Тема уроку: Класицизм: живопис .
Мета:
дидактична: ознайомити учнів з характерними особливостями стилю классицизм та його яскравими зразками у живописі; ознайомитись з античним мистецтвом, визначити його роль та вплив на живопис;
розвивальна: розвивати художно-естетичне сприйняття, творчу активність;
виховна: виховувати любов до мистецтва, естетичну та загальну культуру особистості.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник; візуальний ряд (презентація за темою уроку; зображення, репродукція картин Н. Пусена, А. Лосенка); роздавальний матеріал.
Література:
1. Масол. Л. М. Мистецтво : підручник для 8 класу заг. освіт. навч. закладів / Л. М. Масол. – Харків : Фоліо, 2016. – 240 с.
2. Власенко І. М., Могілей І. В. Педагогічна практика з художньої культури в загальноосвітній школі: теоретичні та прикладні аспекти: навч.-метод. посібник для студ. фак-тів мистецтв вищ. пед. навч. закладів / І. М. Власенко, І. В. Могілей. – Кривий Ріг : СПД Маринченко С. В.; Харків : Мачулін, 2013. − 270 с.
ХІД УРОКУ
Організаційний момент.
Вхід учнів до класу, привітання.
Актуалізація опорних знань.
– Що є характерним для епохи класицизму?
– Як історичні події вплинули на мистецтво?
Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. Для творів художників класицизму характерні співзвучність і гармонія, ідеалізування прекрасного. У живописі особливе значення набули логічне розгортання сюжету та ясна врівноваження композиція. Французький філософ просвітитель Дені Дідро писав: «Кожен твір скульптури чи живопису має виражати велике правило життя, має повчати». Чи погоджуєтесь ви з цим висловом? (Відповіді учнів)
Сприйняття нової теми.
Вчитель. Основоположником класицизму в живописі Франції називають Нікола Пуссена. У своїх картинах він прагнув до врівноваженості композиції, вивіряючи розміщення персонажів на полотні, як геометр розраховує своє креслення. Однак його твори не перетворилися в розсудливі схеми завдяки радісним, світлим фарбам, чіткості та вишуканості малюнка, багатству зображуваних почуттів. У живописі Н. Пуссена переважала антична тематика. Він уявляв Давню Грецію як ідеально-прекрасний світ, населений мудрими і досконалими людьми.
Однією з тем живопису митця була міфологія («Нарцис і Ехо», «Царство Флори», «Аркадські пастухи» тощо). У пізніх роботах художник звертався до сюжетів з Біблії та античної історії. Важливе місце у творчості Н. Пуссена займав пейзаж (цикл картин «Пори року» тощо). Він часто населений міфологічними героями, що відображено навіть у назвах творів: «Пейзаж з Поліфемом», «Пейзаж з Геркулесом».
Багато сюжетів картин Н. Пуссена мають літературну основу. Деякі з них написані за мотивами твору поета італійського Відродження Т. Тассо «Звільнений Єрусалим», в якому розповідається про походи лицарів-хрестоиосців у Палестину. Художника цікавили не воєнні, а ліричні епізоди, наприклад, історія кохання Ермінії до лицаря Танкреда. Він був поранений у бою, і Ермінія мечем обрізала собі волосся, щоб перев’язати ними рани коханого.
(Демонстрація репродукції картини «Танкред і Ермінія» Н. Пуссена)
На полотні «Танкред і Ермінія» (1629-1630 рр.) панує гармонія і колір. Фігури Танкреда і схиленої над ним Ермінії створюють щось на зразок кола, що привносить у композицію рівновагу і спокій. Колорит картини побудований на гармонійному поєднанні чистих фарб — синьої, червоної, жовтої та оранжевої. Відчуття простору виникає завдяки пустому передньому плану. Піднесена, епічно монументальна картина зображує любов головних героїв (вони належать до ворогуючих сторін) як найбільшу цінність, що є важливішою за всі війни та релігійні конфлікти.
Одним із видатних представників французького живописного класицизму був Жак Луї Давід. Його картини, написані під впливом античної культури, передають стриманість почуттів.
Вчитель. Дія картини «Клятва Гораціїв» (1784 р.) відбувається на внутрішньому дворику давньоримського будинку: зверху на героїв картини ллється потік світла, навколо них оливково-сірі сутінки. На другому плані – арка, в кожну із трьох частин якої вписана одна або декілька фігур. Посередині стоїть батько сімейства, зліва від нього (готові до бою сипи, справа) оціпенілі від горя і страху жінки з дітьми. Плавні контури жіночої групи протиставлені чітким лініями фігур воїнів. В основі всієї композиції число три: три арки і групи персонажів, стільки ж мечів і рук, з готовністю протягнутих до зброї. Ці трикратні повторення наповнюють усю сцену настроєм бадьорої зібраності. Картина не закликає до боротьби, але утверджує такі загальнолюдські якості як мужність, достоїнство, обов ’язок, патріотизм.
(Демонстрація репродукції картини «Клятва Гораціїв» Н. Пуссена)
З 1804 р. Давід стає, «першим художником» імператора Наполеона. Живописець створив багато портретів діячів цього періоду, зокрема самого імператора («Коронація Наполеона І та імператриці Жозефіни в соборі Паризької Богоматері», «Перехід Бонапарта через перевал Сен-Бернар», «Портрет Наполеона. 1812 р.» тощо).
У Німеччині в другій половині XVIII ст. ідеї класицизму втілювалися у живописі Антона Рафаеля Менгса. А. Менгс писав алегоричні та міфологічні картини, портрети, займався монументальними розписами. Для нього характерні теми благородства і природної простоти стародавніх греків, відтворення краси пластичного об’єму античних статуй, суворість їх композиційного рішення. Найбільш характерною роботою А. Менгса є розпис плафона «Парнас» на віллі Альбані в Римі. Яскравими прикладами класицизму у живописі є його картини «Суд Паріса» та «Персей і Андромеда». Значний доробок художника і в жанрі портрета.
(Демонстрація репродукції картин «Суд Паріса» та «Персей і Андромеда» А. Менгса)
5. Осмислення та систематизація знань.
– Що нового ви дізналися на уроці?
− Пригадайте видатних художників доби класицизму.
– Назвіть характерні ознаки живопису епохи класицизму.
– Які особливості сюжету в картинах даного періоду?
Висновок уроку.
Вчитель. Отже, характерні риси для живопису єпохи класицизму є цілісні композиції, яким підпорядковані виразні засоби та система кольорів, величні та ліричні пейзажі. Основна тематика картин це античні герої, історичні персонажі, міфологічні сюжети. До основних жанрів живопису того часу ми можемо віднести: історичний живопис, портрет, пейзаж.
Домашнє завдання.
Дослідити історію створення картини «Клятва Гораціїв» Ж. Давіда.
Оцінювання.