Клас Плазуни. Загальна характеристика

Про матеріал

Презентація містить тестові завдання з теми " клас Земноводні" + розглядає особливості будови та пристосування плазунів до наземного середовища

Зміст слайдів
Номер слайду 1

КЛАС ПЛАЗУНИ- перші справжні наземні хордові тварини. Тема:

Номер слайду 2

Мета:- ознайомити учнів із загальною характеристикою класу Плазуни;- на прикладі ящірки прудкої вказати на ускладнення організації тварин у зв’ язку з адаптацією до життя суходолі;- виховувати позитивне ставлення до плазунів

Номер слайду 3

Що ми знаємо про земноводних?Знаком «+» позначте у клітинах правильні твердження. Земноводні у дорослому стані найчастіше живуть у воді. Шийний та крижовий відділи хребта земноводних мають по одному хребцю.3. Личинки земноводних, хоча й мають зябра, дихають легенями.4. У дорослих земноводних серце має 3 камери: два передсердя і один шлуночок.5. Температури тіла земноводних не залежить від температури довкілля.6. У земноводних добре розвинений мозочок.7. У земноводних є сечовий міхур, не зв'язаний з сечоводами.8. Оскільки земноводні - холоднокровні тварини,восени їх активність підвищується.9. На території України вкрай рідко зустрічається плямиста саламандра.

Номер слайду 4

Відповіді 1+ ,2+ , 3-, 4+ ,5 -,6-, 7 -, 8 - ,9 +

Номер слайду 5

Тест:1. Укажіть, з допомогою яких органів дихають Земноводні: А) зябер;                    В) тільки вологої шкіри;Б) тільки легенів;     Г) легенів і вологої шкіри.

Номер слайду 6

2. Тіло земноводних складається з відділів: А) голови, тулуба, хвоста;            Б) голови і тулуба;В) голови і хвоста;     Г) відділи не виражені.

Номер слайду 7

3. Укажіть визначення пуголовка: А) це зародок, що розвивається в ікринці;Б) личинка жаби;В) молоде жабеня;Г) земноводне ряду Хвостаті.

Номер слайду 8

4. Визначте, для чого слугує язик жаби: А) утворення звуків;               В) жування;Б) розпізнавання запахів;      Г) вловлювання здобичі.

Номер слайду 9

5. Визначте особливість шкіри земноводних : А) волога, вкрита роговими лусками;Б) суха, вкрита кістковими лусками;В) суха, вкрита роговими лусками;Г) волога, гола.

Номер слайду 10

6. Визначте особливість і призначення зубів у більшості земноводних: A) однакові, слугують для захоплення здобичі;Б) однакові, слугують для жування;B) неоднакові, слугують для жування;Г) неоднакові, слугують для захоплення здобичі.

Номер слайду 11

7. Укажіть кількість шийних хребців скелета у жаби А)один;        В) два;Б) сім;          Г) три.

Номер слайду 12

8. При полюванні жаби на комах головну роль виконують органи: А)слуху;               В)зору;Б) дотику;            Г) нюху.

Номер слайду 13

9. Виберіть ОДНЕ правильне твердження. A) Самки земноводних відкладають ікру у воду. Б) Органи пересування -плавці. B) Серце жаб двокамерне. Г) Земноводні мають одне коло кровообігу.

Номер слайду 14

10. Виберіть ОДНЕ правильне твердження. A) теплокровні тварини. Б) органи дихання зябра. B) Розвиток личинки жаби відбувається на суходолі. Г) травна система закінчується клоакою.

Номер слайду 15

11. Головний мозок амфібій складається з відділів: А) 3;         В) 5;Б) 4;           Г) 6 .

Номер слайду 16

12. Перелічіть ознаки пристосованості дорослої жаби до водного середовища існування.

Номер слайду 17

Сучасних плазунів ( 6 тис. видів) поділяють на 4 ряди. Ряд ЛускатіРяд Черепахи. Ряд Крокодили. Ряд Першоящери

Номер слайду 18

Плазуни в порівнянні із земноводними є наступним етапом пристосування хребетних тварин до життя на суші. Найдавніші плазуни — котилозаври — з'явилися в середньому карбоні і ще зберігали в своїй будові ознаки, характерні для земноводних палеозою (стегоцефалів). Динозаври - одні з найдавніших предків плазунів 

Номер слайду 19

Перші плазуни- Котилозаври. У подальшому плазуни розділилися на 2 головних стовбури — звіроподібних (що дали в кінці тріасу початок ссавцям) і діапсид (лепідозаврів і архозаврів, які дали початок птахам).

Номер слайду 20

Назва «Плазуни»Саму назву –плазуни (Reptilia)дав Жорж Кюв`є, в той час як Карл Ліннейвважав, що всі рептиліі належать до земноводних . Кюв`є знайшов відмінності в зовнішній будові, розвитку і в способі життя цих двох класів тварин.

Номер слайду 21

Перегляд фільму “Рептиліі”Запитання до фільму: Які пристосування , до життя на суходолі, з`являються у Плазунів ?Холоднокровність. Які пристосування виникають у Плазунів до змін навколишнього середовища ? Назвіть основні ознаки рядів : Крокодили Лускаті Черепахи

Номер слайду 22

Середовище існування. Більшість живе на суші (ящірки, хамелеони, гекони, варани, сцинки, змії, черепахи)Вторинноводні (крокодили, водні змії, черепахи)Основні ознаки :

Номер слайду 23

Зовнішня будова. Голова, шия, тулуб, хвіст, 2 пари концівок з кігтями (або редуковані ). У черепах розвивається зовнішній скелет-панцир. Шкіра суха, без залоз , вкрита роговими лусками. Ящірки і змії линяють

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Скелет. У скелеті плазунів виділяють відділи: Череп. Хребет. Ребра. Кінцівки (скелети передніх і задніх кінцівок (крім змій)Шийний відділгрудна клітка. Хвостовий відділ. Грудний відділпоперековий відділкрижовй відділ

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Кровоносна система. Серце трикамерне є неповна перегородка в шлуночку. Мале коло кровообігу. Велике коло кровообігу

Номер слайду 28

Травна система. Ротовий отвір. Підшлункова залозапечінкастравохідклоакашлуноккишечникглотка. Зуби – примітивні, однотипні , служать для захоплення і утримання здобичі.

Номер слайду 29

Живлення:а. хижакиб. рослиноїдні

Номер слайду 30

Дихальна система ніздрітрахеябронхи. Легені (тонкостінні, комірчасті)Дихальні шляхи більш диференційовані , ніж у земноводних. Довга трахея, яка розгалужується на 2 бронхи. Бронхи входять у легені , які мають вигляд комірчастих тонкостінних мішків, з великою кількістю внутрішніх перетинок, що збільшує дихальну поверхню.

Номер слайду 31

Видільна система – представлена нирками і сечоводами, які відкриваються в клоаку , але виділяється менше води

Номер слайду 32

Нервова системапередній мозок (вкритий сірою речовиною)середній мозокмозочок довгастий мозок проміжний мозок Більший розвиток півкуль головного мозку ( порівнянно з земноводними). З`являється кора головного мозку . Краще розвинений мозочок, що забезпечує більш складу кординацію рухів.

Номер слайду 33

Органи чуття. Краще розвинений нюх (порівняно з земноводними ) . Очі мають повіки : верхню і нижню , крім того, існує і третя повіка - миготлива перетинка, яка постійно зволожує поверхню ока. Зовнішнє вухо – за очима розташована барабанна перетинка. Орган дотику- кінчик роздвоєного язика.

Номер слайду 34

Регенерація. Для багатьох представників властиве явище аутотомії , здатність до самостійного відкидання кінцівок у разі небезпеки ( відповідь на больовий рефлекс) . На місці втрачених кінцівок утворюються нові.

Номер слайду 35

Розмноження. У плазунів вперше зародок розвивається в середині яйця і забезпечений всім необхідним на перший час: і захистом , і живленням .

Номер слайду 36

Значення 1. Скорочують чисельність шкідників сільского господарства;2. Зміїний яд використовують у медицині;3. Використовують у їжу (черепахи, змії);4. Шкіру і панцирі використовують для виготовлення сумок, взуття, гудзиків, прикрас тощо;5. Приносять шкоду для людини (укуси)

Номер слайду 37

Плазуни виникли 240 млн. років потому. Вони зайняли землю, повітря і воду

Номер слайду 38

Ознаки прогресивного розвитку класу Плазуни : Ми з´ясували наступні факти : Кінцівки плазунів пристосовані до руху наземлі (немає перетинок, є кігті). Довгий хвіст допомагає бігати. Шкіра суха ( без залоз), вкрита лусочками . Очі мають повіки (є третя повіка). Легені плазунів мають складну будову. Шлуночок серця розділений неповною перегородкою, змішування венозної та артеріальної крові знижується. Розвинений передній мозок допомагає виробляти умовні рефлекси. Сильно розвинений мозочок краще контролює тіло тварини в наземному середовищі. Яке середовище існування для плазунів є «рідною домівкою?»

Номер слайду 39

Ряд Лускаті

Номер слайду 40

Номер слайду 41

Ряд Крокодили

Номер слайду 42

Ряд Черепахи

Номер слайду 43

Ряд Першоящери. Гатерія

Номер слайду 44

Домашнє завдання :вивчити параграфи 18 – 19 , підготуватись до Тематичного оцінювання. Підготувати повідомлення на теми:1. Отруйні представники ряду Лускаті. 2. Найнебезпечніші крокодили.3. Найбільші представники ряду Черепахи.

pptx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
12 січня
Переглядів
357
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку