Конспект уроку для 10-го класу з української літератури на тему "Василь Стефаник"

Про матеріал

Конспект уроку

Перегляд файлу

1

 

 

Тема:     В. Стефаник. Новаторство письменника. Експресіонізм у його творчості.

                Новела «Камінний хрест»: психологічне розкриття теми еміграції .

                Історична основа твору. Сюжетно-композиційні особливості.

 

Мета: 

  • Допомогти учням осягнути новаторство письменника,ідейно-художній зміст новели «Камінний хрест»;
  • розвивати навички спостереження над текстом, висловлення власної думки щодо прочитаного;
  • виховувати здатність до співчуття, патріотизм.

 

 

Тип уроку:  урок – психологічне дослідження.

 

Обладнання: портрет письменника, видання творів, аудіо запис пісні Б. Лепкого

                          «Чуєш, брате мій», портрет Е. Мунка, репродукція картини

                          «Крик»

Хід уроку

Вступне слово вчителя

Ми продовжуємо дослідження життя і творчості В. Стефаника, людини, твори якої були важкою ношею для нього, є такими для нас, читачів. Чому важкою? Можливо тому (звертаюся до портретів і підпису), як писав сам письменник, що він «любив мужиків, за їх тисячолітню історію, за культуру…за них писав і для них.»

І. Актуалізація опорних знань учнів.

 

Вчитель: на попередньому уроці ми опрацьовували життєвий і творчий шлях В.Стефаника. Учні високого рівня навченості мали завдання пройтися сторінками життя Василя Стефаника та створити презентацію творчості письменника, завдання для решти учнів – віднайти цікаві моменти з біографії письменника. І, звичайно ж ,ознайомитися із змістом новели «Камінний хрест». Отож,запрошую до співпраці.

 

1 учень – біографічна карта Василя Стефаника

                                      (оригінально, змістовно, лаконічно)

 

2 учень – презентація творчості Василя Стефаника

                                       (використано засоби ІКТ)

 

3 учень -  навчання у Кракові

 Із 1892 – по 1990 роки Стефаник навчався на медичному факультеті Ягеллонського університету (м. Краків). (показує фото тодішнього і теперішнього університету). У той час Краків був потужним європейським центром. Тут він познайомився з польським науковцем медиком Вацлавом Морачевським і його дружиною Софією Окуневською. Заприятелював з польським поетом Станіславом Пшибишевським. Саме ця дружба вплинула на формування Стефаника як письменника.

 

4 учень – персональна пенсія Василю Стефанику

 Мене шокував той факт, коли 1931 до 60-річчя з дня народження Стефаника Радянський уряд призначив письменникові персональну пенсію, яка була вкрай необхідна паралізованому Стефанику. Та незабаром він відмовляється від неї на знак протесту проти голодомору і сталінських репресій. Тоді митрополит Андрей Шептицький призначив йому таку ж пенсію від Української греко-католицької церкви. Ці гроші взяв Стефаник, але дрібними монетами і роздав їх жебракам, попросивши молитися за душі жертв голодомору, собі  не залишивши жодного мідяка.

 

5 учень – фатальні втрати

 Гортаючи сторінки біографії Василя Стефаника вражає те, що його життя було переповнене фатальними втратами.

 Смерть забрала у нього спочатку старшу, а потім молодшу сестру, кохану дівчину – Євгенію Бачинську, а згодом – матір, яку любив над усе.

 Доля випробовувала Стефаника ціле життя: втратив двох братів, поховав батька, у 1914 році помирає дружина Ольга Гаморак, залишаючи 43-річного чоловіка вдівцем з трьома малолітніми синами.

 

6 учень – деспотизм батька

 Я хочу доповнити про батька, який був заможним селянином, але дуже скупим і навіть деспотичним, для нього, крім грошей, нічого більше не існувало. Не раз мама ховалася від чоловіка, щоб зекономити хоч щось для сина на навчання чи харчі.

 

7 учень – жінки в долі Стефаника

 Я хочу розповісти про ту сторінку в житті письменника, про яку ви любите казати : «Чим більше страждали, тим краще писали», про жінок в долі Стефаника.

 Перша закоханість ще юного Василя – Євгенія Бачинська, з якою доля дуже швидко розлучила через передчасну смерть дівчини, їй він присвятив новелу «Синя книжечка», яку він назвав «малесенькою трагедією усіх хлопців».

 Тоді була Софія Морачевська, але у них не могло бути майбутнього, бо обоє поважали її чоловіка Вацлава.

 У 1898 році – Стефаник закохується в ту «що її любив аж до смерті», як писав пізніше, у Євгенію Калитовську, та вона теж має чоловіка, родину, але не має щастя. А її рідна сестра Ольга давно і потаємно чекає від Стефаника одне-однісіньке слово – «люблю». Чекала, 6 років чекала, а Стефаник мучився і освідчувався Євгенії у творах «Моє слово», «Конфітеор». Аж у 1904 році Ольга почула те омріяне слово «люблю», Стефаник одружився з нею, прожили не довго, 10 років, Ольга подарувала йому трьох синів. І саме їй він присвятив найкращі свої поезії у прозі «Ользі присвячую», «Сини», «Амбіції».

 

Слово вчителя: ми простежили як і за яких умов формувалася особистість людини, чоловіка, письменника.

 У чому ж полягає феномен Стефаника, як письменника? Адже всі його твори вміщаються в одному томику, а ім’я стоїть поряд з іменами найвидатніших новелістів світу?

 На сьогоднішньому уроці психологічного дослідження спробуємо дати відповідь на це питання.

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

( на екрані телевізора висвітлена тема, вчитель читає, учні записують в зошиті, тоді висвітлюється мета – вчитель зачитує).

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу.

Слово вчителя: кожна новела Стефаника – це описана людська трагедія. У центрі уваги митця – покутські селяни в австро-угорському ярмі, у пеклі Першої світової війни, під польською окупацією. Змінюються обставини, але незмінним залишається море народних сліз, поту і крові.

 Щоб поєднати у творі зовнішні фактори та внутрішній світ людини Стефаник започатковує в українській літературі експресіонізм,  він франц. -  expression – вираження, започаткований у малярстві на межі ХІХ-ХХ століття норвежцем Едвардом Мунком у картині «Крик» (вчитель звертається до картини на дошці і цитати Е. Мунка).

  Саме тому – експресія – вираження – крик – є синонімічним ланцюжком.

 Зверніть увагу на основні ознаки експресіонізму як стилю (на дошці записано ознаки, вчитель перечитує, аналізує).

 Василь Стефаник новатор не тільки у започаткуванні стилю, але й нових тем. Саме опрацьована вами самостійно новела «Камінний хрест» є першим твором в українській літературі і єдиним у творчості письменника, який присвячений темі еміграції, а вже пізніше про це явище писали Василь Барка, Улас Самчук, Євген Маланюк, Тодось Осьмачка та багато інших.

 З поняттям еміграція пов’язані такі слова як діаспора, міграція, імміграція; пригадаймо значення цих слів.

  1. Діаспора – (з грецьк. – розсіювання) – розсіювання по різних країнах народів.
  2. Міграція – переселення народів у межах однієї країни.
  3. Імміграція – в’їзд чужоземців до будь-якої країни на постійне проживання.
  4. Еміграція – переселення з своєї батьківщини в іншу країну, зумовлене соціально-економічними, політичними або релігійними причинами.   

 

Слово вчителя: ще будучи студентом краківського університету Стефаник став свідком першої хвилі української еміграції. Що? Коли? Куди? гнало українців? На ці питання попросимо дати відповідь вчителя географії (2-3 хвилини про чотири хвилі еміграції). (на екрані телевізора карта)

 

 Слово вчителя: на попередніх уроках української літератури ми вже частково зверталися до теми еміграції, вивчаючи творчість (діти відповідають Івана Франка). Тема якої поезії І.Франка співзвучна з темою новели В.Стефаника «Камінний хрест»? 

Учень – поезія «Емігранти» з циклу «До Бразилії».

 

Учитель: давайте пригадаємо поезію.

(учениця виразно читає вірш з екрана телевізора)

 

Слово вчителя: зверніть увагу на дошку, цитата з вірша «Емігранти» є епіграфом сьогоднішнього уроку (запишіть у зошиті).

- А хто з письменників Гусятинщини порушував тему еміграції?

 

Учень – наш земля Богдан Лепкий, навчаючись у Кракові, стає свідком емігрантського  руху, що й спонукало його до написання поезії «Чуєш, брате мій?» або інша назва «Журавлі», яку пізніше брат Левко Лепкий поклав на музику, яка стала емігрантським гімном.

 

Слово вчителя: Послухайте пісню «Чуєш, брате мій?» у виконанні Володимира Вермінського. (звучить пісня, емігрантські фотографії в ролику)

 

Вчитель: новела Стефаника «Камінний хрест» написана в лютому 1899 року на основі реального факту: Штефан Дідух  (у творі Іван), односелець Стефаника, емігруючи до Канади ставить на своїй нивці камінний хрест, (який до речі і до нині стоїть у Русові). У трагедії героя твору по краплі зібрано горе тисяч емігрантів.

 З того часу пройшли не роки - століття, а «Камінний хрест» не перестає хвилювати драмою людського серця. Чому? Відповідь на це питання знайдемо у творі «Привид хрестів» Альберта Камю, вивченому на уроці світової літератури. Про що цей твір?

 

Учень – у ньому йдеться про те, як один чоловік думав над своєю важкою долею. Одного разу йому приснився сон, що опинився він посеред дивовижної галявини, де було багато хрестів. І тут підходить до нього Господь і каже: «Ти хотів легкого хреста, он – бачиш, скільки їх, іди вибери один по своїй ноші». Ходив чоловік, придивлявся, бачив дивовижної краси хрести: золоті і срібні, але жоден з них не підходив йому, і раптом трапився йому маленький дерев’яний. Зрадів він, бо якраз по ньому був цей хрест, а коли добре придивився, то побачив там своє ім’я.

Слово вчителя: тож дайте відповідь на поставлене питання. Чому новела «Камінний хрест» хвилює нас і сьогодні?

 

Учень – Бо кожен у житті несе свій хрест.

 

Учень – А Стефаників хрест – людський біль.

 

Слово вчителя: чому новела «Камінний хрест», в якій Стефаник вилив людський біль має символічну назву?

 

 Відповідь дамо за методом Сократа у формі «Пласт» (алгоритм на дошці).

  • Я думаю…(1 учень) що хрест синонімічний слову печаль.
  • Тому що… (2 учень) камінний хрест поставлений Іваном з відчаю, зневіри.
  • Наприклад…(3 учень) ми асоціюємо хрест з людською пам’яттю, бо ставимо на могилах.
  • Отже…(4 учень) у хресті з каменю Іван Дідух залишив частку себе. Це його духовна смерть.

 

Слово вчителя: протягом уроку неодноразово звучало слово новела, доведіть, що «Камінний хрест» відповідає жанровим ознакам новели.

 

Учень 1 – тому що це невеликий розповідний твір.

 

Учень 2 –в його основі незвичайна життєва подія з несподіваним фіналом.

 

Учень 3 – мінімум персонажів .

 

Слово вчителя: Стефаника називають «майстром психологічної новели», а девізом його творчості був вислів «короткість – сестра таланту».

 Слово вчителя: За мотивами цього твору видатний режисер Леонід Осика у 1968 році  на Київській кіностудії імені Олександра Довженка за сценарієм Івана Драча зняв фільм «Камінний хрест», який увійшов у скарбницю найвизначніших українських  кіношедеврів. Давайте переглянемо сюжетно-композиційний ланцюжок у кадрах, тому що

 наступним етапом уроку є складання  «сюжетно-композиційного ланцюжка», використовуючи кадри фільму, за методом літературного доміно. (Кожен із вас відшукує відповідники, які є певним копозиційним елементам і прикріплює на дошці. )

 

Учень 1 – Експозиція – Служба в армії. Тяжка праця на горбі 

Учень 2 – Зав’язка – Гості в хаті Івана

Учень 3 – Екскурс в минуле ( позасюжетний елемент) – Розповідь Івана, як сини дійшли думки про виїзд  

Учень 4 – Розвиток дії – Прощальний обід

Учень 5 – Кульмінація – Божевільний танець

Учень 6 – Розв’язка – Проводи родини Дідухів

 

ІV. Підсумок уроку

 

Слово вчителя: Іван Дідух все життя працював на землі, вона його так і не нагодувала. Проте він все одно її любить до нестями, хоч і заради дітей вимушений покинути її. Підсумовуючи опрацьований матеріал складемо сенкан до слова еміграція (алгоритм пригадуємо? Учні записують сенкан у зошиті, вчитель опитує 2-3 учні)

Еміграція.

Нова, непередбачена.

Лякала, манила, обнадіювала.

Віра в краще майбутнє.

Виїзд.

Слово вчителя:  в одному з листі до Стефаника О. Кобилянська писала «Стискаю міцно вашу руку, ту, котра так сильно малює двома фарбами. Чорною і тою, що її лілія носить». Як би ви розшифрували цей поетичний вислів? Де ж та фарба, що лілія носить, у «Камінному хресті»?

 

Учень 1 – Колір лілії – білий, означає чистоту, лілію малюють на іконах Матері Божої.

Учень 2 – Білий колір у «Камінному хресті» - це колір надії сім'ї Дідухів.

Учень 3 – Омріяне Іванове майбутнє було білого кольору.

Учень 4 – Сім’я Дідухів залишала село, коли падав сніг, він теж білого кольору, з його появою відбуваються зміни в природі і душі людини.

 

Вчитель: трагедія, що відбулася століття тому в родині Дідухів, в душах сотень тисяч Галичан, спонукає нас замислитися над сенсом життя, долею України і власною долею. Висновок робіть самі. Я лише хочу застерегти: якщо наважитеся на вирішальний крок, робіть його розважливо і пам’ятайте, що рідна земля і в жмені мила.

 

V. Оцінювання

 

VІ. Домашнє завдання.

  • Підібрати цитати до характеристики головного героя.
  • Віднайти ознаки експресіонізму у новелі «Камінний хрест»
  • Скласти 6 тестових завдань до змісту новели (учням високого та достатнього рівня навченості).

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
28 грудня 2017
Переглядів
1427
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку