Урок 1. Класифікація програм для роботи з тривимірною графікою. Тривимірна система координат. Проекції на площину
Цілі:
навчальна: сформувати уявлення про тривимірну графіку; ознайомити з класифікацією програм для роботи з тривимірною графікою;
розвивальна: розвивати логічне мислення;
виховна: виховувати інформаційну культуру, дбайливе ставлення до комп’ютерної техніки.
Тип уроку: Комбінований.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет, підручник, навчальна презентація.
Програмне забезпечення: 3D-моделі, Microsoft Office, браузер.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Дайте відповіді на запитання
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
IV. Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації
(використовуються можливості локальної мережі кабінету або проектор)
Окрім великої кількості позитивних моментів тривимірної графіки, існують і певні недоліки:
Класифікують програми для роботи з тривимірною графікою:
За призначенням
ПЗ для моделювання |
ПЗ для візуалізації |
Pixologic Zbrush, Autodesk Mudbox, Autodesk 3ds Max, Robert McNeel &, Assoc, Rhinoceros 3D, Trimble Sketchllp Blender, Компас (САПР) |
PhotoRealistic RenderMan (PRMan), Mental ray, V-Ray, CoronaRenderer, Arnold Render FinalRender, Brazil R/S, BusyRay Turtle, YafaRay, Maxwell Render, Fryrender, Indigo Renderer, LuxRender, POV-Ray |
За галузями застосування:
Серед лідерів — комерційні проекти:
Autodesk Maya 3DStudio MAX Cinema 4D ScetchUp
TinkerCAD Blender Paint 3D 3d Builder
Серед ПЗ із відкритою ліцензією, можна виділити Blender, K-3D і Wings3D. Найвідомішим продуктом є пакет Blender. Він дозволяє не лише розробляти моделі, а й створювати анімацію, різні ефекти завдяки застосуванню фізики часток, а також виконувати візуалізацію.
В основі побудови тривимірних моделей лежить координатний метод. Ви вже знайомі з декартовою системою координат, у якій положення точки у просторі визначається трьома координатами — X, У, Z.
Кожна вершина тривимірного об’єкта описується трьома координатами. Однак необхідно наголосити, що тривимірний об’єкт має ще й власну центральну точку (Origin), що є центром системи координат об’єкта. Перетворення будь-якої вершини або об’єкта відбувається як перетворення їхніх координат: переміщення, поворот і масштабування.
ПЗ із тривимірного моделювання дозволяють працювати із глобальними координатами (Global), тобто єдиними для всіх об'єктів у вашій сцені, та локальними (Local) — індивідуальними для вибраного об'єкта.
Центром глобальних координат є точка початку координат, а локальних — центральна точка об’єкта (або та, що буде обрана). І, відповідно, перетворення здійснюються відносно центра.
Як уже наголошувалося, графічне зображення тривимірних об’єктів утворюється як проектування на певну площину. Розрізняють паралельну та центральну проекції. Відповідно при паралельній проекції множина променів, що проектують, спрямовується паралельно один одному. А при центральній проекції (або перспективі) промені, що проектують, виходять з однієї точки. Людське око сприймає оточуючу реальність саме в перспективі.
паралельній проекція центральній проекція
У програмах для тривимірного моделювання об’єкти відображаються у трьох проекціях. Це дозволяє отримати найбільш повне уявлення про об’єкт, що моделюється.
Вам доводилося бачити креслення різних деталей, де об’єкт показано у трьох проекціях — згори, справа та спереду. Проте програми для моделювання дозволяють бачити об’єкт із будь-якої сторони (рис. 8). Ви можете обертати об’єкт як завгодно для того, щоб краще оцінити його.
V. Фізкультхвилинка
VI. Засвоєння нових знань, формування вмінь
Практичне завдання.
Робота за комп’ютером
Створити презентацію на тему «Програми для роботи з тривимірними зображеннями». Кількість слайдів – 10. Виконати пошук програм з допомогою пошукової системи Google: Autodesk Maya, 3DStudio MAX, Cinema 4D, ScetchUp, TinkerCAD, Blender, Paint 3D, 3d Builder і дві на власний розсуд.
На кожному слайді розмістити логотип та скріншот вікна програми.
VIІ. Підсумки уроку
Дайте відповіді на запитання
Рефлексія
1. Що нового ви сьогодні дізналися?
2. Чого навчилися?
3. Чи виникали труднощі?
VІІI. Домашнє завдання
Підручник § 2.1 ст.103
ІХ Оцінювання роботи учнів