Сорочинська Олена Станіславівна, вчитель історії та правознавства Малоснітинського академічного ліцею Фастівської ОТГ Київської області
Тема. Київська держава (Русь-Україна) наприкінці X – у першій половині XIст.
Мета: здійснити узагальнення й тематичний контроль знань, умінь, навичок, набутих учнями впродовж вивчення розділу; удосконалити наявні вміння й навички; виховувати повагу до минулого України.
Хід уроку:
1 раунд: «Хто швидше?»
(Задається питання, хто перший і правильно дав відповідь, тій команді – 1 бал.)
Києво-Печерську лавру.
2 раунд: «Доповнити речення».
(Кожній команді задається по 5 запитань, по 1 балу за кожну вірну
відповідь.)
1 команда:
2 команда:
3 раунд: «Капітанів.» (За правильну відповідь – 5 балів).
Запитання:
- князь, Київ, Золоті ворота, Софіївський собор, печеніги, «Руська правда», бібліотека, Києво-Печерська лавра;
- «Змієві вали», «Устав земляний», хрещення Русі, князь, Десятинна церква, тризуб, «златники», «срібники».
Запитання:
Князь Володимир. Підтримка стабільності відносин з іншими країнами.
Князя Ярослава Мудрого.
4 раунд: «Заморочки в бочці» (За правильну відповідь по 1 балу).
Холмщину, Галичину,
Що збудує Україну-Русь
Вільну, дужу і міцну.
І воює князь,
І щастить йому війна,
І злились в одну родину
Українські племена.»
- Про якого князя йде мова? Князь Володимир Великий.
Ллються тисячі киян,
Б’ється радісно в їх грудях
Серце перших християн.»
- Про які події йде мова на Русі? Хрещення Русі.
Свого князя шанував:
«Красним сонцем» України
Князя він прозвав.»
- Про якого правителя Русі йде мова? Князя Володимира Великого.
Скоморохи, штукарі,
Розважаючи чужинців,
Метушились у дворі.
І в Європі честю мали
Королі, князі, царі
Поріднитись з князем,
Побувати у дворі.»
- Про якого князя йде мова? Князя Ярослава Мудрого.
Щоб жили по правді люди,
Щоб законом справедливим
І твої судили суди.»
- Про які діяння князя йде мова? «Руська правда».
Щоб коштовним самоцвітом,
Прибраний увесь, багатий,
Блиснув Київ перед світом.
Ти здвигнув собор…
З каменю і срібла-злата!»
- Про якого князя йде мова, про який собор? Князь Ярослав. Софіївський собор.
5 раунд: «Завдання від літописця.» (За правильну відповідь – 5 балів.)
- Хто такий літописець?
- Літописець прохає допомоги. Написав твір, але декілька слів не стало, доповніть розповідь:
Слов’янська, Кирила, Мефодієм, першу слов’янську, Володимира, школу, дітей.
Церкви, монастирі, літератури, мистецтва.
- Для чого було потрібно карбувати монети? Торгівля. Зовнішні зв’язки.
Володимир, карбувати, Візантії, златники, срібники, Христа, князя, тризуб.
6 раунд: «Ти – мені, я – тобі.»
(Кожна команда задає по 5 питань.)
Приблизні запитання:
1 команда:
Помісна – земельну ділянку не можна заповідати, продавати; вотчина – вільно передавалась у спадок, дарувалась.
Землеробство.
Вплив на князя при вирішенні найважливіших питань на Русі.
Ярослав Мудрий. Софіївський собор.
Князеві Володимиру Великому.
2 команда:
Формування племінних центрів; торгівельні шляхи; розвиток ремесел (60) та внутрішньої торгівлі; формування військово-адміністративних центрів.
Місто князя.
Племінні збори.
Торгівельний шлях від Балтики Невою і Ладозьким озером, річкою Волхов, Ільменським озером, річкою Ловаттю, річкою Дніпром до Чорного моря.
Ярослав Мудрий. «Руська правда.»
7 раунд: «Хто більше?» (За правильну відповідь - 1 бал.)
По темі: «Культура Русі-України» кожен з учасників називає слово, не повторюючись за 1 хвилину. Виграє та команда, яка більше і точніше назве слів до даної теми.
8 раунд: «Дата – подія.»
- Хто перший влучніше назве подію, що відповідає названій даті:
9 раунд: «Відгадки – загадки» (За правильну відповідь по 3 бали.)
- Відгадати загадки і скласти речення до даної теми: «Русь-Україна наприкінці X – у першій половині XI ст.»
Хочеш розумним бути – бери вчи.» (Книга.)
Ярослав Мудрий дуже любив читати книги. Відкривав школи для дітей, щоб були освічені.
А стануть в ряд – враз заговорять.» (Літери.)
На кружалі вертівся,
На вогні пікся,
На базарі бував,
Людей годував;
Як упав, то й розбився.» (Глечик.)
Визначити яка команда була кращою, визначити кращих учнів.
Виставити оцінки.
Запитання: «На вашу думку, які були досягнення у розквіту Русі-України за князів Володимира Великого та Ярослава Мудрого?»