Останнім часом спостерігається збільшення кількості дітей з труднощами в навчанні, різними порушеннями в розвитку, труднощами в адаптації, також збільшилася кількість дітей із загальним недорозвиненням мовлення та дізартрією. Для подолання у таких дітей мовленнєвих порушень та попередження розвитку патологічних станів необхідно зміцнювати їхнє психічне здоров’я за допомогою проведення комплексної психокорекційної роботи. Одним зі складових елементів такої роботи є кінезіологічна корекція. Кінезіологія актуальна ще й тому, що на сьогодні значну увагу приділяють дітям з особливими освітніми потребами. У них обмежені можливості пізнавальної діяльності. Діти відстають у розвитку словесно-логічного мислення, не опановують аналізу і синтезу, порівняння й узагальнення. У них недостатньо розвинена ручна моторика, часто порушена координація рухів.
Перебуваючи на межі педагогіки, психології та медицини, логопедія використовує у своїй практиці нетрадиційні для неї методи і прийоми суміжних наук, що допомагають оптимізувати, роботу вчителя-логопеда. Кінезіологія належить до здоров’язбережувальних технологій. Її вправи спрямовані на збереження здоров’я дітей, корекцію та профілактику відхилень у їхньому розвитку.
Кінезіологія — це наука про розвиток головного мозку через рух. Її використовують у всьому світі. Засновником наукової кінезіології в Стародавній Греції вважався Асклепіад, який жив понад 2000 років тому. Елементи кінезіології містила давньоіндійська йога, Конфуцій та Гіппократ також користувалися кінезіо терапією.
Секрет краси і молодості Клеопатри полягав у тому, що вона протягом усього життя використовувала кінезіологічні вправи, за рахунок яких під- тримувала свій мозок в активному стані.
Відомо, що старіння організму починається зі старіння мозку. Підтримуючи мозок у стані молодості, ми не даємо змоги старіти всьому тілу. Фундаментальні роботи В. М. Бехтерева, А. Р. Лурія, Б. Н. Анохіна, і. М. Сечєнова довели вплив маніпуляції рук на функції вищої нервової діяльності та розвиток мовлення. Загальновідомо, що будь-які дії рук або ніг спочатку імпульсами проходять через мозок. Саме такий зв’язок головного мозку і дій узяли за основу засновники цієї науки. Вони стверджують, що обидві півкулі головного мозку можуть ефективно розвиватися через спеціальні дії — кінезіологічні вправи.
Василь Олександрович Сухомлинський уважав, що рух пальців призводить до порушення мовленнєвих центрів головного мозку і посилення погоджень діяльності мовленнєвих зон. Розвиток інтелекту безпосередньо залежить від сформованості півкуль головного мозку та їхньої взаємодії. Зважаючи на це, дуже важливо застосовувати на практиці цю інноваційну технологію, що зробить доступною тренування «мозку» у дітей дошкільного, шкільного віку та дітей з особливими освітніми потребами.
Кінезіологія — це наука про розвиток розумових здібностей і фізичного здоров’я через певні рухові вправи. Це своєрідна «гімнастика мозку». З її допомогою процес навчання і виконання будь-якого виду діяльності стає ефективнішим. Завдяки «гімнастиці мозку» організм координує роботу правої та лівої півкуль, розвиває взаємодію тіла й інтелекту. Півкулі мозку людини відповідають за певні функції: Права півкуля головного мозку — гуманітарна, образна, творча — відповідає за тіло, координацію рухів, просторове і кінестетичне сприйняття.
Ліва півкуля головного мозку — математична, знакова, мовленнєва, логічна, аналітична — відповідає за сприйняття слухової інформації, постановку мети і побудову програм. Для того щоб творчо осмислити будь-яку проблему, необхідні обидві півкулі та взаємодія й синхронізація між ними. Кожна з них є не дзеркальним відображенням іншої, а необхідним доповненням.
Основна мета кінезіології — розвиток міжпівкульної взаємодії та синхронізація роботи півкуль головного мозку, що сприяє активізації розумової діяльності.
Завдання кінезіології:
Вправи допомагають уникнути стресових ситуацій, поліпшити роботу мозку і всього тіла, а також сприяють гармонійному розвитку особистості та самореалізації у творчому плані. Складаючи комплекси кінезіологічної гімнастики, потрібно брати до уваги методи і прийоми, використовуючи їх як основу.
Розтягування, дихальні вправи, окорухові вправи, вправи для розвитку дрібної моторики, масаж, вправи на релаксацію поліпшують розумову діяльність, синхронізують роботу півкуль, сприяють запам’ятовуванню, підвищують стійкість уваги, допомагають відновленню мовленнєвих функцій, полегшують процеси читання і письма. Новий навчальний матеріал сприймається більш цілісно і природно, нібито розумом і тілом, а тому краще запам’ятовується.
Кінезіологічні вправи вдосконалюють механізми адаптації дитячого організму до зовнішнього середовища, знижують захворюваність і роблять життя дитини безпечнішим завдяки таким якостям, як спритність, сила, гнучкість; готують дитину до школи, поступово привчають її витримувати навантаження, проявляти волю; здатні допомогти дитині впоратися зі стресовими ситуаціями і постояти за себе в непростому житті.
ЯК ПРОВОДИТИ ВПРАВИ?
Вправи проводять у будь-які режимні моменти як динамічні паузи та як частину заняття для дітей дошкільного віку. Час проведення — 3–5 хвилин, у цілому це може становити до 25–30 хвилин на день. Діти мають точно виконувати рухи і прийоми. Вправи проводять у доброзичливій обстановці стоячи або сидячи за столом.
Для поступового ускладнення вправ можна використовувати:
Хотілося б звернути увагу ще на кілька важ- ливих моментів у проведенні кінезіологічних вправ:
У своїй корекційно-розвивальній роботі з дітьми я використовую такі кінезіологічні вправи.
ВПРАВИ ДЛЯ НАЙМЕНШИХ І ПОЧАТКІВЦІВ
«Ліхтарики-зірочки»
Руки витягнуті перед собою. Одна долоню стиснута в кулак, друга — пальці розчепірені. Ритмічна зміна позицій («зірочки запалилися і згасли»).
«Кільця»
По черзі якомога швидше дитина перебирає пальці рук, з’єднуючи в кільце з великим пальцем послідовно вказівний, середній і т. ін. Вправу виконують у прямому (від вказівного пальця до мізинця) і в зворотному (від мізинця до вказівного пальця) порядку.
У роботі зі старшими дітьми вправа «Кільця» може бути використана в ускладненому варіанті: ліва рука змикає вказівний і великий пальці, права — великий і мізинець. У такт рахунку ліва
і права руки роблять одночасні різноспрямовані рухи: ліва рука змикає великий палець по черзі з середнім, безіменним і мізинцем, а права відповідно — з безіменним, середнім і вказівним.
ВПРАВИ ДЛЯ СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ ТА ШКОЛЯРІВ
«Кулак-ребро-долоня»
Послідовна зміна позицій на площині столу: долоня, стисла в кулак, долоня ребром на площині столу, розпрямлені долоні на площині столу.
«Лезгинка»
Ліву руку стискають у кулак, великий палець відставлений у сторону, кулак розвернутий пальцями до себе. Прямою долонею правої руки в горизонтальному положенні торкаються мізинця
лівої. Після цього одночасно змінюють положення правої та лівої рук протягом 6–8 змін позицій. Необхідно прагнути швидкості зміни положень.
«Змійка»
Схрестити руки долонями одна до одної, зчепити пальці «в замок», вивернути руки до себе. Рухати пальцем, дотримуючи вказівок ведучого. Палець має рухатися точно і чітко. Торкатися його не можна (тільки на початку навчання, якщо не вдається виконати вправу на зоровому рівні). Послідовно у вправі повинні брати участь усі пальці обох рук. Надалі діти можуть виконувати вправу в парах.
«Вухо-ніс»
Лівою рукою беруться за кінчик носа, а правою рукою — за протилежне вухо. Одночасно відпускають вухо і ніс, плескають у долоні, змінюють положення рук «з точністю до навпаки».
«Велосипед»
Вправу виконують у парах. Діти стають одне навпроти одного, торкаються долонями долонь партнера. Здійснюють рухи, аналогічні тим, що виконують ноги під час їзди на велосипеді.
«Поплескали-погладили»
Вправу виконують у парах. Одну долоню кладуть на плече партнера по грі, другу — йому на голову. Необхідно одночасно гладити партнера по голові та поплескувати по плечу. Спочатку можна відпрацювати рух рук на собі, одночасно однією рукою гладити себе по голові, а другою плескати по животу.
«Горизонтальні вісімки»
Витягнути руку вперед, зігнути в лікті, підняти великий палець руки на рівень перенісся, описувати вісімки в горизонтальному полі бачення. Стежити за рухом великого пальця, тільки очима. Малювати вісімки справа наліво і зліва направо, зверху вниз. Повторити 8–10 разів.
«Дзеркальне малювання»
Малювати на аркуші паперу одночасно обома руками дзеркально-симетричні малюнки, літери.
Я запропонувала вашій увазі лише деякі вправи та ігри. Крім активних вправ, існує дуже багато вправи на релаксацію, окорухові вправи, дихальні, розтягування, масаж та ін.
Вправи кінезіології універсальні. Вони допомагають дорослим і дітям. Вони дуже прості у виконанні та не вимагають спеціальної фізичної підготовки. Регулярне виконання цих вправ позбавляє втоми, підвищує концентрацію уваги.
З першого дня їхнього проведення діти зацікавлені в участі, з ентузіазмом виконують усі завдання, тому що вони побудовані в логічній послідовності, з поступовим ускладненням завдань і цікаві тим, що їх виконують навіть космонавти під час підготовки до польотів у Космос. Деякі ігри проводять у формі змагань.
Кінезіологія — дуже цікавий і ефективний метод роботи, зокрема прості та корисні ігри, що ми можемо використовувати в роботі з дітьми.
ЛІТЕРАТУРА
01.04.2018
10 364
Дослідженнями вчених Інституту фізіології дітей і підлітків АПН (М. М. Кольцова, Е. І. Ісеніна, Л. В. Антаков-Фоміна) був підтверджений зв’язок мовленнєвої та пальцевої моторики.
Рівень розвитку мовлення дітей перебуває в прямій залежності від ступеня сформованості витончених рухів рук.
Формування словесної мови дитини починається, коли рухи пальців рук досягають достатньої точності. Розвиток пальцевої моторики готує ґрунт для подальшого формування мови.
ТУТКА в TELEGRAM – не пропустіть найцікавіше
Оскільки існує тісний взаємозв’язок і взаємозалежність мовленнєвої і моторної діяльності, то при наявності мовного дефекту у дитини особливу увагу необхідно звернути на тренування пальців. Недосконалість рухової координації кисті та пальців рук ускладнює оволодіння письмом і низкою інших навчальних, і трудових навичок.
Автори практичної кінезіології вважають, що однією з причин дислексії та дисграфії є так звана «координаційна нездатність до навчання, яка може бути виправлена шляхом оволодіння специфічними руховими вправами». У зв’язку з поліпшенням інтегративної функції мозку, у багатьох дітей при цьому спостерігається значний прогрес у плані здібностей до навчання, а також управління своїми емоціями.
Сучасні кінезіологи розглядають причину порушень функцій навчання в нездатності правої та лівої півкуль до інтеграції (аналітична частина мозку постійно блокує творчий початок образної частини, в її здатності до інтегративного бачення).
Для дітей зі специфічними порушеннями письма і читання характерно виражена нерівномірність розвитку окремих сенсомоторних й інтелектуальних функцій. Труднощі в навчанні таких дітей виникають у зв’язку з незрілістю певних функцій, дисгармонії дозрівання головного мозку, порушенні взаємодії між півкулями.
Кінезіологічні вправи покращують увагу і пам’ять, формують просторові уявлення. Заняття спрямовані на подолання патологічних відхилень, усувають дезадаптацію в процесі навчання, гармонізують роботу головного мозку.
Всі вправи психолог повинен виконувати разом з дітьми, поступово, від заняття до заняття, збільшуючи час і складність.
КОМПЛЕКС № 1
КОМПЛЕКС № 2
КОМПЛЕКС № 3
КОМПЛЕКС № 4
КОМПЛЕКС № 5
Самомасаж рук є одним з видів пасивної гімнастики. Масаж має загальнозміцнювальну дію на м’язову систему, підвищує тонус, еластичність і скорочувальну здатність м’язів.
Працездатність стомленого м’яза під впливом масажу відновлюється швидше, ніж при повному спокої. При систематичному проведенні масажу поліпшуються функції рецепторів, посилюються рефлекторні зв’язки кори головного мозку з м’язами і судинами. Під впливом масажу в рецепторах шкіри і м’язів виникають імпульси, які, досягаючи кори головного мозку, чинять тонізувальну дію на центральну нервову систему, в результаті чого підвищується її регулювальна роль щодо всіх систем і органів.
Існують такі прийоми самомасажу:
Хорошу результативність показує використання масажерів для рук.
В комплекс входять вправи трьох видів:
МНАСТИКА МОЗКУ. НЕЙРОГІМНАСТИКА І ОСВІТНЯ КІНЕЗІОЛОГІЯ
Гімнастика мозку складається з простих і приємних вправ. Цей комплекс рекомендується використовувати під час навчання дітей, щоб підвищити навик цілісного розвитку мозку. Вправи полегшують всі види навчання і особливо ефективні для оптимізації інтелектуальних процесів і підвищення розумової працездатності. Вправи покращують розумову діяльність, синхронізують роботу півкуль, сприяють запам'ятовуванню, підвищують стійкість уваги, допомагають відновленню мовленнєвих функцій, полегшують процеси читання і письма.
Наукові дослідження, що проводяться в психології і нейрофізіології виявили, що певні фізичні руху впливають на розвиток інтелекту людини.
На підставі отриманих висновків виникла нова система - Освітня кінезіологія, спрямована на вивчення зв'язків розум-тіло, і оптимізацію діяльності мозку через фізичні рухи.
На теоретичній базі освітньої кінезіології американськими психологами Полом і Гейлом Деннисон була розроблена програма Нейрогімнастики - "Гімнастика мозку". Це методика активації природних механізмів роботи мозку за допомогою фізичних вправ, поєднання руху і думки.
За допомогою спеціально підібраних вправ організм координує роботу правої і лівої півкулі і розвиває взаємодію тіла і інтелекту.
Кожна з вправ нейрогімнастики, сприяє збудженню певної ділянки мозку і вмикає механізм об'єднання думки і рухи. В результаті цього новий навчальний матеріал сприймається більш цілісно і природно, як би розумом і тілом, і тому краще запам'ятовується. Крім цього вправи для мозку також сприяють розвитку координації рухів і психофізичних функцій.
Під впливом кінезіологічних тренувань в організмі відбуваються позитивні структурні зміни. Сила, рівновагу, рухливість, пластичність нервових процесів здійснюється на більш високому рівні. Удосконалюється регулююча і координуюча роль нервової системи. Гімнастика мозку дозволяє виявити приховані здібності людини і розширити межі можливостей діяльності її мозку. Нейрогімнастика - це універсальна система вправ, вона ефективна і для дітей і для дорослих в будь-якому віці. Але особливо актуальне застосування кінезіологічних вправ у дітей з проблемами в розвитку.
Освітня кінезіологія рекомендується для кожного, хто бажає поліпшити якість і зміст свого життя і отримати задоволення від рухів.
Цілі кінезіологічних занять:
• Розвиток міжпівкульної спеціалізації.
• Розвиток міжпівкульної взаємодії.
• Розвиток коміссур (міжпівкульних зв'язків).
• Синхронізація роботи півкуль.
• Розвиток дрібної моторики.
• Розвиток здібностей.
• Розвиток пам'яті, уваги.
• Розвиток мовлення.
• Розвиток мислення.
• Усунення дислексії і дисграфії.
Метод кінезіологічної корекції покращує у дитини пам'ять, увагу, мовлення, процеси письма і читання, просторові уявлення, дрібну і загальну моторику, знижує стомлюваність, підвищує здатність до довільного контролю. Заняття повинні проводитися систематично в спокійній, доброзичливій обстановці. Важливо точне виконання кожної вправи, тому необхідно індивідуально навчити кожного учня. Виконання кінезіологічних вправ можливо як вдома з батьками, так і на предметних уроках або на спеціальних заняттях. Заняття починаються з вивчення вправ, які поступово ускладнюються, і збільшується обсяг виконуваних завдань.
ВПРАВИ
Визначальний вплив і дія кінезіологічних вправ, пояснення їх виконання.
1. «Кнопки мозку»
Допомагають «прокинутися» і налаштуватися на роботу. Викликають готовність вестибулярного апарату, активізують діяльність мозку, готуючи його до сприйняття сенсорної інформації.
Вихідне положення: Виконується стоячи.
Одна рука масажує поглиблення між першим і другим ребрами зліва і справа під ключицями. Інша рука знаходиться на пупку, що дозволяє зосередити увагу на центрі ваги.
2. «Гаки»
Допомагають залучитися до будь-який процесу і повноцінно сприймати інформацію. Активізують роботу інтелект - тіло. Вправу радять використовувати тим, хто знаходиться в стані стресу, щоб заспокоїтися і перемкнути увагу. Повторити 8-10 разів.
Вихідне положення: можна виконувати стоячи, сидячи, лежачи. Схрестіть щиколотки ніг зручним чином. Потім витягніть руки вперед, схрестивши долоні одна до одної, зчепивши пальці в замок, вивернути руки всередину на рівні грудей так, щоб лікті були спрямовані вниз.
3. «Коліно - лікоть»
Активізують зону обох півкуль, утворюється велика кількість нервових шляхів (коміссур), забезпечують причинно-обумовлений рівень мислення.
Вихідне положення: стоячи.
Підняти і зігнути ліву ногу в коліні, ліктем правої руки доторкнутися до коліна лівої ноги, потім теж з правою ногою і лівою рукою. Повторити вправу 8-10 разів.
4. «Згинання п'яти»
Вмикаються в роботу ділянка мозку, що відповідає за формування і виклад думки, активізуються творчі здібності.
Вихідне положення: сидячи.
Покладіть кісточку на інше коліно. Знайдіть руками напружені місця в литковому м'язі і, притримуючи їх, згинайте і розгинайте стопу. Повторіть вправу для іншої ноги.
5. «Кулак». «Ребро». "Долоня".
Ці вправи поліпшують розумову діяльність, синхронізують роботу півкуль, сприяють запам'ятовуванню, підвищують стійкість уваги, активізують процеси письма і читання.
Вихідне положення: сидячи, руки знаходяться на площині столу.
Три положення руки, що послідовно змінюються:
1. Долоню стиснути в кулак
2. Покласти долоню ребром.
3. Розпрямити долоню на площині столу.
Виконується спочатку правою рукою, потім лівою рукою, потім двома руками разом. Повторити 8-10 разів.
6. «Слон»
Це найбільш інтегруюча вправу. «Гімн мозку». Балансує всю систему «інтелект - тіло», стимулює і відновлює нервові мережі, сприяє концентрації уваги. Зміцнюють зовнішні очні м'язи, знімають напругу після роботи на комп'ютері, знімають напругу і біль в спині.
Вихідне положення: стоячи.
Встаньте в розслаблену позу. Коліна злегка зігнуті. Нахиліть голову на плече. Від цього плеча витягніть руку вперед, як хобот. Рука малює «Ліниву вісімку», починаючи від центру зорового поля вгору і проти годинникової стрілки; при цьому очі стежать за рухом кінчиків пальців.
Вправу виконувати повільно від трьох разів до п'яти лівою рукою, притиснутою до лівого вуха і стільки ж разів правою рукою, притиснутою до правого вуха.
7. «Ледачі вісімки для очей»
Відбувається мієлінізація нервових мереж, що сприяє формуванню умінь, навичок, а це особливо важливо в сензитивний період розвитку дітей. Допомагає в періоди творчого застою легше знайти рішення в складній ситуації.
Вихідне положення: стоячи або сидячи.
Витягнути руку вперед, зігнути в лікті, підняти великий палець руки на рівень перенісся, описувати вісімки в горизонтальному полі бачення. Стежити при цьому за рухом великого пальця тільки очима. Малювати вісімки справа наліво і зліва направо, зверху вниз. Повторити 8-10 разів.
8. «Ледачі вісімки для письма»
Обводимо контур рукою від центру проти годинникової стрілки: вгору, вліво і назад до центру;
потім за годинниковою стрілкою: вгору, вправо і назад через низ до центру.
Кожною рукою малюється п'ять або більше вісімок, потім також обома руками.
9. «Дзеркальне малювання»
Вправа сприяє синхронізації роботи півкуль, сприйняттю інформації, покращує запам'ятовування інформації.
Вихідне положення: на дошці або на чистому аркуші паперу, взявши в обидві руки по олівцю або фломастеру, одночасно малювати дзеркально-симетричні малюнки, літери.
10. «Енергетична позіхання»
Знімається напруга з м'язів обличчя, очей, рота, шиї. Поліпшуються функції голосових зв'язок, мова стає чіткіше.
Вихідне положення: сидячи.
Широко відкрити рот і спробувати позіхнути, надавив при цьому кінчиками пальців на натягнутий суглоб, що з'єднує верхню і нижню щелепи. Повторити 5-8 разів.
11. «Думаючий капелюх»
На поверхні вуха знаходиться 148 активних точок. Ця вправа допомагає зосередитися, а також краще слухати і говорити.
Початкове положення: сидячи або стоячи.
М'яко розправити і розтягнути однойменної рукою зовнішній край кожного вуха в напрямку вгору назовні від верхньої частини до мочки вуха п'ять разів. Помасажувати ділянку соскоподібного відростка за вухом у напрямку зверху вниз.
Тривалість занять від 5-10 хвилин до 20-35 хвилин. Вправи виконуються щодня, тривалість одного циклу 45-60 днів.
Нещодавно "відкрила" для себе зовсім новий музичний інструмент з дивовижною назвою - ГЛЮКОФОН. ВІн теж сприяє синхронізації роботи обох півкуль, активізує роботу правої творчої півкулі.
На глюкофоні, зазвичай, 10 пелюсток, а це значить - 10 нот. Основний принцип в тому, що всі вони є частиною однієї підібраною гармонії (тональності), тому глюкофон простий в освоєнні і завжди звучить гармонійно. Цей набір з 10 нот задає інструменту певний настрій, всередині якого так просто і захоплююче імпровізувати. Глюкофон набуває гарну репутацію в сфері музичної терапії. Наприклад, в роботі з дітьми-аутистами або дітьми з обмеженими можливостями. Цей інструмент привертає увагу, заворожує, допомагає дитині сконцентруватися. За допомогою цього інструменту можна легко і доступно навчати музиці, долучатися до неї в будь-якому віці. А подруге - навіть без всяких навчань дитина зможе грати на ньому інтуїтивно. Коли пальці довільно стрибають по інструменту, мозок не контролює ці рухи, не стежить за ритмом, тоді і відбувається ця синхронізація звукової хвилі і хвилі думок, дивовижна синхронізація роботи обох півкуль. Можна зосередитися і задавати якийсь ритм, а можна навпаки все відпустити і без обмежених ритмів і мелодій просто витягувати звуки і слухати, імітувати дощ, океан, вітер природу, насолоджуватися звуком.
Я пропоную дітям інструмент замість фіз.хіилинок і динамічних пауз. Діти з порушеннями слуху проявляють до цього інструменту неабиякий інтерес.