Розробка кейс-уроку “Виклики жіночої долі у новелі О.Кобилянської «Меланхолійний вальс» має на меті викликати потребу в знаннях, простежити позицію письменниці стосовно місця жінки у суспільстві; проаналізувати образи жінок-інтелектуалок;формування та розвиток універсальних навчальних дій. Використання кейс-методу сприяє розвитку аналітичних навичок: уміння класифікувати, виділяти суттєву та несуттєву інформацію, аналізувати, представляти та добувати її;практичних навичок:проблема, представлена в кейсі, сприяє формуванню практичних навичок використання отриманої інформації;комунікативних навичок:вміння вести дискусію,захищати власний погляд, переконувати опонентів, складати короткий, переконливий звіт;соціальних навичок:оцінка поведінки людей, уміння слухати, підтримувати у дискусії чи аргументувати протилежну думку, контролювати себе.
Розробка кейс-уроку”Виклики жіночої долі у новелі О.Кобилянської «Меланхолійний вальс».
Тема: Виклики жіночої долі у новелі О.Кобилянської «Меланхолійний вальс».
Мета: викликати потребу у знаннях ,поглибити знання учнів про життєвий і творчий доробок О.Кобилянської,простежити позицію письменниці стосовно місця жінки у суспільстві; проаналізувати образи жінок-інтелектуалок;дослідити символічні образи і з’ясувати їхнє значення для героїнь; розвивати критичне мислення, вміння аргументовано висловлювати власні роздуми, зосереджувати увагу на створенні образів, навички спостереження над текстом, ;формувати читацькі, естетичні, особистісні, правові, комунікативно-мовленнєві, інформаційні, пізнавальні компетентності. Виховувати естетичні уподобання учнів, бажання саморозвиватися, повагу до творчих особистостей і зацікавленість їхнім життям, виховувати почуття власної гідності.
Формування та розвиток універсальних навчальних дій:
Особистісних:вдосконалення духовно-моральних якостей особистості;
орієнтація у соціальних ролях та міжособистісних відносинах;
Регулятивні:постановка навчального завдання;вміння працювати у групі;структурувати матеріал, виділяти причинно-наслідкові зв'язки в усних та письмових висловлюваннях;
Пізнавальні:вміння самостійно організовувати свою діяльність, оцінювати її, визначати сферу своїх інтересів;використання різних джерел інформації, знаходити її, аналізувати, використовувати у самостійній діяльності;
Комунікативні:вміння слухати та вести діалог;співпрацювати з однолітками та дорослими.
Предметні:розуміння зв'язку літературних творів з епохою їх написання, виявлення закладених у них позачасових неперехідних моральних цінностей та їх сучасного звучання;вміння аналізувати літературний твір;
володіння літературознавчою термінологією під час аналізу літературного твору.
Розвиток ключові компетентностей:
Очікуванні результати:
Тип уроку: формування компетентностей.
Обладнання: портрет О.Кобилянської, текст новели, аудіозаписи вальсів Шопена, фрагменти кінофільму «Меланхолійний вальс».
Методи, прийоми, форми: слово вчителя, бесіда, кейс-технології,випереджувальні завдання, «незакінчене речення», робота в групах, словникова робота, проблемне запитання.
Міжпредметні зв’язки: історія (феміністичний рух наприкінці ХIХ ст.), географія(Італія), образотворче мистецтво(Корреджо "Віроломна"), музичне мистецтво (фортепіанні твори Ф. Шопена), психологія (внутрішній світ людини).
Перебіг уроку
І.Мотиваційний етап.
Пробудження творчих здібностей : звучить «Весняний вальс» Фредеріка Шопена.
Обмін емоціями,побажаннями.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Тренінг “Я-соціально вільна особистість”
Вправа “Внутрішній діалог”. Виконання вправи передбачає образне інсценування таких умов: уявити себе у складній ситуації важливого особистісного вибору, здійснити який можна лише за обставин ініціювання внутрішнього глибинного голосу духовного учителя, який є присутній у кожної людини та завжди стоїть на сторожі істинності, добра і справедливості.
Обговорення результатів тренінгу
2. Мозковий штурм.Спростуйте або підтвердіть думку прикладами з новели.
Чи мала право на початку ХХ століття жінка бути сама собі ціллю? Бути сама собі ціллю-це саму себе розвивати.
Які погляди були у О. Кобилянської щодо місця жіноцтва у суспільстві?
3.Постановка проблемного запитання
У чому щастя жінки…І що робити, коли не можна робити те, що хочеться?
ІІ.Цілевизначення і планування
ІІІ. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності
1. Оголошення теми уроку
Сьогодні на уроці ми зупинемося на таких питаннях:
IV. Сприймання та засвоєння учнями навчальної інформаціїрший
Вступне слово учителя.
Наше сьогоднішнє завдання-спілкування цінне тим, що перед вами постане митець – Жінка. Перед нами постане нова доба – епоха модернізму, пронизана трагічною долею, яка наклала свій відбиток на творчий погляд письменниці щодо місця жінки в суспільстві.Отже, ми створимо кейси, що містять інформацію про головних героїнь новели, спробуємо запропонувати шляхи подолання життєвих перешкод.
Пояснення організаційних умов роботи над створенням кейсів”Виклики жіночої долі”:
1. Назви кейсів: “Марта”, “Ганнуся”,”Софія”
2.Посади учнів, що працюють над створенням кейсу:
- історик, дата-аналітик,кейс-менеджер, психолог, мистецтвознавець
3.Питання, на які учням після аналізу всіх матеріалів треба буде дати відповідь:
історик — надає історичну довідку про соціальний статус жінки на початку 20 ст.;
дата-аналітик — збирає й систематизує дані про кожну з головних героїнь;
кейс-менеджер — аналізує виклики й потреби героїнь;
психолог — аналізує емоційний стан головних героїнь ;
мистецтвознавець — оцінює естетичні смаки героїнь.
Рішення кейсів рекомендується проводити в такому порядку:
1.Ознайомлення з сюжетом. (3-5 хвилин)
2.Проблематизація - виявлення в ході групової дискусії протиріч у вирішенні поставленої задачі.(3-4 хвилини)
3.Формулювання проблеми і відбір кращих її формулювань (фронтальний мозковий штурм із подальшою дискусією). (3-4 хвилини)
4.Висування гіпотетичних відповідей на проблемне питання (мозковий штурм всередині малих груп). (3-4 хвилини)
5.Перевірка гіпотез на основі інформації сюжету та інших доступних джерел (групова робота). До 15 хвилин. Необхідно надати учням можливість використовувати будь-яку літературу, підручники, довідники.
6.Презентація рішення. Не більше 3 хвилин на групу.
7.Рефлексія ходу рішення кейса. (3-4 хвилини).
Критерії оцінок роботи за етапами заняття:
Грамотне вирішення проблеми;
Новизна та неординарність вирішення проблеми;
Короткість та чіткість викладу теоретичної частини;
Етика ведення дискусії;
Активність всіх членів мікрогрупи.
Групова робота над створенням кейса
V.Осмислення і застосування знань, формування компетентностей
1.Презентація робіт
2.Обговорення створених кейсів , визначення викликів жіночої долі,відстеження поведінкової лінії головних героїнь.
Приклад очікуваного кейсу “Виклик жіночої долі Ганнусі”
історик |
Що ж таке емансипація ? ( Емансипація – ( від лат. терміна “звільнення сина від батьківської влади”) звільнення від залежності,скасування якихось обмежень. Поняття “емансипації жінок” у різний історичний час мало різне значення . У ХІХ-ХХ ст. воно означало боротьбу жінок за рівні з чоловіками права ) Фемінізм виник у англійській літературі ХIХ ст. О. Кобилянська почала писати раніше .У часи письменниці вживалося слово «емансипація».) Феміністичний рух базувався на тому, що в суспільстві несправедливо брали верх чоловіки, а їхні домінування в суспільному та громадському житті пов’язане з патріархальними пережитками. Жінки-феміністки борються за рівну участь із чоловіками у громадському та приватному житті ). Отже, Гірська орлиця є феміністкою за переконанням, феміністками постають і її героїні. Самоосвіта, самовдосконалення− ось, власне, програма Ольги Кобилянської, діячки жіночого руху.
|
дата-аналітик |
«Була гарна сама собою. Ясна, майже попеляста блондинка, з правильними рисами і дуже живими блискучими очима. Збудована була прегарно…» «Мала двадцять і кілька років, була знімчена полька Талановита, енергійна та емоційна художниця “...прощавшись з усіма, виїхала до Рима» «Повернулася по трьох роках побуту з Італії і привезла з собою прекрасного дволітнього хлопчину, темного, мов із бронзи, з її очима… Жінка-інтелектуалка, феміністка |
кейс-менеджер |
1.Прагне реалізувати свій талант за будь-яку ціну. 2.Любов та побут для неї виступають другорядними речами, у той час як творчість стає першочерговою метою її життя. 3.Важливість суспільної уваги до «жіночого» питання |
психолог |
Жінка- емансипантка мріє «…передусім бути собі ціллю, для власного духу працювати, як бджола, збагачувати його, довести до того, щоб став сяючим, прегарним… Свобідний чоловік із розумом – се мій ідеал» О. Кобилянська знайомиться із теорією Ніцше(філософією вищої людини). Цю ідею транслює на жіночий грунт .Жінка теж повинна бути сама собі ціллю (розвинутися до повної особистості, не бути половинчастою). Ганна – емоційна, нестримна, вибухова, непостійна натура. «Із нею було тяжко дійти до кінця». Цілісна, неповторна ,самодостатня особистість 2. Протиріччя у світосприйнятті. «Було багато речей у житті, які брала страшно легко, ледве доторкалася їх крилами вибагливої душі; але в штуці була поважна й глибока». «Не накладаймо на свої душі маски».Хоч Ганна мала досить складний характер, відрізнялася емоційною неврівноваженістю, вибуховістю, могла згарячу наговорити неприємних речей людям, до яких насправді ставилася добре, у ній все ж здебільшого перемагали доброта й співчуття: «Була незвичайно доброго серця: отут в одній хвилі кидалася, гарячилася й змагалася, а вже в другій – була добра»; «Належала до різних товариств, не жалувала нічого, а визичуваних товаришкам грошей не приймала ніколи назад». В особистому житті не терпить приписів, їй байдуже, що скаже світ про її особисте життя, тому і вільні стосунки з чоловіками не вважала за непорядність.«…заглушити у собі той світ, щоб жити лише для одного чоловіка і для самих дітей? Се неможливо… тому неможливо, хто носить справжній артистизм у душі!..» Турботлива мама, хоча і сімейне життя не склалося.«Не могли погодитися в способі життя, і коли не хотів мене зрозуміти, я покинула його. Але хлопець – мій. Я зароблю на сама нього, і він – мій». Не зважає на те, чи подобаються ці погляди тим, хто її оточує. Їй притаманна певна зверхність, віра у свою вищість, |
мистецтвознавець |
Надзвичайно талановита, живе своїм ремеслом. Належала до «артистів», тобто митців, яких уважала «вибраною горсткою суспільності»: «Лише ми одні піддержуємо красу в житті»; «Я – артистка і живу відповідно артистичним законам…». «Була майже аристократкою і працювала саме над одним образом, який хотіла продати і поїхати до Італії, щоб побачити тамошню штуку та найти й собі дорогу до неї» «Образ, над яким працювала невсипуче з розгорілими щоками, яким була перейнята до глибини душі, була велика копія образу Корреджо «Віроломна»« |
VI.Оцінювання з мотивацією
VIl. Рефлексія
Саморефлексія:
- Чи досягнуті цілі?
- Що сприяло (заважало)?
- Що було найцікавішим на уроці?
- Яке завдання було найскладнішим?
- Чи задоволенні результатами діяльності?
«Незакінчене речення»:
Мене захопило…,обурило...
Співчуваю…, сподіваюся...