія кейсу: матеріал у п'яти розгортоках«Генетик», «Історик», «Знаменитості». «Сімейний лікар», «Консультант». Провідна ідея: «Говорячи про генетику, непогано було б уточнити, що краще успадкувати таланти, ніж хвороби…» Цілі: сприяти формуванню знання про спадкові хвороби і вади людини; хвороби людини зі спадковою схильністю; з’ясувати їхні причини; визначити особливості успадкування та вірогідність прояву захворювання в нащадків; з’ясувати вплив на нащадків шкідливих звичок батьків; розвивати образне і логічне мислення, удосконалювати навички самостійного навчання; розширювати межі наукового світогляду; розуміння важливості здорового способу життя, відповідального ставлення до власного здоров'я та здоров'я майбутніх дітей. Тип кейсу-уроку: кейс-ситуація. Розв'язок кейсу: дедуктивний Аналіз кейсу: відкритий. Тривалість: 90 хвилин (спарений урок)
Яка інформація мене тут чекає?Знання про найпоширеніші спадкові захворювання та вади людей. Визначити особливості успадкування та вірогідність їх проявів у нащадків. Вплив на нащадків шкідливих звичок батьків. Поняття медичної генетики і її значення для збереження життя її здоров’я людини;Удосконалювати навички самостійного навчання. Виховання доброзичливого та тактовного ставлення учня. На прикладах генетичних порушень та пов’язаних з ними вад здоров’я людини розуміння здорового способу життя.
Створення лепбуку — інтерактивної папка. Кожній групі пропонується розв'язати ребус, що є ключем до банку завдань. У кожному елементі, в папці, містяться завдання і пізнавальна інформація для кожної розгортки. «Генетик». Альбінізм .2. «Історик». Гемофілії.3. Карликовість.4. «Сімейний лікар». Багатопалість, або полідактилія.5. «Косультант». Діти Сонця
І етап. Визначення напрямків діяльності Розгортка 1. «Генетик». (методика ситуаційного аналізу)Опис ситуації. Знайомство зі спадковими хворобами Ці хвороби передаються від покоління до покоління без змін і можуть бути домінантними аутосомними, рецесивними аутосомними , рецесивними зчепленими з X-хромосомою, зчепленими з Y-хромосомою. Щороку народжується 200 тисяч дітей зі спадковими хворобами, з них 40 тисяч залишаються жити з вродженими вадами. Щороку в світі народжується 90 тисяч розумово відсталих дітей і 150 тисяч тих, кому буде важко вчитися. Питання кейсу. 1. Які генетичні хвороби найбільш поширені в Україні? Як їх класифікують ? Найпоширеніші хромосомні , генні, мітогенні хвороби людини і хвороби із спадковою схильністю.2. Створити призентацію ( в якій висвітлити найпошириніші спадкові хвороби , вказати їх прични і симптоми).!!! Домашнє завдання з використанням додаткової літератури!!!
Розгортка 2. «Історик». (методика ситуації)Опис ситуації. Дізнайтеся, якими захворюваннями страждали відомі правителі держав, і що послужило причиною цих хвороб. Питання кейсу. Уявіть , що вам запропонували стати істориками і дослідити цікаві факти. За допомогою QR-кодів ознайомтись з інформацією. З'ясуйте, про які хвороби іде мова і чи ця інформація може бути вірною.
Розгортка 3. «Знаменитості». (методика ситуаційного аналізу)Опис ситуації. Сильні незважаючи ні на що: відомі люди, які живуть з генетичними хворобами. Хоч зараз суспільство й стало більш толерантним, однак люди, які живуть з генетичними захворюваннями все ж стикаються з численними формами дискримінації. Їхній зовнішній вигляд часто стає об'єктом хибних уявлень чи упереджень. Питання кейсу. 1. Яких відомих людей ви знаєтез генетичні хворобами? Яку роль вони відіграють у ставленні суспільства до люде з такми особливостями? За допомогою електроних посилань ознаймся з даним матеріала і уяви, що тобі потрібно створити сценарій казкових зустрічей на тему «Супергерої». Тезисно написати сценарій.https://news.obozrevatel.com/ukr/show/people/10-najuspishnishih-i-vidomih-lyudej-z-sindromom-dauna.htmhttps://showbiz.24tv.ua/silni-nezvazhayuchi-ni-shho-vidomi-lyudi-yaki-ostanni-novini_n1654344https://suspilne.media/305370-daltonizm-comu-vinikae-ta-hto-mae-shilnist-poasnue-likar/https://lb.ua/blog/tsl/575906_yak_tvorchist_terri_pratchetta_shona.html
Розгортка 4. «Сімейний лікар», (методика інсценування ролі )Опис ситуації. « Я – сімейний лікар »Що ж, уявимо себе сімейними лікарями і спробуємо розібратися у зверненях наших пацієнтів. На столах розкладені звернення, а порада консультанта у вас на партах. Необхідно вибрати пораду і вчасно надайте допомогу. Питання кейсу. Звертання 1. Я хочу народити здорову дитину, але мій чоловік зловживає алкоголем, я ж зовсім не п’ ю. Чи може вплинути на народження дитини алкоголізм мого чоловіка?Звертання 2. Наша сім’я хворіє на грип. Я вагітна. Чи може ця інфекція вплинути на мою майбутню дитину?Звернення 3. Ми живемо в Запоріжжі. Родичів у селі не маємо. Як то кажуть харчуємось з магазину. Плануємо мати дитину. Я читала про генетично модифіковані продукти. Чи впливають вони на організм людини? Що ви мені порадите?
Розгортка 5. «Консультант». (метод інциденту) Опис ситуації. Методи визначення спадкових хвороб. Пролунав весільний марш Мендельсона. Народилася молода сім'я. І ось в один чудовий момент молодята вирішили завести дитину. Вони мріють про те, що їхня дитина буде красивою, як мама, розумною, як тато. Тато вимагає сина. А мама бажає донечку. Спори вже здатні перерости у сварку. І тоді втручається мудра бабуся, яка пояснює, що головне - дитина повинна бути здоровою. А й справді, не завжди народження дитини приносить в будинок тільки радість. Питання кейсу. Які ти можеш запропонувати методи визначення спадкових хвороб та медико-генетичні консультування? Перевір себе за допомогою програми learningapps за посиланням:https://learningapps.org/16008214https://learningapps.org/16723937
Рефлексія. Основним є цілісне осмислення, узагальнення отриманої інформації, формування у кожного з учнів власного ставлення до досліджуваного матеріалу.що нового дізналися;які навички отримали;як це може бути корисним у навчанні і житті;що сподобалося;що було важливим. Питання, уточнення. Співтворчість з учнями, складання сенкану:1 рядок ‒ тема або предмет (один іменник);2 рядок ‒ опис предмета (два прикметника, виражають головну думку);3 рядок ‒ опис дії (три дієслова);4 рядок ‒ фраза з чотирьох слів, що виражає відношення до предмету;5 рядок ‒ синонім, узагальнюючий, розширює зміст теми або предмета (одне слово). Запис сенкану в зошиті:
Висновки щодо опрацювання теми. Тільки світлі і добрі наміри, тільки дбайливе ставлення до свого організму і навколишнього нас світу можуть зробити наше земне життя довгим і щасливим. Я бажаю вам міцного здоров'я та вдачі у всьомуІ вам порада «Ніколи не здаватися!». Основне правило життя – не дати себе зламати ні людям, ні обставинам. Дякую за співпрацю. Оцінювання. У кожній групі є учень, який в табличці фіксує участь кожного учасника групи, і на основі цих даних і спостережень вчитель виставляє оцінку. Домашнє завдання. Створити пам’ятку «Спадковість - це лише початок історії. Те, як ми зберігаємо своє здоров'я, визначає нашу подальшу долю."
Використані джерелаhttps://ukrhealth.net/carski-xvorobi/https://free-qr.com/uk/https://naurok.com.ua/urok-suchasni-zavdannya-medichno-genetiki-spadkovi-hvorobi-i-vadi-lyudini-hvorobi-lyudini-zi-spadkovoyu-shilnistyu-hni-prichini-genetichne-konsultuvannya-225303.https://learningapps.org/16008214https://learningapps.org/16723937