Клас ссавці. Різноманітність ссавців.

Про матеріал
На цьому уроці можна поглибити знання учнів про різноманітність і значення ссавців, розвивати вміння порівнювати, аналізувати, висловлювати свою думку; виховувати в учнів бережливе ставлення до природи
Перегляд файлу

Тема: Клас ссавці. Різноманітність ссавців.

Мета: поглибити знання учнів про різноманітність і значення ссавців,  розвивати вміння порівнювати, аналізувати, висловлювати свою думку; виховувати в учнів бережливе ставлення до природи.

Обладнання: зошит, підручник, картки – завдання, малюнки, комп’ютер

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Індивідуальна робота учнів за картками (роздавальний матеріал).

2.2. «Так — ні».

Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ними.

1. У качкодзьоба плацента відсутня.

2. Яйцеклітина єхидни має мало поживних речовин.

3. Яйцекладні є холоднокровними тваринами.

4. Дитинчата сумчастих народжуються маленькими, безпорадними.

5. Сумчасті мають молочні залози із сосками.

6. Кенгуру — хижаки.

7. До сумчастих належать коала, опосум.

8. Єхидна народжує 1–2 дитинчат.

9. Температура тіла яйцекладних може змінюватися залежно від температури навколишнього середовища.

10. Яйцекладні мають клоаку.

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

так

ні

ні

так

так

ні

так

ні

так

так

2.3. Конкурс сенканів.

Учні зачитують сенкани на тему «Ссавці», які вони склали вдома.

 

 

2.4. «Третій зайвий».

Визначити, яка тварина зайва в переліку, та пояснити свій вибір.

1. Кенгуру, опосум, єхидна. (Єхидна — яйцекладна.)

2. Їжак, качкодзьоб, єхидна. (Їжак — плацентарний.)

3. Єхидна, коала, проєхидна. (Коала — сумчастий ссавець.)

 Робота в групах

Завдання для груп:

— Схарактеризуйте системи внутрішніх органів ссавців та вкажіть риси ускладнення цих систем органів порівняно з плазунами.

I група — травна система ссавців;

II група — дихальна система ссавців;

I група — кровоносна система ссавців;

IІ група — видільна система ссавців;

І- ІІ група — нервова система ссавців.

 

 

 

2.5. «Узагальни ссавців».

1. Качкодзьоб, єхидна, проєхидна — … (яйцекладні).

2. Опосум, коала, кускус — … (сумчасті).

3. Кит, хохуля, білка — … (плацентарні).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Відгадайте тварину за підказками.

Підказка 1

Попри те, що ці тварини живуть поруч із нами, ми не все про них знаємо. Існує чимало легенд, наприклад, що вони добре ловлять мишей і що їх можна утримувати замість кішки. Тим часом на волі їм рідко вдається спіймати прудкого гризуна. Живиться ця тварина переважно шкідливими комахами та слимаками, руйнує гнізда й винищує виводки гризунів, що завдають шкоди сільському й лісовому господарству. У нашій країні їх живе два види: звичайний та вухатий. Найпоширенішим є звичайний. Його можна побачити на узліссях, у перелісках, порослих чагарями ярах та лісозахисних смугах. Вологих місць він уникає, а коли дощить, ховається в гнізді.

Підказка 2

Це єдина тварина, що досить близько підпускає до себе людину. Але зовсім не тому, що вона така хоробра. Просто вона недобачає, а більше покладається на нюх. Тож коли вітер дме у протилежний від неї бік, вона не чує наближення людини чи тварини.

Підказка 3

Не тікає і тому, що має свій спосіб захисту: зачувши небезпеку, ця тварина згортається в клубок і виставляє свої гострі тверді голки. Спробуй-но підійти!

Відповідь: їжак.

Про кожну тварину можна розповісти багато чого цікавого. Отже, сьогодні ми продовжуємо вивчати різноманітний світ ссавців.

Повідомлення теми уроку. Формулювання разом з учнями мети і завдань уроку.

ІV. Засвоєння нового матеріалу

  1. Різноманітність ссавців

Розповідь учителя

До групи плацентарних належить переважна більшість сучасних ссавців, поширених на всіх континентах.

Запитання до учнів:

— Чим плацентарні ссавці відрізняються від яйцекладних і сумчастих?

Очікувана відповідь учнів:

Це група живородних ссавців, які відрізняються від сумчастих відсутністю сумки й тим, що під час вагітності в їхній матці формується розвинена плацента.

Розповідь учителя

Плацентарні ссавці — тварини, які опанували всі середовища існування на земній кулі та пристосувалися до різних способів пересування. Для них характерні різноманітні особливості організації й зовнішнього вигляду.

Учитель пропонує учням відгадати загадки:

Хто це землю вигортає,
Мов купини навертає?
То підземний хід
Риє, риє… (кріт).

Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається. Вночі
Йде шукать собі харчі,
Весь із тонких голочок.
Як він зветься? (Їжачок.)

Розповідь учителя

Крота в оксамитовій шубці людина бачить рідко, хоча ця тварина є одним з найпоширеніших дрібних ссавців. Більшу частину життя кріт проводить у своїй підземній норі. Їжак — усім відомий завдяки своїй зовнішності звірок — його спина й боки покриті короткими темними голками.

Завдання для учнів:

— Розгляньте зображення тварин та встановіть ознаки подібності між ними.

Проектування зображення на екран:

 

http://www.arsenal-hr.ru/upload/iblock/2e3/.jpg

 

http://bogi.5bb.ru/img/avatars/0002/43/20/23-0.jpg

 

Обговорення відповідей учнів.

Різноманітність ссавців

Назва тварини

Характерні ознаки

 

 

 

Учитель пропонує учням відгадати загадку:

Літає крилами,
ходить ногами,
висить догори лапками.

(Кажан.)

 

Проектування зображення на екран:

https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=b62359542072926b2023b50ee5c2efa7&n=33&h=170

http://www.epidemiolog.ru.images.1c-bitrix-cdn.ru/upload/medialibrary/385/mish.jpg?140687607364852

 

Запитання до учнів:

— Чим кажани відрізняються від інших ссавців?

Обговорення відповідей учнів.

 

Учитель пропонує учням відгадати загадки:

Хвостик, як ниточка,
само, як калиточка,
а очі, як насінинки.

(Миша.)

На дубочку у дуплі
Сестроньки живуть руді,
Люблять шишки і горішки,
І грибків поїсти трішки.
Працьовиті, наче бджілки,
Ці руді сестриці… (білки).

Бубонять буркотуни:
— Змокли капці і штани!
Доки греблю ми гатили —
Хвіст і лапи промочили.

(Бобри.)

Проектування зображення на екран:

 

http://elle.pp.ua/wp-content/img2/image_169.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-m_wcFtEAm1o/UjyJOv1IS7I/AAAAAAAADkI/NqZLzF2ZVMc/s1600/forumgazel_pngsincap+(16).png

http://ic.pics.livejournal.com/sweden_info/71347626/142560/142560_900.gif

 

Запитання до учнів:

— Що об’єднує цих ссавців?

Обговорення відповідей учнів.

Запитання до учнів:

— Яких ви знаєте тварин, що схожі на зайців?

Обговорення відповідей учнів.

 

Проектування зображення на екран:

http://atmhunt.ru/wp-content/uploads/2012/12/Zajac-rusak1.jpeg

 http://www.naturephoto-cz.com/photos/andera/%D0%94%D0%B8%D0%BA%D0%B8%D0%B9-%D0%BA%D1%80%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D0%BA-98x_oryc5.jpg

 

Як по морю-океану
Риба-рибина пливе,
До великого фонтану
Підпливать нам не дає.

(Кит.)

Запитання до учнів:

— Яка біологічна помилка закралася в цій загадці? (Кити це тварини, які належать до ссавців, а не до риб.)

Повідомлення учнів про цих тварин.

Заповнення таблиці.

Розповідь учителя

Деякі люди стверджують, що кішка створена Богом і визнається доброю істотою, другом людини, їй приписують здатність охороняти людину від усього злого. Розповідають таку легенду: «Коли Ной забрав у вибудований ковчег по парі тварин, то чорт, бажаючи зробити йому зло, таємно впустив мишу, сподіваючись на те, що вона прогризе в ковчезі діру і таким чином ковчег буде потоплено. Але кішка, побачивши мишу, відразу ж схопила її і задушила, зруйнувавши плани диявола. З того часу кішки завжди винищують мишей, які створені чортом на зло людям».

Запитання до учнів:

— До яких тварин можна віднести «родичів» кішки?

Обговорення відповідей учнів.

http://pics.pokazuha.ru/p442/d/i/8865856cid.jpg

https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=7d859aec2170e52d86de4499ffbda132&n=33&h=170

http://www.wallsave.com/wallpapers/640x480/wild-cats-tiger/137115/wild-cats-tiger-in-the-snow-and-images-137115.jpg

 

Повідомлення учнів про кота лісового.

«Мозковий штурм»

— Що об’єднує кота, вовка, ведмедя та куницю? (Вони є хижаками.)

 

Розповідь учителя

Копитні — велика група ссавців, у яких замість кігтів на кінцях пальців ростуть рогові копита. Більшість копитних — рослиноїдні тварини, рідше всеїдні. Від хижаків вони рятуються втечею.

Запитання до учнів:

— Пригадайте, які малята народжуються в копитних.

Очікувана відповідь учнів:

Малята копитних ссавців народжуються зрячими, з волосяним покривом і вже через кілька годин можуть іти за матір’ю.

Розповідь учителя

Непарнокопитні і парнокопитні становлять більшу частину копитних тварин і, таким чином, включають більшість великих наземних ссавців.

Запитання до учнів:

— Як ви гадаєте, яка головна ознака відмінності непарнокопитних тварин від парнокопитних?

Очікувана відповідь учнів:

Парнокопитні на ногах мають парну кількість пальців, одягнених у копито, а непарнокопитні — непарну кількість.

Учитель пропонує відгадати назву тварини, яка належать до непарнокопитних:

Він незграбний і товстий,
Завжди він чомусь сумний.
А на лобі в нього ріг,
Ця тварина — … (носоріг).

 

Хто з вас цю тварину знає?
Хто скоріше відгадає?
Гладенький бочок,
Рожевий п’ятачок,
І хвостик — гачок!

(Порося.)

Має дуже довгу шию.
Добре це, бо зручно їсти
Із дерев зелене листя.

(Жираф.)

 

Самостійна робота учнів з підручником

Завдання для опрацювання:

— Які особливості будови і способу життя парнокопитних тварин?

Обговорення відповідей учнів.

Учитель пропонує учням відгадати загадку:

Як на гойдалках, на вітках
Вони плигають у клітках.
Граються, кривляються,
Разом забавляються.
А веселі ці малята —
Пустотливі … (мавпенята).

Розповідь учителя

Ми переходимо до останнього ряду Ссавців, представником якого є і людина.

 

2. Роль ссавців в екосистемах та значення в житті людини. Охорона ссавців

Слово вчителя

Ви вже знаєте, що ссавці відіграють надзвичайно важливу роль у природі, але й життя людини тісно пов’язане із цими тваринами.

Технологія «Мікрофон»

— Яке значення мають ссавці в житті людини?

Складання опорного конспекту

Значення ссавців у житті людини

— об’єкти промислу;

— джерело харчування для людини;

— джерело хутра, шкіри;

— знищують шкідників сільськогосподарських угідь;

— помічники людини в господарстві;

— естетичне значення;

— транспортний засіб;

— джерело сировини для отримання ліків;

— експериментальні тварини в лабораторіях;

— мишоподібні гризуни завдають шкоди;

— є переносниками збудників небезпечних захворювань;

— хижі знищують багатьох свійських тварин.

Розповідь учителя

Діяльність людини призводить до забруднення промисловими відходами навколишнього середовища, руйнування природних співтовариств і, як наслідок,— до скорочення чисельності багатьох видів ссавців. Наприклад, на межі зникнення перебувають такі тварини, як зубр, рись звичайна, кіт лісовий, хохуля звичайна, афаліна чорноморська, їжак вухатий і багато інших. Система заходів щодо охорони тваринного світу передбачена низкою законодавчих актів.

Запитання до учнів:

— Запропонуйте заходи щодо охорони тваринного світу.

Після обговорення учні складають опорний конспект.

Заходи щодо охорони тваринного світу:

 визначення термінів полювання і норм відстрілювання тварин;

 акліматизація і розселення (ондатра, бобер);

 збереження і відновлення зникаючих видів у заповідниках і заказниках.

Розповідь учителя

А чи знаєте ви, що 4 жовтня Організація Об’єднаних Націй визначила як Міжнародний день захисту тварин. Цей день вважається днем народження святого Франциска Асизького — одного з найвідоміших католицьких святих, засновника ордену францисканців, заступника й охоронця тварин. Легенди оповідають, що святий Франциск міг спілкуватися з тваринами, тварини його розуміли і допомагали в усіх справах. У свою чергу Франциск закликав усіх людей любити й оберігати тварин, не шкодити їм. Він перший назвав тварин нашими молодшими братами та сестрами.

Дуже часто ми говоримо про охорону та збереження диких звірів, але не звертаємо уваги на тварин, які знаходяться поруч із нами.

Запитання для обговорення:

— Що кожен з вас може зробити, щоб допомогти безпритульним тваринам?

V. Узагальнення і закріплення знань .

5.1. «Цікаві запитання».

— Чому яйцеклітина ведмедя містить менше поживних речовин, ніж яйцеклітина ящірки?

— Чи утворюється плацента в матці невагітної самки? Відповідь аргументуйте.

— Чи є сумка в самців сумчастих тварин?

5.2. Термінологічна робота.

Можна провести у вигляді ланцюжка.

Дати визначення термінам:

— матка

— плацента

— пуповина

— вагітність

— пологи

 

 

5.3. «Знайди пару».

Розподілити запропонованих тварин по парах за особливостями будови та способом життя.

Дельфін, вечірниця руда, кролик дикий, олень благородний, ондатра, кашалот, нетопир малий, бобер, заєць-біляк, козуля.

Відповідь: дельфін — кашалот, вечірниця руда — нетопир малий, кролик дикий — заєць-біляк, олень благородний — козуля, бобер — ондатра.

5.4. «Цікаве запитання».

— Як ви гадаєте, чи можуть сучасні мавпи перетворитись на людей?

— Чому ведмідь може не пити воду цілу зиму? (У результаті окиснення жиру утворюється вода.)

— На слідах яких хижих тварин немає відбитків кігтів? (Котячих.)

5.5. «Мозковий штурм».

— Хто для білки є ближчим «родичем» — заєць чи бобер? Поясніть чому.

VІ . Підбиття підсумків уроку

Складання Т-схеми до уроку

Я знав

Я дізнався

 

 

 

VІІ. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Опрацювати відповідний параграф підручника

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Скласти сенкани на теми «Кажан», «Бобер», «Ведмідь», «Дельфін».

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
19 лютого
Переглядів
296
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку