Класна година «Масляна»

Про матеріал

Розвиток незалежної української держави залежить від факторів, один з яких є виховання молодого покоління та залучення до джерел матеріальної та духовної культури українського народу, вшановування та збереження народних традицій, народних звичаїв і обрядів, виховання любові до Батьківщини, до рідної оселі, землі, патріотизму.

Перегляд файлу

Класна година”Масляна”

                                               (свято проходить в світлиці)

 

Розвиток  незалежної української держави залежить від  факторів, один з яких є  виховання молодого покоління та залучення до джерел матеріальної та духовної культури українського народу, вшановування та збереження народних традицій, народних звичаїв і обрядів , виховання любові до Батьківщини , до рідної оселі, землі, патріотизму.

Методична розробка призначена для проведення позакласних заходів у середньої ланки та старшокласників.

 

                                          Класна година”Масляна”

                                               (свято проходить в світлиці)

 

Мета: познайомити учнів з весняними обрядами і обрядовою пісенною творчістю українського народу. Розкрити її глибокий зміст ,історичні і духовні корені, показати її різноманітність , багатство. Давати знання учням щодо християнських і народних традицій; виховувати шанобливе ставлення до української духовної спадщини, формувати загальнокультурну компетенцію, залучати до дослідницьких дій у  краєзнавчої діяльності.

 

                                                   Дія I

(сценка у світлиці)

Ведуча: Ми зібрались в хаті

Гостю зустрічати ,

Гостю зустрічати,

Сиром,  маслом пригощати,

Вона гостенька нам дорога,

Вона до нас не ходить,

Все на конях роз’їжджає.

Щоби коники в нас були вороні.

Щоби слуги в нас були молоді.

Учень: Масляна починає весну та проводжає зиму. Починається вона за тиждень до великоднього посту.

Учениця: Під час посту вживають каші та овочеві страви. Отже піст - це засіб очищення організму.

Учень: А ще Масляна проходить під знаком фізичного виховання: молодь бере штурмом снігові фортеці, перетягує канат, кидає сніжки , катається на санчатах, ковзанах, -  всі ці ігри належать до проводів зими.

Учениця: Масляницю скрізь чекають з великим нетерпінням. Це самі веселі розгульні дні свята.

 (Учні ввозять чучело Масляниці –  символ  свята)

Учень: Здрастуй, здрастуй, Масляниця. Широка, гостя Масляниця. Ми тобою хвалились

На гірках каталися. Млинцями об`їдалися.

   (виходить гурт хлопців та дівчат,виконують пісню: «А ми Масляницю зустрічаємо»)

  1.               А ми Масляницю зустрічаємо , Зустрічаємо  Лелі, зустрічаємо.
  2.               Ми сир з Масляницею починали, Починали , Лелі, починали.
  3.               Ми млинчиками гору застелили. Зверху поливали.
  4.               Як від масла гора ясна Як від сира гора крута.
  5.               А на горушки сніги сиплють. Масляну доріжку устеляють.

Учень: Хазяйки починали пекти млинці ще в суботу, давали синові млинця. Він скакав верхом на кочерзі по городу, промовляв:  

Прощай, зима холодна, Приходь літо червоненьке, Масляницю об’їдуху. Грошам приберуху.

Будемо зустрічати.

  (Учні виконують пісню «Ой млинці,мої млинці»).

  1.               Ми млинців давно не їли, Ми млиночків захотіли.

Приспів: Ой млинці, млинці, млинці. Ви смачні мої млинці.

  1.               У квашні ми розчинили, Довгий час млинці ходили.
  2.               А сестра моя Одарка, Дуже добра господарка.
  3.               Напекла вона поїсти , Так багато, що не з`їсти.
  4.               На підніс вона кладе , І сама до нас іде.
  5.               Гості, будьте, всі здорові., Ось млинці, вони готові.

Ведучий: Кожний день Масляниці мав свою назву:

Понеділок - зустріч. Вівторок - зачинання. Середа - роз гуляння. Четвер - розгуляйсь четвертий день. П’ятниця - тещині вечори. Субота - починаємо проводи. Неділя - прощальний день.

Ведуча: А частували гостей у ці дні млинцями, пирогами, варениками з сиром. А щоб зварити вареники, треба приготувати сир. Сир придбали, пироги приготували!

(Учні виконують пісню: «Із сиром пироги»).

  1.               Був собі гарний хлопець. Мав років 23. Любив козак дівчину, І з сиром пироги.

Приспів: Ой чули, чули, чули,  Ой чули, чули ви.  Любив козак дівчину   І з сиром пироги.

  1.               Чи теплі ,чи студені,Чи з білої муки, Дівчина хлопця любить. А він їсть пироги.
  2.               Із гори високої, Напали вороги., Козак лишив дівчину, І вхопив пироги.
  3.               Козак мав довгі ноги, Скакав через степи, Дівчину рятувати, Бо вже з’їв пироги

Ведуча: Для млинців треба мука, вода., І пішла я до млина., До дірявого. А там зустріла Василя, Та й кучерявого.

(Учні виконують пісню «Ой піду я до млина»).

  1.               Ой піду я до млина, До дірявого, Чи не найду Василя Кучерявого (2 рази)
  2.               Ой піду я до млина , До дрантивого. Чи не найду Василя Чорнобривого (2 рази)
  3.               Борозенкою ішла,Заросилася,Вже я з своїм Василем,посварилася (2 рази)
  4.               За пусте,за пусте,За густесеньке, Та й за теє яблучко,червонесеньке (2 рази)
  5.               Та й за яблучко. Та й за грушечку. Перепроси ти мене,моя душечко (2 рази)
  6.               Та й за сливочку, Та й за зернятко Поцілуй же ти мене,моє серденько (2 рази)

 

Дія

Ведучий: До свята всі готуються за заздалегідь. Кожна хазяйка приготує всі необхідні продукти.

Ой я молода на базар ходила, На базар ,на базар ходила я.

                       (Учні виконують пісню «Ой я молода»)

  1.               Ой я,молода, на базар ходила (2 рази), На базар,на базар, на базар ходила я (2 рази)
  2.               Ой я,молода окуня купила (2 рази), Окуня, окуня ,окуня купила я (2 рази)
  3.               Ой я ,молода юшки наварила (2 рази), Юшки я, юшки я,юшки наварила я (2 рази)
  4.               Ой я,молода,хлопця запросила (2 рази), Хлопця я,хлопця я, хлопця запросила я (2 р)
  5.               Він носа дере,скоса поглядає (2 рази), Не цілує, не цілує, і не пригортає (2 рази).

На полиці млинці – він на них моргає (2 рази), Він на них ,він на них,він на них моргає (2 рази)

  1.               Ой горе мені із таким коханням (2 рази) . Без гарячих млинців нема женихання (2 рази).
  2.               Учень: І ось наша Масляниця четвертий день у нас розгуляє. А в п’ятницю це тещині вечори  зяті  відвідували тещу. Теща пекла млинці і робила настояний пір. Якщо зять був  до душі, скажу по секрету, то зять в двір - пиріжок на стіл. Прийде зять - де сметанки взяти.

Учениця: В суботу на Масляницю ще продовжуються ігри, сміх, жарти. На вулиці скрипка грає , а мене мати не пускає: Ой,ой,ой.

(Учні виконують пісню «На вулиці скрипка грає»).

  1.               1.На вулиці скрипка грає Мене мати не пускає. Ой-ой-ой!. Мене мати не пускає. Ой-ой-ой!
  2.               По долині вівці пасла Назбирала горщик масла. Ой-ой-ой! Назбирала горщик масла

Ой-ой-ой!

  1.               Горщик масла,діжку сиру Та всіх хлопців запросила. Ой-ой-ой!. Та всіх хлопців запросила. Ой-ой-ой!

Ведуча: А в неділю це прощальний день. Влаштовують проводи Масляниці. Зранку діти збирають дрова, щоб на багатті спалити Масляницю.

Ведучий: Соснові ,березові, дубові, вільхові. Уже то всі дрова. Подавайте їх сюди. На Масляницю, на вогнище.

 

Дія   

(вихід на вулицю «Спалення Масляниці»)

Учениця: Прощай, Масляниця. Наступає Великий піст, Кругом все поїли, Подають з оселедця хвіст.

Учень: Прощай, Масляниця. Прощай красная, Залишаєш нас, на кислий квас. На пісні борщі

 І на голодні харчі.

Учениця: А через 7 неділь. Буде світлий день. Будемо паску святить. Будемо яйця красить

 Ура-ура-ура!

Ведуча: Масляна неділя в Київ полетіла, На пеньок сіла, млинчик з’їла.. Другим закусила , та й додому потрусила. Масляниця,прощай. На той рік знову приїжджай

 

Фінал дії свята

(Учні співають пісню «Любіть свою хату»)

  1.               Любіть свою хату. Бідну не багату! Тут ви бігали до мами, Дрібними ногами.
  2.               Тут ви підростали. Божий світ пізнали.. Звідси вас вели за руку, В школу на науку.
  3.               Тут наша утіха. Радість і потіха. Гей , нема то,нема то в світі. Кращого , ніж батьківська стріха.

 

doc
Додано
31 січня 2019
Переглядів
849
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку