Київська Русь за часів князя Володимира Великого

Про матеріал
Подиву гідно,скільки добра Вчинив він на Руській землі… «Повість минулих літ»
Перегляд файлу

 


Тема.Київська Русь за часів князя Володимира Великого

Мета.Ознайомити учнів з життям та діяльністю князя Володимира,    проаналізувати основні напрямки його політики, пояснити передумови,причини,значення прийняття християнства, підкреслити прогресивне значення прийняття християнства на Русі. Розвивати вміння працювати з картою, історичними документами, текстом підручника, складати схему-портрет, давати оцінку історичним явищам. Виховувати повагу до видатних історичних постатей ,почуття гордості за минуле свого народу.

Тип уроку: урок формування й вдосконалення вмінь та навичок.

Обладнання: карта "Київська Русь в ІХ – ХІ ст.”, портрет князя Володимира, підручники,атласи.

Очікувані результати. Після цього уроку учні:

        навчаться складати схему-портрет історичної особи;

        вмітимуть визначати роль історичної особи в історії;

        вдосконалять навички роботи з історичною картою;

        навчаться працювати з різними історичними джерелами;

        вдосконалять вміння аналізувати історичні документи;

  • зможуть визначати історичне значення хрещення Русі;
  • чітко виділяти причини розквіту Київської держави

 

                                                        -1-

План уроку.

І. Активізація пізнавальної діяльності.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

        Початок правління Володимира. Характеристика.

        Реформи князя, їхнє значення.

        Причини прийняття християнства. Історичне значення.

ІІІ. Закріплення матеріалу.

ІV. Підсумки уроку.

V. Домашнє завдання.

Подиву гідно,скільки добра

Вчинив він на Руській землі…

«Повість минулих літ»

 

Учитель. Ми продовжуємо вивчати становлення й розвиток Давньоруської держави Київська Русь. 

Давайте пригадаємо деякі загальні моменти історії цієї держави.

        Який народ був засновником Київської Русі? Де він розселився в V ст.? (Карта).

  • Коли виникла Київська Русь, за якого князя?
  •                                    -2-

Завдання на дошці для 2-х учнів:

1-ий креслить схему державного устрою Київської Русі,

2-ий пише в хронологічній послідовності імена князів Київської Русі.

 

Поки учні виконують завдання на дошці 

– вчитель перевіряє домашнє завдання

– учні зачитують свої замітки до історичного журналу "Святослав Хоробрий”.

Перевірка виконання завдання на дошці.

Ви на дошці записали імена перших князів Київської Русі. Кожен з них мав призвісько. Пригадайте їх. 

Чому так називали князів?

 

Учитель. На сьогоднішньому вроці ми познайомимося ще з одним князем Київської держави 

– Володимиром, і він теж  мав своє призьвісько, навіть три 

– Володимира народ "охрестив” Ясним (Червоним, Красним) Сонечком, церква – Святим,    історики – Великим.

Увага! Проблемне питання уроку: 

                                                             -3-

За що князь Володимир був прозваний Ясним Сонечком, Святим та Великим?

А щоб легше нам було з цим розібратись, визначити його роль в історії Київської держави, давайте спробуємо 

в ході уроку намалювати його схему-портрет.

Учитель малює на дошці коло, яке заповнюється в ході уроку. 

Під час виконання заготовки для майбутньої схеми, можна супроводжувати свої рухи розповіддю. 

Вчитель говорить: 

Володимира називали Святим. Намалюємо навколо нього німб. 

Володимира називали Сонечком. Домалюємо навколо німба промінчики.

Володимира називали Великим. Покажемо це.

-4-

- Після смерті Святослава в 972 році між його 7-ма синами розпочалась міжусобна боротьба за владу. Пригадайте, що таке міжусобна боротьба?

Старший син Ярополк пішов війною на Олега, захопив древлянську землю. Згодом захопив Новгород, де сидів 

Володимир. Володимир зібрав військо, відвоював Новгород і пішов на Київ. А в 980 році став єдиновладним князем 

Русі.

Давайте відобразимо це на схемі.

Володимир зібрав усі землі свого батька. Приєднав до Києва всі східнослов’янські племена. За Володимира було завершено об’єднання Київської Русі. Вона стала найбільшою державою Європи.Покажемо це на схемі.

 

Увага! Завдання: за моїм словесним описом позначте на контурній карті кордони Київської Русі. Отже, кордониКиївської Русі простягались від Дністра, Закарпаття на заході до Оки та Волги  на сході, від Чудського, Ладозького озер  на півночі до Причорномор’я та Приазов’я на півдні. Загальна площа держави досягала 800 тис. км квадратних.Давайте звернемо увагу на портрет князя й послухаємо опис зовнішності Володимира із книги А.Ладинського "Як пав Херсонес”.

Учень. Князь широко розставив міцні коліна, спираючись підбородком на тонку, красиву руку. Пальці його були прикрашені перстнями. Це була рука людини, вирощеної в холі. Але на князі була проста сорочка, такі ж штани, з зеленими ремнями взуття. Один з воїнів тримав над головою знамено голубого кольору із зображенням, що нагадувало лілію. Князь був людиною

                                                      -5-

 доволі високого зросту, стрункий, з широкими плечима, але з тонкою талією. Під сорочкою відчувались міцні мускули. У нього були голубі очі, над якими нависали дуги густих рижуватих брів. Як і його батько, він брив підбородок, але лишав довгі вуса. Вони в нього були такі ж світлі, як і у Святослава.

Учитель. Ви звернули увагу на опис знамена Володимира? Воно голубого кольору із зображенням, що нагадувало лілію. Як ви гадаєте, що то було за зображення?

Так, це ні що інше, як тризуб – нинішній герб нашої держави. Як виявляється, він був символом ще Київської Русі часів Володимира. Бо за часи його правління Русь стала могутньою державою, і щоб підкреслити це, Володимир прийняв відповідні символи держави. Тризуб карбувався тоді й на руських монетах – "златниках” та "срібниках”, започаткованих теж Володимиром.

Давайте відобразимо це на схемі-портреті.

 

Аналіз документу. Учитель пропонує проаналізувати фрагмент літопису. Про що можна дізнатися з документу?

Учень. "…Було ж у Володимира 12 синів: од Рогнеди з Полоцька, яку він поселив на Либеді, - сини Ізяслав, Мстислав, Ярослав, Всеволод і дві дочки, від грекині він мав Святополка, від чехині – Вишеслава, а ще від однієї – Святослава і Мстислава, а від болгарки – Бориса й Гліба.

Посадив їх Володимир правити – одного в Новгороді, іншого в Полоцьку, а ще інших у Турові, Ростові, на древлянській землі і в Тмуторокані. І сказав Володимир: "Не добре, що мало городів коло Києва”. І став будувати міста на Десні, на Острі і на Трубежі, на Сулі і на Стугні. І почав набирати кращих дружинників од слов’ян і од кривичів, од чуді, од вятичів і заселяти нові

                                                            -6-

міста, бо тоді була війна з печенігами. І воював з ними Володимир, і перемагав…”

Учні з допомогою вчителя констатують, що:

-        Володимир провів адміністративну реформу – владу племінних князів, які чинили опір центру, Володимир передав своїм синам, тим самим укріпив державу.

        Головним завданням зовнішньої політики Володимир вважав боротьбу з печенігами.

-        Володимир збудував багато міст-фортець – заслонів на шляху до Києва, тим самим створив міцну оборонну лінію, укріпив кордони Русі.

Відобразимо це на нашій схемі.

 

Учитель.  І, нарешті, у 988 році Володимир запровадив християнство на Русі.

Завдання: дослідіть таблицю "Відмінності християнської релігії від язичниць кої віри” й визначте шляхом методу "Прес”: яку роль відіграло хрещення Русі – позитивну чи негативну?  

Рольова гра «Вибір віри Володимиром»

Дійові особи: Володимир, Боярин-радник. Магометанин, історик, грець кий священик, 2 купці, боярин, іудейський посол.

Володимир сидить у задумі. Поруч боярин-радник.

Володимир. Праві ті, хто говорить, що наші язичницькі кумири - дерево:

 

                                                  -7-

 нині є , завтра згниє, не їдять, не п'ють, не говорять, але зроблені руками людськими...

Грецький священик. Так, насправді Бог - один - той, котрому поклоняються греки, що створив небо і землю, зірки, і Місяць, і Сонце, і людей. А ці кумири що зробили?.. (У досаді махнув рукою).

Володимир. Для чого Богом створена земля? У чому сенс його життя, якщо все одно помремо?

Грецький священик. Великий князю! Якщо хто нашу віру прийме і уві-рює в Христа, розп'ятого за наші гріхи, той умерши - воскресне і не вмре повік. Якщо ж прийме іншу віру, то на тім світі горіти у вогні буде.

Володимир. Любо мені тебе слухати. Багато говориш ти про початок світу, про буття, про життя після смерті, про подвиг Христа розп'ятого.

Магометанин. Ти, князю, мудрий і тямущий, а закону не знаєш, увіруй у закон наш і поклонися Магомету.

Володимир. Яка ваша віра?

Магометанин. Учить нас Магомет так: робити обрізання, не їсти свинини, не пити вина, після смерті дасть Магомет кожному по сімдесят прекрасних дружин... Якщо хто бідний на цьому світі, то й на тім буде таким же...

Володимир. Занадто ваш рай схожий на земне життя... Та й потім «веселіє Русі питіє єсть», не можемо без цього бути! А що говорить віра іудейська?

Іудейський посол. Християни вірують у того, хто розп'ятий, а ми віримо в єдиного Бога Авраамового, Ісаакового, Іакового.

Володимир. Такий ваш закон? А де земля ваша?

Іудейський посол. Бог прогнівався на нас за гріхи і розпорошив нас по всій землі... Володимир. Як же ви вчите інших, будучи самі відкинуті Богом і розсіяні по землі? (Гнівається).

                                                        -8-

Грецький священик. Приймай, княже, грецьку віру. Подивися, які багаті наші храми, як блищать куполи, хрести, золото ікон! Мерехтіння свічок, запах ладану, співи церковні проникають у саме серце.

Прибули руські купці з Константинополя.

1-й купець. Так, велич грецької віри вражає! Ми впали ниць у храмі...

2-й купець. Ми думали: «Де ми? На землі? Чи в раю?» Тепер удома ми зі сміхом і презирстврм дивимося на бідних наших кумирів...Ні, не така віра потрібна Русі! А така, як у греків!

Боярин-радник. Княже, подумай, якби дурний був закон грецький, то бабка твоя Ольга не прийняла б хрещення. А вона була мудріша від усіх людей!

Володимир. Де приймаємо хрещення?

Боярин. Де тобі любо.

Володимир. Однак не хочу йти до греків на уклін. Нехай самі до мене прийдуть. Почекаю трохи...

Боярин-радник. Ти чув, княже, в імператорів візантійських Василя і Костянтина сестра в дівках. Одружися князю, із красною дівицею й охрестися одночасно, тому що вона - християнка і за язичника не піде. Приниження це для них...

Володимир. Люба мені Ганна, чував я про неї. А щоб брати поступливіші були, візьму-но я боєм Корсунь. І нехай священики, що прийдуть з Ганною, хрестять мене... А Корсунь я їм повер­ну... потім... як викуп за дружину.

Ведучий. Саме в Корсуні (Херсонесі) й був хрещений Володимир із ратниками і радниками. І там же уклав шлюб із Ганною. А Київ із Корсуня привіз православних священиків, святі мощі, по­судини церковні ікони. Повернувшись до Києва, хрестив своїх синів, близьких, повелів звергнути кумирів, а потім приступив до хрещення народу руського. І зараз ми послухаємо оповідь про приїзд до Києва Володимира Великого з літописного джерела.                                                             -9-

 

Учні виділяють історичне значення хрещення Русі: 

-   Сприяло зміцненню держави.

-   Сприяло розвитку писемності, зодчества, іконопису.

-   Підвищило міжнародний авторитет Київської Русі.

Відображаєм цю подію на схемі-портреті.

Таким чином, наша схема-портрет заповнена.

У результаті виходить така схема-портрет:

 

Учитель. Отже, спробуємо вирішити наше проблемне завдання: чому Володимира називали Ясним Сонечком, Святим, Великим?

Учні висловлюють свої думки.

Учитель. А ось яку оцінку діяльності Володимира дав поет Шкрумеляк.

                                                           -10-

Звав тебе народ ласкавим,

Називав теж "Сонцем ясним”,

Бо зробив ти край великим,

А свій люд багатим, щасним.

Ти зібрав всі руські землі

Від Кавказу до Карпат –

І від моря аж по Волгу

Став "Великий” панувати.

Християнську вніс ти віру

У народ – мов цвіт обнови,

Що красив нам нашу землю

Світлом правди і любові.

І побивши печенігів –

Жив з сусідами у згоді,

Лад поширював в державі

І добробут у народі.

Тож за твого князювання

Край зацвів, як квітка рожі,

                                                 -11-

І за те ти в нас "Великий”,

А "Святий” у церкві божій!

 ІІІ. Закріплення вивченого проходить у формі гри "Міцний ланцюжок”: учитель говорить по-черзі учням дієслово, яке характеризує діяльність Володимира, а учні доповнюють їх. Якщо учень не знаходить що сказати – встає, тобто перериває ланцюжок.

Князь Володимир:

 

1. Закінчив…………….(об’єднання слов’янських племен).

2. Підкорив……………(вятичів, радимичів).

3. Переміг……………..(печенігів).

4. Побудував………….(міста-фортеці, Десятинну церкву).

5. Заснував……………(м. Володимир-Волинський, м. Переяслав).

6. Упорядкував……….(управління державою).

7. Прийняв……………(християнство).

8. Укріпив…………….(давньоруську державу).

9. Розвивав……………(культуру, освіту, торгівлю).

10. Чеканив……………(злотники, срібники).

 ІV. Підсумки уроку.

-Головна вулиця Києва Хрещатик зберігає в назві своїй пам’ять про хрещення Русі .Наприкінці вулиці височіє Володимирська гірка ,з якої спостерігав за хрещенням слов’ян Володимир .Нині там стоїть пам’ятник –бронзовий Володимир з хрестом в руках дивиться на Дніпро .

 

                                                    -12-

Учень .Він стоїть ,Великий Володимир ,

На горі високій над Дніпром !

З ним ,із князем ,все пережили ми

Під його покровом і хрестом .

Все пройшло :і гуни ,і монголи –

Осоружна Азії орда ..

Тільки він ,наш охоронець волі ,

Огляда лани широкополі

Нашу землю рідну огляда

Все згоріло і пішло із димом ,

Все спливло розбурханим Дніпром ,

Тільки він Великий Володимир ,

Оживляє силу і надію

Животворним праведним хрестом.

 

 

V. Домашнє завдання. 

§ 19 – 20 Написати роздум на тему «Ім’я Володимир означає «володар світу».Чи зумів «оволодіти світом » князь Володимир?»

                                               -13-

Для сильніших учнів - розв’язати кросворд.

По горизонталі:

2. Річка, в яку за наказом Володимира вкинули Перуна. (Дніпро).

4. Річка, на якій у 993 році Володимир бився з печенігами. (Трубіж).

5. Місто, де відбувався збройний виступ проти Володимира. (Суздаль).

1. Неслов’янське плем’я, яке увійшло до складу Київської Русі за часів Володимира. (Чудь).

2. Віра в багатьох богів. (Язичництво).

3. Річка, на якій за наказом Володимира були побудовані укріплені городи. (Стугна).

12. Руський богатир, який брав участь у битві на р.Трубіж. (Кирило).

                                                -14-

13. Дочка Візантійського імператора, з якою одружився Володимир. (Анна).

14. Як народ прозвав Володимира - …Сонечко. (Ясне).

 

По вертикалі:

1. Укріплення, що були споруджені Володимиром для захисту від набігів степовиків – …вали. (Змієві).

3. Віра, яку прийняв Володимир, а за його наказом і вся Русь. (Християнство).

1. Церква, побудована Володимиром, на честь Пресвятої Богородиці. (Десятинна).

2. Тисяцький, який силою змусив хрестити новгородців. (Путята).

11. Син Володимира, в майбутньому великий князь Київської Русі. (Ярослав).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                  -15-

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
17 січня 2021
Переглядів
1543
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку