Кисень. Добування та збирання кисню

Про матеріал
Урок на тему "Кисень, методи отримання та збирання кисню. Доведення наявності кисню". Вміщує в себе основні методи отримання кисню.
Перегляд файлу

1

 

7 клас

Хімія

Урок № 28 – 29

Тема: Добування кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор. Способи збирання кисню. Доведення наявності кисню.

Мета: поглибити знання учнів про просту речовину кисень, його фізичні властивості; сформувати уявлення про реакції розкладу та каталізатори; ознайомити учнів зі способами збирання кисню; навести приклади доведення наявності кисню.

 Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1.              Який порядковий номер Оксигену?
  2.              Яка кількість електронів є у атома Оксигену?
  3.              Які прості речовини Оксигену вам відомі?
  4.              Перевірка домашньої вправи 126.
  5.              Повідомлення: “ Поширення Оксигену в природі “;                                          Значення кисню для людини ”.

Бесіда

  1.              Як кисень утворюється в природі? (У процесі фотосинтезу)
  2.              А чи можна одержати кисень в лабораторії? (Так)
  3.              З яких речовин можна одержати кисень? (Зі складних речовин, що містять О)
  4.              Як переконатися, що одержаний газ – це кисень? (Він підтримує горіння, скіпка, що жевріє, у кисні яскраво загоряється)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Демонстрація 1. Одержання кисню з калій перманганату

У пробірку насипаємо 0,5-1,0 г калій перманганату, прикриваємо отвір пробірки жмутиком вати і закриваємо пробкою з газовідвідною трубкою. Закріплюємо пробірку в лапці штатива.

  •    Кисень важчий чи легший за повітря? (Важчий)

Mr(O2) = 32;  Мr (повітря) = 29.

Тож кисень витіснятиме повітря з пробірки, отже, газовідвідну трубку слід опустити на дно пробірки.

Дотримуючись правил техніки безпеки, нагріваємо пробірку, потім нагріваємо кристали калій перманганату. Спостерігаємо.

  •    Чи можемо ми побачити, що кисень уже в колбі? (Ні)
  • Згадаймо фізичні властивості кисню. (Це газ, без кольору, без запаху, без смаку, малорозчинний у воді)

І для того, щоб дізнатися, чи є в колбі кисень ми підносимо тліючу скіпку, вона яскраво загоряється.

Висновок: кисень підтримує горіння, його можна одержати шляхом розкладу калій перманганату. Записуємо рівняння:

2KMnO4 → K2MnO4  + MnO2 + O2↑ – це реакція розкладу.

Хімічні реакції, під час яких з однієї складової речовини утворюється дві або більше нових речовин (простих чи складних), називаються реакціями розкладу.

Демонстрація 2. Одержання кисню з гідроген пероксиду

  • Які ще речовини можна використовувати для одержання кисню? (Вода, гідроген пероксид, калій перхлорат (бертолетова сіль),натрій нітрат)

Використаємо для нашого досліду гідроген пероксид Н2О2. Наливаємо в пробірку 1,5-2,0 мл гідроген пероксиду, при кімнатній температурі гідроген пероксид розкладається повільно. Це можна перевірити, внісши в                   пробірочку тліючу скіпку – скіпка гасне, отже кисень не виділяється. Щоб прискорити цей процес додаємо манган (IV) оксиду (MnO2), який прискорює реакцію розкладу гідроген пероксиду – є каталізатором.  Спостерігаємо займання скіпки, що свідчить про інтенсивне виділення кисню.

 

Речовини, що прискорюють хімічну реакцію, але не витрачаються в процесі реакції, називаються каталізаторами.

Запишемо рівняння: 2O2 → 2Н2O  + O2  – це реакція розкладу.

Демонстрація 3. Одержання кисню з калій перхлорату (бертолетова сіль)

Запишемо рівняння: KClO3 = KCl + O2

Способи збирання кисню

Збирання кисню шляхом витіснення води можливо тому, що  він розчиняється у воді.

Збираємо кисень у колбу через гідрозатвор. Вода не витісняється з колби, отже, кисень не виділяється. 

IV. Закріплення й поглиблення знань

  1. Заповніть схему

Фізичні властивості кисню

Одержання кисню

  1. Дайте відповіді на запитання
  1.              Які нові поняття ви сьогодні вивчили?
  2.              Що таке каталізатор?
  3.              Які реакції називаються реакціями розкладу?

V. Підбиття підсумків уроку

Самостійна робота

І варіант

  1. Записати рівняння одержання кисню з калій перманганату.  Обчислити масову частку Оксигену в калій перманганаті. Порахувати суму коефіцієнтів в рівнянні. До якого типу відноситься ця реакція.
  2. Встановити формулу сполуки за такими даними: масові частки Фосфору- 43,7%; Оксигену-56,3%. Назвати сполуку, записати рівняння її одержання.

ІІ варіант

  1. Записати рівняння одержання кисню з калій нітрату.  Обчислити масову частку Оксигену в калій нітраті. Порахувати суму коефіцієнтів в рівнянні. До якого типу відноситься ця реакція.
  2.  Встановити формулу сполуки за такими даними: масові частки Алюмінію-52,94%; Оксигену-47,06%. Назвати сполуку, записати рівняння її одержання.

ІІІ варіант

  1. Записати рівняння одержання кисню з калій хлорату.  Обчислити масову частку Оксигену в калій хлораті. Порахувати суму коефіцієнтів в рівнянні. До якого типу відноситься ця реакція.
  2. Встановити формулу сполуки за такими даними: масові частки Феруму-70%; Оксигену-30%. Назвати сполуку, записати рівняння її одержання.

ІV варіант

  1. Записати рівняння одержання кисню з гідроген пероксиду.  Обчислити масову частку Оксигену в гідроген пероксиді. Порахувати суму коефіцієнтів в рівнянні. До якого типу відноситься ця реакція.
  2. Встановити формулу сполуки за такими даними: масові частки Нітрогену-25,93%; Оксигену-74,07%. Назвати сполуку, записати рівняння її одержання.

VІ. Домашнє завдання

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
20 лютого 2020
Переглядів
11039
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку