Київська держава (Русь-Україна) наприкінці X – у першій половині XIст.

Про матеріал
Мета: здійснити узагальнення й тематичний контроль знань, умінь, навичок, набутих учнями впродовж вивчення розділу; удосконалити наявні вміння й навички; виховувати повагу до минулого України.
Перегляд файлу

                                              Сорочинська  Олена    Станіславівна, вчитель              історії та правознавства Малоснітинського академічного ліцею Фастівської ОТГ Київської області

 

Тема. Київська держава (Русь-Україна) наприкінці X – у першій половині XIст.

Мета: здійснити узагальнення й тематичний контроль знань, умінь,             навичок, набутих учнями впродовж вивчення розділу;  удосконалити наявні вміння й навички;  виховувати повагу до минулого України.

Хід уроку:

  1. Організаційний момент. Клас поділяється на дві команди.
  2. Повторення матеріалу.

1 раунд: «Хто швидше?»

(Задається питання, хто перший і правильно дав відповідь, тій команді – 1 бал.)

  1. Які кочові племена здійснювали напади на південні кордони Київської держави за часів правління князя Володимира Великого? Печеніги.
  2. Князем Володимиром були зміцнені південні кордони величезною за розмірами системою укріплень, яка називалась? «Змієві вали.»
  3. У 1036 році князь Ярослав Мудрий переміг печенігів. Що було збудовано на місці цієї перемоги?  Софіївський собор.
  4. За князювання Ярослава був укладений перший писемний звід правових норм на Русі, який отримав назву? «Руська правда.»
  5. Що заснував чернець Антоній на схилах Дніпра поблизу Києва?

Києво-Печерську лавру.

  1. Хто був головним носієм державної влади, представником Русі на міжнародній арені? Князь.
  2. Як називались народні збори дорослого населення Русі, які вирішували важливі громадські і державні завдання? Віче.
  3. Феодальна земельна власність, що надавалася за службу у війську, яку можна було вільно передавати у спадок, продавати, дарувати називалась… Вотчина.
  4.   Як називалась перша кам’яна церковна споруда на Русі? Десятинна церква.
  5.          Хто створив першу слов’янську абетку з 38 літер? Кирил з братом Мефодієм.

        2 раунд: «Доповнити речення».

       (Кожній команді задається по 5 запитань, по 1 балу за кожну вірну

       відповідь.)

       1 команда:

  1. Опинилися всі східнослов’янські землі під владою київського князя… Володимира.
  2. Князь Володимир провів судову реформу, запровадивши нове зведення норм усного звичаєвого права, який називається… «Устав земляний».
  3. Князь Ярослав власноручно переклав багато книжок і зібрав… велику бібліотеку.
  4. Особисто вільні селяни-общинники, що мали власне господарство, земельні наділи і сплачували данину князю називали… смердами.
  5. Серед промислів на Русі найпоширенішими були… мисливство, рибальство, бджільництво (бортництво).

2 команда:

  1. Торгово-реміснича частина Києва називалась… Поділ.
  2. Після охрещення візантійськими священиками в Херсонесі, князь Володимир узяв шлюб… з Анною, сестрою імператора Візантії Василія II.
  3. Головний парадний в’їзд до Києва, зведений за князя Ярослава, називається… Золоті ворота.
  4. Феодальна земельна власність, що надавалась за службу у війську чи при дворі, яку не можна було заповідати, продавати називалася… помістя.
  5. Селяни, які працювали на землевласника за грошову позику («купу»)… закупами.

          3 раунд: «Капітанів.» (За правильну відповідь – 5 балів).

Запитання:

  1. Скласти невелику розповідь про діяльність князів, використовуючи слова:

- князь, Київ, Золоті ворота, Софіївський собор, печеніги, «Руська правда», бібліотека, Києво-Печерська лавра;

- «Змієві вали», «Устав земляний», хрещення Русі, князь, Десятинна церква, тризуб, «златники», «срібники».

          Запитання:

  1. Що означає «шлюбна» дипломатія і хто з князів її впроваджував?

Князь Володимир. Підтримка стабільності відносин з іншими країнами.

  1. Кого і чому називали «тестем Європи»?

Князя Ярослава Мудрого.

         4 раунд: «Заморочки в бочці» (За правильну відповідь по 1 балу).

  1. «Що прилучить до держави

Холмщину, Галичину,

Що збудує Україну-Русь

Вільну, дужу і міцну.

І воює князь,

І щастить йому війна,

І злились в одну родину

Українські племена.»

- Про якого князя йде мова? Князь Володимир Великий.

  1. «Йдуть по вулиці з Почайни,

Ллються тисячі киян,

Б’ється радісно в їх грудях

Серце перших християн.»

- Про які події йде мова на Русі? Хрещення Русі.

  1. «І народ за серце й розум

Свого князя шанував:

«Красним сонцем» України

Князя він прозвав.»

- Про якого правителя Русі йде мова? Князя Володимира Великого.

  1. «Співаки пісні співали,

Скоморохи, штукарі,

Розважаючи чужинців,

Метушились у дворі.

           І в Європі честю мали

           Королі, князі, царі

           Поріднитись з князем,

           Побувати у дворі.»

- Про якого князя йде мова? Князя Ярослава Мудрого.

  1. «Пильнував ти, Ярославе,

Щоб жили по правді люди,

Щоб законом справедливим

І твої судили суди.»

- Про які діяння князя йде мова? «Руська правда».

  1. «І про те подбав ти, княже,

Щоб коштовним самоцвітом,

Прибраний увесь, багатий,

Блиснув Київ перед світом.

Ти здвигнув собор…

З каменю і срібла-злата!»

- Про якого князя йде мова, про який собор? Князь Ярослав. Софіївський собор.

5 раунд: «Завдання від літописця.» (За правильну відповідь – 5 балів.)

- Хто такий літописець?

- Літописець прохає допомоги. Написав твір, але декілька слів не стало, доповніть розповідь:

  1. «Кирилиця - … абетка. Названа за ім’ям слов’янського просвітника …, який разом із братом … створив … абетку. За часів князювання … в Києві для князівських і боярських дітей було відкрито першу … Князь Ярослав Мудрий заснував …, де навчалися 300 … старост і священників.»

Слов’янська, Кирила, Мефодієм, першу слов’янську, Володимира, школу, дітей.

  1. «Осередками освіти на Русі були … і …, які сприяли розвитку … та …» - Про що йде мова? Про навчання, освіту Київської Русі.

Церкви, монастирі, літератури, мистецтва.

  1. «Першим із київських князів … почав … монети. Типи монет запозичені у … Називали їх … та … З одного боку монети був образ …, з іншого – постать … на престолі. На деяких замість Христа карбувався знак князя …»

- Для чого було потрібно карбувати монети? Торгівля. Зовнішні зв’язки.

Володимир, карбувати, Візантії, златники, срібники, Христа, князя, тризуб.

6 раунд: «Ти – мені, я – тобі.»

(Кожна команда задає по 5 питань.)

Приблизні запитання:

1 команда:

  1. Чим відрізняється помісна форма землеволодіння від вотчинної?

Помісна – земельну ділянку не можна заповідати, продавати; вотчина – вільно передавалась у спадок, дарувалась.

  1. Що було основою господарства у давній Русі за княжих часів?

Землеробство.

  1.  Чому при князі існувала князівська рада?

Вплив на князя при вирішенні найважливіших питань на Русі.

  1. Отримавши перемогу над печенігами, що побудував на тому місці київський князь? Який саме князь?

Ярослав Мудрий. Софіївський собор.

  1. Кому належать слова: «Тепер пізнав я істину віру!»?

Князеві Володимиру Великому.

2 команда:

  1. Які були причини виникнення міст на території Русі-України?

Формування племінних центрів; торгівельні шляхи; розвиток ремесел (60) та внутрішньої торгівлі; формування військово-адміністративних центрів.

  1. Що таке дитинець?

Місто князя.

  1. Що означає віче?

Племінні збори.

  1. Де проходив «Шлях із варяг у греки»?

Торгівельний шлях від Балтики Невою і Ладозьким озером, річкою Волхов, Ільменським озером, річкою Ловаттю, річкою Дніпром до Чорного моря.

  1. Хто з князів виступив ініціатором упорядкування законодавства і створив перший звід законів?

Ярослав Мудрий. «Руська правда.»

7 раунд: «Хто більше?» (За правильну відповідь - 1 бал.)

По темі: «Культура Русі-України» кожен з учасників називає слово, не повторюючись за 1 хвилину. Виграє та команда, яка більше і точніше назве слів до даної теми.

8 раунд: «Дата – подія.»

- Хто перший влучніше назве подію, що відповідає названій даті:

  1. 987 р. – охрестився в Херсонесі князь Володимир зі своєю військовою дружиною.
  2. 988 р. – було збудовано церкву Богородиці, - Десятинну церкву.
  3. 1024 р. – Ярослав і Мстислав поділили навпіл по р. Дніпро: Київ і Правобережжя відійшли Ярославу, Чернігів і Лівобережжя – Мстиславу.
  4. 1036 р. – князь Ярослав Мудрий розбив війська печенігів. Софіївський собор.
  5. 1051 р. – чернець Антоній заснував Києво-Печерську лавру.
  6. 1051 р. – було висвячено загальноруським митрополитом русича Іларіона.

9 раунд: «Відгадки – загадки» (За правильну відповідь по 3 бали.)

- Відгадати загадки і скласти речення до даної теми: «Русь-Україна наприкінці X – у першій половині XI ст.»

  1. «Снігові поля, чорні грачі,

Хочеш розумним бути – бери  вчи.» (Книга.)

Ярослав Мудрий дуже любив читати книги. Відкривав школи для дітей, щоб були освічені.

  1. «Чорні, криві, від роду німі.

А стануть в ряд – враз заговорять.» (Літери.)

  1. «Що то за колісце, що з торбинки викотиться?» (Монета.)
  2. «З землі робився,

На кружалі вертівся,

На вогні пікся,

На базарі бував,

Людей годував;

Як упав, то й розбився.» (Глечик.)

  1. Підсумок уроку.

Визначити яка команда була кращою, визначити кращих учнів.

Виставити оцінки.

Запитання: «На вашу думку, які були досягнення у розквіту Русі-України за князів Володимира Великого та Ярослава Мудрого?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 листопада 2021
Переглядів
741
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку