Класи неорганічних сполук_Солі

Про матеріал
Розробка уроку (урок-подорож) для вивчення складу та назви солей,як одного з основних класів неорганічних сполук
Перегляд файлу

Тема уроку: Солі: поняття, склад і назви

Мета уроку:

  • сформувати поняття про солі, ознайомити учнів із складними речовинами - солями, визначити особливості їх складу та назв; сформувати вміння складати формули солей та їх назв;
  • розвивати вміння складати формули солей та їх назви, розвивати вміння аналізувати та систематизувати інформацію,
  • виховувати творчий підхід до навчання

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва

Тип уроку: урок-подорож

Структура уроку

I. Організаційний етап

II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку

III. Вивчення нового матеріалу

IV. Закріплення отриманих знань учнів

V. Домашнє завдання

VІ. Підбиття підсумків уроку

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.

Сьогодні ми з вами будемо працювати в міні-підручниках, які знаходяться на ваших робочих столах.

II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку

Розповідь учителя з елементами бесіди

Життєва загадка: Чим відрізняється вода від близнюків? (З точки зору хімії, коли ми бачимо воду, то говоримо Аш-2-О, а коли бачимо близнюків – О-Аш-2)

Продовжимо працювати із загадками, пропоную вам відгадати, що поєднує всі ці об’єкти. (відповіді учнів) (СЛАЙД 1)

Відомо, що з давніх-давен чумаки їздили по сіль. Я вам пропоную відчути себе в цій ролі і привезти її якомога більше мішків. Тож запишемо число та тему уроку в вашому міні-підручнику на 2 сторінці: Солі: поняття, склад і назви. (СЛАЙД 2)

Будь-яка подорож потребує підготовки. Наше завдання, як у сучасних чумаків, привезти сіль, але яку?

Ми сьогодні можемо дізнатися, чому сіль є такою цінною, настільки важливою в нашому житті, що може викликати ажіотажний попит за її відсутності. (СЛАЙД 3)Де ми можемо її ще використовувати крім їжі. У побуті ми звикли мати справу лише з однією сіллю — кухонною. Однак у хімії солями називають цілий клас сполук.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

В міні-підручнику ви можете знайти історичну довідку щодо ролі солі в житті людей. Давайте звернемося до сторінки 2. (учні читають самостійно)

Сіль – обов’язкова складова морської води, у тілі дорослої людини її міститься більше 200 г. Нестача солі в їжі впливає на наше здоров’я. Вважають, що масова загибель наполеонівських солдатів під час відступу з Москви, була зумовлена саме нестачею в їжі звичайнісінької, на наш погляд, солі. У давні часи за соляні джерела нерідко спалахували війни. Римські легіонери часів Цезаря частину платні отримували сіллю.

Сіль заміняла гроші багатьом народам. У Китаї в XIII столітті, як свідчить Марко Поло, із кам’яної солі виготовляли монети. Та це лише кухонна сіль. Але ж є багато інших. Солі бувають білого, синього, червоного, зеленого кольорів. Вони можуть розчинятися у воді й бути нерозчинними. Серед них є корисні, а є й отруйні для людини.

Отже, яка ж роль солі: (СЛАЙД 4)

  1. З біологічної точки зору? (СЛАЙД 4 щелчок)
  2. З економічної точки зору? (СЛАЙД 4 щелчок)
  3. З хімічної точки зору? (СЛАЙД 4 щелчок)

Тож сьогодні об’єктом нашого вивчення будуть солі.

Розповідь учителя з елементами бесіди

Шановні мої чумаки, ми зараз з вами проведемо лікбез (ліквідація безграмотності) про об’єкт, який ви маєте привезти з подорожі. (СЛАЙД 5)   щелчок

Тож, приступимо…

Отже, давайте разом з вами з’ясуємо, що ж таке солі.

Солі — складні речовини, що складаються з атомів металічних еле­ментів і кислотних залишків. Запишемо це визначення. (СЛАЙД 6)

Давайте зануримося в світ атомів.

Солі можна розглядати як продукти заміщення атомів Гідрогену в кислоті на атоми металічних елементів. Кухонну сіль, наприклад, можна добути з хлоридної кислоти за допомогою реакції заміщення.

Атоми металічних елементів і кислотних залишків зв'язані один з одним відповідно до їхніх валентностей.

Назви солей складаються із двох слів: (СЛАЙД 7): перше слово — назва металіч­ного елемента (у називному відмінку), друге — назва кислотного залишку. Наприклад, натрій хлорид. Назви кислотних залишків вже розглядались під час вивчення кислот, коли складали таблицю кислот. Якщо металічний елемент виявляє змінну валентність, то її обов'язково вказують у назві солі: Купрум(ІІ) сульфат. (СЛАЙД 8)

Якщо не встигаєте, то підказкою вашою є ваш міні-підручник.

Бесіда

  1. Скажіть мені, будь-ласка, які класи неорганічних сполук ви знаєте?
  2. Що таке оксиди?
  3. А як дають назви оксидам за формулою?
  4. Як складають формули оксидів за назвами?

Формули солей складають аналогічно формулам оксидів, зрівнюючи число одиниць валентності металічного елемента та кислотного залишку. Наприклад, складемо формулу натрій сульфату — солі сульфатної кисло­ти. Натрій одновалентний, а кислотний залишок SО4 двовалентний, вихо­дить, що на один кислотний залишок припадає два атоми Натрію: Na24 . Якщо до складу солі входить кілька кислотних залишків оксигеновмісної кислоти (наприклад, NО3, SО4), то їх беруть у дужки, за якими ставлять індекс, що позначає їхнє число: Cu(NО3)2 (читається «купрум-ен-о-три-двічі»), A12(SО4)3 (читається «алюміній-два-ес-о-чотири-тричі»).

ІV. Закріплення отриманих знань учнів

Ну що ж лікбез закінчено. Переходимо до практики. Поїхали,  (СЛАЙД 9)

І зупинка

  1. Робота в групах

Попрацюємо в групах – потрібно правильно скласти формули солей на сторінці 3 у міні-підручнику завдання 3а – виконує ряд від вікна, 3б – середній ряд, 3в – ряд від дверей. На виконання цієї роботи – 3 хв.

Отже, перевіримо чи готові ви до продовження подорожі. Хто ж більше набрав солі? За вірну відповідь – 1 мішок. Заповнюємо разом і завдання інших груп.

(СЛАЙД 10.11,12 по щелчку)

На сторінці 4 зробіть помітку в маршруті подорожі про кількість набраної солі на першій зупинці. Якщо ви нічого не зібрали, то ставте прочерк.

Продовжуємо нашу подорож.

ІІ зупинка

Пам’ятаєте жарт про воду та близнюків, але то був жарт. Наразі ми маємо картки з формулами солей, яким я пропоную дати назви.

Назвіть солі: K24, Cu(NО3)2, BaSО3, FeCl2, Na2S, BaSО4

З біології відомо, що солі відкладаються в кістках людини. Давайте їх трішки поганяємо.

Фізкультхвилинка

Я вас вітаю, ми розігнали всі солі. Можемо продовжити подорож.

ІІІ зупинка

Робота в зошиті самостійно

З наведеного переліку випишіть окремо формули ок­сидів, окремо – кислот, окремо – солей. На виконання 3-5 хв. (СЛАЙД 13)

Са(ОН)2, HNО3, Н2О, KBr, NaOH, ZnO, Са3(РО4)2, H24, Cu(OH)2, H2S, Na23, Fe2О3, НСl, КОН, CaO, H34, CuSО4, О2, NaCl, Fe(OH)3

Мені потрібна допомога, бо дуже вже важкі мішки з сіллю.

Перевіряємо оксиди. (СЛАЙД 13 щелчок)Помічники звіряйте правильні відповіді, що на екрані. Кожна правильна відповідь 0,5 кг солі.

Перевіряємо формули кислот (СЛАЙД 13 щелчок)

Перевіряємо формули солей (СЛАЙД 13 щелчок)

Приємно бачити, що вози чумаків наповнюються дефіцитним товаром. Тож продовжуємо на скрипучих колесах добувати сіль.

ІV зупинка

В далеких подорожах найскладнішим етапом є останній, який потребує застосування всіх знань і вмінь. Тож пропоную завдання 4 зупинки –  (СЛАЙД 14)

Задача:

Визначте, яка кількість речовини міститься в 120 г кальцій карбонату.

Хто бажає здобути собі додатковий мішок солі?

V. Підбиття підсумків уроку

Підрахуємо вагу солі на ваших вагах, результат запишемо у фініш.

Я вас вітаю із завершенням подорожі. Звичайно кількість зібраної солі у всіх різна, а отже і різні досягнення за наш урок. За допомогою таблиці визначимо їх рівень.

Хочу прокоментувати: той, хто був активним, мав правильні відповіді на різних етапах уроку отримав оцінки від 7 балів і вище. А ті, хто не повністю розкрив свої здібності і набрав кількість балів менше 7, можуть розкрити свої приховані можливості на наступному уроці, до якого вам допоможе підготуватися домашнє завдання.

VІ. Домашнє завдання

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
28 грудня 2020
Переглядів
219
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку