Метою заняття є формувати уявлення про світ птахів. Вчити дітей вдумливо, дбайливо ставитися до навколишнього середовища, замислюватися над наслідками своїх дій.Розвивати спостережливість, інтерес до пізнання тваринного світу, допитливість.Виховувати кращі людські якості, любов до природи.
Заняття подано у вигляді подорожі, де учням пропонується пройти зупинки Загадкова, Зупинка-Цікавинка, Скоромовна, Ігрова, Ерудитів та Народознавча.
Тема. Птахи – наші друзі.
Мета. Формувати уявлення про світ птахів. Вчити дітей вдумливо, дбайливо ставитися до навколишнього середовища, замислюватися над наслідками своїх дій.
Розвивати спостережливість, інтерес до пізнання тваринного світу, допитливість.
Виховувати кращі людські якості, любов до природи.
Обладнання: картки зі словами для ігор, плакати на тему, малюнки дітей.
Хід заняття
І. Організаційна частина.
1. Привітальне слово вчителя.
Встаньте, діти, усміхніться
І до сонця потягніться,
До сусіда поверніться,
Один одному всміхніться.
Гостей наших привітаймо
(Добрий день!)
Та у подорож рушаймо!
3. Вступне слово.
- Дорогі друзі! Сьогоднішній ранок присвячений природі. Адже природа – це багатство народу. Її необхідно берегти, як ми бережемо життя людини. А про кого саме ми сьогодні будемо розмовляти ви дізнаєтесь відгадавши загадку.
Прилетіли наші гості.
Сіли на помості,
Без сокири, без лопати
Поробили собі хати.
(Пташки)
(Запис голосів пташок.)
- Птахи – дивовижні створіння природи. Чи можемо ми уявити собі життя лісів, полів, луків без пташок? А скільки користі приносять птахи людині!
- Люди здавна спостерігали за польотом пташок і мріяли піднятися в повітря. Тепер ця мрія здійснилася. Стрімкі стальні птахи-літаки підкорили небесний простір.
- Сильних і сміливих людей прийнято називати соколами, орлами, коханих людей ласкаво називають «журавкою», «лебідкою», дітей ніжно називають чижиками, горобчиками, а задирикуватих і дратівливих – півниками.
- Давайте ж і ми сьогодні віддамо птахам дань пошани і любові.
- Здійснемо з вами подорож у казковий світ птахів. Поки автобус їде, давайте пригадаємо, що ми знаємо про птахів.
- Яких птахів називаємо перелітними?
- Чому вони відлітають?
- Яких птахів називають зимуючими?
Зупинка- Загадкова
цікавинка
Скоромовна Ігрова
Ерудитів Народознавча
ІІ. Основна частина.
1. Зупинка «Загадкова».
- Перша наша зупинка «Загадкова».
На зупинці «Загадковій»
Загадки пташок чудових.
1. Не стулить і на мить очей -
Вночі полює на мишей,
Зате удень відпочива.
Ні, це не кішка, а … (Сова)
Одна сова знищує протягом літа понад тисячу гризунів, зберігаючи таким чином тонну хліба. У сов дивний спосіб захисту пташенят. Коли матері-сові здається, що лиха не уникнути, вона виштовхує з гнізда дітей і покидає його назавжди. Ніби м’ячики вилітають вони із гнізда і, не здригнувшись, завмирають на місці.
2. Що воно за птиця?
Все життя співати
В півня вчиться,
Але й досі зна вона всього
Лише половину пісеньки його. (Зозуля)
3. Відгадайте, друзі, хто
Має носик-долото?
Ним комах з кори виймає,
Про здоров’я лісу дбає. (Дятел)
Дятел — птах середніх розмірів. Зверху його тіло чорне, з двома великими білими плямами на крилах. На крилах і крайніх перах хвоста — поперечні білі смужки. У молодих птахів на голові червона шапочка. Знизу тіло рудувато-біле, підхвістя — яскраво-червоне. Живиться комахами, узимку — насінням хвойних дерев.
4. Довгі ноги, довгий ніс,
Прилетів – обід приніс:
Малих жабеняток
Для своїх дитяток. (Журавель)
5. Гриць дивується, питає,
Що за пташка так співає:
Як горобчик цвірінчить,
Мов сорока стрекотить,
А ще інколи бува,
Що кричить немов сова!
Хто ж виспівує отак? (Шпак)
2. Зупинка «Ігрова».
- У пташині ігри радо
Ми пограємо, малята.
1. Гра «Знайди зайве слово»
РОНАВО КИГРА КАШП ШИНАМА ЦЯСИНИ
(Ворона, граки, шпак, машина, синиця).
- Яке слово зайве? Чому?
2. Гра «Анаграма». (Робота в групі)
У К Р А В О С Ш П
1 2 3 4 5 6 7 8 9
7 6 5 4 (сова)
8 9 4 2 (шпак)
3. Зупинка «Народознавча».
- З покоління в покоління передавалися спостереження за птахами та їх зв’язок із різними явищами природи. На низку пам’яті добиралися народні прикмети, допомагали завбачувати погоду.
Фізкультхвилинка
Гуси-лебеді летіли, (махи руками)
На лужку зеленім сіли, (присідання)
Посиділи, поклювали, покружляли, (оберти навколо себе)
Піднялися, полетіли, (махи руками)
а за парти діти сіли.
4. Зупинка «Ерудитів».
- Щось відоме і нове
Зустрічає скрізь тебе.
Все уважно розглядай,
Точну відповідь шукай.
Щоб помилок уникати,
Треба розум розвивати,
Гостре око, слух, терпіння.
І тоді прийде уміння.
- Ось і на нашій зупинці вам потрібно відгадати цікаві загадки і задачки.
- Легенький вітерець попустував:
Різні фігурки він змішав.
А ти, ерудите, не барися,
І до фігур ти вмить берися.
Скоріше птаха ти складеш
І перемогу здобудеш.
(Діти складають пазл.)
5. Зупинка «Скоромовна».
- Діти, вам необхідно, якомога швидше промовити скоромовку.
Торохтіла слова:
- Чи сон це, чи слон це,
А може і сонце!
6. Зупинка «Орнітологів».
1. Ознайомлення з наукою – орнітологією.
Орнітологія – наука, що вивчає птахів.
Орнітолог – це та людина, яка вивчає життя пташок.
лебідь – символ вірності і любові;
ворона і сова – символ мудрості;
голуб – символ миру.
2. Ознайомлення учнів з Червоною книгою України.
ІІІ. Заключна частина.
(Діти висловлюють думки)
2. Виступ дітей.
1. Ми друзі і вірні, і щирі,
Бо ми бережем повсякчас
Пташок, що літають у вирій,
І тих, що зимують у нас.
2. Зустрінуться в рідному краї
З ключем журавлиним вгорі
Синичок та щигликів зграї,
І сонце всміхнеться мені.
3. Ніколи не зробимо шкоди
Ми пташці у ріднім краю.
Нехай звеселяють природу –
Співають для нас у гаю.
3. Слово вчителя.
- Ну ось, діти, і завершилася наша подорож до країни пташок. Але не слід забувати про наших пернатих друзів. Любіть і бережіть природу, будьте природі другом!