Тема : Булінгу НІ
Мета:
Формувати нетерпимість до проявів агресії, розвивати співчутливе
ставлення до жертв насилля, навички надання і отримання допомоги.
Очікувані результати
Наприкінці заняття учні:
пояснюють, що таке булінг;
розпізнають булінг і дружні піддражнювання;
розробляють стратегії подолання булінгу;
демонструють емпатію до жертв насилля, уміння припиняти булінг та звертатися по допомогу;
називають джерела допомоги жертвам булінгу.
Обладнання і матеріали
Класна дошка і кольорова крейда.
Комп’ютер, телевізор.
Хід уроку
І.Організаційний момент .
. Вправа «Який я?»
Тренер: «Люди схожі або відмінні один від одного. Давайте знайдемо відмінності і схожість один з одним. По черзі кожен з вас вимовить фразу, звертаючись до сусіда справа: «Ми з тобою схожі, тим що … (називається будь – яка ознака «схожості»), але на відміну від тебе я … (називається будь – якої ознака «відмінності»).
Наприклад: «Ми з тобою схожі, тим що любимо тварин, а особливо собак, але на відміну від тебе я люблю їсти пломбір теплим»
ІІ. Актуалізація
Слово вчителя: Перед початком уроків я купила в магазині 2 яблука. Вони були майже однакові за кольором і розміром.
"Чим відрізняються ці яблука?" и тоді взяти одне яблуко і, звертаючись до нього, сказати: "Ти таке погане, огидне яблуко!" — і кинути його на підлогу. Потім запропонувати одному з учнів: "Знайди в цьому яблуці щось погане, скажи про це і теж кинь його на підлогу". (2-3учні)
(Учні знаходять в яблуці якісь недоліки: "Мені не подобається твій хвостик! У тебе противна шкірка!")
Потім ще раз запитати, чи бачать діти якусь відмінність між цим яблуком і тим, що ввесь цей час лежало на столі. Попри те, що ми добряче "познущалися" над яблуком, значних зовнішніх ушкоджень у нього не було.
Тоді розрізати обидва яблука. Те, що лежало на столі, всередині було білим, а
друге — коричневим, вкритим "синцями" від ударів об підлогу.
Вчитель: "Діти, але це ж ми його таким зробили! Це наша провина!" "Те саме відбувається і з людьми, яких ми ображаємо чи обзиваємо. Зовні не бачимо, як це на них позначається, але ми завдаємо їм величезну кількість внутрішніх ран!"»
ІІІ. Повідомдення теми уроку.
Запитання для обговорення:
• Як почуваються ті, кого обзивають і цькують однолітки? (Ображеними, пригніченими, вони можуть вважати себе винними, часто плачуть.)
• Як це позначається на їхньому навчанні? (Не хочуть ходити до школи, втрачають інтерес до навчання, пропускають заняття.)
• Що вони думають про тих, хто їх ображає? (Вважають їх жорстокими і
безсердечними.)
• Чому деякі люди ображають інших? (Хочуть ствердитися за рахунок іншого; можливо, їх самих раніше ображали, і вони думають, що це нормально, вони роблять це за
компанію з друзями.)
Підсумок: «Булінгу може зазнати будь-яка дитина у школі, але жодна не заслуговує на таке ставлення».
ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
Але в кожному колективі іноді виникають суперечки, конфлікти.
Чи конфлікт є те ж саме, що і булінг?
Конфлікт виникає, коли між двома чи кількома особами існує незгода, розбіжність думок або різні погляди.
При конфлікті кожна особа вільно висловлює свої погляди і дисбалансу сил немає. Кожна особа відчуває, що може вільно заявити свою точку зору.
Коли конфлікт може стати булінгом?
Коли він повторюється знову і знову, і існує дисбаланс сил. З часом може з’явитися схема поведінки, за якої особа, що поводиться агресивно у конфлікті загострює конфлікт. Особа, на яку спрямований агресивний конфлікт, може почуватися все менше здатною висловити свою думку і все більше безсилою. Саме тоді негативний конфлікт може перейти у булінг.
Підсумок: «Булінг суттєво відрізняється від типових конфліктів і непоро-
зумінь між друзями або однокласниками.
Булінг — це якщо:
• людині завдали болю, принизили фізично або словесно;
• така поведінка повторюється, хоча може статися й один раз;
• це було зроблено навмисно;
• людина, якій заподіяли шкоду, не може сама захистити себе;
• людина, яка вчинила булінг, має переваги (старша, фізично сильніша, у неї
вищий авторитет у групі)».
Типи булінгу
Вправа "Відгадай хто" Повісити малюнок
Мета: навчити учасників тренінгу розпізнавати соціальні ролі булінгу.
Тренер. Зараз ми з вами об'єднаємося у 3 групи.
Завдання для кожної групи однакове. Ви отримаєте однакову кількість картинок і спробуєте серед них віднайти жертв булінгу, агресорів та спостерігачів. Кожна група представить свої напрацювання і пояснить, чому вона так думає.
1. Об’єднати в трійки учнів, які сидять поруч.
2. Гра «Камінь – ножиці – папір».
• Поясніть учням, що у цій грі існує складна система стосунків між трьома персонажами: каменем, ножицями і папером. Ножиці ріжуть папір, папір
може накрити камінь, а камінь — зламати ножиці.
4. Перегляд відео «Камінь – ножиці – папір». https://www.youtube.com/watch?v=H2RpBZrxnow
Запитання для обговорення:
• Як почувався Папірець, коли вперше прийшов до школи? (Злякався, бо поба-
чив групу ножиць, які сильніші за нього.)
• Що він відчув, коли зустрів папірців? (Зрадів.)
• Як його зустріли папірці? (Почали ображати, штовхати.)
• Хто доміг Папірцеві? Як він це зробив? (Папірцеві допомогли одні із Но-
жиць, відігнавши кривдників і подавши йому руку.)
Що побачили Папірець і Ножиці, коли йшли зі школи? (Як двоє камінців об-
ражають маленького Камінчика.)
• Що зробили Ножиці? (Сховалися за стовпом, бо боялися камінців.)
• Хто допоміг Камінчикові захиститися від кривдників? (Папірець прогнав
кривдників і подав Камінцю рюкзак.)
• Що Камінчик зробив для Ножиць? (Усміхнувся Ножицям і подарував
квітку.)
• Який висновок можна зробити з цієї історії? (Сильніший завжди має захищати слабших.)
Підсумок:
«Підтримка та взаємодопомога дуже важливі для людини, що зазнає насилля, булінгу. Якщо ви стали свідком такої ситуації, не можна бути байдужим, треба намагатися припинити насилля, за потреби покликати на допомогу».
5.Гра «Правила дружби» «Закони Булінгу»
Мета: навчити учасників тренінгу розпізнавати закони булінгу і правила дружби.
Завдання для кожної групи однакове. Ви отримаєте замки і спробуєте відшукати ключі до них. Кожна група представить свої напрацювання і пояснить, чому вона так думає.
V. Узагальнення і систематизація отриманих знань.
Вправа «Чому так стається?
Тренер пропонує взяти картки різних кольорів та розмірів: « Зараз кожен з вас вибере картку. З іншої сторони там є зображення, але ви не можете дивитися самі, що там, і показувати комусь з учасників. Картки відкриваєте за моєю командою. Прошу об’єднатися у групи за малюнками, які є на картках. Дякую.
А тепер, як ви думаєте, що означає "стріла" (агресор), "око" (спостерігач) , "мішень" (жертва) . А зараз кожна група буде мати своє завдання.
Група "агресорів" спробує написати причини, які спонукають кривдника себе так поводити.
Група "жертв" спробує написати причини, чому діти стають легкими мішенями для кривдників.
Група "спостерігачів" пише причини, чому спостерігачі часто не вмішуються у процес булінгу.
Кожна група представить свої напрацювання і пояснить, чому вона так думає.
Вчитель: «Ми знаємо, що робити і до кого звертатися, якщо раптом заболить зуб чи захворіємо на грип. А як бути, коли ситуація булінгу не вирішується на рівні однолітків?»
Орієнтовні варіанти відповідей:
батьки; старший брат або сестра; друг (друзі) зі старших класів; друг (друзі) не зі школи;
класний керівник; директор школи; батьки кривдника; поліція; шкільний психолог;
Підсумок: «Не треба соромитися зізнатися іншим у виникненні ситуації булінгу.
Найкраще сказати про це дорослим, яким ви довіряєте. Пам’ятайте, що коли кривдника не зупинити, можуть постраждати інші діти».
Вправа «Допомога»
Мета: формувати в учнів бажання підтримати один одного, до пошуку шляхів допомоги.
Тренер. Ви отримаєте аркуш із малюнком людини, якій завдали шкоди унаслідок булінгу. Ваше завдання допомогти їй. Для цього ви будете користуватися лейкопластирем.
VІ. Підсумок.
Рефлексія: Вправа «Мікрофон».
"Що вам найбільше запам’яталося?" "Що зможете за необхідності застосувати в житті?"
Завершальна вправа. «Серця доброти»
Слово вчителя: «Було б набагато ліпше, якби люди замість булінгу робили щось добре один для одного».
Діти отримують серця з написом (серце «пожмакане»)
«Перед тим, як щось сказати –
думай обережно !
Адже можеш залишити
в серці шрам безмежний !»