Урок. « Різноманітність рослин. Рослини-живі організми»

Про матеріал

Перед початком вивчення теми «Рослини, тварини і середовище їх існування» класу було запропоновано розпочати роботу над міні - проектом « Краса природи». Діти були залучені до планування діяльності, визначення завдань.

До уроку з теми « Різноманітність рослин. Рослини-живі організми», учні поділилися на групи і отримали завдання. Заздалегідь проводилися спостереження та власні дослідження, готувалися гербарії із натуральних об'єктів й фотогербарії, розроблялися творчі завдання, велась підготовка до екологічної акції «Врятуй ялинку», була презентована виставка картин К.Білокур.

На уроці поряд із фронтальною та індивідуальною формою роботи школярі залучалися до парної та групової роботи, були застосовані проектна діяльність, інтерактивні методи, використовувалися інформаційно-комунікаційні засоби, ресурси мережі Інтернету, міжпредметні зв'язки (трудове навчання, образотворче мистецтво, літературне читання, інформатика).

Перегляд файлу

Урок природознавства в третьому класі

Основною метою навчального предмета „Природознавство” в початковій школі є формування природознавчої компетентності школярів шляхом засвоєння системи інтегрованих знань про неживу та живу природу, основ екологічних знань, опанування способами навчально-пізнавальної і природоохоронної діяльності, формування ціннісного ставлення до природи та людини. У ході вивчення курсу природознавства  необхідно на уроці створити певну постійно зростаючу систему залучень учнів до вирішення проблемних ситуацій, а також до самостійної пошукової діяльності.

       Перед  початком  вивчення теми «Рослини, тварини і середовище їх існування» класу було запропоновано  розпочати роботу над  міні -  проектом  « Краса природи».  Діти були залучені до планування діяльності, визначення завдань.

       До уроку  з теми « Різноманітність рослин. Рослини-живі організми», учні поділилися на групи і отримали завдання.  Заздалегідь проводилися спостереження та власні дослідження, готувалися гербарії із натуральних об’єктів й фотогербарії, розроблялися творчі завдання, велась підготовка до екологічної акції «Врятуй ялинку», була презентована виставка картин К.Білокур.

        На уроці поряд із фронтальною  та індивідуальною формою  роботи  школярі залучалися   до парної та групової роботи, були  застосовані проектна діяльність, інтерактивні методи, використовувалися інформаційно-комунікаційні засоби, ресурси мережі Інтернету, міжпредметні зв’язки (трудове навчання, образотворче мистецтво, літературне читання, інформатика).

Формування ключових компетентностей на уроці

      Вміння вчитися: під керівництвом учителя  організує роботу, визначає мету і план  дій, слідкує за часом; міркує взаємопов’язаними судженнями; робить висновок – узагальнення; висловлює оцінні судження щодо якості своєї роботи та інших тощо; інформаційно-комунікативна: працює з різними програмами на підтримку предмету,  знаходить і презентує конкретні відомості; загальнокультурна: дотримується правил поведінки і культури

-1-

спілкування на уроці; здоров’язбережувальна: розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою, фізкультурні хвилинки на уроці, рухова активність, зміна видів діяльності; громадянська: учень вчиться  «екологічно» мислити, турботливо ставиться до навколишнього середовища, критично  відноситься до  себе та результатів своєї праці, поважає думку інших; соціальна: співпрацює в команді.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-2-

Тема  уроку природознавства в третьому класі

« Різноманітність рослин. Рослини-живі організми»

Мета: Узагальнити знання учнів про рослини, ознайомити з різноманітністю груп рослин та їх характерними особливостями; формувати  природознавчу компетентність, виробляти уміння узагальнювати, робити висновки; розвивати  спостережливість, допитливість, виховувати взаємоповагу у спільній діяльності, бережливе ставлення до природи.

Завдання:

- формувати вміння організовувати робоче місце і планувати свої дії, орієнтуватися в часі, доводити роботу до кінця; оцінювати результати діяльності;

- ознайомити  учнів з різноманітністю рослинного світу, взаємозв’язками в природі; значенням рослин у  житті людини;

-  реалізувати  міжпредметні звязки;

- розвивати  пошукові, дослідницькі навички, уміння описувати і систематизувати  результати  спостережень, робити  узагальнення й висновки;

- розвивати у ході проектної діяльності комунікативні навички, уміння співпрацювати, виконувати соціальні ролі;

- спонукати учнів  набувати знання в практичній діяльності;

- перевірити засвоєння   нових знань учнів;

- виховувати  бережливе ставлення до природи.

Засоби навчання: об'єкти навколишнього середовища взяті в натуральному вигляді, гербарій, муляжі, малюнки, маршрутні листи (додаток), таблиці, підручники, картки, фізична карта України, ТЗН (комп`ютер, телевізор).

Тип уроку : комбінований

Хід уроку

  1. Організаційний етап.

Перевірка готовності до уроку.  Девіз нашого уроку:

-3-

 

Горішок знань міцний

Та ми не звикли відступати.

Девіз навчання в нас такий,

Я хочу, можу й буду знати.

  1. http://www.chaspik.ua/media/upload/2016/3/18/63e7f6b.jpgМотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань.

http://images.myshared.ru/659302/slide_11.jpgУчитель. Cьогодні на уроці природознавства пропоную нам розколоти горішок знань, а для цього прошу уважно слухати, мислити, бути дослідниками і підтримувати один одного. Простягніть один одному долоньки, побажайте успіху на уроці. А я простягую вам свою долоньку (на партах наліпки долоньок). Працюючи  разом,  нам буде все по плечу і ми досягнемо успіхів.

    Розколоти горішок знань  зможемо за частинами - пазлами, певними етапами уроку.  Прошу звернути увагу на парти, де є картки – маршрутні  листи уроку, ознайомитися з планом уроку і етапами роботи, оцінюванням роботи.

План уроку      

1. Точка опори (тестові завдання, робота в парах).

2 .Знайомство з незнайомим.

3. Навчальний кінозал.

4. Цікавинки- звідусіль.

5. Експрес – тест.

Перший  пазл.

Точка опори (тестові завдання, робота в парах).

 

 

-4-

 

 Учитель.  У деякому царстві  жили-були… А хто саме, узнати нам допоможе повторення вивченого  матеріалу  й розвязання тестових  завдань на наших маршрутних листах . Необхідно із запропонованих варіантів  вибрати правильний, а потім із вибраних букв скласти слово. І тоді ми узнаємо мешканців цього царства.

Робота в  парах на маршрутних листах

Р

Що відноситься до живої природи?

Р) рослини, тварини, людина;

Н) зірки, корисні копалини, тварини

О

Що таке грунт?

О) верхній пухкий шар землі, на якому ростуть рослини;

В) гірські породи, які залягають в землі

С

Чому рослини живі організми?

С) дихають, живляться, ростуть, розвиваються, розмножуються;

К) живуть на землі

Л

Що необхідно рослинам для життя?

 

 

Л) вода, світло і тепло, повітря, поживні речовини;

В) корисні копалини, людина, погодні умови

И

Що виробляють рослини?

И) кисень;

А) поживні речовини

Н

Що забезпечує рослини всім необхідним для життя?

В) гірські породи;

Н) родючі грунти

И

На які групи поділяються рослини за тривалістю життя?

У) дерева, кущі, травянисті рослини;

И) однорічні, дворічні, багаторічні

Взаємоперевірка.  Оцінювання роботи на маршрутних листах.

 

  1. Повідомлення теми і завдань уроку.   Ознайомлення з новим матеріалом (сприймання та усвідомлення знань)

1. Учитель.  Ми перевірили свої знання про рослини і нарешті узнали,  що це - царство рослин. І  знаходиться воно поруч, навколо нас.   

-5-

 

 

Сьогодні починаємо  п’яту  мандрівку. Протягом декількох уроків будемо вивчати тему  «Рослини, тварини і середовище їх існування». А тема сьогоднішнього уроку  «Різноманітність рослин. Рослини-живі організми». Прошу звернути увагу на картку оцінювання  і визначити  навчальні завдання з теми.

Будемо знати більше про різноманітність рослин у природі, їх ознаки, назви рослин рідного краю, особливості будови рослин. Будемо розуміти важливість знань про значення рослин у природі, необхідність охорони рослин. Будемо вміти розпізнавати і порівнювати рослини, оцінювати свою  роль в охороні природи. Навчимося здобувати інформацію з різних джерел, спостерігати й досліджувати ознаки рослин

2. Повідомлення синоптиків (біля фізичної карти України)

Учитель. Наша подорож  до царства рослин розпочалася.  Але, спочатку дізнаємося, яка погода нас очікує.

Синоптик. В Україні панує зима. У грудні Сонце рухається найнижче над горизонтом, дні найкоротші. Наближається 22 грудня – день зимового сонцестояння. Після цього  день збільшується, а ніч зменшується . Сьогодні у  Миколаєві  температура повітря -3 градуси , хмарно, безвітряно. Опади у вигляді інею. Дерева і кущі перебувають у стані сну. Радимо бути  обережними  під час руху на дорогах. Рекомендуємо вживати народні засоби для попередження застуди, для зміцнення імунітету. 

          За народним календарем 17 грудня День Варвари. Зазвичай випадають великі сніги, починаються люті морози, замерзають річки. Якщо до  цього дня сніг не випав – зима буде теплою, а як випав – довгою і холодною. Пропоную провести спостереження і зясувати, якою буде зима.
         Нехай  сьогоднішній  день дарує вам чудовий  настрій! З  вами був класний синоптик/

 

-6-

 

 

Другий пазл.

Учитель. Ось ми дізналися про погоду і  наша  мандрівка продовжується.

Люди з давніх часів вивчають рослини, є окрема наука саме про рослини.

А що це за наука,  нам розкаже одна із  творчих груп  - науковці.

Літературне  читання (міжпредметні звязки).

Група науковців.  Інсценізація.

  1. Я  - ботаніка,  наука, що вивчає різноманітність  світу рослин. Зі мною прийшли мої друзі. Давайте познайомимось.
  2. Ми мешкаємо, як правило, у водному середовищі, зустрічаються всюди: в морях и океанах, у прісніх водоймах.  Ми основна їжа для багатьох морських тварин; деякі вживаються в їжу людини. На морському дні  утворюємо  підводні луки і цілі «ліси». Забарвлення  у нас різне: зелене, буре, червоне, синьо-зелене. Впізнали нас? Ми – водорості.
  3. А ми з'явилися на Землі близько 300 млн років тому. Були справжніми гігантами і формували покрив нашої планети, утворювали цілі ліси. Зараз нас  на землі залишилося мало. Розмножуються спорами. З 19 століття  популярні як кімнатні рослини, які є у вашому класі. Впізнали нас? Ми – папороті. 
  4. У сирих лісах і на заболочених лугах    зустрічаємося  ми . Наші стеблинки ростуть дуже густо, утворюючи зелені килими й купини. Впізнали нас? Ми - хвощі. 
  5. Ми часто поселяємося  на каменях. Велике господарське значення мають поклади торфу, утворені  нашими залишками. Розмножуємося  спорами. Впізнали нас? Ми –мохи.
  6. А ми вічнозелені дерева з листям, перетвореним на голки. На відміну від листових дерев, скидаємо  голки поступово протягом кількох років.

 

-7-

 

 

Дуже добре очищуємо  повітря. Замість плодів – шишки. Впізнали нас? Ми – хвойні рослини.

  1. Нас  на Землі набагато більше, ніж усіх інших рослин,   представниками є дерева, кущі, трав’янисті рослини. Маємо  корінь, стебло, квітку, плід і насіння. Впізнали нас? Ми – квіткові рослини.  

Словничок: водорості, мохи, хвощі, папороті, хвойні рослини, квіткові рослини, спори.

Практична  робота. Завдання від групи науковців. Клас поділяється на групи (за кольором долоньок) і  кожна група отримує  завдання: розпізнати і назвати групи рослин.  Учням видаються загадки, гербарії ,  фотографії,  які підготувала група науковців.

Перевірка і оцінювання роботи на маршрутних листах.

Фізкультхвилинка під музичний супровід

IV. Закріплення нових знань (осмислення, узагальнення, систематизація знань).

Третій пазл .

  1. Робота з підручником.

Учитель. А зараз  закріпимо наші знання і попрацюємо з підручником.

Прочитайте параграф підручника с.82-84, використовуючи систему позначок.

«+» - знайома інформація;

«v» - нова інформація

«!» - інформація, яка тебе зацікавила чи здивувала.

  1. Творча група  працює біля дошки. Скласти «Асоціативний кущ» про  значення рослин в природі.

Перевірка роботи з підручником ( за позначками). Перевірка роботи творчої групи.

-8-

 

Оцінювання на маршрутних листах.

  1. Усвідомлення  вивченого. «Навчальний кінозал»

Учитель. Запрошую переглянути науковий ролик, який підготувала група дослідників  і дізнатися цікаву  інформацію про групи рослин, побачити рослини, які ростуть у нашому рідному краї . (Обговорення побаченого).

 Завдання від групи дослідників. Практична робота. Гра «Природниче доміно»

Четвертий пазл.

Інформатика. Презентації (міжпредметні звязки ).

Група кореспондентів на наступному четвертому етапі підготувала  «Цікавинки- звідусіль» про рослини і зараз презентує нам.

Перегляд слайд - презентації.

Завдання від групи кореспондентів. Вікторина.

Оцінювання на маршрутних листах

П’ятий пазл.  

Ось ми і підійшли до останнього етапу уроку.

Експрес-тест. «Кубування»

Кубик діти не простий, кубик діти чарівний.

Він доріжку прокладає, знання наші перевіряє.

1. Вони вільно плавають або прикріплюються до дна. Мешкають, як правило, у водному середовищі.

а) папороті; б) водорості;  в)мохи.

 

-9-

 

2. Їх називають вічно-зеленими. Насіння утворюється в шишках.

а) папороті; б) квіткові рослини; в)хвойні рослини.

3.Цих рослин найбільше на землі. Серед них є дерева, кущі, трав’янисті рослини. Вони мають корінь, стебло, листі, квіти, плоди з насінням.

а) папороті; б) квіткові рослини; в)хвойні рослини.

4. Важлива ознака всіх живих організмів – це

   а) здатність рухатися; б) навколишнє середовище;  в) колір.

 5. Що рослини постачають у повітря вдень?

а)  кисень;  б)вуглекислий газ;  в)поживні речовини.

6. Що необхідно рослинам для живлення?

а) сонячне світло, повітря, вода, поживні речовини; б)вуглекислий газ;  

в) тварини.

Взаємоперевірка.  Оцінювання на маршрутних листах

Образотворче мистецтво « В гостях у художників»  (міжпредметні звязки)

 Група художників  презентує виставку «Хвилинка милування природою», на якій  розміщені картин Катерини Білокур і роботи дітей  класу.

  1.         Домашнє завдання 

с. 82-84, прочитати.

*** Что зміниться у природі, якщо зникнуть рослини? (творче завдання)

V. Підсумок уроку.

Учитель. Ось наша мандрівка підійшла до завершення.

Трудове навчання. Виготовлення виробів із природних, штучних, пластичних матеріалів  (міжпредметні звязки)

-10-

 

Група екологів  хоче напередодні новорічного свята звернутися  до усіх нас і презентувати виставку поробок.  

 Яке новорічне свято без ялинки? Охоче наряджають її діти та дорослі. Ми стільки говоримо про екологію та екологічне виховання, але мало замислюємося про те, скільки користі природі могла б принести ялинка, яку ми купуємо, а потім викидаємо, скільки кисню вона могла б виробити, скільком тваринам і птахам могли б послужити притулком її стовбур і гілки і їжею — її шишки. Ми, друзі природи, звертаємося до усіх з проханням  - провести екологічну акцію « Врятуй ялинку», зберегти  лісових красунь і зробити штучні ялинки своїми руками і наших батьків.

 Учитель. Горішок знань ми розкололи, а чи здобули знання, прошу перевірити. Виставлення оцінок за урок на маршрутних листах з урахуванням бонусних балів.

 

Всі завдання виконали. Настав час розкрити  наш горішок.

Учитель розкриває горіх ( зроблений муляж, в якому золоті горішки з новорічними побажаннями). За плідну роботу кожна дитина  отримує чарівний горішок.

 

 

Список використаних джерел

  1. Навчальні програми (зі змінами) для початкової школи 1-4 клас.

4.     Урок природознавства з психологічним супроводом у 1 класі О. В. В’юнник.

 

-11-

docx
Додано
5 липня 2018
Переглядів
3453
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку