Ознайомити учнів з одиницею вимірювання - кілограмом і практичним застосуванням цієї одиниці вимірювання; формувати навички обчислень у межах вивчених таблиць, уміння розв'язувати задачі, порівнювати вираз і число; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати інтерес до математики.
Математика 1 клас
Тема. Кілограм. Вимірювання маси предметів кілограмами. Розв'язування задач.
Мета: ознайомити учнів з одиницею вимірювання - кілограмом і практичним застосуванням цієї одиниці вимірювання; формувати навички обчислень у межах вивчених таблиць, уміння розв’язувати задачі, порівнювати вираз і число; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати інтерес до математики.
Хід уроку
І. Організаційний момент
"Малюнкове вітання". Використовую для цього смайлики.
- Прикріпляю на дошці смайл "Радість" і бажаю всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.
- Нагадую вам, що соняшник це не тільки символ нашої держави, а ще й символ нашої рідної гімназії.
- Пропоную учням обрати "Смайл уроку"серед запропонованих.
Учням, що обрали "сумні" або занадто веселі смайли, раджу налаштуватися на роботу. Важливо використати цей прийом і наприкінці уроку, під час рефлексії. Учні можуть смайликом показати свої враження від уроку, чи змінився їх настрій за час уроку. Це дасть змогу вчителю проаналізувати свої помилки, знайти індивідуальний підхід до кожного учня.
|
|
|
|
|
Девіз уроку:
Міркуємо – швидко!
Відповідаємо – правильно!
Лічимо – точно!
Пишемо – гарно
II. Повторення вивченого матеріалу
1.Каліграфічна хвилинка.
- Запишіть усі числа першого десятка в порядку спадання.
2. Математичний диктант
А)Перший доданок - 2, другий - 5. Чому дорівнює сума?
Б)Запишіть число, яке на 1 менше 6.
В)Я задумала число, додала до нього 6 й одержала 8. Яке число я задумала?
Г)10 мінус 2.
Д)На скільки 6 менше 2?
Самоперевірка (відповіді — на дошці: 7; 5; 2; 8; 4.)
Учитель. Звертаю вашу увагу на те, що відповіді до математичного диктанту, є початком гри «Припаркуй машину біля свого гаражу». Вам необхідно розв’язати приклади на машинах та припаркувати кожну машину біля свого гаража.
3.Гра «Припаркуй машину біля свого гаражу»
|
|
|
|
|
|
4. Розв’язування задач
-Яку величину ми вивчали на попередньому уроці? (Літр)
-Що вимірюють літрами? (Кількість рідини, ємкість посуду)
Завдання 6 (с. 82)
-Песик вирішив, що обидві задачі розв’язуються відніманням, бо воду відливали. Чи не помилився він?
Задача 1. Скільки літрів води залишилось у бідоні? (6 – 2 = 4 (л))
-Чому обрали дію віднімання? (Тому що ключове слово «залишилось».)
Задача 2. Скільки всього літрів води відлили? (6 + 2 = 8 (л))
-Чому обрали дію додавання? (Тому що ключове слово «всього».)
III. Постановка навчальної задачі
-Подивіться на ці два кошики. Чим вони схожі? (Вони однакові за кольором, за формою, за розміром.) Чим відрізняються? (Дати одному учневі в руках потримати кошики.) Що можна сказати? (Один кошик легший, інший — важчий.)
IV. Відкриття нових знань. Практична робота.
-Діти, виявляється, існує властивість предметів, яку ми не завжди можемо побачити. Щоб виявити цю властивість, треба взяти предмети до рук. Коли ми говоримо «легше» або «важче», то маємо на увазі властивість предметів, яка називається маса. (На дошку учитель вивішує плакат «Маса».)
-Якій властивості предметів буде присвячений наш урок? (Масі)
-Який прилад допоможе нам порівнювати маси предметів ? (Терези)
-Які терези вам відомі? (магазинні, побутові, вантажні, аптечні)
Пальчикова гімнастика «Галявина»
V. Ознайомлення з новим матеріалом
1. Вступна бесіда
-Діти, візьміть до однієї руки пенал, а до іншої - олівець. Що легше, а що - важче? (Пенал важчий від олівця, а олівець легший від пенала.) Тепер візьміть до однієї руки підручник, а до іншої - зошит. Що легше, а що - важче? (Підручник важчий за зошит, а зошит легший за підручник.) Діти, хто здогадався, що ми зараз порівнювали? (Маси предметів.)
-Так, правильно, ми порівнювали маси предметів. І тому правильно буде говорити, що маса підручника більше маси зошита, а маса зошита... (менше маси підручника). Якщо маса олівця менша маси пенала, то... (маса пенала більша маси олівця). А тепер візьміть до кожної руки по підручнику і порівняйте їхні маси.
-Що можна сказати про маси підручників? (Маса одного підручника дорівнює масі іншого підручника.)
-Масу предметів вимірюють у кілограмах. (На дошці - плакат «Кілограм».) Для вимірювання маси на терезах використовують гирі.
У давні часи були такі міри, які використовувалися тільки в одній країні: в Україні - пуд, в Англії - фунт. Людям щоразу доводилося пояснювати одне одному, яку масу вони позначають тією або іншою мірою. Тому вони домовилися використовувати однакові міри маси. Ви знаєте, що, купуючи картоплю в магазині, ми просимо зважити, наприклад, скільки? (2–3 кілограми)
-Кілограм - це міра маси. Її використовують люди в усьому світі. І всі розуміють одне одного, коли потрібно відміряти, наприклад, 2 кілограми.
(Учитель демонструє гирі; показує на прикладі, як зважують пачку макаронів, пакет борошна, рису.)
-А на письмі кілограм умовно позначають кг. Умовна позначка пишеться без крапки. (На дошці учитель вивішує умовну позначку «кг».)
-Подивіться уважно на терези. На одну чашу ми поклали качан капусти, а на іншу — кабачок.
Визначте, що важче, що - легше? (Качан капусти важчий від кабачка, а кабачок легший від качана капусти.) Як ви це визначили? (Якщо предмет важчий, то чаша терезів буде нижче.) А тепер спробуйте сформулювати відповідь, використовуючи слово маса. (Якщо маса предмета важча, то чаша терезів буде нижче.)
-Зараз я кладу на терези 4 сливи й гирю. Визначте, що важче, що - легше? (Маси цих предметів однакові.)
Якщо маси предметів однакові, то тоді говорять, що чаші терезів перебувають у рівновазі.
( У кожного учня на парті лежить комплект роздавального матеріалу (терези, гирі, овочі та фрукти). Учні в зошиті відображають дії аналогічні тим, що на дошці.)
Правила користування клеєм.
1) Клей треба наносити пензликом від середини до країв.
2) При потраплянні клею на одяг його слід негайно змити водою.
3) Для притискання елементів аплікації і витирання рук треба користуватися матер’яною серветкою.
4) Закінчивши роботу, клей потрібно щільно закрити, пензлик і посуд помити.
Фізкультхвилинка
-За допомогою рухів тіла й рук потрібно зобразити геометричні фігури, з яких складається фігура ведмедика. (Учитель показує указкою на відповідну частину тіла, а учні демонструють її рухами.)
2. Первинне закріплення. Робота за підручником (с. 77)
Завдання 1. Визначення маси предметів
-Розгляньте малюнки. Яка маса рису? Яка маса гранатів?
VI. Закріплення вивченого матеріалу
1. Порівняння виразу і числа Завдання 2 (з коментуванням)
2. Самостійна робота Завдання 3
3. Офтальмологічна пауза
4. Вправа з логічним навантаженням
Завдання 4. Розв’язування задачі з двома запитаннями
5. Робота з геометричним матеріалом
Завдання 5
- Із скількох ланок складається кожна ламана лінія? Яка ламана лінія «чужа»? Чому?
Робота в групах. Дидактична гра «Весела геометрія»
Мета. Формувати вміння співвідносити форму предметів з відповідними відомими геометричними фігурами.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VII. Підсумок уроку.Рефлексія
-З якою величиною ознайомилися на уроці?
-Чому маса - це величина?
-Який пристрій допомагає виміряти масу?
-Складіть задачу про масу предметів у класі.
-Молодці! Ви добре працювали на уроці.